Ga naar inhoud

OPROEP: Heeft u problemen met de dierenarts? (Stond in de Telegraaf)


Aanbevolen berichten

Ik lees deze krant niet maar kijk wel eens op internet en soms kun je een artikel lezen. Vandaag zag ik een oproep staan. Zie hieronder:

 

Operaties en behandelingen van huisdieren kunnen behoorlijk in de papieren lopen. Rekeningen van honderden of zelfs duizenden euro's zijn geen uitzondering. Veel mensen staan voor het blok: ze trekken uit liefde voor hun hond of kat toch hun soms nauwelijks gevulde portemonnee, maar kunnen ook worden gedwongen dat te doen. Dierenartsen dreigen soms zelfs de dierenpolitie in te schakelen als baasjes twijfelen.

 

Heeft u zo’n ervaring? Mail uw verhaal, met naam en telefoonnummer, naar onze verslaggever Mascha de Jong: mdjong@telegraaf.nl

 
 
 
 
 
 
ACg8ocJBHdv2tPBExYBRWSL41GVu6m-zMkAPkryjjMg9XjM=s80-p-mo
BeantwoordenDoorsturen
 
Reactie toevoegen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan ik een beetje boos om worden. Het is geen liefdadigheidsinstelling. Heb je geen of weinig geld, ben je niet in staat je dier de zorg te geven die nodig is/zou kunnen zijn. Punt. Dierenarts is een van de slechtsbetaalde beroepen waar een universitaire opleiding voor nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook niet dat de prijsverhogingen waar ze het nu over hebben direct bij de dierenarts of assistentes belanden. Ik verwacht dat dat vooral naar de investeerders terug gaat. Het personeel zal minder zorgen, minder uren, minder organiserend werk, hebben en in ruil daarvoor een vast salaris. Maar de winst zal naar aandeelhouders / investeerders gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap wel dat ze vragen naar deze verhalen, die zijn er zeker, ik was aan het zoeken naar alternatieven voor het dierenziekenhuis voor de avond en nacht en ik kwam tal van dit soort verhalen tegen!

 

Dierenartsrekeningen zijn gewoon te hoog, maar dat geldt voor een hoop dingen. Het probleem met die investeringsmaatschappijen is het winstbejag en dan ook nog belasting ontduiken. Ik heb daar geen goed woord voor over.

 

Dierenartsen hebben gewoon een normaal loon, niks mis mee... het loon van anderen daarentegen, misschien mag dat wel wat minder. 5000 euro is ZAT! Is boven modaal. Zo zielig zijn dierenartsen nou ook weer niet.

 

Het is echt te makkelijk gedacht, als je het niet kunt betalen... dan moet je geen dier hebben. Niet alle handelingen en onderzoeken zijn nodig om een dier te helpen. Je weet ook niet wat een dier voor iemand betekent en waarom iemand de rekening niet (in 1x) kan betalen. Een normaal consult met een beetje medicatie is voor mij 2 weken eten. Wat kies je dan? Hoe vaak kun je dat doen? Betalingsregelingen kennen ze eigenlijk ook niet meer, want nee je moet echt meteen de rekening betalen, anders!!! Misschien als ze je goed kennen en je lang bij hun staat ingeschreven en altijd alles netjes hebt betaald, maar ik geef het weinig kans tegenwoordig.

 

Ga google maar afspeuren naar reviews, je moet familie, vrienden maar vragen of crowdfunding, of je dier maar afstaan. Het staat er vol mee! De medemenselijkheid in deze wereld is gewoon echt heel heel heel ver weggezakt. Het maakt mij zo boos. 

 

Weten jullie dat topic nog van iemand die de euthanasie niet meer kon betalen? Ik moet er ineens aan denken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel een dier voor iemand betekent is een je reinste egoïstische reden. Ook dat dier heeft recht op zorg. Een goed leven. Het is niet omdat je als mens er plezier uithaalt, het dier maar naar de tweede rang moet schuiven. Ik heb daar moeite mee. Een dier houden is geen eerste levensbehoefte. Het is een luxe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de vraag in de krant lees, zie ik dat mensen gedwongen worden. Men zal misschien bedoelen dat een behandeling opgedrongen wordt, terwijl je als baasje iets anders wilt. Wij hadden een hond van 12/13 jaar die waarschijnlijk baarmoederkanker had omdat ze ineens ging vloeien. Er was ook een huidprobleem en waren we voor in Utrecht geweest. Dat konden we aardig de baas blijven met zalf. Maar alles tegen elkaar afwegend hebben we besloten om niet te opereren en kwam er een einde aan het leven van onze herder. De DA kon daar in meegaan. Misschien zijn er DA die dwingen tot opereren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huisdieren houden doe je nooit voor het dier, al ben je miljardair, dan nog is dat egoïstisch.

 

Ik denk dat het anders om is, dat je het dier boven jezelf stelt als het veel voor je betekent. Ik zeg ook nergens dat de rekening niet betaald moet worden. Maar meestal zijn dure onderzoeken niet nodig. Je kunt ook stellen dat 150 euro voor alleen het consult ook zwaar overdreven is.

 

Ik denk dat een consult 30 euro moet zijn, zodat mensen sneller hulp kunnen zoeken. Een avond/weekend tarief 45 en nacht tarief 60. Dat zou voor de dieren beter zijn om op tijd gezien te worden.

 

Neem nou bloedonderzoek, 80-90 euro, ook overdreven. Dat komt wel door de kosten die een extern lab rekent, ook daar moet weer winst gemaakt worden. En die mensen die die apparaten leveren willen ook weer winst.

 

Ik denk dat het goed is dat er in dit soort sectoren geen winst gemaakt meer mag worden, of zo, dat het verplicht wordt om deze bedragen in onderzoek te steken om diagnose en behandeling te verbeteren. Niet in de zakken van aandeelhouders in ieder geval. Daar wordt geen mens of dier beter van.

 

Er kan steeds meer, juist omdat die dieren veel voor mensen betekenen en ik denk dat je moet kijken, hoe houd je dat betaalbaar voor iedereen? 

 

Als huisdieren een luxe goed is, is is vlees eten dat helemaal, maar o wee als je daar iets over ze zegt dat dat niet meer kan als je arm bent. Maar dat is eigenlijk gewoon hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Kolino zei:

Neem nou bloedonderzoek, 80-90 euro, ook overdreven.

Het bloedonderzoek van Ollie was dik 200 euro daar kwamen de kosten voor een dubbel consult nog bij 🫢 gelukkig kan ik dit soort dingen betalen, al is mijn bankrekening natuurlijk ook geen bodemloze put. 
 

3 uren geleden, Kolino zei:

 

Er kan steeds meer, juist omdat die dieren veel voor mensen betekenen en ik denk dat je moet kijken, hoe houd je dat betaalbaar voor iedereen?

Hier ben ik het mee eens. Huisdieren betekenen vaak veel voor mensen en de meeste mensen zullen dan ook alles doen wat in hun vermogen ligt om voor hun dier te zorgen, maar door de enorme prijsstijgingen wordt het voor mensen die het eerst allemaal prima konden betalen nu toch steeds moeilijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gewoon consult is al 55 euro tegenwoordig bij mijn dierenarts. Dat vind ik eigenlijk ook echt al een te hoog bedrag.

En dat is dan wel een praktijk die samenwerkt, maar geen internationale keten. 

 

Dit zijn de nieuwe tarieven bij mijn dierenarts: 😨

 

 

Consulten
Consult €55,00
Gezondheidscontrole bij vaccinatie (2e dier €2,50 korting) €52,50
Consult avond/weekend €160,00
Consult nacht (na 23:00 uur) €250,00

 

 

Dat is dus alleen het consult, geen behandeling.... 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan wel een berekening maken hoe onmogelijk het allemaal wordt, zelfs als je 2000 euro eerder op zij hebt gelegd voor dierenarts rekeningen.

 

Stel je moet 3 keer naar de dierenarts, een keer naar de spoed, vaccineren natuurlijk, komen nog onderzoeken en medicatie bij, misschien een opname, dan zit je zo boven de 1000 euro voor 1 dier!

 

Maar ja die 2000 euro moet weer aangevuld worden, 85 euro per maand zul je dan dus weg moeten leggen als zoiets gebeurd. Voor hetzelfde geld komt er nog iets overheen... Nog een keer 600 euro... Nog 50 euro per maand er bij om dat gat te dichten. Dat is 135 euro bij elkaar.

 

Neem iemand met weinig geld die na de vaste lasten 300 euro overhoudt voor levensonderhoud. 300-135= 165, deel dat door 30 dagen is 5,5 euro per dag... Kun je daar van eten en de huisdieren? Enige positieve, je hebt wel de dierenarts betaald!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg niet dat mensen met weinig inkomen geen huisdieren mogen houden maar ik denk dat de drempel niet laag mag zijn om er aan te beginnen, zodat als je er voor kiest je je wel bewust bent van de gevolgen van die keuze en bedacht hebt of en hoe dit mogelijk is. Ook het dragen van de financiële gevolgen. Juist als je moet puzzelen met je geld om elke maand uit te komen is dat belangrijk. 

 

Vaak zie je dat bij mensen met weinig inkomen een impulsieve aankoop van een dier sneller gedaan wordt. En de preventieve zorg zoals castratie, parasietenbestrijding en goede voeding al niet veel aandacht krijgt. En de dierenarts denkt men vaak niet over na tot het onvermijdelijk is. 

 

Hoe je leuk het ook vind om dieren te hebben en het niet wil missen, hoe goed het ook voor je is, een dier is geen eerste levensbehoefte. Het is luxe, een keuze. Als je er aan begint, moet je ook vrij zeker zijn (voor zo ver mogelijk) dat je er het dierenleven lang voor kan zorgen. 

 

Aan de andere kant vind ik de prijzen wel echt flink hoog geworden en snap ik dat mensen dit niet altijd hebben kunnen voorzien. Dus zelfs mensen die goed doordacht aan dieren begonnen zijn kunnen hierdoor verrast worden. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het dieptriest dat een huisdier een luxe is geworden. Zeker omdat het gewoon heel goed is voor je gezondheid, voor je welbevinden etc.

Kinderen die met huisdieren worden opgevoed hebben minder last van allergie, mensen hebben betere bloeddruk e.d. en ze worden niet voor niets steeds meer als therapie ingezet bij bejaarden, bij mensen met angsten e.d. Om maar niet te spreken over het feit dat een hulphond tussen de € 25.000 en € 40.000 kan kosten.

 

We leven in een rijk land, maar de kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter. Het minimuminkomen is geen minimum meer waar je op kan leven. Je moet telkens keuzes maken en sommige mensen redden dingen zoals de kapper, sporten bijv. al gewoon niet meer. En dan komen daar weer kosten boven op, want je gezondheid gaat achteruit.

 

Dat je nou kiest om duurder graanvrij voer en snoep te geven, speelgoed te kopen of zoals wij behoorlijk wat groenvoer, dat is nog een keuze uit luxe of niet. Ik schaam me weleens dat onze konijnen 350 gram groenvoer krijgen elke dag, terwijl ik weet dat er mensen zijn die dit niet eens voor zichzelf kunnen betalen. Natuurlijk eten ze ook uit de tuin, krijgen ze ook loof en bloemkoolblad wat niet eetbaar is voor mensen, maar toch.

 

Ik zie juist heel vaak mensen met weinig geld op zichzelf beknibbelen om maar iets aan een ander te geven of voor hun dieren te zorgen. Ik word er gewoon naar van.

 

Als tarieven omhoog moeten, omdat het salaris omhoog gaat of de verwarming duurder is geworden, dan snap ik het wel. Maar enkel voor de winst, vanwege die  investeringspartijen die alles opkopen, dat vind ik toch heel wat anders. Mij wordt ook weleens gevraagd of ik een consult voor €50 kan doen, maar dat gaat gewoon niet. 1 consult staat gelijk aan 6-8 uur werken, vanwege de voorbereiding, nazorg en administratie, dus dan zou ik flink overspannen raken en nog geen minimumloon halen, zeker omdat je ook je praktijkruimte, adverteren, verzekeringen e.d. en natuurlijk je eigen vaste lasten (je moet toch ergens wonen) ook nog moet betalen.

 

Ik snap dus wel dat de krant mensen wil spreken die zich bedonderd voelen, vanwege de tarieven of vanwege het opdringen van dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even wat zitten rekenen... neem een dierenarts die 25 euro rekende 10 jaar terug, die zou nu met een gemiddelde inflatie correctie ongeveer 35 euro zijn. Een dierenarts die toen al 35 euro vroeg zou nu ongeveer 49 euro moeten vragen.

 

Ik heb een gemiddelde inflatie van 3,5% genomen. Ik had geen zin om naar 10 jaar inflatiepercentages te zoeken. Maar 3,5% gemiddeld is echt niet te weinig.

 

Waar de rest vandaan komt... ik weet het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stond ook even met mijn oren te klapperen van de prijs toen ik pas 1 konijn heb laten vaccineren. Nou liet ik hiervoor 2 of meer konijnen tegelijk vaccineren, wat scheelt qua consultkosten, maar dan nog. 
 

En al die overnames van grote bedrijven wat @Dollie al aangaf vind ik echt een slechte zaak. De klanten, en daardoor vaak ook de dieren, zijn daar de dupe van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kolino zei:

 

Ik heb een gemiddelde inflatie van 3,5% genomen. Ik had geen zin om naar 10 jaar inflatiepercentages te zoeken. Maar 3,5% gemiddeld is echt niet te weinig.

 

Probleem is dat het helaas zo niet altijd werkt. En helaas was de inflatie 11,6% in 2022, 2023 was 4,1%. Ik verhoog meestal ook met de inflatie mee. Als je een praktijk voert, en de huur is 3,5% duurder, de loonkosten zijn 3,5% duurder, de koffie is 3,5% duurder, de medicatie is 3,5% duurder, het gereedschap is 3,5% duurder, dan red je het dus niet om van €35 naar €36,23 te gaan. die €1,23 per consult, weegt niet op tegen al die andere inflatie kosten bij elkaar. En dat is als andere bedrijven de inflatie aanhouden, soms doen ze minder, soms doe ze echt veel meer. Verzekeringen worden soms fors duurder per jaar, maar ook loonsverhogingen van personeel kunnen boven de inflatie uitkomen. Het inflatie cijfer is het gemiddelde, dus het hangt ook af van waar jouw kosten in zitten.

 

Stel dat je inkomsten €2500 zijn, die stijgen dan naar €2587,50, met die 3,5%, maar je zakelijke uitgaven waren €1000 en die stijgen naar €1100, dan ga je dus achteruit. En je moet de inflatie van je eigen persoonlijke vaste lasten ook nog zien op te vangen. Dat gaat dan niet meer.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

De gemiddelde inflatie van de afgelopen 10 jaar was 2,55% zeggen ze. Daar zit die 10% van 2022 dus ook bij in. Ik heb een tabel gevonden van alle inflatie:

2014: 1%

2015: 0,6%

2016: 0,3%

2017: 1,4%

2018: 1,7%

2019: 2,6%

2020: 1,3%

2021: 2,7%

2022: 10%

2023: 3,9%

 

Daar zie je dus al dat het meestal onder de 3% zit, dat is wat ze nu ook proberen te bereiken.

 

Dan neem ik een dierenartsconsult van 30 euro in 2014, dat is een normaal bedrag in die tijd, die zou dan in 2024 38,46 moeten kosten. Ik heb geen bedragen tussendoor afgerond naar mooiere getallen. Al twijfel ik wel aan mijn reken capaciteiten, maar volgens mij heb ik het goed gedaan. De dierenarts van 35 euro zou 45,81 gaan kosten en dus niet 49 vanuit met 3,5% berekening. Daarom zei ik al, ik heb heel ruim gerekend.

 

Je ziet nu allerlei ingrepen om die inflatie onder de 3% te krijgen. Maar je ziet dus dat door dit soort absurde bedragen dat dat dus niet gaat gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met @Evee eens dat een moeuw huisdier een weloverwogen keuze moet zijn en dat kosten voor preventieve zorg, zoals jaarlijkse vaccinatie, daarin zeker ook in meegenomen moet worden, niet alleen kunnen we voer kopen elke maand, wat ik bij veel gezinnen in de minima zie gebeuren. Ik ken iemand die een nieuw huisdier nam toen ze in de schuldsanering zit. Toen dacht ik echt: waar ben je mee bezig! 

Maar de keerzijde is ook, wat als iemand een baan verliest en uiteindelijk in de bijstand komt. Moet die dan afscheid nemen van een familielid wat hij al jaren kent, omdat een huisdier een luxe is geworden? Het is heel lastig om daarin een balans te vinden. Ideaal zou zijn als iedereen gewoon kon leven van een minimum inkomen of uitkering, maar dat is helaas niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-1-2024 om 13:22, Evee zei:

Een gewoon consult is al 55 euro tegenwoordig bij mijn dierenarts. Dat vind ik eigenlijk ook echt al een te hoog bedrag.

En dat is dan wel een praktijk die samenwerkt, maar geen internationale keten. 

 

Dit zijn de nieuwe tarieven bij mijn dierenarts: 😨

 

 

Consulten
Consult €55,00
Gezondheidscontrole bij vaccinatie (2e dier €2,50 korting) €52,50
Consult avond/weekend €160,00
Consult nacht (na 23:00 uur) €250,00

 

 

Dat is dus alleen het consult, geen behandeling.... 

 

 

Gelukkig krijg je wel €2,50 korting bij 2e vaccinatie 🤣 Is dan toch ook de moeite niet?! 

 

Ik vind zelf de spoedprijzen wel buitensporig duur...

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadeel.met spoed is dat er wel personeel betaald moet worden, of er nu wel of niet spoed is. Daarbij krijgt personeel een toeslag voor avond, nacht of weekend dienst. En dit word dus door berekend naar de klant. Een dierenartsenpraktijk is verplicht iets voor spoed buiten openingstijden te regelen. Of door dit zelf te doen, een groep met verschillende dierenartsen of voa een keten centraal geregeld. 

 

Vergis je ook niet wat de aanschaf van al die apparatuur kost. Vaak is dat in huis, waardoor je zelfde dag, som zelfs al na 30 min een uitslag hebt. Als je kijkt hoe dat geregeld is bij de huisarts, dan moet je vaak minimaal een week wachten. En er is veel minder zicht op wat daar de kosten van zijn. En er zijn meer mensen die zorg krijgen dan dieren, wat ook de kosten omhoog duwt. We zijn namelijk verplicht veterinair materiaal te gebruiken, ook al is er humaan precies het zelfde beschikbaar, voor wen veel lagere kostprijs.

 

 

Maar ja, de kosten zijn hoog. Het is niet leuk meer. Wat mede de hoge inflatie kosten kan verklaren, is dat dierenartsen al jaren vaak relatief (te) weinig gerekend hebben. Dus vaak net kiet spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat de inflatie helemaal zo werkt. Medicijnen worden duurder en die bedrijven zijn vaak alleen gefocust op geld.  Huren van een pand is ook duurder geworden en onderhoud van de operatie spullen etc.  
 

ik snap wel dat mensen niet meer het geld hebben aangezien alles duurder is geworden. 
Ik zie ook dat een hoop mensen het geld verkeerd besteden.  Dure telefoon, alle tv abonnementen, nagels gedaan, roken.  
Die mensen zie ik vaak klagen.  Dan ben ik het eens met een dier is een luxe. Want in mijn wereld eet ik liever niet en betaal ik de rekening van de dierenarts. Gelukkig heb ik het op orde en kan ik beide. 

Maar de berichten op internet vertellen maar 1 kant van het verhaal.  
Als een dierenarts “verplicht” om te opereren anders gaat het dier dood en die mensen vinden dat belachelijk want ze hebben het geld uitgegeven aan nieuwe kleding ipv sparen, is de dierenarts dan fout? 
 

ik vind van niet.  
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .