Ga naar inhoud

Wel of niet castreren?


pakyakker

Aanbevolen berichten

Overigens zou ik ook niet meer te lang wachten met haar weer naar buiten doen. Ik snap dat ze nog niet helemaal hersteld is. Volgens mij is september wel de laatste maand waarin je nijn naar buiten kan anders maakt ze niet meer op tijd een wintervachtje aan en moet je haar de hele winter binnen houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Boefje:

Overigens zou ik ook niet meer te lang wachten met haar weer naar buiten doen. Ik snap dat ze nog niet helemaal hersteld is. Volgens mij is september wel de laatste maand waarin je nijn naar buiten kan anders maakt ze niet meer op tijd een wintervachtje aan en moet je haar de hele winter binnen houden. 

Nee komt goed. Ik moet haar 10 dagen op zachte bodembedekking houden. In haar buitenhok is dat lastig. Met zand, gaas etc. Morgen of dinsdag gaat ze weer naar buiten.

 

Het raam staat ook gewoon open in de kamer waar ze staat. Dus geen verwarming of iets dergelijks. Maar ze staat niet op de tocht hoor.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Evee:

10 dagen? Dat is wel heel lang, dan is de wond als het goed is al helemaal dicht hoor. Was dat het dierenarts-advies? 

Jaa was dierenarts advies. Ik vond het ook lang. Maar ik dacht prima. Omdat ze ook het rompertje niet aan wil.

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sien heeft ook geen romper aan gehad en heeft maar één nacht binnen gezeten... (ivm zware allergie van nijn zoontje). Toen gewoon weer in de ren. Ik had daar de eerste week wel katoenbedding in het hok maar na een week eigenlijk ook gewoon weer stro (wel zacht, fijn stro). Ze gedroeg zich in de ren alsof er niks gebeurd was. Ik had wel de zandbak eruit gehaald omdat ze nogal een fanatieke graafster is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal hou ik ze ook ongeveer een week op zachte bodembedekking, na een week is de wond al wel dicht genoeg dat er niets meer in prikt. Een dag of 4 zou eigenlijk al voldoende moeten zijn. Maar beter dat ze het advies geven wat langer op zachte bodembedekking te zitten, dan dat ze het helemaal niet geven 😉 

 

Ik vind het wel interessant om te lezen dat er zoveel verschillende adviezen zijn van dierenartsen rondom castratie.Zowel over binnen houden of niet, bodembedekking als de termijn waarna je volgens dierenartsen zou kunnen koppelen. Er zit niet echt één lijn in. Dat is wel jammer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou kom net terug van de dierenarts. Wond ziet er goed uit en de 2 hechtingen zijn verwijderd. Ze bleef tot mijn verbazing heel stil liggen. Ze konden de hechtingen niet goed vinden omdat ze al heel veel haar was teruggegroeid.

 

Ik ga zo haar buitenhok schoonmaken etc. En dan doe ik haar vanmiddag als het wat warmer is weer naar buiten. Wat zal ze daar blij mee zijn.

 

Jaa idd heel gek zulke verschillende adviezen. Nou heeft mijn dierenartsenpraktijk dus niet heel veel ervaring met castratie van konijnen. Want ze vertelde mijn net dat het niet vaak voorkwam. Dus misschien daarom een ander advies.

 

Had nog een lijst met vragen in mijn hoofd. O.a. de vraag of ook de eierstokken verwijderd zijn. En natuurlijk ben ik die vergeten te vragen.. Daar moet ik dan nog maar een keer over bellen. Verder is ze nu 2.5 kilo en dat vonden ze een mooi gewicht.

Nu kan ik eindelijk uitvogelen hoeveel brokjes ze nodig heeft.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh ja nog één vraag. Vlekje is dus ook een hele fanatieke graver. We hebben gaas op de grond zodat ze niet ontsnapt. Maar ze graaft dus wel door het gaas heen. Gewoon kuilen dus. Is dat wel vertrouwd als ik haar weer in de ren doe? Nu het 10 dagen na de operatie is en ja de wond is wel dicht maar zit natuurlijk wel een korstje en die kan door het schuren tegen het gaas misschien wel weer open gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeeeej eindelijk weer buitenspelen!!

 

Haar soort van maatje die aan de andere kant van de ren zit begrijpt er niks van. Brommen en krabben geblazen, maar dat zit vast over een paar dagen wel wder goed.

Ze kunnen helaas al jaren niet meer samen maar een hekje ertussen werkt super. Dan gaan ze wel lief naast elkaar liggen en elkaar wassen Door het hek heen. Maar elkaar aanvallen gelukkig niet. Zo zijn ze toch niet alleen. Beter is natuurlijk wel als ze bijelkaar kunnen komen maar ja gelukkig bestaat deze oplossing.

 

20200831_112219.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh disclaimer. Er komen nog wel weer schuilhuisjes in de ren hoor. Maar die ik heb zijn van hout en daar zitten nu allemaal pannenstoelen op. Dus die staan even in de zon uit te drogen. Want heb al het zand weer platgeharkt zodat het weer vlak is. Er zaten behoorlijke kuilen in door mijn fanatieke graver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei pakyakker:

Jeeeej eindelijk weer buitenspelen!!

 

Haar soort van maatje die aan de andere kant van de ren zit begrijpt er niks van. Brommen en krabben geblazen, maar dat zit vast over een paar dagen wel wder goed.

Ze kunnen helaas al jaren niet meer samen maar een hekje ertussen werkt super. Dan gaan ze wel lief naast elkaar liggen en elkaar wassen Door het hek heen. Maar elkaar aanvallen gelukkig niet. Zo zijn ze toch niet alleen. Beter is natuurlijk wel als ze bijelkaar kunnen komen maar ja gelukkig bestaat deze oplossing.

 

20200831_112219.jpg

Wat fijn dat ze weer vrolijk kan rond dartelen. Blijft haar pootje nooit haken onder dat gaas? Is het misschien een idee om er nog zand overheen te doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Boefje:

Wat fijn dat ze weer vrolijk kan rond dartelen. Blijft haar pootje nooit haken onder dat gaas? Is het misschien een idee om er nog zand overheen te doen? 

Nee is niet gebeurd. Normaal ligt er ook zand over omdat ze graaft en het gaat waaien en regenen etc. Maar ik heb nu net alles glad geharkt. Vanwege de kuilen die ze dus had gegraven. Duurt een dag of 2 en dan is het gaas wel weer plat. Ik let er verder goed op.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even een vraagje. Ik zet het wel hierbij omdat het wel na aanleiding van de operatie is geweest

 

Ik vind Vlekje toch wel best mager aanvoelen terwijl ze qua kilo's maar 100 gram is afgevallen dan voor de operatie. Ze heeft 1.8 kilo gewogen en toen voelde ik het zelfde als wat ik nu voel. De ribben en de ruggengraat, die voel ik dus gewoon als ik haar aai. Vorige week dus bij de dierenarts woog ze 2.5

Die assistente zei ja ze heeft de wam nog wel en dat is wel goed.

 

Kunnen konijn wat vermageren na zo'n operatie? Gewoon omdat er natuurlijk meer ruimte is ontstaan doordat er iets is weggehaald?

 

Ze eet gewoon hartstikke goed. Ze eet alles, hooi eet ze keurig. Ze in de ochtend en avond ook altijd lekker actief bezig met graven. Dus ik weet het niet zo goed. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paar dagen na de operatie kan het best dat ze niet genoeg gegeten heeft en dat ze wat reserves verbruikt heeft. Ik weet ook niet hoe groot de baarmoeder en eierstokken waren, maar daarmee haal je ook al een paar grammen uit een konijnenlijfje. Ik zou mij er niet te veel zorgen om maken als ze gewoon goed eet en lekker actief is 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Evee:

De paar dagen na de operatie kan het best dat ze niet genoeg gegeten heeft en dat ze wat reserves verbruikt heeft. Ik weet ook niet hoe groot de baarmoeder en eierstokken waren, maar daarmee haal je ook al een paar grammen uit een konijnenlijfje. Ik zou mij er niet te veel zorgen om maken als ze gewoon goed eet en lekker actief is 🙂

Dankjewel!

Ze had voor de operatie ook wel genoeg reserves dus denk inderdaad dat ze daar heel wat van heeft verbruikt.
Haar baarmoeder was wel ernstig verdikt dus ja er zal wel heel wat weg zijn.😂

Toen ze net was geopereerd zag je ook gewoon een deuk in haar buikje waar de baarmoeder en eierstokken zaten. Dat zag er wel heel zielig uit maar dat is gelukkig weggetrokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me niet teveel zorgen maken, zeker als ze wat ouder zijn duurt het even voordat ze zulk gewicht weer terug hebben en de bespiering verandert ook wel dus soms voelen ze magerder dan dat ze daadwerkelijk zijn. Ik verbaas me alleen over wat de assistente zegt, want een wam zegt betrekkelijk weinig over het gewicht en mag geen rol spelen in het beoordelen van de conditie van een konijn. Een konijn met ondergewicht kan evengoed nog steeds een wam hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Dollie:

Ik zou me niet teveel zorgen maken, zeker als ze wat ouder zijn duurt het even voordat ze zulk gewicht weer terug hebben en de bespiering verandert ook wel dus soms voelen ze magerder dan dat ze daadwerkelijk zijn. Ik verbaas me alleen over wat de assistente zegt, want een wam zegt betrekkelijk weinig over het gewicht en mag geen rol spelen in het beoordelen van de conditie van een konijn. Een konijn met ondergewicht kan evengoed nog steeds een wam hebben. 

Jaa ik vond het ook wel raar. Ik dacht het zal wel. Zal inderdaad ook wel aan de spieren liggen. Ze is natuurlijk een week bijna  niet actief geweest, dus neemt de spiermassa ook wel af. Nu is ze weer lekker actief bezig dus kan ze ook weer spieren opbouwen. Ik vond het gewoon een beetje raar dat ze 100 gram is afgevallen maar wel zo dun aanvoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei pakyakker:

Jaa ik vond het ook wel raar. Ik dacht het zal wel. Zal inderdaad ook wel aan de spieren liggen. Ze is natuurlijk een week bijna  niet actief geweest, dus neemt de spiermassa ook wel af. Nu is ze weer lekker actief bezig dus kan ze ook weer spieren opbouwen. Ik vond het gewoon een beetje raar dat ze 100 gram is afgevallen maar wel zo dun aanvoelt.

is ze in de rui? Misschien voelt het zo omdat ze aan het wisselen is naar een wintervachtje. En ze is idd wat orgaantjes kwijt enz. Ze voelt straks wel weer als een bolletje wol met haar wintervachtje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Boefje:

is ze in de rui? Misschien voelt het zo omdat ze aan het wisselen is naar een wintervachtje. En ze is idd wat orgaantjes kwijt enz. Ze voelt straks wel weer als een bolletje wol met haar wintervachtje. 

Niet meer dan normaal. In het voorjaar verliest ze echt plukken haar, maar met haar zomervacht verliest ze altijd wel veel haar. In de winter verliest ze geen haar meer. Dus ze is eigenlijk altijd wel in de rui in het voorjaar/zomer. Doet ze al vanaf jongs af aan. Maar inderdaad de opbouw van de wintervacht zal nu wel komen. Dan is ze ook inderdaad weer een lekker dik konijntje aan het worden met haar vacht. Daar verheug ik mij altijd echt op. Zo lekker zacht is ze dan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .