Ga naar inhoud

Konijnen met gebitsproblemen


Gebitsproblemen bij konijnen  

83 leden hebben gestemd

  1. 1. Heb jij een konijn (gehad) met gebitsproblemen?

    • Ja, haakjes op de kiezen
      29
    • Ja, kieswortelproblemen
      8
    • Ja, doorgroeiende voortanden
      12
    • Ja, andere gebitsproblemen
      8
    • Nee
      41


Aanbevolen berichten

19 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Al die gebitsproblemen zorgen er bij mij nu wel voor dat ik als ik zou moeten adopteren niet voor een erg jong konijn zou gaan. Bijv. jonger dan een jaar.

Vanaf welke leeftijd kunnen gebitsproblemen opduiken? Ik heb nu een echtpaar van ongeveer anderhalf jaar geadopteerd. Gelukkig nog geen gebitsproblemen gehad maar gelukkig zijn het hooivreters. Nu heb ik weer even een zak van dat stugge Timothyhooi. Dat vliegt er door. Ik wissel wel eens af met hooi.

Lap was bijna 8 toen zijn problemen begonnen. Daarvoor nooit problemen gehad met zijn gebit. 

Maar Lap was niet zo.n hooi vreter.. Hij knabbelde er wel aan maar niet zoals deze 2. Die zie je echt heel lang en veel van het hooi smikkelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, mijn konijn heet Amber en is bijna 4,5 jaar. Het is een hangoor. Sinds juli vorig jaar heeft ze gebitsproblemen. Toen ook begrepen dat een hangoor hier gevoeliger voor is omdat ze minder ruimte in de bek hebben dan een konijn met staande oren. Elke drie maanden moeten we naar de dierenarts om de haakjes te laten verwijderen.

Over het algemeen eet ze daarna weer normaal. Sinds vorige week zondag eet ze geen brokken meer. Heel af en toe een klein hapje. Hooi, groente, snoepjes en fruit eet ze wel. Afgelopen dinsdag is ze weer bij de dierenarts geweest en zijn er weer haakjes verwijderd.

Helaas eet ze nu nog steeds geen brokjes.

Ze is verder wel heel opgewekt en rent ze lekker de kamer door en zo. Keutels zijn nog goed maar wel iets minder dan anders.

Ze heeft altijd SS gehad maar ben nu andere brokjes aan het proberen. Tot nu toe geen succes.

Zo lastig als een konijntje niet eet zoals ze altijd doet. Morgen nog even andere brokjes proberen en anders maandag maar weer naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Amber D zei:

Hoi, mijn konijn heet Amber en is bijna 4,5 jaar. Het is een hangoor. Sinds juli vorig jaar heeft ze gebitsproblemen. Toen ook begrepen dat een hangoor hier gevoeliger voor is omdat ze minder ruimte in de bek hebben dan een konijn met staande oren. Elke drie maanden moeten we naar de dierenarts om de haakjes te laten verwijderen.

Over het algemeen eet ze daarna weer normaal. Sinds vorige week zondag eet ze geen brokken meer. Heel af en toe een klein hapje. Hooi, groente, snoepjes en fruit eet ze wel. Afgelopen dinsdag is ze weer bij de dierenarts geweest en zijn er weer haakjes verwijderd.

Helaas eet ze nu nog steeds geen brokjes.

Ze is verder wel heel opgewekt en rent ze lekker de kamer door en zo. Keutels zijn nog goed maar wel iets minder dan anders.

Ze heeft altijd SS gehad maar ben nu andere brokjes aan het proberen. Tot nu toe geen succes.

Zo lastig als een konijntje niet eet zoals ze altijd doet. Morgen nog even andere brokjes proberen en anders maandag maar weer naar de dierenarts.


Vervelend dat het bij Amber zo snel terug komt!
 

Ik heb bij een paar konijnen ook gehad dat ze na het slijpen van de kiezen ook maar niet begonnen met brokjes eten. Goed om om morgen dan weer naar de dierenarts te gaan. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update over Amber.

 

We hebben twee heftige dagen achter de rug met haar.

Maandag dierenarts gebeld maar zat voor de hele week al vol dus konden we niet terecht. Ze at nog dus we moesten het nog maar even aankijken.

De dierenarts waar ze vorige week dinsdag is geweest nog gebeld. Die gaf aan dat het gebit volledig was gecontroleerd en op vier kleine haakjes na helemaal goed was.

 

Dinsdagavond ging het ineens helemaal mis. Ze at bijna niets meer en lag alleen nog maar. Vanmorgen konden we meteen terecht bij een andere dierenarts.
Na onderzoek en röntgenfoto bleek dat ze veel gas in de buik had en dat er witte plekjes in de baarmoeder te zien waren.

 

Advies van de dierenarts was de maag leeg te maken en de baarmoeder en alles te verwijderen. Dit hebben we laten doen. Anders zou ze sowieso dood gaan.

 

Hij heeft ook het gebit nog gecheckt en wat blijkt……er zaten nog twee scherpe haken achterin haar bekje. Arm beestje!

Deze heeft hij ook verwijderd.

 

Ze is goed uit de narcose gekomen en de operatie is goed gegaan. Nu blijft ze nog even voor de nazorg bij de dierenarts.

 

Nog even duimen dat ze de komende dagen goed doorkomt en alles weer oppakt.

 

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amber D Zo! Wat hebben jullie goed gehandeld! 
 

Fijn dat deze dierenarts zo goed doorpakte en er achter kwam wat er allemaal aan de hand was.

 

Haakjes die helemaal achterin de bek zitten kunnen ze niet zien als ze gewoon met een kijker in de bek kijken. Dus zo’n controle geeft nooit de garantie dat er geen haken zijn.

 

Ze is nu vast weer thuis? Hoe gaat het? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe update van Amber.

 

We zijn inmiddels een goede week verder na de operatie.

Amber bleek een tumor van 3 cm in de baarmoeder te hebben, deze zat ook nog voor een deel vast aan de darm.

Ze is sinds afgelopen vrijdag weer thuis. Het gaat op zich goed maar het is goed te merken dat ze een pittige operatie heeft gehad. Ze slaapt veel en is erg rustig. Ze heeft sinds maandag wel weer veel trek in eten behalve brokken. We hebben inmiddels vijf verschillende soorten geprobeerd maar niets eet ze. 
Hooi eet ze prima. Groenten, fruit, snackbroodjes en sticks van science selective eet ze ook goed. 
 

Gisteren zijn we voor controle bij de dierenarts geweest. De maag is nog te groot. Verder is alles goed.

Volgende week woensdag moeten we opnieuw voor controle van de maag en het gebit.

 

Ik hoop dat ze toch snel weer brokjes gaat eten en weer wat meer in beweging komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Amber D zei:

snackbroodjes

Dit lijkt me niet echt gezond. Als ze hooi eet en groenten lijkt mij dat goed. Konijnen in de natuur eten ook geen brokjes. Hooi is het hoofdvoedsel. 

Te veel suiker is niet goed. Ik meen dat ze ook wel eens erwtenvlokken geven om wat aan te sterken. Zit dat niet in die sticks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@To van de Veluwe zoals jij het schrijft klinkt het net alsof de konijnen aan de broodjes shoarma zitten. Ik denk dat de knaagbroodjes bedoelt worden.

Zelf gebruik ik die niet, want ze bestaat vrijwel alleen uit tarwe en dat is niet wat ik voor mijn konijnen wil. Toch voer ik niet 100% graanvrij.

 

Goed om te horen dat de operatie goed is gegaan. Als ze nog zo moe en suf oogt, hoeveel pijnstilling krijgt ze dan? Wij hebben een keertje extra pijnstilling gegeven (in overleg met de dierenarts) toen bleek dat ons meisje toch wel erg vermoeid bleef ogen en opeens niet te porren was voor eten. Brokken gaan ze vaak pas als laatste eten, vaak vanwege de dwangvoer die ze hebben gehad en bij Amber mogelijk ook omdat de maag nog zo vergroot is. Ik zou me daar niet direct zorgen over maken, zeker niet, gezien de zwaarte van de operatie en de haakjes. Zolang ze voldoende blijft eten is het goed. Blijf het gewoon aanbieden en kijk vanzelf of ze het weer oppikt. Scarlett at altijd het meest ongeveer 1 uur na de pijnstilling, waardoor je dus kon zien dat ze echt wel pijn had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de update @Amber D. Hopelijk zet het herstel zich zo door. Het is inderdaad begrijpelijk dat het nog wat tijd kost. Zo te lezen zorg je heel goed voor haar. Woont ze normaal binnen of buiten? Als ze normaal buiten woont kan ze er wel profijt van hebben om nu binnen te zitten. Dan ‘verspilt’ ze geen energie met zich warm houden buiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knaagdierbrood is inderdaad heel slecht voor konijnen, ook niet gezond voor knaagdieren overigens.

Ik zou niet aanraden het te geven. 

Het is niet geschikt als voedsel en al helemaal niet als er al spijsvertering of gebitsproblemen zijn. 

 

Als ik het mij goed herinner bevat het vooral tarwe (graan), zout en kleurstoffen. Dat is dus niets wat je een konijn hoort te voeren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .