Spring naar bijdragen

Kolino

Members
  • Aantal bijdragen

    471
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

29 Uitstekend

2 Volgers

Over Kolino

  • Rang
    Keutelaar

Profiel informatie

  • Geslacht
    Vrouw

Recente profielbezoeken

479 profielweergaven
  1. Ja hoor, voor kronkelhazelaar geldt hetzelfde als voor gewone hazelaar. Gewoon bewaren zou ik niet snel doen, of je moet het echt op een goede manier kunnen drogen. Anders wordt het denk ik toch een beetje tricky met schimmels e.d. Invriezen klinkt wel als een idee πŸ‘
  2. Ik las ook nog ergens een advies om het in een rozijntje te spuiten (zodat die dus weer opzwelt). Maar ik weet niet of dat gaat lukken met de hoeveelheid die je nu moet geven. Hoeveel doseer je op dit moment? Misschien zou een druif ook wel lukken. Maar als het met banaan al niet lukt... dan hebben we misschien wel met een slim konijntje te maken, dat zich wellicht niet laat foppen πŸ˜‰
  3. Ik heb het ooit eens nagevraagd, konijnen hebben normaal gesproken 1 a 2 keer per dag blindedarmkeutels. Niet opeten kan verschillende oorzaken hebben. Blindedarmkeutels worden vaak platgetrapt waardoor ze hun vorm verliezen. Normaal gesproken eten ze het direct uit hun kont. Gewrichtsproblemen of te dik zijn en er dus niet bij kunnen, kunnen dan ook een oorzaak zijn dat ze zichzelf niet goed schoon kunnen houden. Wat is de structuur van de gewone keutels? Zijn het mooie droge bolletjes of juist papperige en slecht gevormd?
  4. Daarom, een kleinere hoeveelheid is makkelijker te geven of te verstoppen. Of het kan hangt af van het formaat van het konijn en de dosering. Bij echt hele lichte konijnen lukt het niet meer om het te doseren. Ik meen dat de minimaal werkzame dosering 0,2mg per kg is (corrigeren mag uiteraard πŸ˜‰). Neem nou een dwerg van 1,5 kg, dan heb je dus 0,3mg nodig = 0,2ml (1,5MG/ML, dus 0,1ml is 0,15MG). Dat is nog wel te doen met het spuitje wat er standaard bij zit en anders kun je altijd nog een 1ml spuitje pakken πŸ™‚
  5. Kolino

    Rebel

    Hoopte echt iets anders te lezen, heel veel sterke @Jea
  6. Inderdaad in feite zijn metacam en novacam gewoon hetzelfde product, alleen van een andere fabrikant. Er zijn overigens nog wel meer fabrikanten die een meloxicam suspensie maken, meer nog dan je zou denken πŸ˜‰ Het smaakverschil zal dus alleen in de toevoegingen zitten, dus dat is altijd een gok. Kies trouwens de 1,5MG/ML variant (hond), in de kattenvariant zit namelijk maar 0,5MG/ML, waardoor je veel meer suspensie nodig hebt voor eenzelfde dosering. Minder vloeistof maakt het verstoppen ook weer een stuk makkelijker en als je het toch uit een spuitje wilt geven is het een hoeveelheid die je zo in het bekje hebt zitten. Geprakte banaan, geraspte appel/eigengemaakte appelmoes, geraspte wortel etc Eigenlijk alles waar je konijn dol op is en wat je kunt prakken of klein genoeg kunt maken voldoet als verstopplekje. Blijf de lekkernij tussendoor ook regelmatig zonder medicatie geven, dan is de kans groter dat ze je in je trucje blijven trappen. Wat prijs ik mezelf toch gelukkig met een konijn dat zonder stress medicatie uit een spuitje neemt, mits de medicatie niet teveel en niet heel vies is. Ik zou me er ook niet lekker bij voelen als het dagelijks een strijd zou zijn. Het beste is toch om, als je langdurig of levenslange medicatie moet geven, een manier te vinden die zo min mogelijk stress oplevert. Als dat verstoppen in een beetje banaan is, so be it... 2 plakjes banaan zijn minder slecht voor het konijn dan pijn lijden of een paar keer per dag doodsangsten uitstaan.
  7. Ja, natuurlijk πŸ™‚ Grappig, als ik reken dat je konijnen gemiddeld ongeveer 2 kilo wegen komt er ook ongeveer die maximale hoeveelheid hooi die een konijn per dag eet uit πŸ˜„
  8. Wat betreft je vraag, kan het kwaad om acuut te stoppen met brokjes...Ik zou het toch niet aanraden om abrupt met de brokjes stoppen. Van 30-35 gram naar helemaal niks, is absoluut niet goed voor de darmen. Door de voeding abrupt te veranderen breng je de darmflora nog meer uit balans en dat is het laatste wat je nu wilt. Er is wel een verschil tussen diarree en plakpoep wat dat betreft. Als het echt om diarree gaat zou ik je aanraden om toch nog even contact te zoeken met de dierenarts ivm uitdrogingsgevaar. Maar als het om plakpoep gaat zou ik het iets anders aanpakken, namelijk, stapsgewijs. Probeer dan de brokjes in een paar dagen af te bouwen. Ik schat in dat je ongeveer een weekje nodig hebt om er helemaal mee te stoppen, mocht dat nodig zijn. In die tijd zul je al snel merken of het verminderen een verschil maakt. Merk je na de eerste dagen geen verschil, dan is het zeker ook verstandig om het groenvoer te schrappen en dan kom je dus wel uit op een hooidieet. Een hooidieet zou ik zelf niet direct aanraden, maar het kan wel voor een dag of 3. Zolang duurt het namelijk voordat alles van de dagen ervoor uit het spijsverteringssysteem is verdwenen, dus zolang moet je het wel vol kunnen houden, als je hier voor kiest. Daarna kun je alles weer voorzichtig opbouwen. Voorbeelden van groenvoer die je wel mag proberen zijn: andijvie, witlof, paardenbloemblad, bleekselderij en het groen van de wortels (niet de wortels zelf!), maar ook bijvoorbeeld madeliefjes, weegbree en distels. Als snackjes kun je ook nog keukenkruiden als: basilicum, peterselie, tijm en munt gebruiken. Let op, test per keer maar 1 groente of kruid, en neem per groente/kruid ook een dag of 3 de tijd om te testen of het goed gaat... van een postzegel formaat tot 1 blaadje witlof om maar eens voorbeeld te noemen. Gaat niet niet goed dan zul je het nog langzamer op moeten bouwen. Hoe dan ook zou ik wel per direct alle snoepjes en snacks van het menu halen. Ook het fruit, de wortels en radijs kun je beter even laten staan. Met de tijd kun je fruit en ander "suikerrijk" groenvoer wel weer als snackje in het menu stoppen. Met mate dan en dus geen hele wortels meer. Afhankelijk van wat je zelf aan fruit en groenten eet kun je het konijn gewoon een klein stukje meegeven (mits het geschikt is voor konijnen natuurlijk). Overigens mogen appel en banaan en bovengenoemde groenvoer wel bij diarree en plakpoep, mits ze daaraan gewend zijn. Ik weet alleen niet of ik het in dit geval aan zou raden. Wat betreft het 80% hooiadvies, vind ik dat ik toch een keertje moet reageren. Een konijn van dit formaat haalt volgens onderzoek de 100 gram hooi per dag nog niet eens als er alleen maar hooi gevoerd zou worden. Als ik dat als basis neem voor die 80% dan en dan de 10-15 % groenvoer bereken, dan kom ik uit op ongeveer 12 tot 18 gram groenvoer voor dit konijn en met 5% brokjes, op ongeveer 6 gram brokjes totaal! Het advies is echter 20 gram brokjes per kg, dat is dus 32 gram, 64 tot 96 gram groenvoer en schrik niet: 512 gram hooi voor een konijn van dit formaat! Dat is dus meer dan 5 keer zo veel dan het konijn op kan! Daarnaast wordt er ook geadviseerd een konijn ongeveer 80 gram groenvoer per kg lichaamsgewicht te geven (er was ook een regel 100 gram per kg en WP zegt max 50-100 gram per kg = 80 tot 160 gram in dit geval). Als je diezelfde 80% regel op het groenvoer loslaat kom je zelfs op 640 tot 853 gram hooi uit voor een konijn van dit formaat! Dat is wel een belachelijke hoeveelheid van bijna 7 tot bijna 10 keer de hoeveelheid hooi die dit konijn op kan, dat geeft wel een hele nieuwe betekenis aan een onbeperkte hoeveelheid hooi, of niet dan? Ik ben wel heel nieuwsgierig, of er hier iemand is die minimaal 320 gram hooi per kg lichaamsgewicht per dag geeft? De clou van dit verhaal is dus dat de inname van groenvoer in werkelijkheid eigenlijk gelijk zal zijn aan, of soms zelfs wat hoger zal liggen dan die van hooi. Eigenlijk is de 80% niet eens alleen hooi, maar hooi en gras, waarmee er dus eigenlijk al een overlap wordt gemaakt naar groenvoer. Even voor de duidelijkheid, ik ben helemaal niet tegen het geven van hooi. Ik denk alleen dat het advies van een pluk hooi van minimaal het eigen formaat te geven een stuk meer in de richting komt dan die 80% regel :) Wat wel zo is en daarom zou ik zeker iets meer hooi geven dan het konijn op kan, is dat er in het hooi altijd nog giftige planten kunnen zitten. Door zo'n 50% meer te geven dan het konijn op kan, voorkom je dat je konijn verplicht wordt om deze giftige planten op te eten. In dit specifieke geval zul je het konijn bij een hooidieet dus tegen de 200 gram hooi per dag moeten voeren. Wat betreft de hoeveelheid brokjes wordt het echt een beetje zoeken. Ik verwacht, gezien je verhaal, dat je uiteindelijk op zo'n 15 tot 20 gram brokjes per dag uit zal komen. Ja, je kunt fibafirst als vervanging van brokjes gebruiken, maar dat moet je ook financieel willen. Qua prijs is het volgens mij ongeveer vergelijkbaar met de 1,5 kilo zakken van de betere merken. Als je het als snack zou willen geven, breng het gewicht van de sticks dan wel in mindering op de rest van de brokjes. Anders dan blijf je nog steeds met hetzelfde probleem rondlopen. Ik zou zeggen succes met alles en laat je vooral niet gek maken door die smekende kraaloogjes ;)
  9. Als het anders gaat dan normaal kun je er wel vanuit gaan dat er iets aan de hand is, maar dat kan van alles zijn. Ik vraag me af wat voor druppels tegen parasieten zijn het? Ik heb het gevoel dat ik een stukje verhaal mis. Hoe dan ook, als je het niet vertrouwd lijkt het me goed om even bij de dierenarts langs te gaan.
  10. De houdbaarheid van metocloral is toch echt 6 maanden. Rond een half jaar merk je ook al dat de werking een stuk is verminderd. Tip voor als je het langer wilt bewaren: schrijf de datum dat je het hebt geopend op de verpakking, dan kun je dat altijd weer gemakkelijk terugvinden πŸ™‚
  11. Kolino

    Rebel

    Lastige situatie hoor, ik zou hem toch nog wat tijd geven. Je hebt wel een punt dat dit op den duur geen oplossing is. Heb je echt het idee dat hij het niet snapt? Ik heb eigenlijk ook geen tips wat eten betreft, je doet al zoveel. Gevoelsmatig zeg ik, probeer eens iets van banaan. Niet om daar nou veel van te geven (suikerbom en dus niet zo gezond), maar gewoon eens een stukje, om eens te kijken wat hij daar mee doet. Dit is al zacht van zichzelf en als hij het al kent, snapt hij misschien hoe hij dat kan eten. Je zult uiteindelijk toch iets moeten vinden waardoor hij de eerste stap echt durft door te zetten om zelf te eten. Misschien een rare vraag, maar water bied je nu aan in een bakje neem ik aan? Wat je ook nog zou kunnen doen, mits je tijd hebt om het 4 keer te doen, is metocloral en cisaral om en om geven. Dan geef je toch 4x per dag iets , maar beide middelen dus maar 2 keer. Zo krijgen de darmen door de dag heen iets minder grote klappen te voortduren, maar kun je toch met minder medicatie toe. Pijnstilling geef je er dan bij 1 van beide middelen bij, dus 2 keer daags.
  12. Je hebt het dwangvoer in huis, dus dat kun je geven wanneer het nodig is. Gewoon lekker zelf laten eten πŸ™‚ Medicatie zou ik toch wel doen, in ieder geval vandaag en morgen, daarna kun je best afbouwen, als het dan nog steeds goed gaat.
  13. Ja in principe is vetcare plus dieetvoeding. Het is er voor te dikke konijnen (groen), voor konijnen met urineweg problemen (oranje) en voor konijnen met darmproblemen (paars). Tenminste dat is de claim van de fabrikant. Qua prijs is er dacht ik niet echt een verschil met Fibafirst. Het is wel wat minder algemeen verkrijgbaar. Ik denk niet dat het ene beter is dan het andere, het is maar net waar je naar op zoek bent. Wat dat betreft is het toch u vraag wij draaien... of meer jullie hebben konijnen met "problemen", nou dan maken we er toch een speciale brok voor! Maar eigenlijk verschillen ze niet zo heel erg gek veel van een normale brok, waarom zouden ze ook? Check de verschillen maar eens tussen beiden πŸ™‚ In de basis blijft het toch nagenoeg hetzelfde. Vetcare plus digestive (de paarse) ingredients: Ground alfalfa stalks, ground timothy hay, soybean hulls, ground peas, dried alfalfa protein concentrate, linseed (1%), locust bean meal, dried peppermint (1%), soya oil, fennel seeds (0.5%), dried chamomile (0.5%), oat flakes, calcium carbonate. Fibafirst Timothy hay, alfalfa stalks, wheat meal, soybean meal, ground peas, locust bean meal, alfalfa protein extract, flaked oats, linseed, soya oil, dicalcium phosphate. May contain genetically modified soya.
  14. Welke je precies nodig hebt is afhankelijk van het gewicht van het konijn. Volgens mij is het in de meeste gevallen de roze verpakking. Lees anders dit artikel eens πŸ™‚ Dat kun je dan ook eventueel aan je dierenarts laten zien. http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/oormijt.html
  15. Bij de dierenarts. Het is gewoonweg niet zonder recept te verkrijgen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .