Ga naar inhoud

Konijnen met gebitsproblemen


Gebitsproblemen bij konijnen  

83 leden hebben gestemd

  1. 1. Heb jij een konijn (gehad) met gebitsproblemen?

    • Ja, haakjes op de kiezen
      29
    • Ja, kieswortelproblemen
      8
    • Ja, doorgroeiende voortanden
      12
    • Ja, andere gebitsproblemen
      8
    • Nee
      41


Aanbevolen berichten

Een nieuwe poll voor op het forum. Dit keer de vraag of jij konijnen hebt of hebt gehad met gebitsproblemen, en zo ja, welke problemen dat waren / zijn. Je kan meerdere opties aanvinken. 

 

Leg gerust meer uit in het topic, welke problemen en waren en of het opgelost kon worden en op welke manier, dat is alleen maar handig voor konijnenbaasjes die met vergelijkbare problemen zitten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb konijntjes gehad met haakjes op de kiezen. Die laat je dan onder verdoving bijwerken en als je geluk hebt is dat niet zo vaak nodig. Het komt meestal wel later weer een keer terug, maar in mijn geval zit daar wel lange tijd tussen gelukkig. 

 

Ik heb ook een konijn gehad met doorgroeiende voortanden. Die voortanden en de stifttandjes er achter heb ik uiteindelijk operatief laten verwijderen. Het konijn kon nog prima zelf eten daarna, alleen groenvoer moest ik wat kleiner snijden. Ze missen natuurlijk wel de snijtanden. Brokjes gingen prima, hooi ook wel. Ik weet dat sommige mensen dat ook wel iets fijner knippen of kortere soorten hooi aanbieden. Maar mijn konijn had daar weinig moeite mee gelukkig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apollo was drie jaar toen ik hem kreeg, en toen ik hem iets meer dan een jaar had kreeg hij voor het eerst last van haken op zijn kiezen. Daarna is het nog 3 keer voorgekomen, met tussen de 3-6 maanden tussen de behandelingen. Nu is het intussen al ongeveer een jaar geleden dat hij zijn laatste behandeling had.

 

Ik ben hierom twee jaar geleden overgestapt van het merk science selective naar een hardere brok waardoor ze meer moeten kauwen (nu een mix van de merken trovet en beaphar). In het begin holp het dus niet, maar misschien op de lange termijn wel omdat het nu al weer lang geleden is dat hij een behandeling nodig had. Maar dat kan ik niet zeker zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haakjes en 1 kies wortel probleem bij Lappie. Doordat Lap ook nog nierproblemen kreeg kon de laatste belangrijke operatie niet doorgaan en is hij helaas gestorven ondanks alle geweldige zorg van de Dierenarts. 2 grote problemen tegelijkertijd 🥺

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Forsa zei:

Kan voldoende knaaghout voorkomen dat ze haakjes krijgen?
Als ik de poll zo zie ljkt het een veel voorkomend probleem, en zou mooi zijn als we dat voor onze beestjes kunnen voorkomen

Hooi hooi en nog eens hooi eten helpt het voorkomen. Konijnen die voldoende hooi eten hebben veel minder kans op haakjes.

 

Toch speelt erfelijkheid ook een grote rol, als de stand van de kiezen in de kaak niet goed is, zal het altijd terug blijven komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Toch speelt erfelijkheid ook een grote rol, als de stand van de kiezen in de kaak niet goed is, zal het altijd terug blijven komen

 

Hebben kleine konijntjes / dwergen er dan ook meer last van?
Gezien hun smalle postuur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, konijnen met platte snuiten, zoals de nederlandse dwerghangoren en konijnen met hele kleine korte schedeltjes, zoals kleurdwergjes hebben daar inderdaad meer last van. Die hebben - net als honden en katten met platte en korte snuiten - eigenlijk te weinig ruimte voor hun gebitje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij in al die jaren nog nooit. En dat is al heeeeeeeel lang. Maar het kan ook zijn dat mensen met problemen hier op het forum komen en advies inwinnen. Waarschijnlijk geeft het een iets vertekend beeld. Hier in de omgeving heb ik er ook nog nooit van gehoord.

 

Net zoiets als koppelen. Wij hebben al vele snelkoppelingen gehad bij de konijnenopvang maar na een uur nam je ze mee en het ging altijd goed. Die mensen komen hier niet op het forum.

Als ik nu zou moeten koppelen zou ik leeuwen en beren op de weg zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een "paar jaar" terug ook een keer deze vraag gesteld, volgens mij in 2016 ofzo 😂 en toen was het 1 op de 3 konijnenbaasjes die bij de konijnen te maken had (gehad) met gebitsproblemen. 

 

Als ik de poll nu zo zie, zijn het er meer met gebitsproblemen dan zonder 😅 Wie weet trekt dat nog bij later, dat in eerste instantie de mensen die er ook iets over te zeggen hebben de poll invullen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen ervaring, dus ik heb nee ingevuld voor een vollediger beeld.

Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen de poll overslaan. Of dat ze uit 8 konijnen er eentje hebben gehad met gebitsproblemen, dan is het een ja, maar eigenlijk is het percentage dan weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pip heeft 1x haakjes op haar kiezen gehad die door haar tong (er volledig doorheen) prikte.

Ik had haar toen nog maar net uit de opvang. Ik kwam er achter omdat ze niet meer wilde eten, dus meteen dierenarts gebeld. Dezelfde dag nog hebben ze onder narcose de haakjes verwijderd. Tot nu toe zijn ze gelukkig nog niet teruggekomen. Dit is nu ongeveer 3 jaar geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier tot nu toe alleen door een ongeval gebitsproblemen moeten behandelen. De snijtanden waren gebroken en bleven zitten, dus die fragmenten moesten er uit gehaald worden, om de echte tanden op de juiste manier te laten groeien.

 

Een van de huidige konijnen heeft wat scheefstand. Het is een echte vreetschuur en ik gok dat hij toen hij jong was iets teveel brokjes heeft gegeten. Ik hoop daar nooit wat aan te hoeven doen. Ik moet er niet aan denken dat ze met hun leeftijd nog onder narcose moeten. Even heel hard afkloppen dus maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje Milo heeft momenteel last voor doorgroeiende voortanden, afgelopen tijd elke 4 weken naar DA Wilhelminapark geweest om ze bij te laten slijpen. Uiteindelijk adviseren ze om ze helemaal te laten verwijderen dmv een operatie (wat ik erg spannend vindt), maar helaas kon dat de afgelopen tijd nog niet omdat hij eerst nog EC en een castratie voor de kiezen kreeg. 

 

Ondertussen heeft hij de EC en de castratie supergoed doorstaan en is hij van beide helemaal opgeknapt! Maar de tandjes groeien nog steeds door, morgen weer naar de DA om ze te laten slijpen en om een verder behandelplan te maken. Wanneer de 4 weken naderen en de tandjes weer lang zijn merk ook echt dat hij er last van heeft bij het eten, erg sneu..

 

Ik moet wel zeggen dat ik het een erg spannende ingreep vindt, de voortanden verwijderen.. hopelijk gaat dat allemaal goed! 😅 Goed om te horen dat er hier op het forum mensen zijn met konijntjes waarbij dit allemaal goed is verlopen. 

 

Verder heeft mijn andere konijntje Milly gelukkig nergens last van!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nu 10 konijnen (gehad). Zijn er nog 2 van 'over' (dat klinkt wel heel sneu zo), en ik denk dat er maar weinig geen gebitsproblemen hebben gehad. Klene had olifantstandjes, dus die hebben we operatief laten verwijderen. Haakjes kan ik me bij haar niet herinneren. Venco heeft wel haakjes gehad. Rakker maar één keer, maar die overleed tijdens de behandeling. Sindsdien ben ik best 'bang' als ik ze voor haakjes weg moet brengen (bij dat hij de enige was en het bij de rest gewoon goed gaat, maar blijf het toch spannend vinden). Pluis kan ik me ook niet 123 met gebitsproblemen herinneren, evenals Prins. Felix is maar een paar maanden oud geworden, die heeft geen gebitsproblemen gehad, maar dat is ook niet heel gek natuurlijk. Marlo had ze weer wel. Britt ook. Galaxy heb ik afgelopen dinsdag aan haakjes laten helpen. En Nala heeft bijna geen kiesjes meer rechts. Die heeft een kaakabces gehad wat veroorzaakt werd door kieswortelproblemen. Die kiesjes zijn toen getrokken en later nog een paar met een behandeling tegen haakjes, omdat ze los zaten. De konijnen die gebitsproblemen hebben/hadden, heb ik wel vaker dan 1 keer moeten laten behandelen (op Rakker na dan, maar had hij het overleefd, was het ongetwijfeld niet bij die ene keer gebleven). Mijn ervaring is inmiddels wel dat als er gebitsproblemen zijn geweest, ze het eigenlijk ook altijd wel nog een keer of meerdere keren terugkrijgen. En ik moet er ook bij zeggen dat bijna alle konijnen tussen de 1 en 1,5 kg wogen, een enkeling minder (Klene) of iets meer (Britt, Galaxy), maar nooit meer dan 2 kg. Dus ze vallen wel allemaal onder dwergkonijn of klein konijn. Ik noem ze altijd gekscherend fokfoutjes 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Deeskuh88 zei:

Wij hebben nu 10 konijnen (gehad). Zijn er nog 2 van 'over' (dat klinkt wel heel sneu zo), en ik denk dat er maar weinig geen gebitsproblemen hebben gehad. Klene had olifantstandjes, dus die hebben we operatief laten verwijderen. Haakjes kan ik me bij haar niet herinneren. Venco heeft wel haakjes gehad. Rakker maar één keer, maar die overleed tijdens de behandeling. Sindsdien ben ik best 'bang' als ik ze voor haakjes weg moet brengen (bij dat hij de enige was en het bij de rest gewoon goed gaat, maar blijf het toch spannend vinden). Pluis kan ik me ook niet 123 met gebitsproblemen herinneren, evenals Prins. Felix is maar een paar maanden oud geworden, die heeft geen gebitsproblemen gehad, maar dat is ook niet heel gek natuurlijk. Marlo had ze weer wel. Britt ook. Galaxy heb ik afgelopen dinsdag aan haakjes laten helpen. En Nala heeft bijna geen kiesjes meer rechts. Die heeft een kaakabces gehad wat veroorzaakt werd door kieswortelproblemen. Die kiesjes zijn toen getrokken en later nog een paar met een behandeling tegen haakjes, omdat ze los zaten. De konijnen die gebitsproblemen hebben/hadden, heb ik wel vaker dan 1 keer moeten laten behandelen (op Rakker na dan, maar had hij het overleefd, was het ongetwijfeld niet bij die ene keer gebleven). Mijn ervaring is inmiddels wel dat als er gebitsproblemen zijn geweest, ze het eigenlijk ook altijd wel nog een keer of meerdere keren terugkrijgen. En ik moet er ook bij zeggen dat bijna alle konijnen tussen de 1 en 1,5 kg wogen, een enkeling minder (Klene) of iets meer (Britt, Galaxy), maar nooit meer dan 2 kg. Dus ze vallen wel allemaal onder dwergkonijn of klein konijn. Ik noem ze altijd gekscherend fokfoutjes 😛

Hihi fokfoutjes🙈

 

Meerderheid dus tand problemen....

 

Als ik terug denk aan mijn jeugd konijnen was dat natuurlijk heel anders dan nu.. dus bij mijn konijnen had makkelijk de helft ook tand problemen kunnen hebben. Ik denk vanaf mijn 17de dat ik toen echt met konijnen naar de DA ging voor inenten en controle. Daarvoor ging het gewoon zoals het ging. Dus zo.n 5 konijnen waren van voor die tijd. (Ik was 5 geloof ik toen ik mijn eerste konijn kreeg..die kwam zelf aanlopen en een jaar later zaten er ineens 2 konijnen in de ren. Was ook aan komen lopen...zwart witte dwerg en de eerste een wilde kleur. Bruin met beetje roodbruin in haar nek. Toen werden er nog 3 konijnen gebracht door een boer die ze toen der tijd ook nog gevonden had. Dus 2 buiten rennen. Ik had ze tot mijn 12e. Daarna geen konijnen meer gehad tot ik 17 was. Flappie en paar maanden daarna Koosje. Daarna zo.n 6 verwaarloosde nijnen maar die had ik los in de tuin gelaten. Ik dacht toen schijnbaar dat ze dat wel verdiend hadden na jaren in een klein houten kistje. Die zijn nog lang gebleven -1 want die werd uit de groep gegooid en was zo verwond dat de da hem niet meer kon redden...

Nou en toen Lap op mijn 35ste en nu deze 2 (ben nu 43🥴)

Alleen Lap had dus op het einde tand problemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat ik hier op het forum kwam, had ik nooit van EC en gebitsproblemen gehoord. Wij hadden alleen ervaring met snot en myxomatose.

Vroeger hadden de konijnen de hele dag een grote bak met gemengd voer en ik denk niet eens altijd hooi.vWel konden ze gras eten en gaven we paardebloemen.

Als de bak leeg was, werd hij weer gevuld. Pas bij het eerste konijn via konijnenopvang Huize Pluis, ben ik overgegaan op SS. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al die gebitsproblemen zorgen er bij mij nu wel voor dat ik als ik zou moeten adopteren niet voor een erg jong konijn zou gaan. Bijv. jonger dan een jaar.

Vanaf welke leeftijd kunnen gebitsproblemen opduiken? Ik heb nu een echtpaar van ongeveer anderhalf jaar geadopteerd. Gelukkig nog geen gebitsproblemen gehad maar gelukkig zijn het hooivreters. Nu heb ik weer even een zak van dat stugge Timothyhooi. Dat vliegt er door. Ik wissel wel eens af met hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .