Ga naar inhoud

Wel of niet castreren?


pakyakker

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Erikvdplaat:

Mijn advies is om het wel te doen. De kans is anders te groot dat ze inderdaad baarmoederkanker krijgt.
Mijn voedster (vlaamse reus) was 5.5 jaar toen bij de jaarlijkse controle en inenting een bult bij de baarmoeder geconstateerd werd.

Ik heb toen direct een afspraak gemaakt om de baarmoeder te verwijderen.
Ik heb toen ook weken in spanning gezeten. De operatie was succesvol en ik kon mocht haar in de middag ophalen. 
Helaas is ze enkele uren na de operatie overleden. Haar hartje stopte er ineens mee 😞 
Ik wil je natuurlijk niet bang maken maar wees er wel op voorbereid dat het een zware operatie is.

 

Wat verdrietig... 5,5 jaar is normaal gesproken niet oud, maar voor een Vlaamse reus is het al best oud toch? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-8-2020 at 11:10 zei Erikvdplaat:

Mijn advies is om het wel te doen. De kans is anders te groot dat ze inderdaad baarmoederkanker krijgt.
Mijn voedster (vlaamse reus) was 5.5 jaar toen bij de jaarlijkse controle en inenting een bult bij de baarmoeder geconstateerd werd.

Ik heb toen direct een afspraak gemaakt om de baarmoeder te verwijderen.
Ik heb toen ook weken in spanning gezeten. De operatie was succesvol en ik kon mocht haar in de middag ophalen. 
Helaas is ze enkele uren na de operatie overleden. Haar hartje stopte er ineens mee 😞 
Ik wil je natuurlijk niet bang maken maar wees er wel op voorbereid dat het een zware operatie is.

Wat erg om te horen!

Ik weet idd dat het een zware operatie is. Gelukkig weet ik wel hoe ze narcose verdraagt op deze leeftijd. (Im februari is ze onder narcose geweest voor kiezen slijpen).

Volgens de dierenarts is het op deze leeftijd nog wel goed te doen. En hoor het van meerdere. Ze is hormonaal niet zoals het hoort te zijn dus er is dus al een grote kans dat er iets zit, dus ik moet ook wel. Vind het daarom nog steeds wel vreselijk spannend.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update voor iedereen:

Ik moet helaas nog weer een week in spanning zitten. Door een spoedgeval kan het vrijdag niet doorgaan en is het verplaatst naar donderdag 20 augustus (een dag voor haar 6e verjaardag). Waarschijnlijk is het dan al minder warm en ze kan meteen al worden geholpen 's ochtends om 9 uur. Dus dan hoef ik niet de hele dag in spanning te zitten. Ook ben ik die dag daarna vrij. Al met al komt het wel beter uit. Maar baal dat ik nog weer zo lang moet wachten. Maar mocht het toch mis gaan kan ik nog wel een weekje langer van haar genieten.

Echt die zenuwen pffffffff. Ik baal echt dat ik hier niet ben achtergekomen toen te jonger was. En dan nog soms twijfel ik of ik de goede keuze hebt gemaakt. Ik hou zoveel van haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rustig aan. Adem in, adem uit, etc.

Die ene week zal niet zoveel uitmaken, en dan is het minder warm, dus is het misschien wel beter.

Het heeft geen zin om jezelf dingen te verwijten, je doet alles voor haar wat binnen je vermogen ligt. Achteraf had je het misschien anders gedaan, maar dat wist je toen niet.

 

De meeste operaties gaan goed, anders zou je dierenarts er niet aan beginnen. Er is inderdaad altijd de mogelijkheid dat het verkeerd afloopt, maar probeer er vertrouwen in te hebben.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou jongens. Ik wil jullie er niet mee lastig vallen maar het is nu 1.5 dag voor de operatie. Ik typ dit hier omdat ik het gewoon even kwijt moet. Geen idee of iemand dit leest.

 

Ik kan niet meer van de spanning. Ik vind het zo verschrikkelijk eng. Ik ben zooo vreselijk bang dat het niet goed gaat. Gewoon omdat ze dus al 6 jaar is. Ik ben dus ook zo bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt. Goed, onder narcose moet ze toch voor haar kiezen, maar castratie lijkt mij wel zwaarder om daar goed uit te komen. Zeker met het buikvet gedoe en alles want ze is niet meer de dunste zoals een paar maanden terug.

 

Ik weet dat je niet ik de toekomst kan kijken en ik weet dat het altijd achteraf is of je een goede keuze maakt. En eigenlijk heb ik ook geen keus door het rare hormonale gedrag wat ze vertoont. Dus er is ook een hele grote kans dat er wel wat zit. Maar ik ben zo bang. Ik heb nog nooit zoveel van een konijn gehouden, ze is echt mijn steun en toe verlaat. En ze heeft zo'n leuke persoonlijkheid. Ja Vlekje betekend heel veel voor mij.

 

Sorry hoor voor dit bericht met mijn gevoelens. Heb dit al voor mij zelf opgeschreven maar merk dat ik het toch op één of andere manier moet delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat gevoel voor veel konijnenbaasjes heel erg herkenbaar is! Ik slaap altijd slecht de nacht voor ik -welk diertje dan ook - voor een operatie weg moet brengen. Het is toch altijd spannend of het goed gaat.

 

Maar blijf altijd uit gaan van het goede, tot het tegendeel bewezen is, in dit soort situaties 🙂 Je kan er beter - ook voor het diertje zelf, positief in staan en zo veel mogelijk positiviteit haar kant op sturen, dat is beter dan dat ze merkt dat je in de stress zit. Heel bunnybunch zit overmorgen te duimendraaien voor jullie, dat alles goed gaat komen. 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach joh, gewoon lekker delen, hoor, geeft niks. Je ongerustheid is logisch en meestal heb je dan de neiging om de weegschaal door te laten slaan naar wat er fout kan gaan. Wie het lijden vreest, lijdt al door wat hij vreest! We zijn er waarschijnlijk allemaal wel bekend mee. 🙂  We zullen duimen voor Vlekje (en voor jou dat je je zenuwen een beetje de baas blijft), dat is zeker. 🤞

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de reacties! Dat doet bij heel erg goed!

 

Mijn omgeving wordt echt gek van mij en vind dat ik overdrijf. Gelukkig ben ik niet de enige. Daarom had ik denk ik ook de grote behoefte om het hier te delen. Omdat hier meer begrip is en mensen die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten.

 

Ik heb voor Vlekje 2 andere konijen gehad. Allebei realatief jong overleden Nijntje (1.5) en pluisje (4.5).  Vlekje is dus gewoon heel speciaal voor mij. Ik wil zoooo graag zo lang mogelijk van haar genieten. Ze is zo'n bijzonder konijn. Dat hoor ik ook van iedereen. Iedereen is meteen verliefd op haar door hoe ze is en eruit ziet. Ik weet gewoon echt niet wat ik zonder haar moet.

 

Echt deze avond schiet de emotie er gewoon in. Wat het is weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik nog nooit ergens zo bang voor ben geweest. Zelfs niet toen ik zelf geopereed moest worden.

aangepast door pakyakker
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook twee voedsters laten castreren. De nazorg is vaak het zwaarste.

 

Als je mazzel hebt eet ze gelijk weer en anders mag je een aantal dagen dwangvoeren en darmstimulerende medicijntjes geven als de darmpjes niet meer goed werken en pijnstilling geven tot het langzaam weer beter gaat en ze weer functioneert als normaal konijntje.

 

En de wond in de gaten houden natuurlijk dat het niet gaat ontsteken.

 

Het zal ook weer warmer worden dat kan ook tegen werken. Hoop dat dat meevalt.

 

Schuldig voelen en gespannen zijn hoort erbij. Maar baarmoederproblemen komen zo vaak voor bij konijnen en overigens bij meer dieren dat het echt wel het risico waard is. Maar het blijft spannend.

 

Veel succes, sterkte en alvast beterschap voor je moppie. Het komt vast goed! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pablo&Lola Ze is de eerste. Dus dat is echt heel fijn. Hoef ik niet de hele dag te wachten. Moet haar om kwart voor 9 brengen en dan is ze dus waarschijnlijk 9 uur aan de beurt.

Natuurlijk laat ik dat weten! Heb zo'n beetje al het lief en leed gedeeld over haar, dus dat ben ik wel verschuldigd.

Dankjewel!

 

Inmiddels heb ik flinke spierpijn zo erg gespannen ben ik. Het eten smaakt niet meer. Kan niet geloven dat morgen de dag is. Ook flink veel gehuild vandaag. Echt ik vind het zo vreselijk eng.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze morgenochtend direct aan de beurt is, dan hoef je er overdag niet meer tegenaan te hikken. Ik hoop dat je vannacht een beetje kunt slapen, maar als ik je berichtje zo lees, ben ik bang dat het van de spanning een kort nachtje gaat worden.. Van het weekend maar even flink bijkomen dan. 😉 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Fijn dat ze morgenochtend direct aan de beurt is, dan hoef je er overdag niet meer tegenaan te hikken. Ik hoop dat je vannacht een beetje kunt slapen, maar als ik je berichtje zo lees, ben ik bang dat het van de spanning een kort nachtje gaat worden.. Van het weekend maar even flink bijkomen dan. 😉 

Jaa kon vannacht amper al slapen dus zal deze nacht wel niet veel beter zijn.

In het weekend bijkomen zit er niet in. Moet helaas beide dagen werken. Ik hoop dat ik nog wat voor de zondag kan regelen omdat ze dan alleen thuis is en dat vertrouw ik eigenlijk nog niet. Maar zondag is dus een hele moeilijke dag om vrij te krijgen.. Verder heb ik die dag ook niemand om op haar te passen. Anders hadden we altijd wel lieve buren. Maar we zijn sinds april verhuisd en zo goed kennen we de buren nog niet. Dat is ook weer lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei pakyakker:

Jaa kon vannacht amper al slapen dus zal deze nacht wel niet veel beter zijn.

In het weekend bijkomen zit er niet in. Moet helaas beide dagen werken. Ik hoop dat ik nog wat voor de zondag kan regelen omdat ze dan alleen thuis is en dat vertrouw ik eigenlijk nog niet. Maar zondag is dus een hele moeilijke dag om vrij te krijgen.. Verder heb ik die dag ook niemand om op haar te passen. Anders hadden we altijd wel lieve buren. Maar we zijn sinds april verhuisd en zo goed kennen we de buren nog niet. Dat is ook weer lastig.


Ah, balen! Mocht je echt omhoog zitten voor zondag, dan mag je me altijd een pb’tje sturen hoor. Misschien een beetje gek, want we kennen elkaar verder niet (of misschien wel, wie weet, haha), maar ik gok dat we wel enigszins bij elkaar in de buurt wonen aangezien we naar dezelfde dierenartspraktijk gaan, dus ik kan best even langs om te checken als je dat wil. 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Pablo&Lola:


Ah, balen! Mocht je echt omhoog zitten voor zondag, dan mag je me altijd een pb’tje sturen hoor. Misschien een beetje gek, want we kennen elkaar verder niet (of misschien wel, wie weet, haha), maar ik gok dat we wel enigszins bij elkaar in de buurt wonen aangezien we naar dezelfde dierenartspraktijk gaan, dus ik kan best even langs om te checken als je dat wil. 😉

Oooh dat is echt heeeeeel erg lief! Ik ga natuurlijk eerst kijken hoe het überhaupt gaat. Maar mocht het niet goed gaan en ik heb niemand kunnen vinden dat zal ik het laten weten. Echt heel erg bedankt!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer thuis. Heb haar net weggebracht. Ik denk dat ze nu al op de OK ligt. Gelukkig kwam de dierenarts nog langs dat vond ik wel fijn. Verder is het allemaal heel snel gegaan. Kon niet afscheid van haar nemen. Daar ben ik nu heel erg verdrietig om. Kon het onderweg naar huis ook niet droog houden. 13 uur mag ik bellen hoe het is gegaan.

Mijn lieve Vlekje. Hoop echt dat ze het haalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .