Ga naar inhoud

Dat ene pak hooi..


Avalon

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Kennen jullie dat.. dat je een pak hooi treft waar je konijnen maar geen genoeg van krijgen. Ze eten beter hooi dan ooit, tot mijn grote genoegen uiteraard. Zeker voor kieskeurige draken als die van mij is dit echt een hallelujah momentje. En dan denk je eindelijk de heilige graal gevonden te hebben en haalt snel een nieuw pak erbij uit dezelfde winkel, in de hoop op hetzelfde effect. Maar nee hoor, die is net anders en die hoeven ze dan weer niet zo.. Het waren weer een mooie paar voedzame dagen.. Op naar de zoektocht naar het volgende lot in de loterij.

 

Herkennen jullie deze frustratie? 😄

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn niet heel kieskeurig en eten eigenlijk altijd wel goed hooi, maar ik ken zeker wel mensen die hetzelfde probleem als jou hebben! In hetzelfde pak hooi van hetzelfde merk kan toch wel verschil zitten. Ten eerste zorgen de seizoenen voor de verschillende kwaliteiten van het hooi, maar er zit ook verschil in de eerste, tweede of derde keer dat het is geoogst op het veld. De eerste oogst is vaak grof, en de derde oogst is vaak een stuk zachter, en de tweede oogst zit er dan weer midden in. Die ruiken en proeven natuurlijk allemaal anders, en hebben net een andere textuur. Als je konijn erg kieskeurig is, hebben ze vaak wel een voorkeur 😁

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden zei Bambi&Fendi:

Mijn konijnen zijn niet heel kieskeurig en eten eigenlijk altijd wel goed hooi, maar ik ken zeker wel mensen die hetzelfde probleem als jou hebben! In hetzelfde pak hooi van hetzelfde merk kan toch wel verschil zitten. Ten eerste zorgen de seizoenen voor de verschillende kwaliteiten van het hooi, maar er zit ook verschil in de eerste, tweede of derde keer dat het is geoogst op het veld. De eerste oogst is vaak grof, en de derde oogst is vaak een stuk zachter, en de tweede oogst zit er dan weer midden in. Die ruiken en proeven natuurlijk allemaal anders, en hebben net een andere textuur. Als je konijn erg kieskeurig is, hebben ze vaak wel een voorkeur 😁

 

 

Pfoe, ja heel herkenbaar. Vooral in de winter is het hier een ramp omdat al het hooi dan al wat verouderd raakt. Dan is het natuurlijk niet meer vers van de pers en dan halen ze hun neus er voor op haha.

  • Vind ik leuk 2
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn konijnen zijn niet zo heel kieskeurig qua hooi. Ik bied ook altijd twee soorten aan en meng zelf kruiden en losse grassen er door. Het is soms wel zo dat ze de ene soort  beter eten dan de andere, maar dat ze beide soorten niet eten komt gelukkig niet vaak voor. 

 

De afgelopen twee jaar waren niet zo super goed voor de hooi oogst hier. Of te droog, of te nat. En dat merk je de laatste twee jaar helaas ook wel terug in de kwaliteit. Er zit wel wat verschil in per pakje, maar ten opzichte van een jaar of 4 / 5 geleden, is de kwaliteit echt wel minder. Helaas. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gestoord word je ervan. 🙂 Soms is de keuze "dunne/gele sprietjes met stof" of "stof met dunne/gele sprietjes". Er zou toch een manier moeten zijn om ook bij deze verontrustend hete groeimaanden hooi te "maken" van een betere kwaliteit? Maar dan zouden we misschien een BunnyBunch-weide moeten inzaaien en met z'n allen het gras plus kruiden met de hand moeten plukken, zodat het niet zoals gemaaid gras minstens drie weken hoeft te liggen drogen om enge schimmels en zo om zeep te helpen en dan helaas uitgedroogd is? Ik zie een project aankomen....🤣

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Als ik er trouwens een spelletje van maak eten ze ook beter hooi. Zoals een klein juten zakje met wat gaten vullen met hooi (en klein beetje gedroogd gras of kruiden erdoor) ophangen. Of een wcrolletje ermee vullen en neerleggen. Heb twee heel verschillende konijntjes qua karakter, ene wordt helemaal ongecontroleerd en wild ermee, gaat gooien en graven ermee en de andere probeert heel rustig en beheerst er wat uit te trekken of knaagt heel slim het touwtje door waar hij aan hangt 😉. Als Brownie helemaal hyper bezig is terwijl zij wil relaxen, pakt ze het zakje of wcrolletje rustig op, loopt hem naar de andere kant van de ren en gaat weer rustig terug naar haar ligplekje 😂

En ik verwen ze met hooithee, naast hun water, daar zijn ze echt dol op (was ik mee begonnen na de castratie toen Brownie niet wilde eten en drinken en ben het blijven doen). Heb het idee dat ze dan ook meer hooi eten.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees aandachtig mee! Lulu eet vrijwel geen hooi. Ik heb haar ooit op streng dieet gezet (gewoon niks anders gegeven) maar na een paar dagen had ze helemaal geen keutels meer en ik heb haar al die tijd geen sprietje hooi zien eten. Peperduur kruidenhooi, alpenhooi, timotyhooi, goedkoop AH-hooi, weidehooi, ik heb echt alles geprobeerd, ze eet het niet. Ik heb het inmiddels opgegeven 😭 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag komt een nieuwe voorraad hooi binnen. Oostenrijks alpenhooi, Duits weidehooi, Brits biologisch hooi... Ik blijf het tegen beter weten in proberen. Als het goed is, is het allemaal los verpakt hooi, niet die stoffige geperste pakken. Ik gebruik het ook als bodembedekking, dus het komt sowieso wel op.  Maar het zou zo fijn zijn als ze het ook at... Ze eet ook brokjes, groente, verse en gedroogde kruiden en ook wel wat lekkers tussendoor (stukje fruit of af en toe iets van Grainless) maar dat hooi wil maar niet 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 3-12-2020 at 19:40 zei Marjoleink:

Ik vond de nieuwste baal van 20 kilo best mooi hooi, lange stengels, een beetje stug. Maar ze worden er niet erg enthousiast van. Het zal toch op moeten.

Geduld heb ik hier geleerd met een konijn niet toegeven mijn konijn staat op calcium arm dieet en qua eten veeeeeeel geduld 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 23-12-2020 at 14:57 zei Evee:

k had vorige week een zak bunny nature vers grashooi meegepakt, en dat eten ze nu ook tot op de laatste kruimel. Maar dat wil dan niet zeggen dat het volgende pak ook zo goed gegeten gaat worden. Het blijft lastig. 

 

Mijn 'ik-eet-alleen-hooi-als-jij-het-vasthoudt-en-voor-mijn-neus-houdt-konijn' eet van dat merk ook echt lekker fanatiek mee! 
Wanneer ze de keus hebben is dat echt als eerste weg. Ik meng het nu ook door het ander hooi heen, in de hoop dat ze dat dan per ongeluk mee eten. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Ik heb nu ook hooi bij de boer gehaald en ze eten nu echt veeel meer hooi 🥳 

 

Wèèèhèèè, wij hebben geen boeren dus ook geen hooibalen. 😢 Alleen maar een soort gefermenteerd bruinig groen spul voor de zieke rendieren.....stinken die zooi.....brrrrr. Geen idee wat daar allemaal in zit, maar de zieken schijnen er goed van op te knappen. Of ze vinden het zó smerig dat ze maar snel doen alsof ze weer beter zijn, dat kan ook. Maar we hebben gelukkig onlangs een paar 5 kg jute zakken met verschillende soorten hooi gekregen en dat gaat er redelijk goed in. Het ruikt in ieder geval ook erg lekker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei JokeC:

 

Wèèèhèèè, wij hebben geen boeren dus ook geen hooibalen. 😢 Alleen maar een soort gefermenteerd bruinig groen spul voor de zieke rendieren.....stinken die zooi.....brrrrr. Geen idee wat daar allemaal in zit, maar de zieken schijnen er goed van op te knappen. Of ze vinden het zó smerig dat ze maar snel doen alsof ze weer beter zijn, dat kan ook. Maar we hebben gelukkig onlangs een paar 5 kg jute zakken met verschillende soorten hooi gekregen en dat gaat er redelijk goed in. Het ruikt in ieder geval ook erg lekker. 

Kun je niet op marktplaats zoeken naar hooi? Dan komen er ook vaak wat lokale boeren uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .