Ga naar inhoud

Algemene konijnen in de winter topic


Evee

Aanbevolen berichten

Konijnen kunnen de Nederlandse winters meestal prima aan en kunnen dus het hele jaar buiten leven. In de koude wintermaanden is het wel verstandig wat maatregelen te nemen en ook goed te kijken naar de conditie van jouw konijnen, zodat ze de winter goed door komen!

 

 

Wintertips:

- Let op bevroren drinkwater! Gebruik liever geen flesjes, waterbakken zijn altijd beter maar zeker in de winter. 
- Vul het schuilhok met stro voor buitenkonijnen. Er is  geen alternatief dat zo lekker goed isoleert als stro namelijk. Vul het gerust overdreven vol zodat ze er holletjes en lignestjes in kunnen maken. 
- Zorg voor voldoende droge en beschutte plekken om te zitten. 
- Konijn alleen, zwak of ziekjes? Overweeg een snugglesafe heatpad te gebruiken. De heatpad kun je ook onder een waterbak leggen waardoor het water wat langer vloeibaar blijft.
- Zieke konijnen kun je in de winter vaak beter binnen huisvesten. 

 

Alle tips zijn verzameld in het artikel konijnen in de winter: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-in-de-winter

 

Heb je vragen over iets wat met konijnen in de winter te maken heeft, of wil je gewoon even wat delen, dan kan dat hier in het algemene konijnen in de winter topic! ❄️

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bevroren waterbakjes vandaag! Was weer even geleden.

 

Ik vroeg mij al af of het nog winter ging worden. Vorige week vloog er namelijk gewoon nog een mug in de badkamer. En ook de honden hadden nog regelmatig teken. Van mij mag het wel even een week of twee  goed vriezen 's nachts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leia heeft net nu een fameuze oogontsteking. Om een lang verhaal kort te maken: onze dierenarts heeft ons doorgestuurd naar een oogarts. Ben al iets meer dan een week aan het behandelen. Het is al iets beter.  De oogarts heeft aangeraden om geen stro in hun hok te leggen maar hooi.  Ik heb nu hun dogvilla volgepropt met weidehooi, is een ander hooi dan ik normaal geef. Straks leg ik een snugglesafe. Ik hoop dat het warm genoeg is voor mijn Lio met zijn kaal pootje 😊.  Ren ook wel met plexiglas voor de wind.

  • Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er nog! 😉

Anyway Vlekje staat sinds gisteravind binnen. Door de wind die de lage gevoelstemperatuur maakt durfde ik het niet aan. Ze zit prima in haar wintervacht maar haar 9 jarige leeftijd en haar chronische traanogen maakte toch dat ik haar naar binnen heb gehaald. Haar ogen zijn ook nog erger dan voorgaande jaren. Hoop met die paar dagen binnen dat die ook even wat rust krijgen. Ze is daar praktisch kaal echt heel sneu.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, pakyakker zei:

Ik ben er nog! 😉

Fijn! 😃 Ik snap dat je Vlekje naar binnen hebt gedaan.

 

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het allemaal niet echt mis😁

Ik haal ze zaterdag weer op dus is het weer alle hens aan dek.

Ik heb van de week nog 2 grote acrylaat platen in de hoek bij het hooi geplaatst. Weet niet wat de konijnen ervan vonden maar ik werd er gek van dat het hooi steeds nat was.

Hopelijk werkt dat afdoende. En het helpt ook tegen snijdende wind. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Partner heeft vanmorgen om 7 uur de garage gecontroleerd en meteen maar de waterbak omgewisseld. Water was dus al deels bevroren ondanks de snugglesafe. Konijnen merk ik niks aan. Ik merk wel een verschil aan gevoelstemperatuur tussen de ren en buiten. In de ren is het net wat aangenamer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was Harold vanochtend kwijt. Het was nog donker toen ik ging voeren. De dames kwamen gelijk eten, maar Harold niet. Dat vind ik altijd wel spannend, want dat kan betekenen dat er een ziek konijn is. Dus ik roep hem. Hoor ik wat gerommel in het schuilhok, komt hij tevoorschijn met een strootje op z'n koppie 😂 Volgens mij lag hij nog lekker te slapen en vond hij dat ik maar vroeg was 😅 Hij ging gelijk lekker eten en drinken, dus zit gelukkig wel goed 🙂

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb nog liever dat slechte weer dan dit😂 Ik maak me steeds zo’n zorgen over dat ze het te koud hebben. In het nachthok en in de cubes heel veel stro maar ze zitten de hele tijd op de koudste plekken. Er zit plexiglas op de oostkant van de ren maar omdat dit niet helemaal afsluit heb ik er ook nog een bouw zeil over gedaan zodat ze echt geen last hebben van die snijdende wind.

En wat een gedoe met die waterbakjes. Heb er gisteravond een snuggle safe onder gezet maar het water was evengoed bevroren. In het bakje zonder snuggle safe zat wel een gat in de bevroren laag dus of ze dit nou zelf hadden gedaan? Ik zat serieus te denken om vannacht het water te gaan verversen maar ik zag het zo niet zitten en ik sta toch om half 6 op. Doe mij maar weer boven nul. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier stampen ze met de voorpootjes op bevroren water om het te breken, zodat ze kunnen drinken. Dat werkt natuurlijk alleen als het niet helemaal vast is, maar als het toplaagje  bevroren is lukt dat wel.

 

Ik bied rond 8-12-16-21 uur water aan. 4x per dag dus. En dan nog een keer vers groenvoer ook. Dat zou genoeg gelegenheid moeten zijn om voldoende te drinken. Ik heb op het moment drie waterbakken staan. Dat is omdat ik merk dat de plek in de ren waar ik water zet ook echt nog verschil maakt in hoe snel het bevriest 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zouden jullie doen? 

 

Miel heeft 27 en 28 december in een draadkooi  in een verwarmde ruimte doorgebracht  omdat hij ziek was en zijn temperatuur moeilijk op peil kon houden. 

Daarna is hij, in dezelfde draadkooi, naar een onverwarmde ruimte verhuisd, waar het dezelfde temperatuur is als buiten, zodat ik hem goed in de gaten kon houden. 

Enkele dagen later, toen hij het weer prima deed, maar het buiten de zondvloed was, is Marie bij hem ingetrokken. 

Ze stellen het prima in de draadkooi, lekker rustig, en de dierenarts gaf me het advies hen binnen te laten overwinteren, maar ik denk dan: 'Ze zijn fit en gezond en hebben een ruime ren met knus nachthok die op hen wachten, dus waarom nog weken en maanden in een draadkooi?' 

Persoonlijk vind ik het wel makkelijk dat ze 'binnen' zitten 🤭, maar ik vind toch wel dat ze buiten horen.

 

Wat zouden jullie doen? ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ze nog niet verhaard? Als ze nu onverwarmd binnen zitten en goed gezond zijn, zou ik ze wel terug durven verhuizen. Niet op de meest koude dag natuurlijk, maar op een moment dat het een beetje gelijk is binnen & buiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn nog niet het minste verhaard, gelukkig. Miel heeft twee dagen verwarmd gezeten, maar sinds in een bijgebouwtje waar het keihard binnenvriest. 😂 Uit de tocht en droog, maar even koud als buiten. 🤭 

Dan ga ik hen toch maar weer naar buiten verhuizen, nadat ik kans heb gezien de ren schoon te maken na de regen van vorige week. Gelukkig zaten ze toen binnen. ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, mystique zei:

Wat zouden jullie doen? 

 

Miel heeft 27 en 28 december in een draadkooi  in een verwarmde ruimte doorgebracht  omdat hij ziek was en zijn temperatuur moeilijk op peil kon houden. 

Daarna is hij, in dezelfde draadkooi, naar een onverwarmde ruimte verhuisd, waar het dezelfde temperatuur is als buiten, zodat ik hem goed in de gaten kon houden. 

Enkele dagen later, toen hij het weer prima deed, maar het buiten de zondvloed was, is Marie bij hem ingetrokken. 

Ze stellen het prima in de draadkooi, lekker rustig, en de dierenarts gaf me het advies hen binnen te laten overwinteren, maar ik denk dan: 'Ze zijn fit en gezond en hebben een ruime ren met knus nachthok die op hen wachten, dus waarom nog weken en maanden in een draadkooi?' 

Persoonlijk vind ik het wel makkelijk dat ze 'binnen' zitten 🤭, maar ik vind toch wel dat ze buiten horen.

 

Wat zouden jullie doen? ☺️

Oei lastige, dat laat ik even aan andere over, die hebben daar denk ik iets meer verstand van....;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Evee zei:

Hier stampen ze met de voorpootjes op bevroren water om het te breken, zodat ze kunnen drinken. Dat werkt natuurlijk alleen als het niet helemaal vast is, maar als het toplaagje  bevroren is lukt dat wel.

 

Helaas doen ze dat niet hier. Dat zou makkelijk zijn.

 

9 uren geleden, Evee zei:

Ik bied rond 8-12-16-21 uur water aan. 4x per dag dus. En dan nog een keer vers groenvoer ook. Dat zou genoeg gelegenheid moeten zijn om voldoende te drinken. Ik heb op het moment drie waterbakken staan. Dat is omdat ik merk dat de plek in de ren waar ik water zet ook echt nog verschil maakt in hoe snel het bevriest 🙂

 

Ons rooster is 7-9-11-13-15-17-19-22 als ik thuis werk. 7 & 17 zijn ook brokjes, 9 is Vitamine D en 11 & 22 zijn ook groenvoer en 22.00 is ook opruimen keutels. 19.00 is Lodewijk medicatie. Ik zie Lodewijk als een speer drinken elke keer als ik water kom brengen, maar Scarlett dus veel minder. Mijn man ging dus extra bakjes vullen rond 17 en toen zag ik haar wel gelijk drinken. Ik weet of ze al een paar keer gepikeerd was wezen kijken of dat ze gewoon te donker is om makkelijk te zien op de camera.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, mystique zei:

Wat zouden jullie doen? ☺️

Ik zie geen belemmering om ze naar buiten te verhuizen.

 

Ik had ook het geluk dat de konijnen vorige week niet in het verblijf zaten. Ik heb inmiddels het verblijf schoongemaakt en tegels opnieuw ingevoegd. Vandaag ga ik inrichten. Zaterdagmiddag haal ik ze op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .