Ga naar inhoud

Houden jouw konijnen van hoge plekjes?


Evee

Houden jouw konijnen van hoge plekken?  

73 leden hebben gestemd

  1. 1. Zitten jouw konijnen graag op een hogere plek?

    • Ja, ze houden van kleine opstapjes en zitjes (tot max 50 cm)
      48
    • Ja, ze zitten graag hoog op de uitkijk (hoger dan 50 cm)
      21
    • Nee, mijn konijnen zitten nooit ergens bovenop
      1
    • Nee, mijn konijnen kunnen nergens bovenop zitten
      3


Aanbevolen berichten

Zitten jouw konijnen bijna altijd gewoon op de grond, of houden ze ook wel van hoge plekjes? Kleine opstapjes, of echt een hoge uitkijk? 

Of misschien hebben ze die mogelijkheid wel niet. 

 

Geïnspireerd door het topic dat er laatst was over katten klimmeubelen voor konijnen 😉  

Een nieuwe poll voor bovenaan het forum!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond hem zelf al lastig invullen want het verschilt hier per konijn. Harold en Brenda zitten wel op opstapjes en bovenop de catcubes, maar Sofie is hier de echte dakhaas. Zij zit gerust op het schuilhok en dat is 75 of 80 cm hoog geloof ik. Aangezien 2 van de 3 dus van de opstapjes tot 50 cm houden, heb ik dat maar ingevuld 😄 Maar ze houden hier dus zeker wel van uitkijkplekjes en opstapjes.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi leuk ☺️

 

De kleine is echt een klimgeit dus die zit op het kattenmeubel. Maar het hoogste stuk niet heel vaak. Wel als hij weer gek loopt te doen dan schiet hij vanaf de bank op het hoogste gedeelte staat ook nog eens op zijn achterpoten en dan vliegt hij er weer vanaf. Nooit even rustig zodat ik een foto kan maken 🤪 Dus echt lekker chillen doet hij er niet op. 

De grote Leeuw begint nu eindelijk wat meer capriolen uit te halen. Waaronder ook het springen op de kattenpaal maar niet zo hoog. 

 

Misschien bij de poll een "de 1 wel en de ander niet" 😜

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke vraag. Lodewijk is de grootste springkikker, maar Scarlett zit ook graag op de hoogste boomstronken van 75cm.

Als ze motivatie heeft, springt ze wel hoog, anders niet. Lodewijk is wat vaker aan het springen, dus uitkijken dat hij niet weer op mijn rug zit.

Het leukst is om ze zo hoog te zien slapen, maar ze slapen natuurlijk ook gewoon op de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha wat een leuke vraag! Toevallig had ik het hier dit weekend ook nog over met mijn vriend. Beide konijnen zitten hier graag op een opstapje, zeker als ze mij in de serre horen rommelen gaan ze beide op de catcube zitten kijken of er nog wat van komt. Elbert (nieuwe konijntje) nog wel meer dan Elsa, hij zit ook vaak op de twee tegels die onder het trappetje liggen (anders komt hij het schuilhok niet in). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker! Het schuilhok is op zijn hoogste punt 105 cm. Het is eigenlijk een kippenhok met een wat lager legnest. Via daar springen ze erop al kan Micha er vanaf de grond op springen. Dat heeft hij gedaan in de eerste week dat hij bij ons was. 

Vooral overdag is het dak van het schuilhok hun favoriete slaapplek. 

Grappig feitje: Meestal slaapt Kushi aan de westkant zodat ze snel naar beneden kan (direct op de grond) 

Micha slaapt dan aan de oostkant want hij gaat altijd via het lagere stuk. Ik heb hem 1 keer direct op de grond zien springen maar toen schrok hij van Kushi. Hij sprong toen wel een meter ver. Als ze tegen elkaar aanliggen dan ligt Micha ook meestal oost en Kushi west.

 

Micha is wel wat meer een klauteraar dan Kushi. Hij kan ook van de catcube op het hok springen en durft meer. 1 keer sprong hij recht tegen het gaas op, zo'n 1 meter hoog ,bleef een seconde op het bijna verticale gaas zitten en sprong weer naar beneden

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

De stapel van twee catcubes is hier een populaire zitplek. Ckarence zit er regelmatig op, zeker als ik in de woonkamer ben, want dan kan hij goed in de gaten houden of het eten er al aankomt. Van Beany weet ik het eigenlijk niet zeker. Volgens mij zit ze er wel samen met Clarence op, maar niet in haar eentje. Ze is slechtziend, dus ik vind dat niet gek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wisselt idd per konijn, dus dat maakt invullen lastig. Brownie zit graag op de uitkijk om alles in de gaten te houden en contact met ons te kunnen maken. Ukkie verstopt zich het liefst. Die heeft nu haar intrek alweer in het binnenverblijf genomen en ligt daar in de catcube. Terwijl Brownie juist meestal op de catcube buiten te vinden is. Ukkie is ook een enorme stoethaspel als het om op en afstappen van verhogingen gaat, dus dat zal ook meespelen dat ze liever met vier pootjes op de grond blijft 🙈

En Brownie kan het niet gek genoeg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn optie stond er niet echt tussen. Ze gebruiken de bovenverdieping van hun hok dagelijks, zo tussen 2 en 4. Maar veel uitkijken doen ze niet 😉 Ze doen dus elke dag hun middagdutje boven in het hok. Verder hebben ze niet veel hoge plekjes in hun verblijf, maar ik had in de winter een extra schuilhokje gezet waar ze ook vaak op zaten te chillen.

Veel pleegkonijnen zitten ook graag hoog, die klimmen bijvoorbeeld bovenop hun toilet. Dat is zo'n Imac kattenbak die rond afloopt, maar toch weten ze het voor elkaar te krijgen om erop te komen en ook te blijven zitten.

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2B9D4D53-B8E7-40DD-BEFA-BEA02EA21C55.thumb.jpeg.7515fef49d29116ebedebec9a40ff665.jpegHier zitten ze graag op stoelen, catcubes en een houten kist/graafbak van ongeveer 50 cm. Maar mijn kleine Rika heeft ook een "klimgeit periode" gehad.. de ladder op klimmen was namelijk haar dagelijkse bezigheid. De ladder afdalen ging minder soepel...Ik hield mijn hart vast, maar gelukkig kwam ze er uiteindelijk achter dat klimmen niet haar ding was. 😂58302E7A-F08A-4D1E-AB4A-D6E7462C8E94.thumb.jpeg.4d76ad993f925b2c798b892fd46977ce.jpeg

  • Vind ik leuk 3
  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Do vindt het leuk om op hoogtes te zitten en ook om er overheen te rennen als er eten aankomt. Jerry zat ook altijd graag op (hoge) verhogingen, maar nu hij blind is gaat dat natuurlijk niet meer.

 

Hoe hoog vinden jullie een hoge plek nog veilig voor ze?
 

En hoe hoog vinden jullie het veilig zonder kleinere op-/afstap ervoor? Ik heb bijvoorbeeld een hondenhok van 70 cm hoog en vindt het altijd griezelig als er dan niet een lager schuilhuisje of iets dergelijks naast staat als afstapje. Er op komen zoeken ze maar uit, maar ik ben altijd bang dat ze iets breken als ze ergens hoog vanaf móeten springen. Als er dan 1 kleiner opstapje bij staat vind ik dat een veiliger idee. Of ben ik gewoon een mietje? haha. Het ligt er ook wel aan als je ziet of een konijn het makkelijk of iets lastiger vindt. Tot 50 cm durf ik sowieso aan voor ze zonder extra’s.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Do vindt het leuk om op hoogtes te zitten en ook om er overheen te rennen als er eten aankomt. Jerry zat ook altijd graag op (hoge) verhogingen, maar nu hij blind is gaat dat natuurlijk niet meer.

 

Hoe hoog vinden jullie een hoge plek nog veilig voor ze?
 

En hoe hoog vinden jullie het veilig zonder kleinere op-/afstap ervoor? Ik heb bijvoorbeeld een hondenhok van 70 cm hoog en vindt het altijd griezelig als er dan niet een lager schuilhuisje of iets dergelijks naast staat als afstapje. Er op komen zoeken ze maar uit, maar ik ben altijd bang dat ze iets breken als ze ergens hoog vanaf móeten springen. Als er dan 1 kleiner opstapje bij staat vind ik dat een veiliger idee. Of ben ik gewoon een mietje? haha. Het ligt er ook wel aan als je ziet of een konijn het makkelijk of iets lastiger vindt. Tot 50 cm durf ik sowieso aan voor ze zonder extra’s.

Nee hoor geen mietje ik sta ook altijd met mijn handen voor mijn ogen als de kleine weer 1 of andere sprong maakt. Ik heb hem duidelijk uitgeleg met knuffel lammetje hoe hij van de kattenpaal moet en hij lijkt het te snappen🤪. Van hoge hoogte op de bank en de lagere mag hij vanaf springen. 

Ik deed het voor en hij deed het netjes na 😇

 

Dus geen slecht idee om er iets voor te zetten zodat ze niet 70centimeter omlaag hoeven te springen. 

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuke vraag. Verdi vind het leuk om op verschillende hoogtes te zitten. Zo zit hij regelmatig op het trixie schuilhok en ook als ik bezig ben met het schoonmaken van hun konijnenhok zit Verdi altijd op verschillende bakken waar ik stro, vlas en hooi heb zitten. Ook presteert Verdi het wel eens als ik de onderbak van het konijnenhok schoon maak, om dan op mijn rug te springen vanuit een bak met stro of vlas. Aya daarentegen klimt nergens op en is een beetje bang, zo lijkt het, voor hoogtes.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .