Ga naar inhoud

Nieuw konijnenvirus in Nederland ?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Ik zal het navragen, maar ik neem aan dat een konijn kundige dierenarts het wel weet. Ze wisten namelijk 2 weken geleden ook al te vertellen dat Filavac pas maart/april zou komen.

Ze zijn nu ook een sterkliniek dus ik ga er vanuit dat ze niet gek zijn.

Maar ik moest ze toch nog mailen dus ik vraag het wel. De info dat hij geboost moet worden en na een halfjaar herhaald moet worden klopt iig wel met dit vaccin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt wel erg stellig dat de ziekte in 2015 in Groningen, Nijmegen en Utrecht begon, terwijl de ziekte al wel eerder voorkwam in Nederland alleen daar werd gewoon niet zoveel mee gedaan. Ik weet niet meer precies wanneer het was maar ik denk dat het toch al wel een jaar bekend is dat het in Nederland ook voorkomt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Charita:

 

Ze zijn nu ook een sterkliniek dus ik ga er vanuit dat ze niet gek zijn.

Dit zegt helemaal niks! Net zoiets als zorgverzekeraar Promovendum die 5 sterren gebruikt in de aanprijzing van zijn staat der geweldigheid. Of "vetvrij" op een zak snoep. Klinkt aantrekkelijk, maar meer is het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt maar ik kom er al bijna 3 jaar en ze hebben m'n konijnen altijd prima behandeld.

Het lijkt me niet dat ze hun hele klanten bestand gaan mailen in eerste instantie over het bestaan van het virus en daarna dat ze een vaccin tegen het virus hebben, mij nog antwoorden dat filavac pas in maart/april komt en ze daarom hiervoor hebben gekozen, om vervolgens met een verkeerd vaccin te gaan vaccineren.

Maargoed ik vraag het wel na, ik ga ze straks mailen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om een vaccin dat dus wel echt Cunivak heet met een K en het komt uit Duitsland.

Ik heb de volledige bijsluiter gekregen en daar staat inderdaad in dat na 3 weken boosten aangeraden wordt.

Wil eventueel best de bijsluiter plaatsen mocht iemand het willen zien, maar het is wel in het Duits. Er wordt in ieder geval wel specifiek over RHDV2 gesproken in die bijsluiter.

Ik ga er vanuit dat ze weten wat ze doen. Ik zie ze er echt niet voor aan om zomaar iets in konijnen te spuiten zonder goed na te gaan hoe en wat. Ze zijn vanaf het begin dat de grote melding kwam, er al mee bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier net de dierenarts gebeld na het lezen van alle berichten omdat ik nu toch ook wel wil gaan vaccineren, maar zij gaan het voorlopig nog niet doen :o Dierenartsassistent zegt dat er nog te weinig vraag naar is en het vaccin alleen in grote aantallen beschikbaar is.

Gelukkig via een bekende gehoord dat in de praktijk waarin zij werkt wel wordt gevaccineerd. Het is even 20 km rijden maar ik vind het risico nu te groot worden. Zij vaccineren met de Cunipravac Variant. 25 euro. Zij gaven ook aan dat hij na 3 weken geboost moet worden. En ook uit Duitsland.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Charita:

Het gaat om een vaccin dat dus wel echt Cunivak heet met een K en het komt uit Duitsland.

Ik heb de volledige bijsluiter gekregen en daar staat inderdaad in dat na 3 weken boosten aangeraden wordt.

Wil eventueel best de bijsluiter plaatsen mocht iemand het willen zien, maar het is wel in het Duits. Er wordt in ieder geval wel specifiek over RHDV2 gesproken in die bijsluiter.

Ik ga er vanuit dat ze weten wat ze doen. Ik zie ze er echt niet voor aan om zomaar iets in konijnen te spuiten zonder goed na te gaan hoe en wat. Ze zijn vanaf het begin dat de grote melding kwam, er al mee bezig.

Ik ben ook nog even gaan zoeken en het klopt helemaal van die Cunivak. Waar ik ga, in Zaltbommel, wordt ook met dit Duitse vaccin geënt. De Cunipravac variant is een Spaans vaccin en die hoeft inderdaad pas na 6 weken geboost te worden.

Info hier vandaan: http://www.farmarts.nl/toelichting-vaccinatie-tegen-rabbit-haemorrhagic-disease-type-2/

http://mecan.nl/cunivak-rhd/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou..ik heb net ook mijn dierenarts gebeld omdat ik me toch wel ongerust begin te maken. Zij staan  bekend als konijnkundig maar gaven mij het volgende antwoord: we weten nog niet wat de uitgebreidheid is van de epidemie en er is nog niet bekend of het vaccin wel nut heeft! Dus wij enten voorlopig niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilhelminapark geeft aan dat Cunivak RHD (uit Duitsland) geen goede bescherming geeft, de bijsluiter is er ook niet echt duidelijk in. Deze wordt ook niet genoemd op de site van de faculteit.

M'n eigen dierenarts heeft vanmiddag uitgebreid met Utrecht gebeld en die adviseren (nog steeds) om te wachten op Filavac die binnenkort komt. Waar dat maart verhaal vandaan komt? Weet iemand dat? Ik denk echt dat veel dierenartsen misbruik maken van de huidige situatie, als je de tarieven alleen al hoort. Zit er in deze buurt 1 die €50 per inenting vraagt (de Cunivak-RHD, dus na 3 weken wéér €50).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die na een half jaar zou dan ook 17,50 zijn.

Maar ik heb er nog eens heen gemaild hoe het nou zit en dat cunivak dus blijkbaar helemaal niet veilig is.

In het contact voor ik ze heb laten vaccineren werd cunipravac ook bevestigd en achteraf blijkt het dus om cunivak te gaan. 

Wil toch eens weten hoe het nou zit met ze en of er later eventueel alsnog met filavac gevaccineerd kan worden nu ze dit hebben gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Charita:

Ja die na een half jaar zou dan ook 17,50 zijn.

Maar ik heb er nog eens heen gemaild hoe het nou zit en dat cunivak dus blijkbaar helemaal niet veilig is.

In het contact voor ik ze heb laten vaccineren werd cunipravac ook bevestigd en achteraf blijkt het dus om cunivak te gaan. 

Wil toch eens weten hoe het nou zit met ze en of er later eventueel alsnog met filavac gevaccineerd kan worden nu ze dit hebben gehad.

Hier hetzelfde. Vroeg of het de Cunipravac Variant was. Werd bevestigd. Maar ze zei ook dat het Duits merk was en 3 weken dus ik ga er vanuit dat ze de Cunivak bedoelt en denkt dat het hetzelfde is. 

Ga morgen nog even bellen en als het de Cunivak is zeg ik de afspraak af. En raad ik ze aan om de bijsluiter wat beter te lezen...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even zitten rekenen..... daarbij even Charita "haar" prijzen aangehouden.... ik zou dan voor de volledige entingen inclusief de 2 boosters van 3 weken en een half jaar bijna 500 euro kwijt zijn...... sorry hoor maar dat is toch niet normaal meer? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .