Ga naar inhoud

Nieuw konijnenvirus in Nederland ?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

30 minuten geleden zei Dolliewollie:

Vandaag is mijn konijn ingeënt tegen zowel RHD1-myxo (Nobivac) en RHD2 (Cunivac). Ze deden er hier niet moeilijk over en ik was de enige in de praktijk op dat moment dus veilig. Over drie weken voor de laatste een booster dan moet het goed zijn. 

Houdt er rekening mee dat bij Cunivac je konijn alleen tegen sterfte door RHD2 is beschermd, en niet tegen de ziekteverschijnselen van RHD2.

 

Gisteren met mijn 8 nijnsels naar de kliniek geweest voor inenting met Cunipravac Variant. Heb een tijd zitten twijfelen of ik het wel of niet zou doen, maar over drie weken ga ik een weekje skieën en diegene die iedere dag de nijnsels komt verzorgen heeft paarden en komt veel in gebieden waar ook wilde konijnen zijn. Daar in de buurt is ook RHD2 geconstateerd, dus toch maar voor alle zekerheid de vaccinatie laten doen. Te betalen bedrag vond ik meevallen, voor het eerste konijn € 25 voor ieder volgend konijn € 15. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat voor ziekte verschijnselen je dan gaat zien.. Rhd staat er toch wel om bekend dat er juist weinig verschijnselen zijn, maar dat de konijnen vrij snel sterven aan bloedingen.. Ik kan me niet echt voorstellen dat het vaccin ervoor zorgt dat een konijn wel bloedingen krijgt, maar er niet aan dood gaat. 

Ik vraag me ook af of dat wel helemaal is wat ze bedoelen.. Het lijkt mij eigenlijk logischer als ze bedoelen dat het vaccin niet voorkomt dat het konijn besmet raakt, maar wel dat het konijn ernstig ziek wordt en er dood aan gaat. Dat is namelijk zo met elk vaccin..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat gewoon in de bijsluiter:

In einer Belastungsstudie mit RHDV2 an 14 Wochen alten Kaninchen, die zweimalig im Abstand von 3 Wochen i.m. geimpft waren, konnte nachgewiesen werden, dass der Impfstoff vor dem letalen Ausgang einer RHDV2-Infektion schützt, jedoch nicht vor vorrübergehendem Fieber und selten Inappetenz.

Koorts en gebrek aan eetlust dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Universiteit Utrecht geeft aan bij Cunivac dat het wel beschermd tegen sterfte door VHD2 maar niet tegen de ziekteverschijnselen. Inderdaad Sanne1993 kan ik me ook niet voorstellen dat het konijn niet zal sterven aan de bloedingen. Wellicht zullen er door de vaccinatie geen bloedingen zijn maar wel het ziekteverschijnsel benauwdheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Lonja:

Staat gewoon in de bijsluiter:

In einer Belastungsstudie mit RHDV2 an 14 Wochen alten Kaninchen, die zweimalig im Abstand von 3 Wochen i.m. geimpft waren, konnte nachgewiesen werden, dass der Impfstoff vor dem letalen Ausgang einer RHDV2-Infektion schützt, jedoch nicht vor vorrübergehendem Fieber und selten Inappetenz.

Koorts en gebrek aan eetlust dus. 

Je had je bericht vlak voor mijn bericht geplaatst. Nu gelijk duidelijkheid wat voor ziekteverschijnselen er nog op kunnen treden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
1 uur geleden zei EstherR:

Vrijdag naar de DA voor de booster (Cunipravac Variant), is deze nog steeds niet verkrijgbaar? Heb (nog) niks van de DA gehoord dat het niet door zou gaan. 

Ook gelijk even een APK plus gewone enting voor Pieter.

De meeste dierenartsen hebben volgens mij bij inkopen rekening gehouden met de boosters, zodat er voor iedereen die de eerste shot gehad heeft nog een booster is.  

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Wij gaan volgende week woensdag voor de Cunipravac booster. De eerste keer werd gezegd dat voor ons de 2e vaccinatie al was ingekocht. 

Weet iemand trouwens of dit dezelfde entstof is als bij de eerste vaccinatie? Ik bedoel, kun je deze, voor onze konijnen 2e vaccinatie, ook gebruiken als 1e vaccinatie? Bij onze eerste vaccinatie waren er maar 5 konijnen terwijl in het flesje voor 10 konijnen vloeistof zit. Stel dat er nu konijnen zijn voor de 1e keer, kan ik die dan doorverwijzen naar onze dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Artikel met meldingen is weer geupdate. Helaas bericht van onze dierenarts dat er in Oostkapelle waarschijnlijk RHD-2 heerst, onder de wilde konijnen daar. Er zijn een aantal dieren opgestuurd naar Utrecht voor onderzoek. Als het inderdaad RHD-2 is, heeft het Zeeland inmiddels dus ook bereikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes mijne zijn ook geënt en hebben booster gehad, Cunipravac Variant. Dus die zijn ook een half jaar safe. 30 euro in totaal per konijn. Hopelijk is het virus over een half jaar wel verdwenen of in ieder geval minder aanwezig in Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Evee:

Artikel met meldingen is weer geupdate. Helaas bericht van onze dierenarts dat er in Oostkapelle waarschijnlijk RHD-2 heerst, onder de wilde konijnen daar. Er zijn een aantal dieren opgestuurd naar Utrecht voor onderzoek. Als het inderdaad RHD-2 is, heeft het Zeeland inmiddels dus ook bereikt.

In Zeeland was in oktober al een bevestigde melding ;)

Ik heb laatst nog aan de faculteit gevraagd of er al meer nieuws was omdat ze bezig waren met konijnen uit Brabant/Limburg maar ze konden er niks over zeggen dus ik neem aan dat die konijnen geen VHS2 hadden. Verder doodse stilte vanuit Utrecht. Dierenarts heeft ook niks meer van Utrecht gehoord.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn vorige week voor de Cunipravac variant booster geweest met 4 konijnen. De eerste vaccinatie was 21 euro per konijn incl. APK, de booster was 10 euro per konijn. Ik wandel veel in natuurgebieden waar wilde konijnen wonen, en hoewel in Drenthe nog niet gemeld, ik wandel prettiger als mijn nijnen gevaccineerd zijn.
Steeds dat gedoe met schoenen ontsmetten kunnen we nu achterwege laten. Hoewel ik altijd al speciale tuinklompjes draag bij de konijnen in de hokken/rennen, mijn hond loopt ook in de natuurgebieden en daarna in de tuin. 
Mijn dierenarts vertelde van een hond die ze vorige week had laten braken nadat hij een heel wild konijn had opgevreten. De lever van dat konijn zag er niet echt fijn uit, zei ze. Nou ja, alles wat er uit kwam zag er niet lekker uit ha, ha. Maar omdat je niet weet waar het konijn aan doodgegaan is, ben ik blij dat mijn beestjes ingeënt zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .