Ga naar inhoud

Nieuw konijnenvirus in Nederland ?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Omdat ik het vetrouwen een beetje verlies in mijn huidige dierenarts heb ik van de week heel brutaal aan Domino gevraagd bij welke dierenarts zij komt.

Dit klonk heel goed en zij wees me er ook op dat zij met cunipravac gaan vaccineren. 

Ik heb vandaag een mail gestuurd en kreeg al heel snel een mail terug van de dierenarts zelf. Hij gaat echt af op de UU en bevestigde dat zij zeggen dat Cunivak inderdaad niet werkt.

Hij wil me graag helpen dus ik ben welkom en met cunipravac vaccineren na 1x cunivak is volgens hem geen enkel probleem.

Heb de beestjes ingeschreven en wordt gebeld als de entstof binnen is. De assistente wist trouwens van bunnybunch en was erg enthousiast. 

Voelt meteen super goed. Het is alleen een kwartier rijden i.p.v. bijna om de hoek. Maar dat is alsnog heel goed te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei Eva93:

Ik zit denk ik bij dezelfde praktijkgroep als jij @Charita,heb oa ook 30 december laten enten. Bij mij wisten ze er echter nog niks vanaf en hadden ze nog geen andere klachten gehoord. 

Heb gebeld en moest de informatie mailen van UU, zij gaan dan kijken of ze blijven enten met het vaccin of toch overstappen op een andere.

Twijfel wel of ik nu de herhaling voor cunivak moet afzeggen of toch niet omdat het "enigzins" bescherming kan bieden.. 

De vraag over wat te doen na 1x cunivak is ook gesteld op de pagina van de faculteit Diergeneeskunde. Zij gaan er achteraan en komen zsm met antwoord. Heb ook van hen begrepen dat er niks aan te doen is als dierenartsen iets anders gebruiken dan zij adviseren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat een stuk in het Algemeen Dagblad dat volgende week Filavac beschikbaar zou moeten zijn. Kan alleen niet goed hun bron vinden. Ze citeren een dierenarts en SKB in het artikel maar of zij nou de bron zijn?

Artikel staat ook online: http://m.ad.nl/ad/m/nl/5596/Planet/article/detail/4220139/2016/01/07/Frans-vaccin-onderweg-voor-dodelijk-konijnenvirus.dhtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook gelezen. Inderdaad, de bron is niet echt duidelijk. Ik ben benieuwd of het inderdaad volgende week komt. Zou mooi zijn, maar aan de andere kant verbaasd het me dan dat er begin van de week werd vermeld dat het pas in maart/april wordt verwacht en nu weer volgende week. Morgen neem ik weer contact met de kliniek op (omdat ik nog steeds geen antwoord op m'n mail heb gekregen) en zal dan gelijk vragen wat zij hiervan weten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zojuist teruggebeld door de dierenkliniek, dit hadden ze over cunivak te zeggen:

het vaccin werkt inderdaad niet in de zin dat konijnen niet ziek kunnen worden van RHD2, maar wel zodanig dat ze er niet aan kunnen overlijden. Ze zouden door cunivak alleen grieperig (?) kunnen worden van RHD 2. Van de andere entingen was nog niets bekend of deze binnenkort komen, ze blijven op cunivak zitten. Maar ze blijven dus adviseren om te enten met cunivak en zeker ook voor de herhaling te komen, omdat je konijnen anders wel aan RHD2 kunnen sterven mochten ze het krijgen. Maar ik mis toch de informatie op internet dat cunivak 100% zeker ervoor zorgt dat een konijn niet kan overlijden aan RHD2. 

Toch straks maar even bellen of mijn vaste dierenarts de vaccins inmiddels niet heeft, de dierenkliniek was de enige in de omgeving met de vaccins dus vandaar dat ik daar naartoe ging.

Kreeg ergens een beetje een schuldgevoel toen ze zei dat een konijn dus wel kan sterven aan RHD2 als ik niet voor de herhaling kom... 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben trouwens ook wel benieuwd in hoe verre ze proberen zichzelf in te dekken en in hoeverre ze al weten dat het niet 100% zeker werkt.

Toen ik zei dat ik de informatie van UU wel in een bericht (privé bericht) op facebook naar hun wilde sturen, kreeg ik te horen of ik het niet op facebook wilde posten ivm paniek die het zou kunnen veroorzaken. Ze dachten dus dat ik het onder de post van de vaccinatie ronde wilde plaatsen. Maar het lijkt mij dat het wel zo netjes is dat de dierenkliniek de mensen die nog moeten vaccineren laat weten dat dit vaccin dus niet ervoor zorgt dat het konijn het virus niet kan krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een probleem met cunivak is dat het nooit is onderzocht hoelang het bescherming biedt. 1 week? 1 maand? 6 maanden? 1 jaar? Daar heb je toch niks aan...?

Wat als je konijn dood gaat nadat ie wel 2x is ingeënt met Cunivak? Als zij jou een schuldgevoel aanpraten, kun jij dat ook bij hen ;) Inentingen zijn niet onschuldig en ook de productie ervan gaat gepaard met heel veel dierenleed. Ik zou gewoon het advies van Utrecht opvolgen en je niet gek laten maken door zulke dierenartsen. Want heerst het nou echt zo erg? Waarom zijn er dan niet meer meldingen? Het advies van Utrecht is nog steeds hetzelfde als medio december.

En wat je zegt over facebook; dierenartsen vinden het inderdaad niet leuk, die discussies op hun pagina :D. Berichten met vragen of kritiek worden gewoon verwijderd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Er is ook maar één studie die het voorkomen van overlijden door RHD2 'als bijkomend effect' noemt. Daar is nooit verder onderzoek naar gedaan. Cunivak brengt ook niet voor niets een variant (die ook tegen RHD2 werkt) op het huidige vaccin in maart/april op de markt.

Ik kreeg ook heel erg het gevoel dat ze mijn kritiek op Cunivak niet zo goed konden hebben. De ene dierenarts vindt het prettig als je je voorwerk hebt gedaan, de ander kan er niet tegen. Dat heb je met 'gewone' artsen ook.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

8 minuten geleden zei HildeR:

Nog een probleem met cunivak is dat het nooit is onderzocht hoelang het bescherming biedt. 1 week? 1 maand? 6 maanden? 1 jaar? Daar heb je toch niks aan...?

Wat als je konijn dood gaat nadat ie wel 2x is ingeënt met Cunivak? Als zij jou een schuldgevoel aanpraten, kun jij dat ook bij hen ;) Inentingen zijn niet onschuldig en ook de productie ervan gaat gepaard met heel veel dierenleed. Ik zou gewoon het advies van Utrecht opvolgen en je niet gek laten maken door zulke dierenartsen. Want heerst het nou echt zo erg? Waarom zijn er dan niet meer meldingen? Het advies van Utrecht is nog steeds hetzelfde als medio december.

En wat je zegt over facebook; dierenartsen vinden het inderdaad niet leuk, die discussies op hun pagina :D. Berichten met vragen of kritiek worden gewoon verwijderd.

 

Net ook nog een mail gehad, naar aanleiding van het telefoon gesprek.

Ze gaan pas op zn vroegst eind maart overstappen op een ander vaccin, en zullen zich er de komende tijd in verdiepen. Oftewel hun huiswerk van tevoren dan niet goed gedaan? Ben het wel met je eens Hilde, het is inderdaad andersom ook zo. Helaas zullen zij dat dan weer niet zo zien..

Ik ga de herhaling bij deze ook afzeggen Charita, net zoals jij wel even klaar mee. Ben blij dat dit niet mijn vaste adres is. De kliniek ziet er echt professioneel uit en het personeel was ook erg vriendelijk, maar voel me nu net een kleuter zoals het telefoongesprek ging en die mail dan nu ook weer. 

Van het weekend als ik het rustiger heb maar even een berichtje in de facebook groep van de regio gooien, daar kan de dierenkliniek het bericht toch niet uit verwijderen :) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts (sterkliniek Dukenburg) belde vandaag op om de afspraak af te zeggen, omdat ze zelf de vaccinatie teveel in twijfel trokken (cunivak). Ik gaf aan dat dat precies was wat ik ze in mijn mail verteld had en dat ik om die reden ook de afspraak al via de mail had afgezegd, die hadden ze nog niet gelezen. Fijn dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen om alle afspraken te cancellen, ik heb goede hoop dat ze dan ook snel over de juiste vaccins zullen beschikken. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei HildeR:

Nieuw bericht vanuit Utrecht

http://www.diergeneeskunde.nl/nieuws/2016/01/07/nieuwe-variant-konijnenvirus-ook-bij-wilde-konijne/

De aantallen zijn wel heel laag om van een epidemie te praten denk ik (al snap ik dat veel dode konijnen niet opgemerkt/opgestuurd worden).

Als er normaal geen gevallen zijn en nu een paar, dan mag je ook al van een epidemie spreken. Vraag is alleen of het er voorheen niet was, of dat voorheen de focus er niet op lag.

Maar ik vind het ook weinig hoor. Ik weet niet wat het aantal was bij eerdere uitbraken van bijv RHD1?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Eefje:

Mijn dierenarts (sterkliniek Dukenburg) belde vandaag op om de afspraak af te zeggen, omdat ze zelf de vaccinatie teveel in twijfel trokken (cunivak). Ik gaf aan dat dat precies was wat ik ze in mijn mail verteld had en dat ik om die reden ook de afspraak al via de mail had afgezegd, die hadden ze nog niet gelezen. Fijn dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen om alle afspraken te cancellen, ik heb goede hoop dat ze dan ook snel over de juiste vaccins zullen beschikken. 

Wat goed! Ik had ze dinsdag aan de telefoon en toen vertelden ze dat ze helemaal vol zaten met vaccinaties en de entstof op was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah kijk, ook een mailtje:

Beste konijnenliefhebber,

 

Tot onze grote spijt hebben we de afspraak om uw konijn(en) te vaccineren tegen RHD2 moeten afzeggen.

Via collega Sterkliniek kregen we berichten dat het vaccin niet goed genoeg zou beschermen tegen RHD2. Dit is bevestigd door de Vakgroep Vogels en Bijzondere Dieren van de Faculteit Diergeneeskunde.

Via de verschillende kanalen kregen wij eind december bericht dat dit vaccin beschikbaar was en goed zou werken. Wij hebben het besteld via de groothandel. Helaas moeten we u teleurstellen.

Het is echter beter om niet te vaccineren, dan te vaccineren met een middel wat op zijn minst een nog dubieuze bescherming biedt tegen deze ziekte.

Wij hebben besloten om te wachten op het zogenaamde “single dose” vaccin Filavac. Hiervan is duidelijk dat het 1 jaar werkt en het hoeft niet te worden herhaald. Waarschijnlijk is het wel pas op zijn vroegst begin maart beschikbaar.

Nogmaals onze excuses.

Met vriendelijke groet,

 

Namens het hele team,

Rutger Reurings

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .