Ga naar inhoud

Het algemene konijnen en warm weer topic 2023


Kolino

Aanbevolen berichten

Buiten is het al 28 graden 🥵 Ze waren vanmorgen al sloom met de brokken. Binnen loopt het nog wel op, ik denk dat we wel boven de 25 uit gaan komen. Het ergste is dan nog dat je dus nog een paar van die dagen krijgt, ik denk dat we zondag of maandag wel rond de 30 graden zitten binnen 😞 Straks gaat de deur wel open, omdat je dan tenminste nog luchtstroom hebt, het klinkt heel tegenstrijdig, maar ervaring leert dat het maar 0,5 tot max 1 graad scheelt, maar dat het klimaat echt beter voelt. Minder drukkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat wij onwijs mazzel hebben met de plek waar de ren staat. Alleen 's avonds komt er zon in. Kushi en Pieter maakten geen gebruik van de icepods. Ben benieuwd hoe het met Micha gaat verlopen.  De icepod ligt wel op het hok maar ik denk dat ik hem rond 10 uur al ga aanbieden. Als Micha iets niet vertrouwt verdwijnt hij namelijk in de catcube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis hier in de tuin behoorlijk warm. Is het normaal dat ze brokken laten staan bij deze temperaturen? Ze eten nog wel hooi, gras, druivenblad en witlof. Ook peterselie gaat er goed in. Alleen die brokjes laten ze overdag staan. Ben ik niet gewend van deze 2. Maar omdat ze het allebei weinig brokjes eten en nog wel gewoon rond hupsen wil ik me nog niet al te veel zorgen maken. Ze hebben overigens genoeg schaduw en ik heb ook icepod liggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze in de avond even met groenvoer volgestopt 😛 Maar ze stonden net ook alweer om brokjes te leuren. Ik heb het nu nog 24 graden in huis, dus dat wordt een zware nacht. Pas na woensdag wordt de temperatuur iets aangenamer 🥵 Ik wil ze nu niet laten stressen met vachtverzorging, maar de plukken zitten echt overal bij ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaan die soepkippen gewoon op het heetst van de dag in het enige strookje zon liggen dat er nog in de ren is. Ik helemal een parasol gekocht om schaduw te maken, maar nee hoor, ze moeten in de zon... Gelukkig gebruiken ze de icepod ook wel.

Binnen heeft Feli het zwaar, terwijl in hun ren geen zon staat en de temperatuur beter is dan buiten overdag. Die ligt echt te hijgen als een paard, maar ligt gelukkig ook tegen de icepod aan en eet wel gewoon goed. 

 

Ik vind het voor alle dieren altijd zo zielig als het warm is. Lekker veel van die waterbakken in de tuin voor de vogels en de bijen, ze maken er dankbaar gebruik van. 

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, SnuffieBosEnHazelHoudini zei:

Ik heb een afspraak staan voor de castratie van mijn voedster maandag.. Nou weet ik niet goed of dat wel een goed idee is met deze warmte. Ik heb twee buitenkonijnen en een tuin met veel schaduw (bomen). Maar alsnog is het natuurlijk nog steeds warm buiten. Ik hoor graag wat jullie denken 🙂

Goh, als er geen medische noodzaak is zou ik in dit geval denk ik voor uitstellen kiezen tot het weer onder de 25 graden is. Ik denk dat het voor extra stress en complicaties zou kunnen zorgen, want na die operatie is ze natuurlijk even niet zo mobiel en heb je meer kans op vliegen. Als je haar vroeg kan brengen en buiten de ergste warmte om kan ophalen en vervolgens haar binnen kan houden (mits het binnen niet te heet is), zou je het misschien wel door kunnen laten gaan. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Goh, als er geen medische noodzaak is zou ik in dit geval denk ik voor uitstellen kiezen tot het weer onder de 25 graden is. Ik denk dat het voor extra stress en complicaties zou kunnen zorgen, want na die operatie is ze natuurlijk even niet zo mobiel en heb je meer kans op vliegen. Als je haar vroeg kan brengen en buiten de ergste warmte om kan ophalen en vervolgens haar binnen kan houden (mits het binnen niet te heet is), zou je het misschien wel door kunnen laten gaan. 

Ja, dacht ik eigenlijk ook, bedankt voor het meedenken👍. Ik heb het net twee weken vooruit gezet 🙂

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje, de dierenarts komt morgen voor de vaccinatie van mijn 2 bejaarde konijntjes. Ze zijn half wild dus het is telkens een gedoe om ze te pakken te krijgen dus redelijk stresserend. Zou dat wel verantwoord zijn met dit weer? Of beter een week uitstellen? Het is morgen dag-op-dag 1 jaar geleden dus wel op 't randje van bescherming...

Normaal laat ik ze liever wat gerust met dit weer 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, daar stel je een vraag. In coronatijd heb ik ook wel gehad dat ze de jaarlijkse vaccinatie gingen uitstellen, vanwege alle regeltjes toen. Daar zat een kleine 2 weken verschil in de datum zo te zien. Maar om nou te zeggen dat ik me daar oke bij voelde, nee. Als je in de voorspellingen kijkt wordt het niet veel beter. Ik heb zelfs al 34 graden in de voorspellingen gezien.

 

Als de dierenarts in de ochtend komt zou ik het door laten gaan en anders misschien verplaatsen tot een moment dat het wel in de (vroege) ochtend kan. Maar met alle muggen nu en stekende vliegen, nee dan zou ik het niet lang uitstellen, maar dus een juist moment op de dag kiezen. Het weer wordt er toch niet beter op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog even zoekende met Kushi en Micha. Vorig jaar had ik een klein houten schuilhuisje waar Pieter en Kushi net oppastten en graag sliepen. Daar in de buurt legde ik de icepod. Ook ververste ik vaker per dag het water. Dat huisje stond in de buurt van de deur van de ren. Niet dat ze gebruikmaakten ervan maargoed.

 

Nu heb ik een icepod op het dak van het grote schuilhok liggen. Maar als ik nu op een ander tijdstip dan verzorgmomenten de ren in kom dan is er argwaan. Vooral als ik geen eten bij me heb. Ze gaan zich dan verstoppen. Ook slapen ze 's middags ineens niet meer op het hok. Die zit natuurlijk een stuk dichterbij het dak en dat dak straalt warmte uit. Micha zoekt de catcube graag op. Die heb ik nu omgewisseld met degene zonder bodem zodat hij op de klinkers ligt ipv het plastic. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlinder en Jip kunnen het tot nu toe aardig hebben. Vlinder maakt veel gebruik van de icepods. Gisteren lag ze met dr kin op de ene en met haar achterpoten op de andere. Verkoeling van 2 kanten dus 😉

Jip gaat gewoon net als anders in het schuilhuis slapen en komt af en toe eten. Hij lijkt er weinig last van te hebben. Hij is wel heel erg in de rui. 
Ze liggen verder ook veel op de plavuizen vloer in de schuur. Die voelen nog steeds lekker koel aan. 
 

Toch heb ik het wel heel druk met ze. Hoewel ik een camera heb, ga ik toch vaker kijken dan anders. Snelle ademhaling en dergelijke zie je namelijk niet op de camera. 
Ook breng ik ze af en toe wat groente, ververs ik het water vaker en wissel ik om de paar uur de icepods om. Ik verschoon hun toilet nu vaker en moet de parasol uitklappen en regelmatig goed zetten zodat ze in de schaduw blijven zitten. 
En dan als klap op de vuurpijl ga ik ook elke dag heel vroeg uit bed voor ze om de boel smorgens door te laten waaien en ze wat vroeger eten te geven want dan eten ze beter dan later op de dag. 

Meer mensen die het er momenteel zo druk mee hebben? Als het drie weken zo doorgaat ben ik zelf uitgeput 🥱😐😉


 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt het steeds warmer binnen, inmiddels 27 graden en dan moet de avondzon nog komen. Dat is meestal nog een halve graad erbij. Ik ben net even buiten geweest om een beetje groen voor ze te plukken, dan hebben ze wat vocht binnen. Doe ik straks nog een keer met wat andere dingen denk ik. Ze hebben het wel zwaar merk ik, ik vind het echt zo sneu voor ze. Je ziet ze amper, liggen alleen maar languit. Afkoelen snachts ho maar, het blijft gewoon iets van 25 graden. Echt verschrikkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DaniëlleV Nee, het gaat hier eigenlijk heel goed. Het is ook niet zo heet bij ons. Hoewel het buiten 30 graden aantikt, is het binnen in huis hier beneden 22-24. Dus ik moet voornamelijk zorgen dat die twee van ons zich niet naar binnen wurmen. In de tuin is het ook koeler, omdat we veel planten hebben en het hok staat volledig in de schaduw. Ik zie ze wel meer languit liggen en veel in het hok nu liggen, want dat is het koelst. Maar ze rennen en springen nog enorm en eten goed. Zelf vind ik het ook niet als 30 aanvoelen buiten in de tuin bij ons in de schaduw.

 

Wel vandaag even geprobeerd of ze een bevroren flesje wilden om tegen aan te liggen. Dat duurde precies 3 minuten, toen had Scarlett hem lek gebeten. Dus nee, dat is geen goed plan. Voorlopig ga ik dus ook nog niet achter die icepods aan, want het lijkt erop dat ze daar gewoon weinig behoefte aan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bevroren flesjes waren hier ook nooit een succes. Ik deed er altijd iets omheen (een sloop ofzo, later ontdekte ik pas dat sokken hiervoor heel geschikt zijn), maar het leverde vooral heel boos graven, slepen en duwen op. Gras of aarde lijkt me van nature al lekker koel. Misschien is dat genoeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Suus1978 zei:

Bevroren flesjes waren hier ook nooit een succes. Ik deed er altijd iets omheen (een sloop ofzo, later ontdekte ik pas dat sokken hiervoor heel geschikt zijn), maar het leverde vooral heel boos graven, slepen en duwen op. Gras of aarde lijkt me van nature al lekker koel. Misschien is dat genoeg?

 

Met iets bekleden leek me helemaal geen optie, omdat Scarlett altijd bijt in handdoeken enzo. Maar goed, ze lijken echt heel weinig last te hebben van de hitte. Dus ik wilde alleen even, terwijl wij erbij waren, kijken of dit een optie was, voordat ik icepods ga bestellen en ze willen ze niet. Ze liggen lekker koel  op de stenen en op de hondenkoelmat wanneer ze willen (daar wordt dan weer niet in gebeten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier willen ze nog niets van de icepod weten. Als ik hem op het grote schuilhok leg gaan ze ergens anders liggen. Omdat Micha bij onraad naar de catcube verkast heb ik hem daar de afgelopen 2 dagen gelegd. Eind van de morgen lagen ze eerst op de plek waar ze 's nachts slapen en later op het hok. Toen ik het water aanvulde bleef Micha gewoon op het hok liggen.  Maar de stenen blijven behoorlijk koel en alleen 's avonds komt er een strook zon in het noordelijke deel van de ren

Screenshot_20230612_204623_Gallery.jpg

aangepast door Cheeta26
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .