Ga naar inhoud

Welke gezondheidsproblemen komen het meest voor bij konijnen?


Evee

Welke gezondheidsproblemen komen het meest voor?   

121 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke gezondheidsproblemen hebben jouw konijnen (gehad)? (let op het gaat om klachten ernstig genoeg om naar de dierenarts te gaan)

    • tand / kiesproblemen
      60
    • spijsverteringsproblemen (vreemde keutels, diarree)
      41
    • problemen met nieren / blaas / urinewegen
      20
    • oogbeschadigingen
      18
    • EC
      33
    • Verstopping
      29
    • Gas
      36
    • Parasieten in vacht (mijt, schurft etc)
      28
    • Zere hakjes
      14
    • Wormen
      12
    • Luchtwegproblemen (bijv. snot)
      22
    • Verwondingen door trauma (val, beet ander konijn of ander dier, etc)
      20
    • Myx, VHS/RHD 1 of 2
      3
    • Gezwellen of tumoren (bijv. baarmoederkanker)
      25
    • Ziek zonder diagnose (klachten konden door dierenarts niet verklaard worden)
      22


Aanbevolen berichten

Ik vraag mij zomaar eens af wat voor gezondheidsproblemen het meest voorkomen bij konijnen... Dus bij deze. welke klachten hebben jouw konijnen gehad? En dan bedoel ik wel de dingen die de mate hadden waardoor je er voor naar een dierenarts moest. Een konijn dat een keer niest heeft niet direct een luchtwegprobleem en een keertje diarre door nieuw aangewend groenvoer is ook niet gelijk een gezondheidsprobleem ;)

 

 

Laat het hieronder in een berichtje weten, dan ga ik eens kijken of ik er achter kan komen wat er nou het meest voorkomt ;)

Edit: heb er een enquete van gemaakt. Mocht er iets niet bij staan laat het dan even weten dan voeg ik het toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier konijntjes gehad met onderstaande klachten:

- tandproblemen (scheve voortanden laten verwijderen)
- oogbeschadigingen
- gas

- luchtwegproblemen (vocht achter longen)

- verwondingen (verlamming door verkeerde sprong)
- schurft
 

Ook ben ik één konijntje verloren door onbekende oorzaak, maar waarschijnlijk een hartstilstand door overgewicht :'( Dat was in mijn onwetende beginjaren als konijnenbaasje.

 

Laat ik het afkloppen, maar voor mijn gevoel heb ik niet het ergste gehad van wat er allemaal kan voorkomen bij konijnen. Ik heb wel altijd het idee dat je pechkonijnen hebt, die altijd wat zullen mankeren, of gelukskonijnen, die met gemak een hoge leeftijd halen en niet anders bij een dierenarts komen dan voor castratie/inentingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Telt haken op de kiezen ook als tandproblemen? Als dat 1x in een half jaar verwijderd moeten worden zeg maar?

Dan hebben Goofy en Pluis tandproblemen.

Nora en Goofy hebben Blaaszand gehad.
Daisy heeft 2 of 3x een verstopping gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Konijnenliefhebber1993:

Telt haken op de kiezen ook als tandproblemen? Als dat 1x in een half jaar verwijderd moeten worden zeg maar?

Dan hebben Goofy en Pluis tandproblemen.

Nora en Goofy hebben Blaaszand gehad.
Daisy heeft 2 of 3x een verstopping gehad

 

Als je er voor naar de dierenarts moest, telt dat ook als tandproblemen mee. Ik heb er even een enquete van gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een keer een ziek konijn gehad, hij at niet en zijn temperatuur was te laag. Dierenarts dacht aan een virus, maar wist ook niet precies wat. 

Ik heb niet gestemd, want ik weet niet waar ik hem onder kan plaatsen.

En ik heb een konijn met beginnende haakjes, maar ze heeft er gelukkig nog geen last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gasbuikje tweemaal.

Een keer haakjes laten verwijderen op de kiezen 

Konijntje met EC / urinebrand: verschillende behandelingen en dierenartsbezoeken

Sore hoeks waarvoor naar de dierenarts 

3x een abces achter de oogkas(zelfde konijntje) waarvoor de 1e keer oogje verwijderd. De derde keer in laten slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste konijnen Bram en Fleur (Franse hangoren) kregen beide problemen met eten en bleken uiteindelijk allebei een kaakabces te hebben. Een probleem wat vaker schijnt voor te komen bij konijnen met bolle, ronde koppen. Ik wilde dus geen Franse hangoren meer. Totdat anderhalf jaar geleden bij de opvang Lientje zat en Hubbel (die toen een nieuwe dame zocht) als een blok voor haar viel... Boris was een grote kruising die eet- en oogproblemen kreeg door een kaakabces.

Voedster Diva, een kruising van ruim 3 kilo kreeg problemen met eten, waarbij de dierenarts in eerste instantie geen oorzaak kon vinden. Toen ik haar een paar dagen later bracht om onder narcose beter te kunnen kijken stierf ze plotseling bij de dierenarts, al voordat ze onder narcose was. Sectie liet zien dat de lever geknapt was, waarschijnlijk t.g.v. een tumor. Mijn huidige ram Hubbel heeft eens in de zoveel maanden last van gas. Ik kan hiervoor nog steeds geen duidelijke oorzaak vinden helaas. Meestal krijg ik hem inmiddels zelf met medicijnen en een warme kruik weer op de been (scheelt de stress van de dierenarts), maar eerder ging ik wel met hem naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Turtle had natuurlijk spijsverteringsproblemen en daardoor vaak gas en verstoppingen.

Holly ook vaak gas en verstoppingen met kiesproblemen als onderliggende oorzaak. Zij heeft ook een keer een antibioticum shot gehad vanwege een bijtwond dje geïnfecteerd was. 

Bij Max 3 kiezen eruit gehaald.

Alle drie de rexen zijn gevoelig voor Sore hocks en Rex is daarvoor ook bij de dierenarts geweest omdat hij open wonden op zijn voetzolen had. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 konijnen verloren aan diarree, wsch coccoidose denk ik adhteraf. Sam had een longontsteking. Ik had twee konijnen met olifantstanden. En ik ben met floris wel eens geweest omdat hij ondertemp had en niet at, maar zonder diagnose. Ik bedenk me nu dat saartje wel een keer de diagnose gas heeft gehad. Die ben ik nog vergeten aan te vinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste konijn was opeens dood, waarschijnlijk hardstilstand ze was al best oud. Ze is ook behandeld tegen snot. Mijn 2e konijn had onverklaarbare evenwichtsklachten en snot. En m'n laatste konijn die overleden is had allemaal tumoren (waarschijnlijk baarmoederkanker, was een voedster). Mijn huidige konijnen hebben nog geen problemen gehad dus dat wil ik voorlopig zo houden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ooit een konijn met haakjes en verstopping. Was ineens dood, geen idee waarom.

Later een konijn met regelmatig verstopping, terugkerende ondertemperatuur omdat ze buiten geen wintervacht aanmaakte, dus naar binnen voor de winter. De winter daarop ging het wel goed. Uiteindelijk baarmoederproblemen, fikse nierproblemen en kaakabces. Heeft het niet gered.

Dan nog een konijn met ernstige snot, krijgt regelmatig draxxin.

En twee kerngezonde konijnen, gelukkig!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oogbeschadiging: éénmaal een konijn met een krab in het oog, éénmaal een konijn met verstopte traankanaaltjes die moesten gespoeld worden. 

Ec: Twee met acute Ec, de anderen 'voor de zekerheid' meebehandeld. Over de laatste 8 jaar zéker zes keer. 

Parasieten in vacht: éénmaal vachtmijt. 

Verwondingen door trauma: éénmaal amputatie achterpoot na breuk, oorzaak onbekend. Eénmaal pijnlijke rug na verkeerde sprong. 

Ziek zonder diagnose: één konijntje met vreselijke traanogen en kale plekken onder de ogen. Meerdere DA, nooit een oorzaak gevonden. Inmiddels vanzelf opgelost. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe toch wel aardig wat al.....

Baarmoederkanker (helaas al een paar keer mee moeten maken, tegenwoordig worden alle voedsters geholpen)

Snot (chronisch)

Abces bij kiezen waardoor oogbol eruit werd gedrukt

Spondylose en artrose

Gas (helaas al meerdere malen, 2 keer konijn aan verloren)

Zere hakken

Astma

Thymoom

Gezwel bij ram in de buik

EC bij 3 konijnen

Verwonding door trauma, maar is wel weer mooi genezen. 

Ziek zonder diagnose ook eens gehad, enige wat werkte was pijnstilling maar tot op de dag van vandaag geen idee wat ze mankeerde, is wel weer overgegaan.

En de rest weet ik zo even niet te bedenken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als ik de percentages lees vind ik gas en haakjes nog niet eens zo raar... gas kan door veel dingen veroorzaakt worden en haakjes natuurlijk als het beestje niet meer wil eten door een ziekte of pijn. Wel schrik ik van de hoge percentage van EC. Vooral omdat het zo'n nare rotziekte is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Iemand op deze site vroeg,wat voor soort konijn een rex is,ik zelf heb mijn tex 5 jaren gehad,zei is helaas eergisteren overleden. Rex het duurt even voor hij mensen vertrouwd,kan wel paar maanden duren,is erg op zijn hoede,verder houd dit ras van knuffelen,houd van speelgoed van punch,heel erg lief,vermaakt zich prima in zijn eentje,en rex is een sterk ras,mijn konijn had in de 5 jaren al heel wat gehad en kwam er altijd weer bovenop behalve nu dan. Groetjes 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nijn 1:

Paar keer diarree waarvan de laatste keer lethaal (2 jaar geworden)

 

Nijn 2:

1x Haakjes

1x Tumor, hiervoor ingeslapen (7 jaar geworden)

 

Nijn 3:

1x Haakjes

1x Ontstoken baarmoeder, die is toen meteen verwijderd

Paar keer diarree/vreemde keutels, vaak in combinatie met bovenstaand

Olifantstandjes, die zijn een jaar of 4 slijpen/knippen getrokken

1x Gebroken poot

1x Chronische ontsteking, door bovenstaande poot en hiervoor ingeslapen (9 jaar geworden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Flip heeft altijd haken op z'n kiezen gehad, gelukkig door overstap op hardere brok is het verdwenen maar hiervoor is hij toch 3x bij de DA belandt. Later heeft hij ook nog EC (blaasverlamming) gekregen en is hier 2x voor behandeld.

 

Puk heeft een teen geamputeerd gekregen maar die heb ik niet ingevuld in de poll. Geen idee hoe ze het gedaan heeft maar haar teen was opeens over.. dus dan maar eraf he!

 

Pepper is m'n wonderkonijntje, zij heeft een abces onder haar kin gehad wat niet weg te halen viel (was geopereerd en kreeg telefoon dat het niet ging lukken) na de operatie toch nog een minimale kans aangegrepen tot genezing door haar penicilline te spuiten 2 maanden lang maar echt kans op slagen zagen ze niet, wonder boven wonder heeft ze het overleefd! (Vraag niet hoe!) en kreeg daarna helaas een zware acute vorm van EC, waarna haar uitzicht ook niet geeeldig was, DA heeft mij gewaarschuwd dat dit toch echt haar einde kon betekenen. Gelukkig heeft ze ook dit overleefd! :D 

 

Dure hobby die konijnen :p 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .