Ga naar inhoud

Het algemene konijnen en warm weer topic 2023


Kolino

Aanbevolen berichten

De dagen worden langer en de temperaturen beginnen te stijgen, dus ik vond het wel weer tijd voor een konijnen en warm weer topic.     

 

Konijneninformatie op bunnybunch over konijnen in de zomer

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-in-de-zomer

 

 

Zomerproducten (icepods, coolpods, koelschijven, anti-myiasis enz) in de Bunnybunch webwinkel

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/zomerproducten/

Heb je nog geen of niet genoeg icepods? Bestel ze dan op tijd. In tijden van extreme warmte zijn ze binnen no-time uitverkocht, daar valt geen voorraad voor bij te houden (en ik heb een flink voorraad kan ik zeggen!)

 

 

Een aantal basis tips voor konijnen bij warm weer:

 

Boven de 25 graden is het al te warm voor konijnen. Hoe doen wilde konijnen dat dan? Nou die kruipen weg onder de grond waar het lekker koel is. Huisdierkonijnen kunnen dat helaas niet, daarom is het belangrijk dat je als baasje echt voorzorgsmaatregelen neemt!

 

WAT WEL DOEN:

  • WEL een icepod, bevroren plastic waterflesje, coolpod of coolpad geven voor verkoeling.
  • WEL het verblijf naar de schaduw verplaatsen en een parasol of schaduwdoek ophangen boven de ren.
  • WEL een koele plek in het hok maken, door (stoep)tegels neer te leggen of te zorgen dat konijnen op gras (in de schaduw) kunnen liggen.
  • WEL zorgen voor zo veel mogelijk rust op warme dagen.
  • Controleer WEL regelmatig op plakpoep, vochtige plekken in de vacht en wondjes, in verband met myiasis. Verschoon de poepplekken van de konijnen dagelijks!
  • Ververs het drinkwater minstens 2x per dag!
  • Zorg dat de konijnen tijdig gevaccineerd zijn tegen myxomatose, VHS/RHD 1 en 2! Dit zijn dodelijke ziektes die met één vaccinatie per jaar voorkomen kunnen worden.
  • Hang een thermometer op in het konijnenverblijf zodat je ook echt weet hoe warm het daar is.

 

WAT NIET DOEN:

  • GEEN koelelementen voor mensen gebruiken ivm giftige inhoud.
  • GEEN glazen flessen met bevroren water gebruiken.
  • Let op dat je plastic flesjes met bevroren water niet zo legt dat de zon er op kan komen en het brand kan veroorzaken!
  • GEEN donkere lakens of kleden over het hok heen hangen, ook niet als deze nat zijn. Dat zorgt voor een broeierige omgeving en is juist slecht voor de konijnen!
  • GEEN kleden voor de openingen van het konijnenverblijf hangen, zorg juist voor zo veel mogelijk ventilatie
  • NIET het konijn opsluiten in een (klein) standaard konijnenhok waar het niet aan de warmte kan ontsnappen.
  • doe konijnen NIET in bad.
  • leg GEEN natte handdoeken op de grond in het verblijf, als konijnen daar op liggen kunnen ze een vochtige, broeierige vacht krijgen, waardoor de kans op myiasis groter is.
  • Voer GEEN bevroren producten aan de konijnen. Ga dus niet zelf konijnenijs maken, zoals je op social media soms voorbij ziet komen. 
  • NIET koppelen of andere stressvolle activiteiten ondernemen op warme dagen (behendigheid, clickertraining, verhuizingen, niet acuut noodzakelijk dierenartsbezoek etc).
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn hoor😃 de 20⁰C wordt hier nog steeds niet aangetikt. Het lijkt erop dat het de komende week ook nog niet gaat gebeuren ☃️

Ik had het schuilhok nog vol met stro, heb het verschoond (na 2 maanden, wat overigens echt niet nodig was,  heb het meer voor mijn gevoel gedaan) en heb er toch weer stro in gedaan, nu niet zoveel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Evee zei:

Zijn er meer mensen bij wie de konijnen aan het verharen zijn?

Brenda en Harold zijn nu echt naar zomervachtje aan het overstappen, de laatste winterwol laat los.

 

Yup. Lodewijk is bijna  klaar - alleen nog rui-lijntje op het koppie. Scarlett heeft nog zeker 1/4 te gaan, met vooral haar kont en haar koppie. Viel de Dierenarts ook al op dat ze niet 'gelijk lopen', maar gelukkig is het ergste nu al klaar. Lodewijk had ook minder dikke wintervacht dan Scarlett.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Evee zei:

Bij Sofie merk je het verharen bijna niet, zij is de jongste van het stel. Brenda en Harold zijn beiden wat ouder, en dan zie je die verharing toch wat minder subtiel gaan 😄

 

Kunnen we ruilen? Lodewijk moest ik plukken als een kip, bij zijn kont allemaal plukjes die hij er zelf niet echt uit krijgt. Mogelijk vanwege zijn baby-vacht (hij is nu in juni geschat 1), maar misschien is hij wel gewoon een lastig heertje met rui. Scarlett heeft makkelijke losse haren en is bijna 2, maar aaien is gegarandeerd overal haren die rondvliegen. We kunnen met al die haren wel een trui breien geloof ik.

 

Qua kleur is Lodewijk vrij subtiel, want hij blijft rossig/bruin. Scarlett krijgt zwarte markeringen, dus dat is wel heel zichtbaar.

Wel trouwens weinig kettingkeutels en helemaal geen darmproblemen, dus eigenlijk mag ik niet klagen over die lieverds.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Micha is bijna klaar van wat ik kan zien. Alleen zijn kont nog. Hem pluk ik de hele tijd al is het nu lastiger omdat hij het bij zijn achterwerk niet fijn vindt. Zijn wintervacht was ook wat langer dan die van Kushi. Haar heb ik vorig jaar helemaal niet zien verharen, alleen bij haar kaak in oktober. Zij verhaart nu op haar koppie en bij haar borst zie je ook duidelijk een lijn. Toen ze 2 dagen apart zat vanwege gasbuik leek ze erna wel een punker met lang en kort haar op haar koppie omdat Micha haar flink had zitten wassen.

 

Wel veel kettingkeutels hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Hubble is ook nog aan het verharen. Maar het scheelt enorm dat hij naar de trimmer geweest is begin mei. Tijdens zijn behandeling vlogen er al allemaal losse haren in het rond. Hij heeft nu alleen nog een laagje wintervacht onder zijn staart wat ik af en toe doorkam omdat hij snel klitten heeft.

Silke heeft een veel kortere vacht waarbij het moeilijk te zien is. Af en toe liggen er kettingkeutels maar met regelmatig 2 lijnzaadbrokjes gaat het (nog) goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nieuwsgierig welke aircoolers zijn geschikt om in een konijnenruimte te plaatsen? Airconditioners zijn vaak te koud en ivm chemische vloeistoffen in het apparaat niet zo geschikt in een ruimte waarin dieren gehouden worden (mobiele airco). Een ventilator verkoelt niet echt op warme dagen Wil er zowiezo 2 hebben voor maximaal effect. en deze indirect plaatsen (Luchtstroom) 

Ik gebruik voor de rest koelmatten maar met zulke warme dagen komt gelijk vraag 2 kan je met hele hete dagen het beste een strooiselmat gebruiken als bedding of heeft dit geen invloed?

Kan je ivm verharen preventief lijnzaadbrokjes geven en kan dagelijks gebruik hiervan kwaad? https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/brievenbuspakje-lijnzaadsnoepjes-100-gram.html hoe is jullie ervaring?

Met vriendelijke groet,

Danielle



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Danielle Lotharingerdwerg zei:

Ik ben nieuwsgierig welke aircoolers zijn geschikt om in een konijnenruimte te plaatsen? Airconditioners zijn vaak te koud en ivm chemische vloeistoffen in het apparaat niet zo geschikt in een ruimte waarin dieren gehouden worden (mobiele airco). Een ventilator verkoelt niet echt op warme dagen Wil er zowiezo 2 hebben voor maximaal effect. en deze indirect plaatsen (Luchtstroom) 

Ik gebruik voor de rest koelmatten maar met zulke warme dagen komt gelijk vraag 2 kan je met hele hete dagen het beste een strooiselmat gebruiken als bedding of heeft dit geen invloed?

Kan je ivm verharen preventief lijnzaadbrokjes geven en kan dagelijks gebruik hiervan kwaad? https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/brievenbuspakje-lijnzaadsnoepjes-100-gram.html hoe is jullie ervaring?

Met vriendelijke groet,

Danielle

Ter aanvulling ze krijgenSience selective Fibafirst als dagelijkse snack



 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijnzaadbrokjes kun je in de verhaarperiodes dagelijks geven. Geef het wel met mate, als je te veel geeft gaan ze aan de diarree. Ik geef het uit de hand als snoepje, zomaar 2 brokjes per konijn per dag als ze  verharen en niet eens altijd, laat ik het afkloppen maar ik heb gelukkig geen konijntjes met al te veel problemen daar mee. Soms wel eens een kettingkeutel in verhaartijd, maar dat is het ook wel. 

 

Met airconditioners heb ik geen ervaring, mijn konijnen zitten buiten  en wij gebruiken ze ook niet in huis. Ons huis blijft best lang koel en wij gebruiken ventilatoren in huis en bij de konijnen. Voor de konijnen gebruik ik icepods die ik op warme dagen elke paar uur wissel voor nieuwe. 

 

Ik heb alleen bodembedekking in de toiletjes en schuilhokken, in de zomer liggen ze liever op de koelere tegelvloer of op een icepod of koelschijf. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou vandaag 19 graden worden maar volgens mij hebben we dat niet eens gehaald. Wel lekker zonnig, dat scheelt.

Pas net de plexiglasplaten weggehaald. Met 29 graden in het vooruitzicht kunnen ze beter weg ☺️ Heb zelfs nog wat stro in de schuilhokken liggen, dat haal ik er morgen maar uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was bij ons in de tuin vandaag al 25 graden. Vandaag eten onze beide Nijntjes een stuk minder brokjes dan normaal. Normaal staan ze te springen om brokjes maar nu hadden ze weinig interesse. 

 

Ze eten wel veel gras en hooi en drinken nog wel goed.. Ze hupsen ook nog vrolijk rond. Maar liggen wel vaker languit nu. Ik verdenk het warme weer. Heb de icepods net in de vriezer gelegd want de komende week wordt het nog warmer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook de icepods in de vriezer gelegd. Normaal staan mijn 2 nijntjes ook te springen als ze brokjes krijgen, maar dit eten ze nu minder. Ze eten wel hooi, groenvoer van wat ze mogen hebben en ze drinken ook nog erg goed. Wel ligt bij mij vooral Verdi regelmatig languit. Aya doet dit wat minder, zij huppelt vrolijk op en neer en gaat op z'n tijd ook wel languit liggen. Verdi is nog erg in de rui. Vanaf morgen ga ik boven de ren ook schaduwdoek ophangen en ga ik de komende dagen goed op mijn nijntjes letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt nog volkomen normaal gegeten. Er wordt veel op de koelmat gelegen. Scarlett ligt nu ook in het hok (waarschijnlijk voor de bak op de tegels), maar dat kan ik niet altijd zien. Zodra de deur open gaat rent ze naar buiten. Soms ligt ze in het hok, met haar kopje naar buiten, zodat ze alles toch in de gaten kan houden. Goed nieuws, want het hok staat volledig in de schaduw, wat voor hen goed is (niet zo goed voor de evt. houtrot) en kennelijk is het daar ook koel genoeg om te zijn. In tegenstelling tot normaal (Scarlett buiten/Lodewijk binnen) is het nu dus omgedraaid. Lodewijk ligt veel buiten, ook in de zon, maar ook vaak voor het hok in de schaduw op de koelmat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-6-2023 om 10:50, Evee zei:

Zijn er meer mensen bij wie de konijnen aan het verharen zijn?

Brenda en Harold zijn nu echt naar zomervachtje aan het overstappen, de laatste winterwol laat los.

Sien is enorm aan het verharen ineens! Bij Freek heb ik het nog nooit gemerkt, je ziet het bij hem hooguit aan de "wenkbrauwlijn".

 

Ze eten hier nog hun normale hoeveelheid brokjes. Onze ren is bijna de hele dag in de schaduw en de tegels voelen al redelijk koel aan, dat scheelt. De Icepod vinden ze hier maar een vreemd ding, dus ik heb nu een Trixie koelplaat besteld om te kijken hoe ze daarop reageren. Ik probeer de Icepod altijd wel in de buurt te leggen van de plek waar ze gaan liggen, zodat de omgeving daar nog wat gekoeld wordt. 

 

Freek is een echte zonaanbidder. Die zoekt 's ochtends vroeg bewust het zonnetje op in de hoek van de ren en gaat dan languit liggen genieten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Ot&Sien zei:

Freek is een echte zonaanbidder. Die zoekt 's ochtends vroeg bewust het zonnetje op in de hoek van de ren en gaat dan languit liggen genieten. 

Meike doet dit ook. Echter, het is hier nog niet boven de 18⁰C geweest.

Ik ga de icepods vandaag in de vriezer leggen. Het was hier gisteren nog gewoon koud❄ 

Morgen zal het ook hier warmer worden. 23⁰C Jippie (oh nee dat is een andere topic😉)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Marjoleink zei:

Ik dacht ik gooi alvast de icepods in de vriezer voor morgen, is er een leeggelopen. Ik heb er nu nog 3, maar met 2 verblijven is dat wat krap. Morgen dan maar een rondje bellen. Zal niet meevallen denk ik, om er nog een te vinden.

Ik heb er nog op voorraad en als je voor 2 uur besteld verzend ik 'm vandaag nog. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .