Ga naar inhoud

Nieuw konijnenvirus in Nederland ?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Op 8-4-2016 22:11:56 zei Edith:

Ja ik kan het beter uit mijn systeem zetten :'). Mijn konijnen zitten nu al een hele poos opgesloten op 1,5 vierkante meter omdat het balkon veel belopen wordt. Ik twijfel erover om ze toch weer het balkon terug te geven. Die is 6 vierkante meter en daarop waren ze veel actiever.

Ben jij nog heel strikt met je preventieve maatregelen?

Wij zijn inmiddels gestopt met de quarantainemaatregelen omdat nagenoeg alle konijnen in de opvang ingeënt zijn. Natuurlijk is quarantaine uit voorzorg nooit verkeerd maar het was zowel voor ons als de dierenambulance lastig haalbaar (zeker nu er steeds meer konijnen binnenkomen, vandaag bijv. zeven) en realistisch gezien heeft een konijn op VHD-1 net zo veel kans (misschien wel meer) als op VHD-2. En daar hielden we verder ook nooit rekening mee qua quarantaine etc. Maar het zou wel fijn zijn als straks verder de meeste klanten hun konijnen ook hebben kunnen laten inenten, dat is nu nog niet het geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik weet niet of het hier moet of in een apart topic, ik heb inmiddels aardig wat gelezen, maar niet alles en weet het ook niet meer.

Aanstaande woensdag worden onze 2 Franse hangoren geent op een entdag bij de dierenarts, met een booster over 6 weken. Ik heb geen idee welke entstof. Ze worden dus ook geent tegen rhd2.

Nu dacht ik gisteren laat ik toch eens even googelen en dan kom ik juist tegen dat ze entdagen afraden, omdat konijnen dan juist massaal "bij elkaar gebracht worden". Dat snap ik helemaal. Ik zag echter veel meer dierenklinieken met entdagen. Omdat het potje maar een aantal uur houdbaar blijft....

Onze konijnen zitten altijd binnen, wel bij de achterdeur in de buurt. En we hebben ook kinderen.....

Is het verstandig om naar zo'n entdag te gaan? Wat hebben jullie gedaan?

Welk risico lopen we met 2 binnenkonijnen om daar naar toe te gaan?

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sonja, bedankt. Ik denk niet dat het een kofferbak entdag is, ik denk dat ze daar hier nog nooit van gehoord hebben....

Maar ik zal zeker een belletje doen morgen en het idee inbrengen. Komt dat vaak voor: een kofferbak inenting? Had er nog nooit van gehoord.

Ze vertelden wel dat er hier laatst nog 7 konijnen op 1 adres waren dood gegaan, omdat ze toen niet aan de enting konden komen (zo sneu).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het was geen kofferbak enting hoor "neeejjj gewoon in de spreekkamer" Maar mocht wel in de kofferbak, dus nu staat er een notitie bij mij 8-)

Ik had gezegd dat je die ziekte juist wilde voorkomen en dan juist al die konijnen bij elkaar gaat brengen.... viel wel mee volgens haar want de meeste konijnen waren al ge-ent (wat ik eigenlijk niet helemaal snap, want dit zijn de eerste entdagen hier voor rhd2, maar dat bedacht ik me later pas), maar een kofferbak enting was prima.

(toch voel ik me stiekem een beetje een muts, want ik zal wel de enige zijn in dit dorp met een kofferbak enting hahaha)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was net bij de dierenarts en deze zei dat hij mijn konijn niet entte, omdat er de laatste tijd weinig over gehoord was in deze regio (Zuid Limburg). Ook de konijnen van mijn ouders (woonachtig in Friesland) werden er niet tegen geënt met dezelfde reden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij onze dierenarts doen ze nu ook aan kofferbakenting. Ik heb er zelf voor gekozen om de dierenarts aan huis te laten komen, want 6 konijnen in een kofferbak is niet handig. ;) Ik vind de reden van de dierenarts om niet te vaccineren, erg dom. De reden is dat je zo ook geen verdere verspreiding krijgt.

Ik weet wel dat kinderen en konijnen totaal verschillen, maar denk dat er weinig artsen zijn die denken: o maar die vaccinatie tegen polio /difterie of weet ik het hoeft niet, want dat komt praktisch niet meer voor in ons land.... Klopt, door de vaccinaties en dat moeten we vooral zo houden toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons worden ze ook tijdens een soort spreekuur ingeënt in de spreekkamer. Wij zijn gelukkig steeds de eersten, dus dat scheelt wel. 

Er blijft altijd wel een risico, ook met kofferbakentingen. Tussendoor moet de dierenarts dan natuurlijk wel zijn/haar handen wassen, anders heeft het natuurlijk weinig zin om het in de kofferbakken te doen :P Maar dan nog, je zal dan toch, net als de andere baasjes, zelf uit de auto gaan en kan je het alsnog overbrengen via schoeisel, deurkrukken, pinautomaat, enz. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja  dat vind ik het dubbele aan kofferbak enten. Dan moet ik zelf nog de praktijk in en of de dierenarts wel elke keer zijn handen wast....dat hoop ik dan maar.

Ik ben niet als eerste aan de beurt, er zijn er al een aantal voor mij.

Ik weet ook niet wat wijs is .  Ik laat het maar zo. 

In Deventer heeft een dierenarts praktijk al standaard op zijn website staan dat ze in de kofferbak enten.

En 20 km verderop hebben ze er nog nooit aan gedaan. Hahaha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu helemaal voor me hoe de dierenarts bij Ainariel met van die hoesjes om de schoenen, handschoenen aan en mondkapje voor in de ren stapt :P 

Of heb je hem/haar het asbestsaneerpak van je man aan laten trekken? 

@Sanne1993 de booster is alleen voor 'verlenging'? Of bedoel je dat het op dat moment dan meteen optimaal beschermt?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11 maart 2016 19:31:28 zei Suus85:

Zijn er meer konijnen waarbij Cunipravac Variant tot grotere eetlust leidt? Mijn konijn had het bij de eerste al en nu bij de booster weer. Voerbak binnen een uur leeg (doet hij normaal hele dag mee), hele tijd kooi in om hooi te eten en hij staat continu bij mij op de achterpoten voor wat lekkers. 

Mijn konijn heeft ook echt meer eetlust na de enting. Het viel me de eerste keer al op, nu net de booster genoeg en ik blijf het hooi aan slepen haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik lees net op FB van het Konijnen Adviesbureau dat voor Cunipravac Variant de booster niet meer gegeven hoeft te worden... Zij hebben dit doorgekregen van DAP Kennemerland en is bevestigd door Utrecht. Maar op beide sites kan ik hier niets over vinden. Vreemd.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht is dat het dan inderdaad.. maar dat zou wel erg slordig zijn van desbetreffende dierenkliniek/adviesbureau. Ik zou er wel erg blij van worden als het eindelijk klaar is met die boosters! Helaas is het de vraag of kostentechnisch gezien de overstap naar Filavac K C+V mogelijk is dus hoewel ik nu wel alvast een bestelling heb staan via mijn dierenarts is de kans aanwezig dat we toch terug moeten naar Cunipravac Variant. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn op dit moment nog geen definitieve prijzen bekend maar vooralsnog lijkt het er op dat het voor ons fors duurder wordt ja. Ik denk dat het voor particulieren niet heel veel verschil gaat maken, de prijzen die nu gerekend worden zijn al vrij hoog en ik begreep van UU dat de vaccins straks ook via andere leveranciers te bestellen zijn (door dierenartsen natuurlijk) en dat de beschikbaarheid een stuk beter gaat worden (en daarmee ook de schaarste). Dat zal hopelijk ook positieve invloed hebben op de prijzen v an sommige dierenartsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Dollie:

Ik heb vorige week nog contact gehad met de apotheek van UU over Cunipravac en Filavac en die noemden nog nadrukkelijk dat Filavac niet geboosterd moet worden en Cunipravac wel. 

Het lijkt mij ook erg vreemd als er ineens niet meer geboosterd meer hoeft te worden... Waarom dan eerst wel met hetzelfde vaccin? En waarom wordt er dan verder geen ruchtbaarheid aan gegeven? Dat zou o.a. opvangen veel geld schelen. Ik denk zelf ook dat iemand iets niet goed begrepen heeft in deze. Wel jammer dat het dan op een dergelijke FB pagina gemeld wordt. Er staat ook geen rectificatie of zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .