Ga naar inhoud

Nieuw konijnenvirus in Nederland ?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Het komt altijd neer op over 6 maanden weer enten, alleen de eerste keer is bij Cunipravac Variant een booster nodig en daarna niet meer dacht ik. Maar ook dat weet ik niet helemaal zeker. 

Wat je zegt over wachten op Filavac en niet in paniek maar wat vaccins erin gooien klopt, ik ben ook helemaal niet in de stress erover of iets dergelijks, ik wist al langer dat het virus voorkwam in Nederland en dat er wel eens groepjes konijnen aan overleden, heb me er niet echt druk over gemaakt, probeer mezelf te informeren en een afweging te maken. Maar er is laatst wel een bericht geweest dat het advies was om niet op de Filavac te wachten en alvast gebruik te maken van Cunipravac Variant. En dan denk ik ook wel, ben ik dan niet een beetje eigenwijs of laconiek door te denken 'het zal wel loslopen, ik kijk het nog even aan tot er wat meer duidelijkheid is'? Ik ben natuurlijk wel verantwoordelijk voor die beestjes, ik sta er naar mijn idee vrij nuchter in, maar ja, waar help ik ze nou het meeste mee? Wat Lienappelsien ook zegt, aan beide keuzes zitten risico's. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was inderdaad een bericht van skb, niet van de uu.

Ik ga overigens wel laten vaccineren met Cunipravac Variant. Heb mijn da behoorlijk gestalkt en ze heeft in haar vrije uren 's avonds aardig wat voor mij uitgezocht. Ze heeft mij ook de keuze gelaten wel of niet te enten. Ik heb besloten het wel te doen. Als er per ongeluk hier wel iets gebeurt, vergeef ik het mezelf nooit als mijn groep komt te overlijden. En daarop heeft mijn da voor mij 2 flesjes besteld. Eentje voor zodra hij binnen is en de andere voor de booster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Deeskuh88:

Dat was inderdaad een bericht van skb, niet van de uu.

Het was een bericht wat door SKB verspreid is maar het werd gesteld dat in het crisisteam ook onder andere de faculteit diergeneeskunde zit. Oké, het staat er niet heel letterlijk maar ik neem aan dat dat de faculteit van de Utrechtse Universiteit is en niet van de Universiteit van Timboektoe of iets dergelijks. En ik zou het vreemd vinden als SKB meldt dat een crisisteam waarin de UU zit aanraadt om te vaccineren met Cunipravac Variant de UU dat zelf niet aanraadt? Dat de UU op hun website zegt te wachten op Filavac en ondertussen haar naam verbindt aan een bericht waarin gezegd wordt voor Cunipravac  Variant te kiezen begrijp ik ook niet helemaal, maar het is wel het meest recente bericht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan lees de reacties van skb maar onder dat bericht ;) Wat skb heeft geplaatst, zou vanuit het cristeam van de uu zijn. Ze kennen iemand uit dat team die die info heeft gelekt naar skb. Vervolgens bevestigt de uu dit niet. De uu zelf geeft erg weinig info uit, ze bewerken alleen steeds hun eerste bericht met de nieuwste info. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga natuurlijk normaal gesproken niet alle reacties op zo'n bericht lezen, maar nu dus maar gaan spitten. Je moet een aantal keer door klikken, maar in een reactie op een reactie heb ik dit kunnen vinden: 

ik heb geen link. Ik heb persoonlijk contact met 1 van de artsen van het crisisteam en die speelt info naar me door. Die is op de site van de UU nog niet verwerkt.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Zoals ik het interpreteer klopt de info maar is het alleen niet verwerkt op de site van de UU. Wel is het dus iets wat niet na te trekken is tenzij je contact met de UU zou opnemen. Ik zou het wel heel ernstig vinden als de SKB deze informatie plaatst als die niet juist is. Daar ga ik dus maar niet vanuit. Jij gelooft dus eigenlijk niet wat SKB zegt Daisy, dat de UU dit zegt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uu heeft de site na dat bericht van skb al diverse keren bewerkt en dat advies er niet in gezet. Op hun Facebook pagina adviseren ze om het met je dierenarts te overleggen wat het beste is, maarja dierenartsen in deze regio enten allemaal in met cunivak rhd dus hun advies volg ik dan sowieso niet op ;-)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het niet geloven is een groot woord, ik heb dat bericht immers ook meteen doorgespeeld naar mijn da. Maar ik trek de ernst van het bericht en bijbehorend advies wel in twijfel ja. Het bericht is 2 januari geplaatst en de uu heeft, zoals Hilde zegt, nooit dat advies uitgebracht. Als het waar was, had de uu toch kunnen bevestigen? Ze hebben er geen belang bij om dat niet te doen. En dat is wat ik apart vind en waardoor ik dat bericht met een flinke korrel zout neem. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

*quote Hilde: http://www.uu.nl/nieuws/landelijke-sterfte-onder-konijnen-als-gevolg-van-vhd-viral-hemorrhagic-disease *

 

Ze zijn alleen tegenstrijdig over die 2 soorten Filavac.

Op deze pagina staat nog steeds (het staat er al een tijdje zo):

De Apotheek van de faculteit Diergeneeskunde importeert tijdelijk uit Spanje het vaccin Cunipravac Variant®, in een verpakking van 10 doses. Deze vaccinatie moet na 6 weken herhaald worden (booster). Om die reden zal overgestapt worden op het momenteel niet leverbare Franse vaccin Filavac Variant®, dat per 1 dosis verpakt is en niet geboosterd hoeft te worden. 

Dan hebben ze het dus over Filavac Variant dat niet geboosterd hoeft te worden, terwijl in die overzichtstabel staat dat Filavac RHD KC + V niet geboosterd hoeft te worden, en Filavac Variant wel.

http://www.uu.nl/sites/default/files/20160108_tabel_info_vaccins_def2.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit bericht stond op fb voor de enting in Waalwijk: De kosten zullen bestaan uit een vaccinatieconsult van € 37,55 Dit consult wordt 1 keer gerekend, onafhankelijk met hoeveel konijnen je komt. Daarnaast zijn de vaccinaties gestaffeld in prijs, dus het eerste konijn kost € 25,00 en elk volgend konijn maar € 10,00. 
Als voorbeeld: Kom je dus met 3 konijnen dan betaal je € 82,55

Als je na 6 weken terugkomt voor de booster enting dan betaal je GEEN consultkosten meer, dus alleen € 25,00 voor het eerste konijn en € 10,00 voor elk volgend konijn wat je meeneemt.

 

ik vind het nogal wat!!!

van het middel dat niet geboosterd hoeft te worden hadden ze nog niet gehoord en die komt er dus ook niet...

valt me een beetje tegen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Charita:

Bij mij waren er geen consult kosten omdat ze in de auto gevaccineerd werden en verder niet onderzocht werden

Maar dat is toch ook eigenlijk ergens wel vreemd vind ik. Niet dat ze in de auto gevaccineerd werden, maar in alle praktijken waar ik tot nu toe heb gewerkt/gelopen werd er geen enting gezet zonder eerst een controle van kop tot (onder de) staart.

Binnenkort krijgen we in de praktijk ook cunipravac variant (die had er eigenlijk al moeten zijn geloof ik). Ik heb eigenlijk geen idee of daar nog consultkosten bij komen en hoe het met de kosten van de booster zit. Zal eens kijken of ik dat kan achterhalen :)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tricky... Ze moeten toch zeker weten dat de gezondheid in orde is voordat er een enting gezet wordt.

Sores at niet omdat Maartje overleden was maar mijn dierenarts weigerde hem te enten als hij niet goed at. En ik ben blij dat ze daar consequent in is. Weerstand omlaag + enting is toch wel een vrij groot risico vind ik.

 

Ik wacht de filavac variant af, maar de tabel is ineens kwijt? :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik heb nog niet echt een dierenarts kunnen vinden in Zeeland die al ent. Misschien omdat het hier ook nog niet voorkomt. Maar ja, dat kan snel gaan natuurlijk. Zeker omdat het hier niet echt winters is met temperaturen.

Mijn eigen dierenarts wil de cunipravac variant wel voor mij bestellen. Maar zij gaf aan dat de filavac variant toch eind januari komt en het misschien slimmer is om daar op te wachten. Maar ik dacht juist dat het was uitgesteld naar maart? In ieder geval volgens de gegevens van de UU. Het blijven behoorlijk wat tegenstrijdige berichten in ieder geval. Ik snap dat ook de dierenartsen het niet goed meer weten.

Ik twijfel nog wat ik doe, ik neig er toch naar om te wachten op de filavac. Of zou ik toch alvast laten enten met de cunipravac? Lastig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .