Ga naar inhoud

Wel of niet castreren?


pakyakker

Aanbevolen berichten

dat ze al iets van paardenbloemblad gegeten heeft is goed! Ze zal vast wel wat meer hapjes gaan nemen straks. Dat is ook altijd mijn noodplan. Dat wil ze wel heel graag. Met een hele grote spuit dwangvoeren is soms lastig.

 

Soms doe ik ook gewoon een paar keer en dan een klein spuitje omdat dat wat makkelijker is. Maar dan moet je wel vaker doen. Dat is de keerzijde.

 

Maar het is nu ook gewoon zaak dat haar darmen op gang blijven tot ze zelf gaat eten dus het is niet zo dat ze gelijk heel veel af gaat vallen als ze wat minder dwangvoer binnen krijgt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dwangvoer nooit op de dag van castratie, als het goed is heeft ze vanochtend toch nog gegeten? Zeker als ze nu toch ook al een paar hapjes groenvoer op heeft, zit er ook weer iets in de darmen, al is het maar weinig. Niet te veel stressen zou ik zeggen, haar lekker verwennen met kruiden en vers groenvoer. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooh dat stelt mij gerust!

Ik dacht echt dat ze als best veel binnen moest krijgen en dat een paar hapjes groenvoer daar niet bij helpen.

Ze heeft nu een kwart van den witlof op en ben net snel naar de winkel geracet om peterselie te halen. Daar heeft ze net ook een paar hapjes van opgegeten. Dus ik begrijp nu dat die hapjes ook goed zijn. Gelukkig maar.

 

Ze zakt wel nog steeds weg. Dan heeft ze een helder moment en soms neemt ze dan een hapje of gaat ze even wassen of ontdekken. Ze is echt nog wel heel suf. Mag haar pas om 22 uur pijnstillomg geven, maar zie haar nu wel het laatste half uur tandenknarsen. Echt sneu hoor.

 

Helaas ook nog geen keutel gelaten. Vind het wel moeilijk dat ik hier geen ervaring mee heb. Eens moet de eerste keer zijn. Dus ben daarom inderdaad ook best onzeker. Bedankt voor jullie tips.

 

Hierbij ook een foto van mijn bikkel!

20200820_204834.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze wat gegeten heeft. Een paar hapjes is prima, dan blijven de darmen aan het werk. Probeer gewoon regelmatig iets aan te bieden. Wat bij Tara ook werkte was een ander merk brokjes geven, en andijvie ging er goed in.

Die keutels komen vanzelf wel. En dat ze nog suf is vind ik ook niet gek. Volgens mij doet ze het best goed.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mijn ervaring is dat beetje dwangvoer wel meehelpt om de darmen sneller weer aan de praat te krijgen omdat er dan meer in de darmen zit. Vezels enz. Maar dit is natuurlijk niet willen eten van narcose en pijn en niet vanwege gas of verstopping. Dat is natuurlijk ook anders.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat er al keutels komen nu, maar dan is het nog van voedsel van voor de castratie. De eerste na-de-castratie-keutels ga je waarschijnlijk pas ongeveer 23 uur na het begin van het weer wat eten zien, en dat zijn dan meestal kleinere keutels (want ze begint met kleine beetjes eten). Ik verwacht dus pas dat je morgenmiddag pas weer keuteltjes ziet.

 

Eerste stap is dat ze lekker uitrust en aansterkt, en wat eten binnen krijgt, al zijn het maar kleine beetjes. Je kan een dwangvoerpapje wel aanbieden van een lepeltje of uit een bakje, sommige konijnen eten het graag na operaties op die manier, zonder de dwang dus. Verder overlaad ik  ze altijd met lekker groenvoer, kruiden, hooi en brokjes (hoewel ze hooi en  brokjes meestal niet als eerste weer eten). Als ze wat fitter begint te worden, weer wat actiever word, dan komt de eetlust ook weer terug, en als die terug is volgen daarna de normaal formaat & normale hoeveelheid keutels weer. Mijn ervaring is dat dat bij voedsters op de 2e dag na castratie weer een eind op orde is,  dan haal je weer opgelucht adem 😉 

 

En niet te veel stressen, rustig aan, goed voor haar zorgen en haar in de gaten houden natuurlijk, maar zonder al te veel spanning en stress. Dat ze nu al eet is heel fijn, het gaat vast goed komen 😄 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt mijn bikkel hoor. Ze eet nu steeds wat andijvie. Blijkbaar is dat nu wat ze het lekkerst vind. Op het schoteltje ligt vanalles. Peterselie, witlof, dwangvoer, komkommer, paardenbloemblaadje en dus andijvie.

Heb haar net pijnstilling gegeven en dat ging gelukkig goed. Hoop dat het zo gaat helpen want vind haar wel erg tandenknarsen.

Maar echt positief dat er af en toe een slietje andijvie in gaat.

Verder nog steeds heel suf en slaapt lekker veel. Maar als het kan moet er even aan de handdoek getrokken worden of moet er even op gegraven worden.

En hoe doe ik dat wat betreft drinken? Want daar komt voor nu niks van terecht. Of krijgt ze ook wel wat binnen via het groenvoer?

 

En ga zo ook maar eens naar bed. Wat een lange dag was dit. Zal vast nog wel wakker worden. Dan ga ik wel even weer bij haar kijken.

Morgen om half 9 moet de dierenarts weer worden gebeld.

20200820_223126.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei pakyakker:

Echt mijn bikkel hoor. Ze eet nu steeds wat andijvie. Blijkbaar is dat nu wat ze het lekkerst vind. Op het schoteltje ligt vanalles. Peterselie, witlof, dwangvoer, komkommer, paardenbloemblaadje en dus andijvie.

Heb haar net pijnstilling gegeven en dat ging gelukkig goed. Hoop dat het zo gaat helpen want vind haar wel erg tandenknarsen.

Maar echt positief dat er af en toe een slietje andijvie in gaat.

Verder nog steeds heel suf en slaapt lekker veel. Maar als het kan moet er even aan de handdoek getrokken worden of moet er even op gegraven worden.

En hoe doe ik dat wat betreft drinken? Want daar komt voor nu niks van terecht. Of krijgt ze ook wel wat binnen via het groenvoer?

 

En ga zo ook maar eens naar bed. Wat een lange dag was dit. Zal vast nog wel wakker worden. Dan ga ik wel even weer bij haar kijken.

Morgen om half 9 moet de dierenarts weer worden gebeld.

20200820_223126.jpg

ik denk dat je best een bakje water ergens kan neerzetten hoor. Bij haar in de buurt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad wel een bakje water in het verblijf zetten, vaak zet ik er ook nog een bakje hooi-thee naast.

 

Met de medicijnen en groenvoer krijgt ze wel wat vocht binnen, dus niet direct goed drinken de eerste dag is geen probleem, maar vandaag of morgen moet ze dat natuurlijk wel weer beter gaan doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik idd midden in de nacht een bakje water neer gezet. Ook het andijvie bijgevuld. Want die had ze helemaal opgegeten. Net at ze ook weer wat andijvie en witlof. En een paar slokjes drinken

Moest net de dierenarts weer bellen.

ze moest wel hooi of voer gaan eten voor de voedingsstoffen. Nu zie ik dat nog niet echt gebeuren vandaag. Voor nu lijkt mij dit toch ook nog wel even prima?

 

Verder is ze echt nog wel heel erg suf hoor. Ze slaapt heel veel. Eigenlijk hetzelfde als gister. Af en toe wakker om wat te eten of zich te wassen.

Volgense de assistente was dat wel prima als ze maar niet ze hele tijd zielig in een hoekje ligt.

 

Ik ga zo nog naar de winkel een ander soort hooi halen. Misschien helpt dat.

 

@Evee Hooi-thee? Is dat gewoon water met hooi er door? Of hoe maak je dat? Het klinkt wel lekker.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze weer wat groenten eet. En ook drinkt. Voor nu is dit wel prima hoor. Jeetje ze is gisteren geopereerd.

 

Die dierenarts verwacht wel wonderen zeg. Al zou ze de komende twee dagen alleen groenten eten was dat nog goed. Zit genoeg vezels en voedingstoffen in.

 

Hooi eten is wel handig voor het slijten van gebit maar haar gebit is ook net gedaan dus dat heeft ook tijd nodig.

 

Lekkerder hooi geven kan je altijd proberen natuurlijk.

 

Hooi thee maak je door water te koken en hooi erbij in te gooien en in laten trekken. Wanneer het water afgekoeld is kan je het hooi eruit vissen en het geven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet al hartstikke goed joh als er zoveel groente in gaat. Hooi en brokjes komt vanzelf wel. Het is ook logisch dat ze nog erg moe is, narcose vraagt erg veel van het lichaam en dan voel je je ook nog beroerd door zo'n grote wond. Als jij en zij samen zo door gaan komt het helemaal goed, geen zorgen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij dat ik jullie heb! Ik weet echt niet wat ik zonder dit forum had gemoeten. Zoveel tips en antwoord op mijn vragen. Echt heel erg bedankt!

De dierenarts maakt mij echt onzeker. Sowieso dit hele proces. Maar door jullie weet ik dus dat ze het gewoon al best goed doet. Zo kwam het vanmorgen niet over bij de assistente.

 

Drinken doet ze nu wel af en toe een paar slokjes met regelmaat. En ze stond net ook recht op. Vraag mij of of dat wel helemaal de bedoeling is met zo'n wond. Maar als ze dus wakker is, is ze ook wel actief.

 

En die hooi-thee ga ik zo proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei pakyakker:

@Evee Hooi-thee? Is dat gewoon water met hooi er door? Of hoe maak je dat? Het klinkt wel lekker.

 

Hier staat uitleg: https://www.bunnybunch.nl/informatie/thee-voor-konijnen

 

Je doet hooi in een bakje of schaaltje, kokend water er op, laten afkoelen. Dan hooi er uit halen en de thee serveren aan het konijn (wel zo goed als koud dus, niet heet natuurlijk!)

 

Eigenlijk gewoon water met een smaakje, maar veel konijnen vinden het lekker en het helpt dan dat ze wat beter drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rust pakken is juist heel goed, ze heeft toch een buikoperatie gehad en moet daar van herstellen. Er is toch in haar buik gewroet, de baarmoeder en eierstokken zijn er uit, de organen moet toch weer even terug een plekje vinden, daar kan ze best even wat last van hebben. Ook kan de wond best een beetje vervelend zijn. Gelukkig heeft ze pijnstilling daar voor 🙂

 

Veel dutjes doen en bijkomen is dus juist goed voor het herstel.  Maar aan de andere kant is recht opstaan en wat bewegen ook goed hoor, helpt juist ook om de eetlust weer meer op gang te krijgen en is goed voor de darmwerking.

 

Echt fijn dat ze zo goed eet! Helemaal niet erg dat dat vooral groenvoer is hoor, bladgroenten bevatten ook genoeg vezels. Mijn ervaring is dat het echt wel een paar dagen duurt voor ze weer op het oude niveau zitten qua hoeveelheid brokken en hooi die ze eten. De groenten en kruiden gaan er beter in. Soms verdenk ik ze er ook wel een beetje van dat ze na een operatie expres doen alsof ze nog geen hooi en brokjes eten, zodat ze meer groenvoer krijgen 😉 😂 Ach ja, in zo een situatie vergeef je ze dat toch ook gewoon?

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt echt al heel goed inderdaad! Sien at ook alleen groente en kruiden in het begin. Hooi een dag later wat sprietjes (terwijl ze daar normaal gesproken echt heel veel van eet) en brokjes at ze pas na drie dagen hoor... Ik heb destijds ook heel veel steun gehad van dit forum. Gaat volgens mij helemaal goedkomen met Vlekje! 💪

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm. Heb dus hooi-thee gemaakt van  hooi en peterselie. Maar niet eens intresse getoond. Vind wel dat ze erg weinig drinkt. Ze heeft vanmorgen denk ik 6 slokjes water gehad, misschien iets meer en dat was het tot nu toe. Misschien gekke vraag maar kun je water ook "dwangvoeren"?

 

 

Net zo'n 2.5 uur gelden heeft ze 2 peterselie steeltjes, halve komkommer, klein worteltje en ik gok 1/3 van een witlof blaadje opgegeten. Dus dat was best veel in 1x. Buikje zit vast nu vol voor nu. Ik bedoel als zoveel slaapt hoef je vast ook niet steeds eten.

 

Het is een steeds slapen. Wakker worden, even 5 minuten wassen en dan weer slapen.

 

Ben echt nog nooit zo onzeker geweest over de zorg voor haar. Heb gelukkig morgen kunnen vrij krijgen tot 12 uur. Dus hoef morgen alleen nog maar 4 uurtje dat stelt mij ook gerust. Kan ik even uitslapen. Anders ging om half 5 de wekker. En ik hoop dat ze het dan beter doet anders heb ik een probleem voor zondag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een halve komkommer? Of een half plakje? Als ze een halve komkommer op heeft dan snap ik wel waarom ze weinig drinkt.

 

Mijn konijn met niersteentjes drinkt helemaal niet meer zelf. Maar ze plast gewoon normaal dus ze zal wel genoeg van de groenten binnen krijgen. Wees blij dat ze wat zelf drinkt. Dat komt wel goed.

 

Als je echt bang bent dat ze weinig drinkt kan je idd een spuitje water in haar bekje geven. Doe ik ook bij Noellie. Zorg wel dat je het niet heel hard in haar keelgat spuit.

 

Maak je niet druk dat ze veel slaapt. Ze moet herstellen van een heftige operatie en het is warm. Noellie slaapt ook meer. Komt goed. Misschien kan je haar wat verkoeling geven. Een bevroren flesje in een sok ofzo.

 

Mij is ooit verteld zolang het fabriekje maar werkt is het goed. Eten, drinken, plassen en poepen.

 

Nu eet ze en drinkt ze al. Plast ze? En heb je al een keuteltje gezien?

 

Misschien kan je cisaral, metochloral of emeprid vragen aan dierenarts om haar darmen beetje mee te helpen als ze nog niet poept. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

oja en dat veel slapen en weinig eten nodig hebben gaat niet op bij konijntjes.

 

Het is bij konijnen een doorschuifsysteem. Er gaat wat in en er komt daardoor wat uit. Ze hebben niet die sterke darmbewegingen die wij mensen hebben. Dus ja ze moet blijven eten anders gaan de darmen stil liggen en kan ze dood gaan als dat niet snel verholpen wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze doet het hartstikke goed zo, er zit vocht in de groente en dat is genoeg om haar nu op gang te houden. Je kunt eventueel, als je je erg ongerust maakt, altijd even de turgor checken. Nekvel een stukje omhoog trekken en als het vel gewoon direct netjes weer op z'n plek terug zakt is er niks aan de hand, blijft de huid omhoog staan dan kan dat een teken van uitdroging zijn. Persoonlijk zou ik haar zo min mogelijk 'plagen' en zéker niet water gaan dwangvoeren. Dat is meestal toch redelijk zinloos, ze laten het er vaak zo weer uitlopen en dan heb je een hoop stress om een paar slokjes. 

 

Ik begrijp dat je je heel veel zorgen maakt en het is ook allemaal niet niks, maar juist daarom moet je je realiseren dat ze het al heel goed doet. Er gaat regelmatig wat in op eigen kracht, dat is 24 uur na de ingreep al heel mooi.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Boefje

Een half plakje komkommer oeps..

 

Ze poept wel hoor. En heeft vanmorgen een plasje gedaan. En gisteren bij de dierenarts ook 1 plasje.

 

Ga zo maar weer kijken of ze weer wat eten wil.

Ik ben dit gewoon echt niet gewend. Vlekje is het meeste drukke konijn ooit altijd actief, rennen/graven. En dan zoveel stil liggen is dan wel gek. Maar echt wel heel logisch hoor. Zou ik ook doen als ze een organen van mij hebben afgepakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .