Ga naar inhoud

Hoeveel konijnenbrokken geef jij?


Hoeveel brokken geef jij aan jouw konijnen?   

57 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel gram konijnenbrokken geef jij per kilo konijn?

    • 0 gram, ik voer brok-vrij
      2
    • 1-10 gram per kilo konijn
      16
    • 11-15 gram per kilo konijn
      12
    • 16-20 gram per kilo konijn
      18
    • 21-25 gram per kilo konijn
      6
    • 26-30 gram per kilo konijn
      1
    • 31 gram of meer.
      2


Aanbevolen berichten

Hoeveel gram konijnenbrokken geef jij per kilo konijn aan jouw konijnen?

 

In dit topic kun je het ook verder toelichten, welk merk / soort je geeft, waarom je daarvoor gekozen hebt, wat ze verder nog allemaal eten 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef 50 gram per dag op het moment en ze wegen 1.5, 1.6 en 1.7 kg. Ik moest dus ook even rekenen voor deze vraag. Maar ik kom op ongeveer 5 kilo konijn, met 50 gram is dat dus 10 gram per konijn per dag. Het is een mix op het moment van supreme selective en een biologische konijnenbrok die ik wilde uitproberen.  

 

Ik geef naast de brokken onbeperkt weidehooi waar ik een kleine hoeveelheid kruiden door meng (dat zal 5 a 10 gram per dag zijn voor de konijnen samen). Het zijn hier best wel goede hooi eters.

 

Ze krijgen ook groente, dat heb ik niet op de weegschaal gezet recent en kan per dag ook echt wel verschillen. Ik hou er een bepaald maatje voerbak voor aan en die krijgen ze vol, zonder kop, gevuld met groenten🙂In de zomer zitten daar ook redelijk wat grassen en kruiden uit de tuin bij, maar op het moment heb ik eigenlijk alleen nog rozemarijn waar ik ze van kan geven uit de tuin, het zijn op het moment dus meer supermarkt groenten. 

 

Verder bied ik een paar keer per week wat extra's aan, dat kan knaaghout zijn (meestal wilg, dat krijg ik van de buren, die hebben knotwilgen als schutting), een rosewood meadow hay cookie of een ander snackje uit de webwinkel wat ik heb liggen / wil testen op mijn proefkonijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog niet gewogen maar ik geef per konijn 2x per dag ongeveer 2 eetlepels. (4 in totaal dus) En dan 50/50 fibafirst van Supreme en graanvrije biks ook van Supreme. 
 

Onbeperkt hooi uiteraard waar ik gedroogde kruiden door doe.

 

1x per dag verse groenten en kruiden en soms een 2e x enkel groenten.

 

En 1x per dag een snoepje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar voor het maximum gekozen, gezien ze een vol bakje krijgen, waar ze dan een paar dagen mee doen. Wanneer het leeg is, wordt het weer gevuld. Ze blijven mooi op gewicht en eten erg rustig, waarschijnlijk omdat ze weten dat er voer genoeg is en ze dus niet moeten schrokken. Verder krijgen ze stro (ja, ze eten graag stro), hooi, en groenvoer volgens wat er beschikbaar is in de moestuin en aan de struiken en bomen. En soms hebben ze ook gras om te grazen in hun ren, wanneer het kans ziet om te groeien. 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen 15 gram per kilo, een mix van beaphar en trovet. Maar ik denk dat Apollo misschien 17 gram eet en Artemis de overige 45, hij stopt altijd veel sneller met de brokken om aan het hooi te beginnen terwijl er nog best veel in de bak zit. Maar met deze hoeveelheid blijven ze allebei goed op gewicht, dus zal wel goed zitten.

 

Verder probeer ik te wisselen met een ene dag groente en de andere dag gedroogde  kruiden als aanvulling, maar moet bekennen dat ik het soms ook wel vergeet om als los voermoment te pakken. Wat denken jullie, kan ik dan gewoon groente/kruiden en brokken tegelijk geven in de avond? Mijn gevoel zegt van niet maar misschien heb ik ze wel onterecht hun groente ontzegt al die tijd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, happy211 zei:

Wat denken jullie, kan ik dan gewoon groente/kruiden en brokken tegelijk geven in de avond? Mijn gevoel zegt van niet maar misschien heb ik ze wel onterecht hun groente ontzegt al die tijd.


Wij geven liever ook niet tegelijkertijd al is het wel grappig om te zien wat de voorkeuren dan zijn. Voor sommige groenten is Scarlett meer te porren dan voor brokjes dus dan eet ze die lekker eerst. 😅. Andere dingen laat ze liggen, totdat de brokjes op zijn. Lodewijk is altijd afgeleid tijdens het eten dus dan is de vraag waar hij door afgeleid is. 
 

Eigenlijk eten ze altijd wel hun brok op, maar de groenten blijven vaak iets langer liggen (vooral de minst gewilde) als ze tegelijkertijd gegeven worden. Als ik ze op een ander tijdstip groenten geef wordt er meer op aangevallen. 😅.
 

Kruiden strooi ik regelmatig door het hooi. Meestal word er gelijk op aangevallen. Ze zijn ook weleens teleurgesteld dat er niets lekkerders is of dat ik niet buiten kom spelen. Soms maak ik een eierdoosje waar vooral Lodewijk mee speelt (die hij soms dicht weet te krijgen 🤔 en dan verongelijkt weer open probeert te krijgen 😤😤) Tijdens brokjes denk ik dat de kruiden genegeerd zouden worden. 
 

Tegenwoordig splits ik de groenten vaak in twee momenten. Mijn man vindt het fijn om rustig op te ruimen ‘s avonds en dan helpt de bak groenvoer daarbij. Ze krijgen ook 350 gram, dus genoeg ruimte om te splitsen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor beide boys zo.n 70gr a 80gr in totaal per dag Beaphar care+ over 3 maal per dag verspreid. 

 

Dit omdat Leeuw anders te snel te veel eet en volgende dag met 💩 zit.

Dit dieet lijkt goed te werken.

 

Daarnaast 2 mandjes gemixt hooi en af en toe een handje graan vrije mix met extra Vitamine D3 als snack.

 

Ik zie dat hij gelukkig minder snel eet en het lijkt erop dat hij nu ook weet dat er echt wel genoeg te eten is voor hem 🥰

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het eerst even wegen voor ik ga stemmen, maar ik vermoed dat ik tussen de 16 en 20 gram zit. Ik geef graanvrije, waardoor je iets meer voert dan bij een normale brok.

 

Los daarvan krijgen ze mariadistelzaadjes. Nadat de ene van de zomer leverproblemen had ben ik daar mee begonnen, bij beide. Ik hoef daardoor geen lijnzaad te geven, want mariadistel is ook een oliezaad.

 

Verder krijgen ze kruiden en groenten en hooi natuurlijk. Af en toe een stukje fruit en groen uit de tuin in de zomermaanden.

 

De vraag of je groente en brok tegelijk kan geven... Het geeft onnodig risico. De maag laat voeding pas vrij als alles in de maag goed vol vocht zit. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als je dus droge brokken tegelijk met groen geeft, het groen moet langer in de maag blijven, omdat de brokjes nog vocht moeten opzuigen, daardoor blijft groen langer in het spijsverteringskanaal dan normaal en dat kan voor gas zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy en Pip krijgen samen 3 eetlepels Beaphar care +. Dit zal ongeveer neerkomen op 30 tot 40 gram voor 4 kilo konijn, dus ergens tussen de 7,5 en 10 gram per kilo.

 

Verder krijgen ze dagelijks onbeperkt weidehooi wat heel goed gegeten wordt en 1x per dag groenten en keuken kruiden uit de supermarkt. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

De vraag of je groente en brok tegelijk kan geven... Het geeft onnodig risico. De maag laat voeding pas vrij als alles in de maag goed vol vocht zit. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als je dus droge brokken tegelijk met groen geeft, het groen moet langer in de maag blijven, omdat de brokjes nog vocht moeten opzuigen, daardoor blijft groen langer in het spijsverteringskanaal dan normaal en dat kan voor gas zorgen.

 

Ligt denk ik ook aan hoeveel brok je geeft toch? Zoals al eerder geschreven geef ik het ze liever niet tegelijkertijd, maar soms ontkom ik er niet aan (minder dan 1x per maand). Onze vraathazen krijgen echter 's avonds 6,25 gram per kilo konijn brok, dus saampies 50 gram. Hun brok is berekend op het feit dat ze ook nog groenvoer krijgen, dus geen groenvoer geven vind ik dan eigenlijk ook geen optie.

 

Hier krijgen ze totaal 100 gram SS samen verdeelt over 2x (12,5 gram per kilo konijn). 350 gram groenvoer, vaak in 2x. Onbeperkt kruidenhooi. Wilgentakken.

En dan bietsen ze natuurlijk nog af en toe een loop, krijgen ze johannesbrood bij het trainen en af en toe gedroogde kruiden.

Wij wegen ze regelmatig en zolang hun gewicht netjes is en de keutels goed, vind ik het prima.

Ze zijn nu na de wintermaanden iets aangekomen, is denk ik stukje wintervacht & we hebben iets meer biks gegeven, want mijn man vond dat ze vaak nog zo koud aanvoelden. Er is ook minder extra lekkers 's winters. Vanaf de lente krijgen ze regelmatig aardbeienblad, druivenbladeren, klaver, gras, dovenetel e.d. en dat weeg ik nooit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bunnyempress zei:

Ligt denk ik ook aan hoeveel brok je geeft toch?

Ja en ook welke groente en welke broksoort. Het is niet zwart-wit. Bij mij komt het ook sporadisch voor dat ze het toch tegelijk krijgen, maar liever niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel soms komt het voor dat we later thuis zijn omdat we buiten de deur eten en dan krijgen ze de groenten en de brokken in 1 keer. Maar ik geef altijd de groenten eerst en dan pas de brok. Veel te bang dat het anders in Micha's buik fout gaat. Mocht ik na de groenten hooi moeten aanvullen dan doe ik dat pas nadat de groenten op zijn anders begint hooimonstertje Kushi meteen aan dat hooi. 🙄 Dat vond ik laatst uit. Ik dacht laat ik alvast het hooi aanvullen dat scheelt weer een keer de rendeur open en dicht want mevrouw lijkt wel met elastiek aan die deur vast te zitten als die open gaat en dan loopt ze eruit als ik niet snel genoeg ben

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Kolino zei:

De vraag of je groente en brok tegelijk kan geven... Het geeft onnodig risico. De maag laat voeding pas vrij als alles in de maag goed vol vocht zit. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als je dus droge brokken tegelijk met groen geeft, het groen moet langer in de maag blijven, omdat de brokjes nog vocht moeten opzuigen, daardoor blijft groen langer in het spijsverteringskanaal dan normaal en dat kan voor gas zorgen.

Ojee ik doe dat dus wel. Vanaf vandaag ga ik het maar spreiden dan. Spreiden kan toch wel in één keer? 

 

Ik geef max 15 gram per kilo. Ik gooi het door de hele ren en op verstopplekjes die ze feilloos weten te vinden😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik ja zeg en er gebeurt iets, dan is het mijn schuld 😉 Alle wijzigingen kunnen iets uitlokken. Mijn gevoel zegt, als je de eerste keer 2 uur uit elkaar geeft, moet je een eind komen. Daarna kun je bedenken hoe het uit komt. Groenvoer heeft bij mij geen vaste tijd, alleen de brokken (al moet dat soms door omstandigheden op een andere tijd). 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet ook nog even gaan rekenen hoeveel een handje SS voor twee konijnen is. Eigenlijk voer ik onregelmatig. Dat kan 's morgens echt wel eens later zijn. De brokjes altijd 's morgens. En middernacht een volle groentenbak met van alles en nog wat. Ik begin met witlof en een pluk gras. Dan wat voorradig is. Altijd gedroogde weegbree erbij (en o wat zijn ze daar gek op) goudsbloem, munt, basiilcum en nog wat kruiden. Zomers druivenblad en aardbeienblad. O ja, ze krijgen ook wel eens wat blaadjes graslelie.

Hooi hebben ze altijd dus ben ik een keer laat dan kunnen ze toch eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Kolino zei:

Als ik ja zeg en er gebeurt iets, dan is het mijn schuld 😉

Hahahaha. Dat nooit!😊

Oh nou 2 uur na elkaar is al een heel eind. Is het dan uiteindelijk beter, voor zover dat bepaald kan worden, om het één bijvoorbeeld 's ochtends te doen en het ander 's avonds?

Ik denk dat het bij hun wel meevalt, gevoelskwestie dan hè, is nergens op gebaseerd. Ze hebben in ieder geval nog geen last gehad van het samen geven van de brok en groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-2-2024 om 11:03, Kolino zei:

 

De vraag of je groente en brok tegelijk kan geven... Het geeft onnodig risico. De maag laat voeding pas vrij als alles in de maag goed vol vocht zit. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als je dus droge brokken tegelijk met groen geeft, het groen moet langer in de maag blijven, omdat de brokjes nog vocht moeten opzuigen, daardoor blijft groen langer in het spijsverteringskanaal dan normaal en dat kan voor gas zorgen.

Goed dat je het zegt! Ik heb er nooit zo over nagedacht, ik ben gelijk apart gaan voeren. Soms was het al wel apart, maar nu let ik er echt op. Gelukkig hebben ze nooit ergens last van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

0 gram sinds een jaar of 2. Wel hebben ze permanent gras, bladgroen, kruiden en hooi ter beschikking. Daarnaast krijgen ze nog 2 keer per dag een vers bakje groenten. Als het vriest krijgen ze kool (ja dat kan als je het goed opbouwt en geen brokken geeft)

Sinds we dit doen hebben we geen verstoppingen meer gehad, terwijl ik ervoor 3-4 keer per jaar bij de DA stond (in het midden van de nacht natuurlijk)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als vaste hoeveelheid krijgen ze 0 gram. 
2x per dag een bak diverse groenten en altijd vers hooi beschikbaar. 
 

Wel krijgen ze als snack elke dag ~5 selective brokjes per konijn. Ze vinden ze heerlijk, en doen er zo ongeveer alles voor 😂  

 

Dit alles op advies van de dierenarts, ondanks dat ze al niet gek veel kregen werden ze aan de zware kant. Dus moesten ze op dieet, en alleen groenten werkt perfect. 
vanuit kosten was brok wel de betere keus… 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Terminal zei:

Dit alles op advies van de dierenarts, ondanks dat ze al niet gek veel kregen werden ze aan de zware kant.

Zou dit dan ook met beweging te maken kunnen hebben? Want mijn twee dwergen krijgen samen een hand voer. En 's avonds een volle hondenbak groenten en kruiden. Soms als ik tussendoor even ga kijken een snack. Ze blijven perfect op gewicht. Maar hebben een grote ren. Je zou zeggen hoe komt dat toch dat ze door wat SS brokjes dik zouden worden? Ik strooi ze altijd wel rond: overal op en in dus ze moeten wel bewegen om hun portie binnen te krijgen.

Tegen de tijd dat ze weer voor de vaccinatie moeten, voer ik ze even in het hok. Want dan kan ik ze snel opsluiten en meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Zou dit dan ook met beweging te maken kunnen hebben? Want mijn twee dwergen krijgen samen een hand voer. En 's avonds een volle hondenbak groenten en kruiden. Soms als ik tussendoor even ga kijken een snack. Ze blijven perfect op gewicht. Maar hebben een grote ren. Je zou zeggen hoe komt dat toch dat ze door wat SS brokjes dik zouden worden? Ik strooi ze altijd wel rond: overal op en in dus ze moeten wel bewegen om hun portie binnen te krijgen.

Tegen de tijd dat ze weer voor de vaccinatie moeten, voer ik ze even in het hok. Want dan kan ik ze snel opsluiten en meenemen.


Ze hebben hier een 11m2 buiten ren voor 15uur per dag, en voor de nacht 3m2, met verdiepingen. Dus ze hebben alle mogelijkheid om rond te rennen en te spelen. 
Wel is vooral de Franse hangoor erg lui aangelegd. Die had ook vooral het probleem wat zwaarder te worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .