Ga naar inhoud

Nieuw konijnenvirus in Nederland ?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Charita:

Ik vind het inderdaad ook zonde van het geld als het toch niet werkt.

Dit is nu eind dec toegediend, dus stel we gaan van eind maart uit met Filavac zit er toch weer 3 maanden tussen 

Maar als ze het als RHD2 vaccinatie verkopen vind ik eigenlijk dat je je geld terug hoort te krijgen. Zeker nu Faculteit Diergeneeskunde ook bevestigd dat het geen RHD2 vaccin is. Het is natuurlijk de vraag hoeveel werk je er van wilt maken. Weet ook niet of ik daar zin in zou hebben.

Het is echt ontzettend vervelend voor jou maar het heeft wel een goede discussie voortgebracht en mij in ieder geval nog net op tijd kunnen tegenhouden. Dus daarvoor bedankt!

En ik zou ook de bootser niet doen. Misschien kun je Wilhelminapark (objectief en kundig) bellen om te vragen wat zij nu aanraden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm als ik dit zo lees wacht ik ook nog even met enten. Half januari krijgt onze dierenarts de vaccins maar ik weet nog niet welke. Ik zal ze over 2 weekjes eens bellen en navragen. Zij hadden ook nog geen RHD2 gevallen zien binnen komen (Eindhoven), dus ik maak me niet veel zorgen. Al wil ik natuurlijk wel dat m'n nijntjes veilig zijn.

Eind februari moet een van de nijnen de andere enting, dat worden dan wel veel prikken achter elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei EstherR:
16 minuten geleden zei EstherR:

 

Hmm als ik dit zo lees wacht ik ook nog even met enten. Half januari krijgt onze dierenarts de vaccins maar ik weet nog niet welke. Ik zal ze over 2 weekjes eens bellen en navragen. Zij hadden ook nog geen RHD2 gevallen zien binnen komen (Eindhoven), dus ik maak me niet veel zorgen. Al wil ik natuurlijk wel dat m'n nijntjes veilig zijn.

Eind februari moet een van de nijnen de andere enting, dat worden dan wel veel prikken achter elkaar.

Dierenziekenhuis Eindhoven ent al een tijdje in met het goede middel en is niet overdreven duur (dit keer ;) ) Ik heb besloten om te wachten op filavac omdat er totaal geen meldingen zijn in Brabant/Limburg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, net een afspraak gemaakt bij Rutger. Eerste konijn 40 euro, tweede 20, inclusief boosters. Ik heb er best wat vragen over gesteld, daar kwamen goede antwoorden op. Tsja, ik heb wel erg veel vertrouwen in Rutger en vertrouw erop dat hij zijn research gedaan heeft. Nu twijfel ik toch een beetje of ik de afspraak niet beter af kan zeggen. Er zijn wel meldingen hier, ik loop elke dag door het bos op mijn werk.. Wat is wijsheid he, jullie weten het ook allemaal niet zo te lezen. Misschien had ik dit hele topic gewoon niet moeten openen. lekker vaccineren omdat de dierenarts dat zegt en geen zorgen maken :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Wilhelminapark inmiddels via mail om raad gevraagd.

Ik ging er ook van uit dat de dierenarts het echt wel zou weten. Ze waren altijd erg konijn kundig.

Maar als de faculteit diergeneeskunde al zegt dat cunivak niet goed is...

Dan zal dat toch wel zo zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charita Ik vind het zelf in elk geval wel prettig om op UU af te gaan, je moet in deze wirwar van informatie toch iets. Wij hebben nu in eerste instantie met Filavac gevaccineerd maar gezien de beschikbaarheid daarvan en ook de grote verpakkingen is het vooralsnog niet haalbaar om nieuwe konijnen daar ook mee te vaccineren, die gaan we nu eerst met Cunipravac vaccineren. Als ik maar vijf konijnen had gehad had ik denk ik Filavac afgewacht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de vaccinatie geannuleerd. De UU is erg duidelijk in haar uitspraken. Ik heb in mijn annulering ook naar deze informatie verwezen en gezegd dat ik heel graag van ze hoor als ze een van deze vaccins aan kunnen bieden. Inenten met iets wat toch niet werkt lijkt me inderdaad vrij nutteloos en bovendien hebben de konijntjes ons de afgelopen tijd al bakken met geld gekost. Niet dat dat belangrijk is, maar om dan 60 euro uit te geven aan iets dat toch niet werkt is toch wel een beetje jammer natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei HildeR:

Dierenziekenhuis Eindhoven ent al een tijdje in met het goede middel en is niet overdreven duur (dit keer ;) ) Ik heb besloten om te wachten op filavac omdat er totaal geen meldingen zijn in Brabant/Limburg.

Dat is goed om te weten. Ik denk dus dat ik misschien ook wacht tot maart/april, en een nijn wel alvast de gewone vaccinatie laat inenten. Hoe dan ook bel ik de DA half januari, gewoon even voor de info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop ook dat het vaccin redelijk snel beschikbaar is. Heb hier in de buurt wilde konijnen lopen en heb ook wel eens hazen in de tuin. Gelukkig zitten m'n konijnen binnen, maar toch. Verder ga ik over 6 weken op vakantie en diegene die iedere dag mijn konijnen komt verzorgen heeft paarden, en daar zijn ook genoeg wilde konijnen. Het risico dat zij het virus meeneemt is daardoor groter. 

Ik heb gisteren telefonisch contact gehad met de dierenkliniek waar ik altijd kom  (Wilhelminapark) met de vraag of het wellicht toch verstandig is om, voordat ik op vakantie ga, te vaccineren, dan maar geen Filavac. Ik moest een mailtje sturen, maar helaas nog geen reactie terug mogen ontvangen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vervelende is dat je binnenkort kunt laten prikken en dat je gewoon bang bent te laat te zijn. Bij mij lopen rondom de ren wilde konijnen. En we vermoeden dat ze zelfs een hol onder het buitennachthok hebben gegraven. Heb gelukkig nog geen meldingen in de buurt gehoord, maar zodra het financieel kan, moet de dierenarts maar zsm hier komen. Zou het echt zuur vinden als ik ze hierdoor verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 De dierenartsen groep waar ik bij zit maakt opnieuw reclame via Facebook voor een extra entingsronde.

Heb via een Facebook bericht opnieuw alle info doorgestuurd. Mail wordt niet beantwoord dus ik heb het idee dat ze het in de doofpot willen stoppen.

Maargoed dat kan ik niet zo snel met zekerheid zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Charita:

 De dierenartsen groep waar ik bij zit maakt opnieuw reclame via Facebook voor een extra entingsronde.

Heb via een Facebook bericht opnieuw alle info doorgestuurd. Mail wordt niet beantwoord dus ik heb het idee dat ze het in de doofpot willen stoppen.

Maargoed dat kan ik niet zo snel met zekerheid zeggen.

Jij had toch ook een mail aan Wilhelminapark gestuurd? Ik maandag ook, en heb nog steeds geen antwoord. Verwacht ook niet meer dat er een antwoord komt. Als ik vrijdag nog niets gehoord heb ga ik maar weer eens bellen. Vindt het toch kwalijk, ik ben klant bij hun, en vraag om even mee te denken, maar helaas. Ik zal dan wellicht toch voor de inenting naar een andere dierenarts op zoek moeten. Als ik niet op vakantie zou gaan zou ik het nog wel aandurven om te wachten, maar wetende dat mijn oppas dagelijks in een gebied is waar genoeg wilde konijnen zijn, durf ik het risico niet aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie door alle bomen het bos even niet meer dus op voorhand alvast sorry voor mijn vraag.

Ik kan onze konijnen thuis laten enten met Novarvilap dit komt uit spanje voor €10 per konijn. 

Wij hebben er 9 en in de omgeving ent maar 1 dierenarts en naar mijn vermoeden met  cunivak (dit is nog niet helemaal duidelijk)

En de kosten daarvan zijn dan €37,50 per konijn.

 

Om een lang verhaal kort te maken: Is Novarvilap een goede enting?

Dierenarts zegt dat zij dit middel zelf uit Spanje gehaald hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Dierenarts geeft toe dat cunivak vhd-2 niet tegengaat. Maar er wel voor zorgt dat konijnen er in ieder geval niet dood aan gaan.

Wat de andere middelen betreft weten zij niet of die wel tegen gaan of dat de eisen in die landen minder streng zijn. (Vage redenatie maargoed.)

Ze hebben naar aanleiding van mijn mail om de tafel gezeten en gaan kijken naar meer mogelijkheden en of ze in het voorjaar met een andere stof gaan vaccineren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil tussen Cunivak en andere vaccins is wel dat Cunivak gemaakt is voor VHD-1 en toevallig ook (een beetje) tegen VHD-2 blijkt te werken (wat mooi mee genomen is, maar niet voldoende voor ons). De andere vaccins zijn ontwikkeld voor (nou ja, tegen) VHD-2. Wat natuurlijk niet per se garandeert dat die wel veel beter werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit denk ik bij dezelfde praktijkgroep als jij @Charita,heb oa ook 30 december laten enten. Bij mij wisten ze er echter nog niks vanaf en hadden ze nog geen andere klachten gehoord. 

Heb gebeld en moest de informatie mailen van UU, zij gaan dan kijken of ze blijven enten met het vaccin of toch overstappen op een andere.

Twijfel wel of ik nu de herhaling voor cunivak moet afzeggen of toch niet omdat het "enigzins" bescherming kan bieden.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .