Ga naar inhoud

Wel of niet castreren?


pakyakker

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei pakyakker:

@Boefje

Een half plakje komkommer oeps..

 

Ze poept wel hoor. En heeft vanmorgen een plasje gedaan. En gisteren bij de dierenarts ook 1 plasje.

 

Ga zo maar weer kijken of ze weer wat eten wil.

Ik ben dit gewoon echt niet gewend. Vlekje is het meeste drukke konijn ooit altijd actief, rennen/graven. En dan zoveel stil liggen is dan wel gek. Maar echt wel heel logisch hoor. Zou ik ook doen als ze een organen van mij hebben afgepakt.

joh dat is echt een droom van konijnenbaasjes om te zien dat het zo goed gaat! Ze eet, drinkt, plast en poept en af en toe toch een levendig momentje! Maak je niet druk ik wou dat mijn konijnen het altijd zo goed hadden gedaan!  

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft een paar brokjes gegeten! Een stuk of 3 die waren zacht geworden door de groente die erop lag dus die kreeg ze goed weg.

 

Alleen heb ik nu wel één groot probleem de pijnstilling geven lukt niet meer. Gisteravond lukte het prima. Vanmorgen werd het al moeilijker maar nu wordt ze er echt agressief en gestresst van. Dus ik sla het voor nu maar over. En bel morgenvroeg de dierenarts wel.

Het lijkt mij niet dat ze in deze staat daar zoveel stress van moet krijgen. Het lukt zelfs niet met 2 man. Ze is echt een te sterk konijntje.

 

Ze eet nou ook weer niet zo goed dat ze het dus samen met eten opeet.

Ik baal hier wel van omdat er ook ontstekingsremmer in zit (Novacam). 

Ik was hier al bang voor omdat ik haar toen ze jong was ook pijnstilling moest geven voor een gekneusde heup. En dan ging opgegeven moment ook niet meer.

 

Het zou opzich kunnen dat we haar met heel veel geweld stil houden. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling met zo'n wond. En geeft haar veel te veel stress.

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Balen dat het niet goed lukt.. Het snelle ademen kan overigens ook door de stress en/of inspanning van net komen hoor. Of zie je haar ook knarsentanden?

Jaa al sinds gisteren. En dus ook onder pijnstilling deed ze dat ook al wel. 

Dus ik vind het erg lastig. Ze ligt verder niet zielig in een hoekje ofzo. Wast zich nog steeds af en toe. En ligt er net zo bij alsof ze het warm heeft zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo sneu je ziet nu echt wel wat ze meer pijn heeft. Vaker knarsentanden, toch wel wat sneller en wat dieper ademen.

 

Maar wat doen de meeste konijnen die veel pijn hebben die eten niet. En waar betrapte ik Vlekje net op. Op gewoon brokjes eten weer. En al het verdere groenvoer was op. Toch nog maar een flinke hand andijvie en worteltje bij gelegd. Vind haar echt een topper hoor. Gewoon brokjes gaan eten terwijl ik zie dat ze meer pijn heeft dan de vorige dagen.

 

 

Ik ga het morgen proberen maar op eten pijnstiller te geven. Aangezien de eetlust echt wel langzaam stijgt. Mocht dit niet lukken dan is de dierenarts zo gebeld.

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen dat de pijnstilling niet goed lukt, maar aan de andere kant is ze nu blijkbaar wel fit genoeg om wat weerstand te bieden, en dat is ook een goed teken, want dan knapt ze in ieder geval op! 

 

Het snelle ademen kan ook een beetje stress zijn, ik weet niet of het was na een poging medicijnen te geven? 

 

Als het op de peterselie lukt, zou ik dat blijven doen. Op andijvie of witlof wil het mij ook nog wel eens lukken, wel verdoezelen tussen het groenvoer, niet dat het bovenop ligt en het eerste is wat ze ruiken, je moet ze wel een beetje voor de gek houden door het blaadje bijv. dubbel te vouwen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Balen dat de pijnstilling niet goed lukt, maar aan de andere kant is ze nu blijkbaar wel fit genoeg om wat weerstand te bieden, en dat is ook een goed teken, want dan knapt ze in ieder geval op! 

 

Het snelle ademen kan ook een beetje stress zijn, ik weet niet of het was na een poging medicijnen te geven? 

 

Als het op de peterselie lukt, zou ik dat blijven doen. Op andijvie of witlof wil het mij ook nog wel eens lukken, wel verdoezelen tussen het groenvoer, niet dat het bovenop ligt en het eerste is wat ze ruiken, je moet ze wel een beetje voor de gek houden door het blaadje bijv. dubbel te vouwen 😉

Nee snelle ademen was om 4 uur in de nacht. Dat is ruim 5 uur nadat we medicatie hebben geprobeerd.

 

Ik ga het zo via groente proberen hoop echt dat dat gaat lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat opzich heel goed nu. Ze eet brokjes nog niet helemaal op het oude niveau natuurlijk en begint ook langzaam aan af en toe wat hooi te eten. Pijnstiller spuit ik op peterselie en dat gaat er wel in nu

 

Drinken gaat toch nog wel moeizaam. Maar heb dat nekvelding geprobeerd weet niet meer wie het zei maar dat blijft niet staan, dus dat is goed. Ze heeft vandaag naar mijn weten niet geplast, maar kan het niet goed zien omdat ze overal en nergens poept en plast.

Toch heeft ze wel meer gedronken als gisteren. We zijn er ook achter gekomen als ik mijn vinger in het water dip, ze die wel aflikt. Dus uit nood krijgt ze zo wel wat binnen. En soms doe ik de brokjes in het water.

 

Alleen mijn vraag is een beetje. Hoe krijg ik haar weer terug in het normale voedingsschema?

Ik weet wel dat ik haar meer groenvoer moet geven want voorheen deed ik dat wel te weinig. En haar probleem is als ze weer op het oude niveau zit ze dus blijft eten. Ik kan niet een baal hooi in het hok kwakken want dat eet ze alles in een dag op en is ze er ziek van. Want ik weet dat konijnen altijd hooi moeten hebben. Maar ik moet het in etappes doen. Vlekje kent geen rem.

 

Ik zie wel op tegen dat de wond gaat genezen. Ze wil dat vestje niet aan en ben echt bang dat ze er straks aan gaat krabben of aan de hechtingen gaat zitten. Over 8 dagen mogen ze er pas uit.

 

Hier nog wat foto's van mijn vreetzakje en bikkel.

 

De laatste foto: eten blijft toch nog wel vermoeiend.

20200822_222122.jpg

20200822_222411.jpg

20200822_222540.jpg

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi hoef je nooit te doseren, dus dat zou ik echt heel ruim blijven geven. Ik zou alleen maar blij zijn als mijn konijnen dat zonder rem eten 😉 70-80% van de dagelijkse voeding mag hooi zijn, maar 85% is ook nog prima! Dat is echt wel veel hooi hoor! Dat is eigenlijk nog wel meer dan hun eigen formaat in los hooi per dag. En dat is echt helemaal prima, van hooi kunnen ze nooit genoeg eten zo een beetje. Een dikmaker is het ook niet. Het is extra goed voor het afslijten van het gebit (ook wel fijn in jouw situatie) en goed voor de spijsvertering. 

 

Brokjes heel bescheiden erbij, afgestemd op het gewicht en de conditie qua hoeveelheid. Hier zitten ze op het moment maar op 8 a 9 gram brok per kg. Niet dat dat voor iedereen goed uit komt natuurlijk, maar daarmee eten mijn konijnen lekker veel hooi. En dat is nou juist zo gezond 😄 Groenvoer krijgen ze hier ook aardig wat,  elk koppel krijgt een hondenvoerbak met groenvoer, en daar zit meestal ook nog gras in, dus dat heeft eigenlijk ook nog overlap met hooi dan. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei IreneM:

Ik zou het vestje wel aan doen. Met een paar minuten heeft ze de hechtingen er wel uitgewerkt als ze eraan gaat zitten knagen.

Ik heb liever ook dat ze het vestje aan heeft maar, ik krijg 'm met geen mogelijkheid meer aan. Ik kan ook niet eens meer bij de wond kijken.

Ik zit er aan te denken om maar een stof stof alleen om haar buik te binden.  Zodat ik de poten niet ergens doorheen hoef te doen. Want daar gaat het mis. Voor nu blijft ze er wel keurig af en likt ze om de wond heen. Maar dat gaat denk ik nog wel veranderen.

 

Ik bel morgen sowieso de dierenarts om een afspraak te maken voor hechtingen verwijderen. Dus zal wel even vragen hoe en wat.

 

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedsters hebben nooit vestjes aangehad.

Bij mijn eerste 2 voedsters, was het niet onderhuids gehecht. En Daisy heeft het na een week zelf de hechting eruit getrokken, maar was niet erg, want de wond was verder mooi dicht.

 

Mijn andere voedster was wel onderhuids gehecht en ook geen vestje aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden zei IreneM:

Maar was ze dan ook niet onderhuids gehecht? Mijn voedster die dat niet was had dus zelf de hechtingen eruit gehaald, en moest ze opnieuw onder narcose om te hechten. Ik zou zelf het risico niet (meer) nemen en toch een pakje aandoen. 

Mijn voedster was niet onderhuids gehecht. Maar als ze aan hun hechting gaan zitten is dit idd wel heel erg vooral als ze dan weer onder narcose moeten. ☹

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmmm. Heb het idee dat ze niet genoeg keutelt. Heb bijna geen nieuwe gezien in vergelijking met gister. Ga nu het hok verschonen om het in de gaten ze houden. Ze eet en drinkt nu verder zo goed als normaal.

Ik zie haar af en toe wel blindedarmkeutels eten.

 

Wanneer moet ik mij zorgen gaan maken voor een verstopping? En is er iets want ik nu al kan doen? Want ik geef haar al best veel groenvoer. Alleen hooi eet zo nog niet zo best. Gisteren wel maar nu laat ze het weer liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh ja en ze heeft ook alleen nog maar kleine keutels gehad. Jaa in de nacht na de operatie heeft ze normale keutels gehad. Maar die tellen niet echt mee. De rest zijn allemaal kleinere keutels geweest.

 

Ik snap het ook niet zo goed omdat ze best goed heeft gegeten de afgelopen dagen. Gewoon brokjes veel groenvoer. Alleen drinken was nog moeilijk maar dat is sinds gisteren heel veel meer verbeterd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond 17 uur het hok verschoont en nu nog geen keutels.. Kan dit wachten tot morgen of als ze vanavond nog geen keutels heeft moet ik dan bellen?

Buik voelt nog wel redelijk soepel en ze eet en drinkt ook wel en gedraagd zich normaal. Dus ik weet het niet zo goed.

 

Of ik maak mij gewoon te veel zorgen. Want ja dat doe ik ook..

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet ze nog steeds uit zichzelf? Ik heb geen ervaring met verstopping bij konijnen, maar je zou denken dat ze dan stopt met eten. Ik zou in elk geval niet dwangvoeren zolang je denkt dat er misschien iets aan de hand is. Weet je nog of en hoeveel ze gisteravond heeft gegeten? Dat zou er nu zo ongeveer uit moeten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .