Ga naar inhoud

Nieuw konijnenvirus in Nederland ?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Ik heb een mail terug van de dierenkliniek op mijn vraag uit welke studies bleek dat het vaccin 100% zeker werkt tegen sterfte aan RHD 2 en waarom zij, als sterkliniek, niet stoppen met cunivak terwijl andere sterklinieken dat dus wel doen.

 

Citaat

Beste Eva,

 

Wij hebben ervoor gekozen om het eerst beschikbare vaccin te gebruiken om de periode tot het langwerkende vaccin dat 1 jaar werkt en ook ziekte voorkomt (beschikbaar naar verwachting eind maart 2016)  te overbruggen.

De konijnen kunnen niet meer doodgaan na de vaccinatie. Koorts en anorexie kan genezen worden. Aangezien er in de regio konijnen dood zijn gegaan, wilde we een epidemie voorkomen.

 

Oftwel, weer een standaard verhaaltje om uiteindelijk mijn vraag niet te beantwoorden. Even zo klaar mee. 

 

Ik weet trouwens niet of je bedoelt dat je dier medisch centrum hebt gevraagd naar het vaccin Charita, heb gevraagd wat op de flesjes van het vaccin stond aan een da assistente die er nog niets vanaf wist , die las voor dat het Cunivak RHD was. Later werd dit ook door een da bevestigd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei HildeR:

novarvilap maar 3 maanden bescherming, pfff zijn veel konijnen mee ingeënt.

Op zich niet direct een ramp, je kan het ook zien als overbrugging naar Filavac. Voor mij was Novarvilap een beter alternatief geweest dan dicht tot er Filavac is, bijvoorbeeld. (Al hebben wij gelukkig met Filavac Variant kunnen vaccineren.) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over welke brief heb je het nu? Die aan Eva? Ze zeggen het toch eerlijk? Moet iedereen zelf uitmaken hoe groot het risico is (buitenren in een gebied vol wilde konijnen of binnenkonijnen zes hoog midden in de stad oid) en of ze dat geld er dan voor over zouden hebben. Bovendien kunnen die dierenartsen het nu gewoon niet goed doen, er zijn ook mensen boos dat hun dierenarts (nog) niets heeft. Zoals bij Charita vind ik wel flauw, kan me voorstellen dat ook voor dierenartsen de informatie behoorlijk chaotisch is maar ten eerste staat het letterlijk in de bijsluiter en ten tweede op het moment dat het je duidelijk wordt dat het toch niet helemaal zo goed is als gedacht dan kun je daar ook naar handelen (zoals DA van Eefje).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat men hier vergeet dat een dierenarts ook gewoon een ondernemer is. Natuurlijk hebben de meesten het beste met de dieren voor, maar als je precies wilt weten hoe het zit, kun je toch het beste de info van de universiteit afwachten. Nu roept elke dierenarts iets anders, maar de universiteit is m.i. de enige die er 100% objectief advies over geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat er mij meer om dat het nu aan haar wordt toegegeven, maar ik denk dat er best veel konijnenbaasjes zijn die hun geld nu uitgeven, terwijl ze beter even kunnen wachten. En natuurlijk is een dierenarts ondernemer die veel dure apparatuur heeft. Maar waarom nu niet gewoon zeggen: wacht nog ff een maandje. Dat vind ik gewoon eerlijker en je houdt wel mensen als klant zeg maar. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dierenartsen ook proberen in te spelen op de blinde paniek van veel konijnen eigenaren die zich laten leiden door niet bevestigde berichten uit de media en die acuut hun dier willen inenten. En dat kon tot nu alleen met een middel dat niet 100% beschermd.

Beetje vraag-aanbod kwestie. En natuurlijk komt daar dan nu een hele discussie door op gang.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De nobivac is niet patsboem een jaar later onmiddellijk uitgewerkt. Ik zou zelf wel wachten. Uiteraard wel de ontwikkelingen blijven volgen, Filavac is al eerder uitgesteld. Langer dan een maand zou ik niet wachten. Door het gebrek aan winter is myx ook nog steeds her en der aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Net wat ik ook dacht, maar fijn dat het bevestigd wordt. Ik wil wel éven wachten, (als in: 2-3, eventueel 4 weken), maar als dan de Filavac nog niet beschikbaar is, dan toch alvast maar inenten met de Nobivac. Risico lopen op één ziekte terwijl je wacht op de inenting tegen een andere ziekte, is wel het laatste wat je wil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei mystique:

Dank je. Net wat ik ook dacht, maar fijn dat het bevestigd wordt. Ik wil wel éven wachten, (als in: 2-3, eventueel 4 weken), maar als dan de Filavac nog niet beschikbaar is, dan toch alvast maar inenten met de Nobivac. Risico lopen op één ziekte terwijl je wacht op de inenting tegen een andere ziekte, is wel het laatste wat je wil. 

In principe neemt bij Nobivac Myxo-RHD de bescherming na veertien maanden significant af, daarvoor valt het nog wel mee. Tenminste, zo is het mij uitgelegd door een dierenarts die werkzaam is bij het bedrijf dat deze vaccinaties produceert. Dat geeft dus wel wat speling. Een paar weken moet dus echt geen probleem zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit precies hetzelfde als jij Mystique, eind februari / begin maart moeten 2 van de 4 weer en een derde eind maart/begin april. Ik wilde normaal gesproken alle 4 dan zo eind februari/begin maart doen. Enerzijds denk ik dan, het loopt wel los, ik wacht wel op Filavac en alle 4 allemaal in een keer beide vaccins, anderzijds is er toch het advies om toch alvast met Cunipravac Variant te enten en tsja, ik heb wel buitenkonijnen. Onze tuin is in principe dicht. De enige wilde konijnen die bij de ren kunnen komen zijn de hele kleintjes die tot een week of 6 nog klein genoeg zijn om toch door de kleinere gaten onder de schutting of poort te komen. Die periode gaat weer komen van jonge konijnen. Maar misschien werkt het net als bij VHD 1 en is dat jonge grut immuun? 

Anderzijds, VHD 2 komt hier voor zover bekend niet voor, ik zie geen dode konijnen rondom ons huis, ik trek mijn laarzen aan als ik naar mijn eigen konijnen ga die ik niet ergens anders draag dan in de tuin, er zijn niet gigantisch veel wilde konijnen rondom mijn huis, af en toe zie ik er 1 als ik uit het raam kijk, ik geef mijn konijnen nu alleen maar groente uit de winkel en pluk geen groen voor ze. Ik weet zo weinig van de vaccins, bijwerkingen, ik ga liever niet met ze slepen, zeker geen twee of drie keer kort op elkaar, dus toch maar wachten? 

Maar ja dat advies dan, en er zijn nog veel muggen want het is niet koud geweest deze winter, en het is ook weer niet dat ik binnen-konijnen heb of dat ik in de stad woon waar in geen kilometer omtrek wilde konijnen wonen, dus de verspreiding zou wel heel makkelijk snel kunnen gaan hier. 

Het is niet dat ik er continu over loop te piekeren of zo, maar ik ben er nog niet over uit wat nu het beste is. Ik switch een beetje heen en weer qua gedachten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een beetje hetzelfde, Lonja. Ik wil eigenlijk wachten op de Filavac. Mijn dierenarts heeft nu ook 1 van de andere vaccins beschikbaar, maar het 2 keer met de konijnen daar de dierenarts moeten slepen hiervoor houdt me tegen vanwege het risico dat ze dan juist besmet worden. Geen idee of ze ook in de auto vaccineren zoals ik hier eerder las, maar dan nog. Ik neem toch aan dat je dan zelf (en andere konijnenbaasjes) uit de auto gaat om naar de balie te gaan om je te melden en om te betalen enz. Het liefst wacht ik gewoon tot die Filavac er is. Aan de andere kant, als ze in de tussentijd RHD2 krijgen sla je jezelf weer voor je kop dat je niet alvast voor het eerdere vaccin gekozen hebt. Maar ja, dat is natuurlijk een afweging die je maakt en je weet van te voren niet wat er gaat gebeuren. Aan beide keuzes zitten risico's. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, 't is soms moeilijk, he. Je wil het beste, maar wat is het beste? Dat is niet altijd duidelijk ... Situatie hier is vergelijkbaar aan de jouwe. Geen wilde konijnen in de tuin, geen dode konijnen in het veld, maar er zitten uiteraard wel wilde konijnen. Krijgen enkel groenvoer uit de tuin of de winkel, anderzijds zie ik wel dagelijks muggen, dus ja. 

Zelf voel ik niet veel om nu al met de Cunipravac Variant te enten. Dan stopt het niet. Nu de Cunipravac Variant, eind februari/begin maart de Nobivac en dan (vermoedelijk) eind maart de Filavac. Dat lijkt me wat veel, hoewel ik absoluur vóór inenten ben, kan je ook te ver gaan daarin, (zeker met het oog op bijwerkingen en is de CV sowieso wel de beste optie?). Ik ga, denk ik, met de huidige informatie, de Filavac niet afwachten, en alvast eind februari enten met de Nobivac, is dat al gedekt. En dan de Filavac afwachten en meteen inenten zodra hij beschikbaar is. 

Hoe meer ik erover ga nadenken, hoe gekker ik mezelf maak. Eind vorig jaar, eigenlijk op de 30ste december, zag ik dat Coquille schilfers had en vermoedde ik vachtmijt. En toen dacht ik al: vachtmijt is niet levensbedreigend, zou ik niet wachten tot met de inentingen om er naar te laten kijken? Want moet je het wel opzoeken, om nu naar de DA te gaan? Tuurlijk wel gegaan, en intussen gaat het stukken beter met Coquille's vachtje, maar je ziet toch dat het wel steeds in je achterhoofd aanwezig blijft, bij elke beslissing die je neemt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cunipravac Variant is zes maanden werkzaam (na booster), dus in principe is het voor dit moment niet én CV én Filavac straks in maart. Je zou bijvoorbeeld nu de eerste CV kunnen doen en dan over zes weken de booster en tegelijk de Nobivac. Over zes maanden dan over naar Filavac.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eigenlijk niet stilgestaan bij de werkingsduur. Beide werken dus maar zes maand? Dus sowieso halverwege de zomer nog eens inenten? Nu ja, dat is het minste. 

Dank je voor de verduidelijking. Het is ofwel de CV nu en dan herhaling binnen zes weken, gecombineerd met de Nobivac, ofwel de Nobivac nu en dan de Filavac afwachten. Ik voel nog altijd het meeste voor scenario twee, omdat hier al talloze pagina's gevuld zijn met het advies niet te panikeren, niet blindelings allerlei dingen in je nijn te laten spuiten door dierenartsen die het zelf ook allemaal niet zo goed weten. Dan zou ik het dom vinden van mezelf om dat advies naast me neer te leggen en toch alsnog te 'panikeren'. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk gewoon blijven bij wat je gisteren zei, mits het met de Filavac nu volgens planning verloopt dat gewoon even afwachten en die eind februari/begin maart samen doen. Filavac K C+V moet ook elke zes maanden dus daar is geen 'winst' in te behalen ten opzichte van Cunipravac Variant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .