Ga naar inhoud

Wat te doen? Konijnen met terugkerende darmproblemen


Mitty

Aanbevolen berichten

Ik heb twee lieverds met terugkomende darmproblemen. Op zich kan ik met deze gevoeligheid leven, zeker als ze in de rui zijn. Ik ben daarom altijd erg bezig met het zoeken naar het juiste dieet voor ze (nu per dag 10g biks voor beiden, iets meer dan normale hoeveelheid groente en meerdere soorten hooi).

 

Daarnaast heb ik lijnzaadbrokken en prozyme, maar deze zorgen er helaas toch niet voor dat ze uit de gevare-zone blijven. Daarom heb ik met de da besloten ze in plaats daarvan dagelijks lactulose te geven, ondanks dat ik het spannend vind in verband met de effecten op de darmflora. Ik voorkom liever de regelmatige verstoppingen en gasaanvallen. Sinds een half jaar houd ik dagelijks bij hoe het gaat en wat ze krijgen. Daardoor ben ik erachter gekomen dat ik bijna wekelijks😳 een van beide 1x cisaral gaf, omdat de keutels te klein werden. Dat is niet helemaal de bedoeling...

 

Vorige week was het weer zo ver en heb ik zes dagen lang cisapride aan Mitty gegeven. Dag 7 weer terug naar lactulose, want de keutels leken iets beter. Dag 8 kreeg ze een gasaanval.. Nu ben ik weer drie dagen in de weer met cisapride, maar zonder verbetering. Daarom de dierenarts teruggebeld voor advies (ik heb zaterdag ook contact met ze gehad vanwege de gasaanval). Morgen ga ik met beide konijnen bij ze langs, maar ik weet niet meer wat ik moet vragen.

 

Tot nu toe voelen ze elke keer even en vragen ze naar het dieet en geven aan niet veel meer te kunnen doen. Wel zit ik met twee zwaar gestreste konijnen drie kwartier in de auto (want konijnkundige dierenarts) wetende dat de kans op een gasaanval de volgende dag erg aanwezig is. Hebben jullie tips wat ik kan vragen aan de DA om meer uit het bezoek te halen? En kan ik niet beter op zonnebloemolie (las ik bij Stichting Konijnenbelangen) overstappen zodat ik geen lactulose hoef te gebruiken?

aangepast door Evee
titel aangevuld zodat duidelijk is waar het topic over gaat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend, en ook niet echt normaal dat dat zo vaak een probleem is. 

 

Is er een reden dat ze die terugkerende problemen hebben? Weet je dat?

Zijn ze familie van elkaar? 

Hoe ziet de dagelijkse voeding er uit die ze eten? Welke broksoort geef je, welke en hoeveel groenten? Houd je ook bij wat ze krijgen van eten en wanneer de problemen zijn, of alleen de medicijnen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog niet achter een reden gekomen. Ik hoopte wormen, die ontdekte ik begin dit jaar in hun normale keutels en daar heb ik ze toen lang voor behandeld.

Ze zijn mijn eerste konijnen (broer-zus) uit de dierenwinkel.. Grootste beginnersfout, maar ter verdediging, ik was bezig met het oriënteren voor een koppeltje uit een konijnenopvang, maar ik wist nog net te weinig en winkelpersoneel kan erg overtuigend zijn.

 

Ze krijgen sience selective adult qua brokken, twee staafjes fibafirst en circa 150g groente voor beiden per dag. Ik houd ook bij wanneer ze problemen krijgen en wat ze eten. Ze krijgen afwisselend wortelloof, andijvie, venkel, paksoi, druivenblad, witlof, paprika. Ik heb nog geprobeerd over te stappen op Beaphar Nature een paar maanden terug, maar die krijg ik er echt niet in😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd je ook bij wat voor weer het is? Dat was voor mij echt een eyeopener toen ik dat deed bij mijn megacolon konijn. Hoeveel invloed het weer en de temperatuur heeft op de darmen is echt opzienbarend.

 

Weet je hoelang ze met wormen rondgelopen hebben? Zijn er verschillen in de keutels (grote/vorm) na die ontdekking?

 

Ik vind 150 gram echt meevallen qua groente, dat vind ik vrij normaal voor 2 konijnen. Is die 10 gram brok incl fibafirst? Ook al zou 10 gram brok + fibafirst (ongeveer 15 gram?) goed moeten gaan. Beaphar nature is geen garantie op geen darmproblemen, het enige voordeel daarvan is dat het minder vocht opneemt in de maag. Dat vocht opnemen vertraagt de afgifte van voedsel vanuit de maag naar de darm. Je geeft zo weinig dat hier naar mijn mening geen winst mee te behalen valt.

 

Ik ben zelf geen fan van al die medicatie, als het moet dan moet het, maar mijn ervaring heeft wel geleerd dat je met planten e.d. ook het een en ander kunt bewerkstelligen. Natuurlijk heb ik al dat soort dingen ook uit noodzaak uit moeten zoeken. Je wilt niet weten hoeveel informatie ik heb gelezen over de spijsvertering van konijnen en de behandeling van problemen. Je hebt ook plantdelen die nagenoeg hetzelfde effect hebben als lactulose, een voorbeeld daarvan is gember. Daar zit wel een grote maar aan, de meeste konijnen moeten niks van gember hebben, dat is te pittig voor ze. Ik ken verhalen van mensen die het daarom geprakt met banaan geven (wat natuurlijk ook weer niet ideaal is, want fruit). Daarnaast heb ik veel gebruik gemaakt van salie. Mijn huidige konijnen krijgen het nog steeds met regelmaat vanaf het moment dat deze weer uit de winterrust is tot en met het najaar. Ik praat natuurlijk ook veelvuldig over weegbree, daar ben ik echt fan van. Zeker bij konijnen met darmproblemen. Ik vraag me af of er ook psyllium vezels voor konijnen te krijgen zijn, dat wordt gemaakt uit de zaden van weegbree. Heeft eenzelfde effect als lijnzaad. Het idee is ook weer hetzelfde als met lactulose, vocht naar de darm brengen.

 

De oorzaak is gissen, maar gezien ze familie zijn kan er een erfelijke en omgevingscomponent meespelen. Ze hebben vanaf baby af aan allebei hetzelfde gegeten. Er kan wat zijn misgegaan in de ontwikkeling van de darmflora waardoor ze gevoeliger zijn voor problemen.

 

Lactulose is wat ik van mijn dierenarts begreep wel veilig om dagelijks te geven. Maar als je weet hoe het middel werkt, ga je je toch afvragen hoe geschikt het voor een konijn is. Het is toch een stof die eigenlijk niet in het dieet van een konijn thuishoort, ze nemen het via de darm niet op, dus als het goed is worden de resten via de keutels weer uitgescheiden, dat is dan wel weer een voordeel.

 

Ik ben trouwens ook geen fan van prozyme. Juist door mijn ruime ervaring met darmproblemen en het vele lezen van artikelen en studies. Ik heb er nooit het voordeel van kunnen ontdekken. Het zou haarballen moeten afbreken, maar wetenschappelijk bewijs is er niet. Lijnzaadbrokjes, ja, ik weet niet hoeveel voordeel dat nog heeft. De meeste goede brokken bevatten al lijnzaad, dus is een beetje dubbel op. Ik denk dat het meer het eigen gevoel is dat je iets doet om het konijn te helpen. Al kunnen 2 brokjes per dag geen kwaad natuurlijk 😉

 

Even nog als toevoeging over prozyme, je kunt prozyme niet samen geven of mengen met laxeermiddelen. Ook niet met lijnzaadproducten, daar moet zeker 2 uur tussen zitten. Stel dat je dat 3x per dag wilt doen en dan ook nog rekening moet houden met alle andere laxerende middelen, dan ben je de hele dag bezig. Ik zou een keuze maken in wat wel en niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorspelling is uitgekomen! Ik ben eergisteren naar de dierenarts geweest en het was exact zoals verwacht. Ze voelde niets bijzonders, geen haakjes en prima gewicht. Wel heeft ze voor de zekerheid beiden een infuus gegeven met vocht + glucose en nieuwe cisapride meegekregen. De konijnkundige dierenarts was met vakantie, dus ik heb een telefonisch consult ingepland voor volgende week.

 

Op 27-6-2023 om 17:47, Kolino zei:

Weet je hoelang ze met wormen rondgelopen hebben? Zijn er verschillen in de keutels (grote/vorm) na die ontdekking?

Waarschijnlijk erg lang, minstens een half jaar. Het zou kunnen dat ze het bij de herkoppeling in de opvang hebben opgelopen, maar ik denk dat ze het al langer hadden. De grootte en vorm verschillen vreselijk. Nu vooral afwisselend druppelvormig en langwerpig. Maar ook heel klein of opeens mestkeutels met flinke kettingkeutels ertussen.

 

Op 27-6-2023 om 17:47, Kolino zei:

Ik ben trouwens ook geen fan van prozyme. Juist door mijn ruime ervaring met darmproblemen en het vele lezen van artikelen en studies. Ik heb er nooit het voordeel van kunnen ontdekken. Het zou haarballen moeten afbreken, maar wetenschappelijk bewijs is er niet. Lijnzaadbrokjes, ja, ik weet niet hoeveel voordeel dat nog heeft. De meeste goede brokken bevatten al lijnzaad, dus is een beetje dubbel op. Ik denk dat het meer het eigen gevoel is dat je iets doet om het konijn te helpen. Al kunnen 2 brokjes per dag geen kwaad natuurlijk

Een half jaar geleden heb ik een konijnendeskundige die voedingsadvies op maat kon geven gevraagd naar ze te kijken en zij gaf toen aan dat prozyme zou kunnen helpen. Na twee maanden ben ik ermee gestopt, omdat Stamper op een dag dat ik 's ochtends prozyme had gegeven, 's middags weer zo'n ''aanval'' kreeg. Toen was ik er klaar mee. Ik twijfel ook in hoeverre lijnzaadbrokjes echt helpen. Mitty heeft eens de zak te pakken gekregen die op de stoel lag en voor ik het wist zat ze een handje naar binnen te schrokken. Ik heb die dag met spanning afgewacht, maar er veranderde niets. Geen diarree, waar ik bang voor was, of iets anders. Maar ja, ik sinds iets meer dan een maand geef ik dagelijks lactulose en ik moet bekennen dat het nog steeds elke keer spannend is. Terwijl ik ze ook dagelijks circa 20ml water uit een spuitje geef (vinden ze hier geweldig😂). Ik combineer bovenstaande middelen trouwens nooit, het is bij mij of of😅

 

Op 27-6-2023 om 17:47, Kolino zei:

Daarnaast heb ik veel gebruik gemaakt van salie. Mijn huidige konijnen krijgen het nog steeds met regelmaat vanaf het moment dat deze weer uit de winterrust is tot en met het najaar. Ik praat natuurlijk ook veelvuldig over weegbree, daar ben ik echt fan van. Zeker bij konijnen met darmproblemen.

Misschien dat ik over een tijdje salie en weegbree ga proberen. Maar ik twijfel ook erg om misschien zonnebloemolie een kans te geven.. Heb jij daar ervaring mee?

 

Ik heb inderdaad het vermoeden dat het met aanleg te maken heeft. Dat de cisapride niet aan lijkt te slaan vind ik wel spannend. Het voelt alsof ik van aanval naar aanval ga tot ze er een keer niet meer uitkomen... Ik houd er helemaal niet van om zo te klooien met medicatie, ik blijf zoeken naar het perfecte dieet. Volgende week de dierenarts maar weer eens ondervragen😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas bevestig je nu mijn vermoeden 😞 Konijnen kunnen van een wormbesmetting megacolon krijgen. Ik zou deze optie met de dierenarts bespreken. Wel vind ik het frappant als ze het allebei zouden hebben. Ik hoop echt voor je dat ik het mis heb.

 

Zonnebloemolie heb ik geen ervaring mee, ik vermoed dat dit voor de verharingperiodes geldt? Ik ben alle kamertjes in mijn hersenen aan het afgaan, maar ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit langdurig heb toegepast.

 

Doet de cisapride nu helemaal niks? Of lopen ze weer vast als je er mee gestopt bent? Megacolon die niet aangeboren is ontstaat door een verstopping, daardoor rekt de darm op en komen de zenuwen in de verdrukking en gaat dat stuk darm kapot. Voeding blijft hier dus in vastlopen. Dat verklaart ook het steeds terugkomen van de klachten en jouw gevoel dat je van aanval naar aanval hobbelt.

 

Het perfecte dieet bestaat niet, een kapotte darm kun je niet meer fixen. Bij andere dieren en mensen halen ze dat stuk darm weg, maar dat kan bij konijnen niet. Ik heb echt alles geprobeerd qua dieet, maar uiteindelijk toch de strijd verloren. Nou moet ik wel zeggen, dat ik een konijn had met de aangeboren variant.

 

Wat ik echt vond helpen waren dus salie, gember en weegbree. Natuurlijk gebruikte ik ook medicatie, maar ook ik had op een gegeven moment zoiets van zo min mogelijk. Op het eind had hij alles tegelijk, cisapride, metoclopramide, lactulose, van die druppels voor baby's en pijnstillers. Ik kreeg hem echt niet meer aan de praat.  Soms doen ze dan nog een operatie, door de ontlasting met de hand te verplaatsen (super riskant), maar dat is bij megacolon geen optie, omdat je dan weer kunt afwachten tot het weer gebeurd. Uiteindelijk heb ik voor inslapen moeten kiezen, waar ik tot op de dag van vandaag nog moeite mee heb omdat ik het gevoel heb gefaald te hebben.

 

Ik heb echt alle literatuur die ik kon vinden, in alle talen die ik spreek, doorgelezen. Heel veel geleerd over konijnen en hun darmwerking. Mijn idee is, voer zo natuurlijk mogelijk en zo min mogelijk dingen die de darm vertragen. Je hebt wel iets nodig aan brok, maar dat zou ik dan laten bestaan uit 3 van die staafjes fibafirst per dag. Je zou ook nog naar de vetplus collectie kunnen kijken, die is wat vezelrijker dan fibafirst. Supreme vetplus digestive health heet dat. De rest moet je aanvullen met groente en (gedroogd) kruiden en hooi natuurlijk. Ik maakte mijn eigen kruidenmixen, iedere dag, maar mijn konijn kon op een gegeven moment geen brok meer verdragen en ook bijna geen verse groentes meer.

 

In jouw geval zou ik nu dagelijks lactulose proberen voor een tijdje, omdat dit vocht naar de darm brengt. Wat je doet met extra vocht geven deed ik ook als ik problemen zag. Je kunt lactulose wel afbouwen, uit mijn hoofd zeg ik 2x daags 0,5ml, ik kan dit voor je nazoeken (het is een aantal jaar geleden). Normaal is het 1ml, maar ik heb toen geprobeerd, omdat je toch iedere dag medicatie geeft, de dosering te verlagen in de laagst werkende dosering. Mochten er problemen opdoemen dan verhoog je de dosis naar de standaard uiteraard.

 

Iedere dag cisaral zijn de meningen nog over verdeelt, is het laatste wat ik er van weet. Lactulose geven was op een gegeven moment de standaard, daarvoor was het emeprid (metoclopramide).

 

Er is iemand op het forum die geen brok meer geeft, maar ik ben even vergeten wie dat is. Die heeft ook konijnen met heel veel darmproblemen. Stiekem hoop ik dat diegene dit leest en ook even in dit topic wil reageren 😉

 

 

 

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dit verhaal denk ik ook meteen aan megacolon, maar het zou inderdaad wel bijzonder zijn als ze dat allebei hebben. Toch herken ik het ook van mijn voedster die hartproblemen had. Zij ging vaak van aanval naar aanval en dat kon ik dan heel snel oplossen met de medicatie, maar haar keutels waren altijd langwerpig/ovaal/klein. Bij de röntgenfoto werd tot onze verbazing toen geen megacolon ontdekt, maar vocht achter de longen. Het zou dus toch ook nog iets anders kunnen zijn, maar een megacolon, zeker na die wormbesmetting, klinkt in jouw geval aannemelijker. 

Ik heb gelukkig weinig ervaring met megacolon en kan qua medicatie en voeding dus niet zo vel tips geven, maar @Kolino is volgens mij wel echt expert. Met prozyme heb ik trouwens ook niet echt heel positieve ervaringen en ik vraag me sowieso af of de werking goed onderbouwd is. Ik heb het liggen thuis, maar gebruik het nooit.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Kolino zei:

Er is iemand op het forum die geen brok meer geeft, maar ik ben even vergeten wie dat is. Die heeft ook konijnen met heel veel darmproblemen. Stiekem hoop ik dat diegene dit leest en ook even in dit topic wil reageren 😉

 

3 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Is dat niet @MichelleloveElmo? Of geef jij wel brok?

 

Nee dat is @WOKKY, maar al een tijdje niet gezien op het forum....

 

Edit; profiel zegt afgelopen dinsdag nog online geweest, dus wie weet 🤞🏻🤞🏻

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

23 uren geleden, Kolino zei:

Doet de cisapride nu helemaal niks? Of lopen ze weer vast als je er mee gestopt bent?

De keutels lijken voorzichtig aan iets normaler te worden, maar ik snap er helemaal niets van. Mitty was degene die vorige week een gasaanval (denk ik) had en haar geef ik nu al meer dan twee weken(!) de cisapride. Sinds de dierenarts nam ik Stamper ook mee in de behandeling, omdat ze over hem ook twijfelde. Maar zijn keutels waren en bleven goed, dus ik gisterochtend gestopt en terug naar lactulose. Om 23:00 had Stamper een gasaanval😖 Ik ben er klaar mee, ik houd hem nu maar ook op de cisapride tot ik die dierenarts heb geproken. Ik houd alles om ze heen zo rustig mogelijk en de cisapride vinden ze heerlijk. Het was gisteren wel weer zo vreselijk benauwd als vorige week bedenk ik mij nu, misschien heeft dat meegespeeld.

 

Op 30-6-2023 om 14:01, Kolino zei:

Normaal is het 1ml, maar ik heb toen geprobeerd, omdat je toch iedere dag medicatie geeft, de dosering te verlagen in de laagst werkende dosering.

Bedoel je 2 maals daags 1ml? In dat geval gaf ik de minimale dosering, 1 maal daags 1ml. Cisaral geven is echt een strijd met ze hier, dat zou ik niet dagelijks willen doen.. De stress die het geeft maakt het alleen maar erger. Infacol heb ik tot nu toe niet durfen aanschaffen. Bij gas in de maag is het toch levensgevaarlijk? Dat van de zonnebloemolie kan ik alleen bij Stichting Konijnen Belangen vinden, ik wist wel dat olijfolie voor ons werkt, maar had nog nooit gehoord van zonnebloemolie bij konijnen. Leuke vraag voor de da!🤣

 

22 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Bij de röntgenfoto werd tot onze verbazing toen geen megacolon ontdekt, maar vocht achter de longen. Het zou dus toch ook nog iets anders kunnen zijn, maar een megacolon, zeker na die wormbesmetting, klinkt in jouw geval aannemelijker. 

Ik durfde het niet te overwegen, maar ik ben er ook bang voor dat het misschien megacolon kan zijn. Ik zal wel overleggen of een röntgenfoto een optie is, dan kan het (hopelijk) worden uitgesloten of wellicht is er iets anders te vinden.. Misschien dat de ene wel megacolon heeft en de ander weer iets anders, een soort multipack-koppel. Of de wormbesmetting is toch gebleven... maar ik heb het langst mogelijk de panacur gegeven, dus ik mag hopen van niet.

 

Mijn dierenarts vertelde dat ze haar konijnen om de dag 5g voor beiden gaf! Op haar advies ben ik teruggegaan naar 10g, maar misschien is het het overwegen waard het helemaal weg te laten. Ze gaf aan dat de voedingsstoffen lastig in de brok blijven tijdens het bewaren.. Maar ik las ook dat je dan moet overstappen op circa 30 soorten hooi, grassen, kruiden en vers groenvoer?!

 

Ik wil jullie bedanken voor het meedenken! Ik heb er wel al vaker op bunnybunch over geschreven, maar het lijkt nu erger te worden en ik word er bijna wanhopig van😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik snap die wanhoop en ik lees ook hoeveel je voor ze doet. Dat klinkt heel herkenbaar. Zonder brokken voeren heb ik ervaring mee. Maar dat is echt arbeidsintensief en duur als je het met gedroogde kruiden aanvult tot een volwaardig dieet. Vandaar dat mijn huidige konijnen wel brokken eten. Bij hun is het niet medisch noodzakelijk.

 

Jammer dat het meteen weer raak is met een gasaanval, ik meen dat lactulose wel gasvorming kan veroorzaken. Dat zou je even moeten navragen/zoeken.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-6-2023 om 15:47, Mitty zei:

Ze krijgen afwisselend wortelloof, andijvie, venkel, paksoi, druivenblad, witlof, paprika.

Bedoel je dat ze elke dag bijv. witlof krijgen en de andere dag andijvie etc? Ik meen wel eens gelezen te hebben dat de groenteschotel minstens uit drie soorten moet bestaan. Dus en witlof en andijvie en gras. Ik noem maar zo drie producten. Zelf geef ik ze elke dag witlof en dan pluk ik wat gras, druivenblad, wortelloof, munt, Ze krijgen dus elke dag minstens vijf soorten en die soorten wissel ik af. Witlof en gras zijn vaste ingredienten elke dag. Weegbree  voeg ik ook vaak toe. Dat heb ik gedroogd besteld en ze zijn er gek op. Nu heb ik het zelf geplukt en hangt het te drogen.

Laten we duimen dat het goed komt met je konijnen.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-7-2023 om 15:25, Jamesthebunnybutler zei:

Sidenote: ik gaf ook weleens infacol, maar van een lactatiekundige hoorde ik dat wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het niet werkt.

Dat scheelt weer een aanschaf!

 

Ik heb het opgezocht en het klopt inderdaad, lactulose kan gasvorming veroorzaken.. De Cisapride is nu op, maar ik durf nu niet meer terug naar lactulose. Waarschijnlijk hebben ze alle twee daar de afgelopen weken op gereageerd, dat wil ik niet nog een keer. De keutels zijn nu trouwens wel beter. Vanmiddag heb ik het telefonisch consult, dus ik ga goed voorbereiden wat ik wil vragen.

 

Op 1-7-2023 om 15:26, Lienappelsien zei:

Ik vind het overigens typisch dat zowel bij jou, @BaasjevanBrownie en @rabbitPuk allebei de konijnen problemen hebben met eten/de darmen en de oorzaak lastig te vinden is.

Dat is wel heel frappant.. Ik heb het even allemaal teruggelezen en het is wel heel bijzonder dat het elke keer alle twee de konijnen zijn die darmproblemen hebben. Ik vind het nog wel een mysterie. Het enige wat ik kan bedenken wat mee kan hebben geholpen, is de beginnende rui.

 

Op 3-7-2023 om 00:33, To van de Veluwe zei:

Bedoel je dat ze elke dag bijv. witlof krijgen en de andere dag andijvie etc? Ik meen wel eens gelezen te hebben dat de groenteschotel minstens uit drie soorten moet bestaan

Mijn konijnen zouden flippen als ik met maar één soort aan zou komen zetten😂

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-6-2023 om 19:28, Miekmoek zei:

 

 

Nee dat is @WOKKY, maar al een tijdje niet gezien op het forum....

 

Edit; profiel zegt afgelopen dinsdag nog online geweest, dus wie weet 🤞🏻🤞🏻

Ik geef inderdaad ondertussen al 2 jaar helemaal geen brokken meer. En daarvoor maar een kleine hoeveelheid, 10 gr per dag voor 2 konijnen van 2-2,5 kg.

 

Het zijn 2 leeuwenkopjes met best veel haar en daardoor extra gevoelig voor verstopping. Dat was ook altijd het probleem. Chibi is zelfs een keer geopereerd moeten worden om de haar-en voedsel bal uit de maag te halen.

 

Nu krijgen ze beiden sinds 2 jaar enkel nog groen en hooi. En dat onbeperkt. Het is best wel wat werk, en onze hele tuin is in functie van de konijnen. Maar ze hebben allebei geen verstopping meer gehad. En in de winter krijgen en verdragen ze ook kool hierdoor.

Wel geef ik ze nog af en toe lactulose. Hier ben ik dus toch nog niet helemaal van af. Maar het is vooral preventief nu als ik zie dat er alleen nog maar kettingen in het toilet liggen en de keuteltjes echt heel klein worden. Ook emeprid kan dan goed helpen. Ik geef dat dan 1-2 dagen in banaan en het is weer opgelost. Allemaal in samenspraak met de dierenarts natuurlijk.

 

Ik kan het dus echt alleen maar aanraden om over te stappen op onbeperkt groen en de brokken uiteindelijk weg te laten. Mijn meisjes doen het nu veel beter, ze zijn zelfs allebei ongeveer 0,5kg bijgekomen en ze hebben veel meer energie. En op warme dagen als vandaag kunnen ze door al dat vocht de hitte beter aan.

Hun dieet nu bestaat uit (vanveel naar weinig)heel wat gras en (on)kruiden. Daarnaast krijgen ze bladeren met en zonder takken, bladgroenten, vocht houdende groenten en een kleine hoeveelheid fruit. Bijvoorbeeld Shep krijgt medicatie voor arthrose, dus krijgen ze nu dagelijks 2 kleine stukjes banaan.

En in de winter schakelen we dus langzaam over op kool. Maar dat kan dus alleen als de spijsvertering niet meer vertraagd wordt door de brokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was weer lekker een drukke week, maar tijd voor een update! Het gesprek met de konijnkundige dierenarts ging goed. Er waren veel oohh-momenten vanuit mijn kant. In het kort: Dieet of wormbesmetting zijn waarschijnlijk niet de oorzaak. De werking van lactulose zit vooral in de dikke darm, terwijl het probleem van mijn konijnen vermoedelijk bij het begin van de dunne darm/maag ligt. Stoppen kan daardoor. Ik heb naar psyllium-vezels (was benieuwd😁) gevraagd, dit is niet giftig maar helpt in hun geval niet, want werkt bij diaree en het is niet bevoordelijk voor de keutels (worden slijmerig en taai). Ik heb gevraagd naar de zonnebloemolie en dat kan wel werken:))))


De afgelopen dagen heb ik afgebouwd met cisapride (afbouwen was volgens DA niet nodig, wel oké voor meer zekerheid) en verder nog nergens op overgestapt. Het wisselt, maar ik ben voorzichtig positief. Vandaag ga ik voor het eerst een kwart theelepel zonnebloemolie proberen verstopt in wat paprika, maar als ze hun neus ervoor ophalen (90% kans) laat ik het voor nu, want de weegbree en salie zijn onderweg😏

 

2 uren geleden, WOKKY zei:

Ik geef inderdaad ondertussen al 2 jaar helemaal geen brokken meer. En daarvoor maar een kleine hoeveelheid, 10 gr per dag voor 2 konijnen van 2-2,5 kg.

 

Het zijn 2 leeuwenkopjes met best veel haar en daardoor extra gevoelig voor verstopping. Dat was ook altijd het probleem. Chibi is zelfs een keer geopereerd moeten worden om de haar-en voedsel bal uit de maag te halen.

 

Nu krijgen ze beiden sinds 2 jaar enkel nog groen en hooi. En dat onbeperkt. Het is best wel wat werk, en onze hele tuin is in functie van de konijnen. Maar ze hebben allebei geen verstopping meer gehad. En in de winter krijgen en verdragen ze ook kool hierdoor.

Wel geef ik ze nog af en toe lactulose. Hier ben ik dus toch nog niet helemaal van af. Maar het is vooral preventief nu als ik zie dat er alleen nog maar kettingen in het toilet liggen en de keuteltjes echt heel klein worden. Ook emeprid kan dan goed helpen. Ik geef dat dan 1-2 dagen in banaan en het is weer opgelost. Allemaal in samenspraak met de dierenarts natuurlijk.

 

Ik kan het dus echt alleen maar aanraden om over te stappen op onbeperkt groen en de brokken uiteindelijk weg te laten. Mijn meisjes doen het nu veel beter, ze zijn zelfs allebei ongeveer 0,5kg bijgekomen en ze hebben veel meer energie. En op warme dagen als vandaag kunnen ze door al dat vocht de hitte beter aan.

Hun dieet nu bestaat uit (vanveel naar weinig)heel wat gras en (on)kruiden. Daarnaast krijgen ze bladeren met en zonder takken, bladgroenten, vocht houdende groenten en een kleine hoeveelheid fruit. Bijvoorbeeld Shep krijgt medicatie voor arthrose, dus krijgen ze nu dagelijks 2 kleine stukjes banaan.

En in de winter schakelen we dus langzaam over op kool. Maar dat kan dus alleen als de spijsvertering niet meer vertraagd wordt door de brokken.

Mijn koppeltje lijkt ook op leeuwenkopjes! In de paspoorten staat dat ze vosjes zijn, maar volgens mij zijn ze vooral een ratjetoe met heel veel haar.

 

Zijn er soorten groente/kruiden die je in een brokkenarmdieet essentieel zijn? Ik ben die brokken eigenlijk helemaal zat. Nu krijgen ze 8gr (ieder 4g) per dag + ieder een Fiba First stokje. Ze gaan begin augustus naar de vakantieopvang, dus ik wil nu niet te veel veranderen aan het dieet, ze zien me al aankomen😂 Tot die tijd start ik wel operatie zero brokken op om te kijken hoe ik het daarna kan aanpakken. Misschien houd ik de Fiba First wel bij de hand, maar de dierenarts zei daar weer over dat er toch wel wat graan in zit. Nu loopt nog een zoektocht naar nieuw paardenhooi, want de enige balen die ik in de buurt kan kopen zijn speciaal eiwitrijk. Ze vinden de dikkere sprieten veel lekkerder dan het hooi van de dierenwinkel dat ze nu weer even krijgen. Als ik dan toch bezig ben wil ik het hooi ook helemaal goed hebben. Het streven is een paradijselijk verblijf en een koninklijk dieet, stiekem best een leuke hobby🤣

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je blijft wel bezig zo - maar wel positief nieuws in feite.

Onze konijnen kregen bij de vakantieopvang 7,5 kg verse groenten mee - dus volgens mij zijn ze vaak wel wat gewend. Al keken ze wel een beetje verbaasd.

Je kan ook bellen of ze brok-loze konijnen gewend zijn bij de vakantieopvang, misschien kan er zelf wel iemand met je meedenken.

 

Wij hebben geiten hooi - ook dikkere sprieten, kleinere balen en er zit best wel wat ander groen tussen af en toe - zoals distels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou vooral groenvoer beginnen opbouwen. Het weglaten van brokken kan later ook nog. Hooi hebben die van mij vrij eiwitrijk. Niet mijn keuze, ze zijn gewoon heel kieskeurig in hun hooi.

Verder heb ik eigenlijk nooit echt gekeken naar de samenstelling van hun eten. De meeste brokken bestaan ook vooral uit gedroogd en geperst gras. Ik kijk alleen dat ze een mooie variatie krijgen van alles. Dat wil zeggen dat ze hier minimaal 10-15 (winter) maar liefst zo veel mogelijk verschillende dingen per dag krijgen. Momenteel met alles wat er in de tuin groeit zit ik aan een 30 verschillende dingen. Maar dat lukt sowieso niet van de ene dag op de andere natuurlijk.

Zoals ik al zei heb ik mijn tuin aangelegd in functie van de konijnen, en mag ik mij uitleven bij het grasveld van een boer in de buurt. Daarnaast ga ik nog iedere week naar de markt waar ik bij de groentenboer vanalles meekrijg dat niet verkocht is die dag, en vragen ze zelfs aan klanten of ze het loof van de wortels af mogen halen 🤣

Het is dus zeker niet gemakkelijk, en je bent er echt wel een tijdje mee bezig. Maar persoonlijk vinden mijn konijnen en ik dit het beste.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat van psyllium pas zelf ook even nagezocht, het is inderdaad niet giftig, maar kan bij verkeerd gebruik bij konijnen verstoppingen veroorzaken. De enige toepassing die ik bij konijnen heb gezien is in dwangvoeding. Psyllium is dus niet geschikt voor konijnen. Maar goed dat je het na hebt gevraagd, het klopt dat het ook bij diarree gebruikt kan worden.  Maar even een oproep aan iedereen die dit leest, geef je konijn dit absoluut niet zonder overleg met de dierenarts!

 

Interessant dat het bij de overgang maag dunne darm zit. Dat klinkt alsof voeding te lang in de maag blijft. Dan zou ik inderdaad voeding geven met lekker veel vocht. Als je van plan bent om wel brok mee te geven tijdens de vakantie zou ik dat nu niet afbouwen maar inderdaad wel groenvoer opbouwen. Ik heb dus wel helemaal uitgezocht hoe ik de voedingswaarde van een brok zo goed mogelijk na kon bootsen. Maar eigenlijk, als je voldoende kruiden en groentes (niet alleen uit de supermarkt) geeft dan kom je al een heel eind. Ik zou aanraden om ook wat knollen/wortels (in de brede zin van het woord) te geven. denk aan knolselderij, pastinaak, wortel, dat soort dingen. Ik gaf ook erwtenvlok.Paksoi bevat ook eiwitten, net als bloemkool, broccoli en spruiten. O en spinazie (maar geef dat niet teveel) Maar dat moet je dus voorzichtig opbouwen. Ik zou daar waar je kunt al mee beginnen, zodat je ze straks klaar hebt voor de schaarse tijden. Vanaf september loopt het aanbod in de tuin wat terug natuurlijk.

 

Ook ik heb in die tijd de tuin aardig uitgebreid met van alles voor de konijnen, dat is wel echt een must als je van de brokken af wil, anders is het echt onbetaalbaar! Hooi kun je aanvullen met luzerne en groene haver.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal ook eens gaan onderhandelen met mijn groenteboer. Of eigenlijk een andere groenteboer zoeken. De laatste keer snapte hij niet wat ik met wortelloof bedoelde😬

 

Op 9-7-2023 om 19:18, Kolino zei:

Maar eigenlijk, als je voldoende kruiden en groentes (niet alleen uit de supermarkt) geeft dan kom je al een heel eind. Ik zou aanraden om ook wat knollen/wortels (in de brede zin van het woord) te geven. denk aan knolselderij, pastinaak, wortel, dat soort dingen. Ik gaf ook erwtenvlok.Paksoi bevat ook eiwitten, net als bloemkool, broccoli en spruiten. O en spinazie (maar geef dat niet teveel) Maar dat moet je dus voorzichtig opbouwen.

Is er een verschil met groentes uit de supermarkt of markt? Ik probeer juist minder eiwitten te geven (ze moeten nog iets afvallen), waardoor ik geen erwtenvlokken geef😶. Groentes zoals broccoli, spinazie, radijs durf ik eigenlijk niet te geven. In het verleden heb ik dit opgebouwd, maar na een tijdje kregen ze een gasbuik en heb ik dat (misschien onterecht) koppelde ik elke keer aan een van deze groentes. Kolen ontwijk ik daarom zo veel mogelijk.

 

Is het misschien een idee om alleen de Fiba First te houden voor de vakantieopvang? Dan hoef ik mij in ieder geval geen zorgen te maken of ze de brokken afwegen. Ik ken de opvang gelukkig wel en ze zijn ook bekend bij bunnybunch, maar ze vertelde de vorige keer hoe druk ze het met al die konijnen had en dat ze elke ochtend een lijnzaadbrokje geeft om te kijken of de konijnen nog eten, omdat ze er anders geen tijd voor heeft.

Ze krijgen nu nog die 8 gram en een stokje Fiba First, maar ik kan natuurlijk ook gewoon helemaal overstappen op de Fiba First. Of zitten daar geen voldoende voedingsstoffen in?

 

Ik was al van plan mijn dakterras (ik kan hem nu helaas nog niet gebruiken vanwege het gebrek aan een hek) om te toveren tot konijnenvoerfabriek. Verbouwen jullie alleen groente en bekende kruiden in de tuin of ook andere planten? Mijn boodschappenlijstje bestaat nu uit: wortel(loof:))), andijvie, groenlof, paksoi (heb ik wel al in een pot maar ik weet niet of je de bloemen ook mag geven), peterselie, basilicum, salie, weegbree, munt, pepermunt, paardenbloem, gras, aardbeien.

 

Sorry voor mijn hoeveelheid vragen!🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten voldoende voedingsstoffen in fibafirst, wat ik al zei kun je ook naar vetcare+ kijken, de digestive variant is qua samenstelling beter dan fibafirst, vind ik. Zijn dezelfde soort sticks verder.

 

Ik zou ook tijm en oregano doen. Basilicum is "vet moeilijk", het kweken lukt wel, maar het moet iedere keer opnieuw. Oregano heb je in verschillende varianten, kies dan voor en meerjarige of vaste. Tijm doet het altijd wel goed, ik weet alleen niet hoe winterhard hij in een pot is.

 

Mijn konijnen en ik zijn heel blij met de bruidssluier, je zou even moeten kijken of dat in pot kan, het is een klimplant dus je hebt wel iets nodig waar hij tegen aan kan groeien en hij groeit MEGA hard in de zomer. Ik moet iedere week bij de schutting gaan knippen 😛 Je kunt ook nog een roos aanschaffen, let dan wel even op bestrijdingsmiddelen. Als ik een nieuwe roos heb, dan gebruik ik hem de eerste paar jaar niet voor de konijnen, pas als hij veelvuldig is gesnoeid. Maar biologisch kan ook een optie zijn natuurlijk. 

 

Goudsbloem is ook leuk. Korenbloem, zonnebloem, kamille.

 

Ik heb ergens een lijstje met wat ik ooit aan kruiden in de tuin zou willen, zal eens kijken of ik dat kan vinden. Die lijst is ooit gemaakt voor mijn megacolon konijn dus zeker geschikt voor konijnen met gevoelige darmen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijm doet het bij mij prima in een pot. Is weer mooi uitgelopen.

Welke delen van de roos en de zonnebloem kun je aan de konijnen geven?

 

Ik hoorde gister van de dierenarts (Silke was gestopt met eten) dat hij regelmatig konijnen tegenkomt met buikproblemen door andijvie. Dat verbaasde me nogal omdat het vaak als een groente genoemd wordt die veilig is om te geven.

Ik gaf het al zelden omdat Hubble er snel plakpoep van krijgt.

Het kan bij Silke ook zijn dat het net wat teveel groenvoer was maar ik mijd het voortaan maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roos mogen ze volgens mij alles, ook de blaadjes van de bloem, daar wordt hier wel echt van gesmuld. Let inderdaad wel op bestrijdingsmiddelen en op de doornen. Wij hebben rozen met weinig/minimale doornen maar ik haal ze er altijd van af. Van de zonnebloem mogen ze volgens mij ook alles, maar let wel op met de hoeveelheid pitjes, daar mogen ze echt maar heel weinig van. 

 

Ik hoop dat Silke gauw weer lekker knabbelt en keutelt. Ik ken andijvie als ook heel veilig en noem Lodewijk altijd gekscherend mijn andijvie konijn, want hij eet het echt heel graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .