Ga naar inhoud

Konijn Lodewijk heeft heupdysplasie


bunnyempress

Aanbevolen berichten

15 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Was een gewone hangoor en geen Franse, maar het is wel iets dat vaker voorkomt bij de Franse hangoor ja. Hoewel die van ons weinig last had ervan hoor.

 

FIjn om te weten dat hij er weinig last van had. Daar hopen wij ook op. Al met al vind ik het rot dat hij mogelijk pijn heeft, maar het is verder een fit en blij konijn en daar hou ik me dan maar aan vast. Zelf heb ik ook mogelijk heupdysplasie gehad als baby - daar is toen ook discussie over geweest met artsen. Mijn moeder vroeg of hij een spreidbroekje moest. Dat was dan wel grappig.

 

@bobbyonthefloor Ja, dat hopen wij ook. Ik blijf me toch wel zorgen maken, want echt weer vuile pootjes vanochtend.

 

@Cheeta26 Hij was vandaag super levendig in de ren. Veel binkies en heen en weer rennen. Ik denk dat de pijnstilling goed zijn werk doet, maar hij is ook altijd gewoon super gelukkig als wij in de tuin werken. Elke keer als hij "snip snip" hoort, rent hij er naar toe om te kijken of het iets lekker is.


Helaas voor hem was ik de Dahlia's (die giftig zijn) diep in de border aan het snoeien. Maar na een keer of 5 rennen heb ik toch maar ff wat gekortwiekt in de rozemarijn voor hem.

 

@Lappie2 niemand in de familie wil een wedje leggen met mij 😞 Mijn man ook niet meer, want toen hij het deed won ik natuurlijk en toen heeft mijn moeder hem serieus opgebeld om te zeggen dat het echt een domme zet was 😞 😞 😭.
Laatst kwam mijn man thuis met de woorden: "Ik haat het als je gelijk krijgt". Mijn slechte gevoel over iemands situatie was helaas uitgekomen. Waren we samen stuk van.
 

 

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Relatief gezien heel goed nieuws. Heel lichte heupdysplasie aan 1 kant bij Lodewijk. Foto's laten zien dat de kom net niet goed aansluit. Complimenten van de dierenarts dat mij zoiets lichts is opgevallen. De gespierde kant is de kant van de heupdysplasie, dus hij kan niet zoveel pijn hebben gehad, hij is dus zelf al met het springen, lopen en trainen bezig geweest om de zwakke heup te versterken. Verder osteoporose/botontkalking zichtbaar in heel lichte mate bij de knie, maar dat is vrij gebruikelijk bij konijnen zei ze.

 

Advies is om zeker de herfst/winter door te gaan met pijnstilling, omdat hij er actiever op is. Verder Vitamine D geven vanwege de botontkalking. In principe zou hij gewoon lekker oud moeten worden. Als we in de lente zien dat alles goed is, mogen we misschien de pijnstilling iets afbouwen.

 

Dat wordt nu dus oefenen met een spuitje, zodat de pijnstilling makkelijker gegeven kan worden.

 

@Kolino is er nog iets aan kruiden wat ik kan geven ter ondersteuning? Extra calcium moest niet hoorde ik (zoals wij mensen dat wel moeten), want dat plassen ze gewoon uit.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja en voorlopig elk jaar foto’s maken om het verdere verloop te zien. 
 

Ze liet ons foto’s zien van een konijn van 5 waar de heupkommen aan beide kanten echt weggesleten waren. Dat was een lui konijn - dat snap ik wel als je geen heupkom meer hebt. Eep. Arm dier. 
 

Ik vroeg gelijk of ik me dan geen zorgen moest maken om Scarlett die liever lui dan moe is en bijna nooit een binky maakt en maar matig rent, maar ze zei dat Vlamen wel vaker vrij gemoedelijk zijn. En Mw. is duidelijk wel ontspannen en blij. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt nu wel, geen extra calcium, maar, om vitamine D op te nemen is calcium nodig. Of is het nou andersom? Mijn advies is niet prop maar vol met calcium, maar houd vitamine D en calcium in balans.

 

Over kruiden moet ik even nadenken, er is niet iets dat me zo gelijk in het hoofd schiet. Ik denk toch richting de verse kruiden met calcium, maar dan dus bewust vers geven zodat je blaasproblemen voor bent en in balans houden met de rest. Paardenbloem, brandnetel en venkel. Salie en wilg. Wilg zou iets voor de momenten kunnen zijn dat je geen pijnstillers geeft. Je kunt het wel geven samen met meloxicam (ga er vanuit dat je dat geeft) maar moet je wel behoedzaam mee zijn vanwege maagproblemen. Oja, andijvie en witlof zijn ook altijd handig, want die zorgen dat alles goed wordt afgevoerd.

 

Waar ik ook aan zit te denken is vitamine C, maar daar moet je bij konijnen wel voorzichtig mee zijn. Ik zou dat dus gewoon in voeding zoeken en verder niet supplementeren, maar dat zit natuurlijk niet in gedroogde kruiden.

 

Als ik spieren hoor, dan denk ik ook aan voldoende eiwitten, bij konijnen denk je dan aan bloemkool, broccoli, spruitjes. Wel met mate en goed opbouwen natuurlijk.

 

Ik noem weegbree nu niet expliciet, maar kan natuurlijk altijd. Duizendblad komt nog in m'n hoofd. Madeliefje. Er kan dus een hoop, maar ik zou vooral een goede balans zoeken. Voldoende mineralen en eiwitten, maar ook weer niet teveel.

 

Ik zou wel voorzichtig zijn met planten/kruiden/groenten die hoog zijn in oxaalzuur. Daar horen brandnetel en paardenbloem bij, peterselie is ook een voorbeeld ervan. Je kunt het geven, maar geef niet teveel. Balans is het toverwoord.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lienappelsien zei:

Dat klinkt inderdaad als redelijk goed nieuws. Ben je een beetje opgelucht?

 

waarom moet je de pijnstilling de hele herfst/winter geven en dan in de lente mogelijk minderen? Vanwege meer klachten kou (zoals bij artrose)? Maar geldt dat dan ook bij heupdysplasie? 


Gelukkig is hij goed gespierd.

 

Zeker opgelucht. Ik was heel bang om te horen dat de heupdysplasie heel ernstig zou zijn. Dan weet je dat ze heel snel meer klachten hebben, veel sneller en ergere artrose en dat je mogelijk toch veel eerder moet denken aan laten inslapen. Brrr. Moet er niet aan denken. 🥲.

 

Ja, inderdaad is er met kou meer klachten. Hij heeft de hele lente en zomer happy gesprongen en gerend, dus als hij zonder kan, dan mag hij zonder. Geeft minder zorgen als het gaat om de darmen en om de stress die het geeft. We geven nu gedrupt op groenten, maar ik ga straks stap voor stap oefenen met een spuitje met water. Kijken of hij het wil verdragen.

 

2 uren geleden, Kolino zei:

Je zegt nu wel, geen extra calcium, maar, om vitamine D op te nemen is calcium nodig. Of is het nou andersom? Mijn advies is niet prop maar vol met calcium, maar houd vitamine D en calcium in balans.

 

Nee, het is idd andersom. Dus de Vit D geven, zodat al zijn calcium beter wordt opgenomen en de botontkalking tegen gegaan wordt of in ieder geval niet erger wordt. Zoals @Bunny566 ook al zei. Mensen moeten wel calcium bijslikken met botontkalkingproblemen, maar de DA zei dat het niet super helpt bij konijnen, omdat ze veel uitplassen.

 

 

2 uren geleden, Kolino zei:

Over kruiden moet ik even nadenken, er is niet iets dat me zo gelijk in het hoofd schiet. Ik denk toch richting de verse kruiden met calcium, maar dan dus bewust vers geven zodat je blaasproblemen voor bent en in balans houden met de rest. Paardenbloem, brandnetel en venkel. Salie en wilg. Wilg zou iets voor de momenten kunnen zijn dat je geen pijnstillers geeft. Je kunt het wel geven samen met meloxicam (ga er vanuit dat je dat geeft) maar moet je wel behoedzaam mee zijn vanwege maagproblemen. Oja, andijvie en witlof zijn ook altijd handig, want die zorgen dat alles goed wordt afgevoerd.

 

Fijn dat je mee denkt. Heel erg bedankt. Wij geven Novacam, dat is volgens onze DA het goedkoopst, maar gezien de dosering denk ik dat we tussen de €60-€70 per maand kwijt gaan zijn. Voor de 50 ml betaalde ik €32,45 en dat is maar voor 10 dagen. De grote fles van 125ml is voor 25 dagen en ik weet niet precies wat ik heb betaald, maar ik schat dus €60.

 

Venkel krijgt hij al sowieso, dus dat is mooi. Salie eet hij eigenlijk weinig, maar heb ik wel vers in de tuin staan, dus kan ik geven. Hij houdt heel erg veel van wilg, maar ik ga dus wel minderen, dus ik moet nadenken wel ander knaaghout werkbaar is, want hij knaagt echt heel graag, maar alleen vers. Druivenblad is al voorbij, dus die takken heb ik niet meer. Andijvie & witlof krijgt hij ook eigenlijk dagelijks.

 

2 uren geleden, Kolino zei:

Waar ik ook aan zit te denken is vitamine C, maar daar moet je bij konijnen wel voorzichtig mee zijn. Ik zou dat dus gewoon in voeding zoeken en verder niet supplementeren, maar dat zit natuurlijk niet in gedroogde kruiden.

 

Als ik spieren hoor, dan denk ik ook aan voldoende eiwitten, bij konijnen denk je dan aan bloemkool, broccoli, spruitjes. Wel met mate en goed opbouwen natuurlijk.

 

Bloemkool blad en broccoli stengel eet hij ook graag. Ik dacht dat konijnen geen spruitjes mochten? Nou ja, ik vind ze niet lekker dus we hebben ze nooit.

 

2 uren geleden, Kolino zei:

Ik noem weegbree nu niet expliciet, maar kan natuurlijk altijd. Duizendblad komt nog in m'n hoofd. Madeliefje. Er kan dus een hoop, maar ik zou vooral een goede balans zoeken. Voldoende mineralen en eiwitten, maar ook weer niet teveel.

 

Ik zou wel voorzichtig zijn met planten/kruiden/groenten die hoog zijn in oxaalzuur. Daar horen brandnetel en paardenbloem bij, peterselie is ook een voorbeeld ervan. Je kunt het geven, maar geef niet teveel. Balans is het toverwoord.

 

Zoals ik het nu zie, is het veel van wat hij al krijgt en lekker vindt. Ik ga denk ik dan in het voorjaar extra salie kopen, want die plant in de kruidenhoek is niet zo denderend. Ik zal zorgen dat de venkel meerdere keren per week aangeboden wordt, die stond nu op de af en toe lijst en die gaat naar de elke 2 dagen lijst.

 

Ze krijgen samen 350 gram groenten en dat is meestal een mix van witlof of andijvie, rettich, groene paprika, bloemkoolblad. Verder vul ik aan met venkel, wortelloof, wortel, tomaat en heel soms (elke 2 weken) wat zoeters zoals banaan of appel. Daarnet heeft hij een 1cm stukje kaki fruit op. Ongetwijfeld vergeet ik nog dingen. Onlangs voor het eerst verse boerenkool gevonden, dat vond hij ook heel erg lekker. In de lente/zomer/begin najaar krijgen ze ook veel druivenblad, aardbeienblad, munt, peterselie, rozemarijn, paardebloem e.d. uit de tuin. Ik probeer te mixen zodat er niet teveel in zit wat slecht is voor de darmen, niet teveel suikers en niet teveel loof, maar soms heb ik bijv. wel veel van het ene en niet zoveel van het andere. Vooral wortelloof krijg ik soms een hele zak op de markt en soms kan ik het 2 weken niet vinden.

Gedroogd heb ik weegenbree en wat bloemenmix. Dit is de tweede winter dat ze bij ons zitten, dus nu weet ik meer wat ze lekker vinden en ga ik er denk ik meer werk van maken.

 

Hij is actief, hij eet goed, het valt allemaal op zich wel mee, maar als ik nu al kan ondersteunen, doe ik het liever nu, dan straks als het probleem met de jaren erger is geworden. Preventie is goud.

 

Wat me ook dwars zit is dat hij dus nog minder pijn laat zien dan Scarlett. Ik zag dus alleen als signalen dat zijn pootje opeens te lang nat bleef én dat hij wat minder actief leek (maar het was ook kouder - dus ik dacht dat het daar aan lag), nu zie ik dus de zoomies terugkeren, dus duidelijk is hij blijer. Scarlett at met minder smaak en ging zich een beetje afzonderen, maar toen was ik ook wel alert op pijn signalen vanwege de castratie. Bij Lodewijk moet ik daar nu dus altijd alert op blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bunnyempress zei:

Druivenblad is al voorbij, dus die takken heb ik niet meer

Ik ben de laatste bladeren aan het voeren. De rode eten ze ook nog op. Voer jij de stengels ook? Die eten ze soms ook wel op.

Off topic. Van de week hoorde ik dat ze hier in de buurt schapen met blauwtong wilgentakken gegeven hebben en allemaal opgeknapt.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, To van de Veluwe zei:

Ik ben de laatste bladeren aan het voeren. De rode eten ze ook nog op. Voer jij de stengels ook? Die eten ze soms ook wel op.

Off topic. Van de week hoorde ik dat ze hier in de buurt schapen met blauwtong wilgentakken gegeven hebben en allemaal opgeknapt.


Yup. Ik heb weinig plek voor mijn druif dus er wordt veel in de takken gesnoeid. Die vinden ze ook heel lekker om te knagen. Ik heb nog een blad of 4-5 hangen, maar dan moet ik door alles heen om te plukken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, bunnyempress zei:

wordt veel in de takken gesnoeid.

Ik weet niet hoe je ze moet snoeien. Het is een oude struik met ik denk  Boskoops Blauwe druiven. Ooit een snoeiboek gekocht en gekeken. Hoofdtak makkelijk te vinden maar toen liepen de takken anders dan in het boek en was ik de kluts kwijt. Dus hij mag frank en vrij groeien. Hij is nog van de vorige eigenaar en kan wel meer dan 45 jaar oud zijn.

Ga maar eens takken voeren. Ik heb vanaf dat de bladeren er aan kwamen elke dag wel zes bladeren aan ze kunnen geven. Het is een druif in de kas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Desondanks is dit toch een beetje positief nieuws. Goed dat jij zo alert bent omdat je nu kunt handelen met deze wetenschap en is het te overzien omdat het categorie lichte mate is. Lodewijk doet er zelf ook alles aan. Succes ermee. @bunnyempress

aangepast door bobbyonthefloor
tekst toegevoegd
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Desondanks is dit toch een beetje positief nieuws. Goed dat jij zo alert bent omdat je nu kunt handelen met deze wetenschap en is het te overzien omdat het categorie lichte mate is. Lodewijk doet er zelf ook alles aan. Succes ermee. @bunnyempress

 

Ja, zeker positief nieuws. Ook omdat het maar 1 kant is, ze kunnen ook beide kanten last hebben en natuurlijk ook in extreme mate.

 

Vandaag heeft hij zijn medicatie opgedronken vanaf het spuitje, dus dat is ook wel heel fijn. 👍

Scarlett zette destijds haar tanden er keihard in, dus ik vreesde het ergste, maar meneer vind het helemaal lekker en super prima 😆. Dan zijn we in 2 minuten klaar met medicatie geven en ik weet dat bijna alles erin zit.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt - dat wilde ik nog vragen, dus fijn @Evee. Ik zag dat er anders echt heel weinig te vinden is over dit onderwerp en online vindt je veel over honden, maar nauwelijks iets over konijnen.

 

Voor anderen die informatie zoeken even een samenvatting (zoals ik het begrepen heb):

 

  • Hoe eerder je erbij bent, hoe beter het is.
  • Zodra je het weet, kan je pijnstilling geven, zodat je konijn flink blijft bewegen
  • Hoe meer ze bewegen, hoe meer spierweefsel ze krijgen/houden, hoe meer schade aan het heupgewricht voorkomen kan worden. De heupkom kan namelijk helemaal 100% wegslijten.
  • De mate van heupdysplasie geeft gedeeltelijk aan hoe snel schade gaat komen, maar beweging kan dus wel heel veel voorkomen.
  • Met meer schade hebben ze meer kans op artrose en dan dus ook op weer meer pijn.
  • Het is aangeboren, dus je kan er niets aan doen, maar vooral grote konijnensoorten (voornamelijk Vlamen) hebben er last van.
  • Let op: Lodewijk is maar 3,5 kg, maar die 25% Vlaamse genen zijn toch leidend geweest. Dus ook middelmaat konijnen met een groot ras achtergrond kunnen het dus hebben.
  • Door elk jaar een foto te maken kun je zien wat de progressie is en dus ook de pijnstilling daar op aanpassen.
  • In principe is het niet levensverkortend, als moet je je wel afvragen of je een konijn met veel pijn een waardig leven kan geven, als je echt heel veel schade ziet op foto's.

 

Wat zie je aan de buitenkant? Van wat ik hoorde: weinig. Soms zijn konijnen die dus heel actief waren, minder actief, en dan blijken ze het te hebben. Ook kan het zijn dat ze vanwege de pijn en de mate van dysplasie niet goed kunnen bewegen bij het plassen en achterpootjes dus nat worden of dat ze hun poten dus minder wassen als die nat zijn, omdat die beweging pijn doet of niet makkelijk te maken is of je ziet wat bij het liggen. Omdat de pijn wisselend is, zie je dus ook een wisselend beeld, wat het nog moelijker maakt om te weten dat er iets aan de hand is. De dierenarts vertelde over een geval waarvan ze gehoord had dat het een 'lui' konijn was en dan blijkt dus op de foto dat ze geen heupkommen meer had. Ik zou ook blijven liggen als ik zoveel pijn had met lopen.  Diagnose is vaak dus pas als er zoveel schade is dat de pijn opvalt bij baasjes, dat het konijn ophoudt met eten of als het gevonden wordt als bijvangst op een foto.

 

Dit dus in tegenstelling tot honden, waarbij het lopen e.d. heel snel opvalt en sommige rassen het ook echt enorm vaak hebben, waardoor de diagnose er veel eerder is.

 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Top dat hij de pijnstillers uit het spuitje oplikt. Dan is het verder geen belasting om hem langdurig te behandelen (behalve voor je portemonnee).


Ja, ben ik ook blij mee. Ik stond de afgelopen 5 dagen te druppelen op groenvoer wat hij al half in zijn bek hield, want hij laat het nogal gauw vallen en dan zoekt hij weer een nieuw blaadje. Dat werkt wel zonder dwang, maar dat duurt wel heel lang én ik moet zorgen dat Scarlett het niet probeert uit mijn handen te snaaien. Qua portomonee is het niet mals idd. €60-€70 per maand en dat gaat oplopen als hij meer pijnstiller nodig heeft. We gaan even kijken of we het mogelijk ergens anders goedkoper kunnen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bunnyempress zei:


Ja, ben ik ook blij mee. Ik stond de afgelopen 5 dagen te druppelen op groenvoer wat hij al half in zijn bek hield, want hij laat het nogal gauw vallen en dan zoekt hij weer een nieuw blaadje. Dat werkt wel zonder dwang, maar dat duurt wel heel lang én ik moet zorgen dat Scarlett het niet probeert uit mijn handen te snaaien. Qua portomonee is het niet mals idd. €60-€70 per maand en dat gaat oplopen als hij meer pijnstiller nodig heeft. We gaan even kijken of we het mogelijk ergens anders goedkoper kunnen halen.

Kun je niet kijken of je de paardenvariant kunt gaan geven? Die is veel hoger gedoseeed waardoor je minder hoeft te geven dus mogelijk goedkoper. Ik weet alleen niet of dat goed genoeg te doseren is, ook al heb je een groot konijn. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Kun je niet kijken of je de paardenvariant kunt gaan geven? Die is veel hoger gedoseeed waardoor je minder hoeft te geven dus mogelijk goedkoper. Ik weet alleen niet of dat goed genoeg te doseren is, ook al heb je een groot konijn. 


Dat is slim zeg ! Daar ga ik de dierenarts over mailen. Het is 10x zo hoog. Dus ipv 5ml zal het 0,5 ml worden. Dan hoef ik hem dus ook geen twee bijna volle spuitjes te geven, maar gewoon een klein beetje. Dat is misschien zelfs fijner voor hem. 
 

Beneden gekeken, maar 0,5 ml is makkelijk af te lezen. Geef ik hem ‘s ochtends de helft en ‘s avonds de andere helft. Ook geen angst dus voor overdosering. 
 

En ipv 25 dagen met 125 ml kan ik dan een half jaar vooruit. Moet wel wat weggooien dan, want officieel zit er in voor 250 dagen, maar na opening is het 6 maanden goed. 
 

Paard schijnt ongeveer even duur te zijn als hond in 125 ml, maar aangezien ik er zo lang mee zou kunnen doen scheelt het honderden euro’s. 
 

Ik duim dat het mag en kan, want €60 per half jaar is heel wat anders dan de €360 ofzo die ik anders kwijt zou zijn voor dezelfde tijd. 
 

Heel erg blij met deze tip - dank je wel. ❤️🙏

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

0,5 ml is inderdaad prima te doen qua hoeveelheid om aan een konijn te geven. Bij mijn konijnen, die meestal rond de 2 kg wegen, moet ik vaak 0,5 ml per medicijn per keer geven als ze iets mankeren. Ik heb dan spuitjes van 1 ml.

Je bericht brengt me wel in verwarring. Geef je dan nu 1 keer per dag 5 ml? 😲 Welke pijnstiller heeft hij dan? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Lienappelsien zei:

0,5 ml is inderdaad prima te doen qua hoeveelheid om aan een konijn te geven. Bij mijn konijnen, die meestal rond de 2 kg wegen, moet ik vaak 0,5 ml per medicijn per keer geven als ze iets mankeren. Ik heb dan spuitjes van 1 ml.

Je bericht brengt me wel in verwarring. Geef je dan nu 1 keer per dag 5 ml? 😲 Welke pijnstiller heeft hij dan? 

 


We geven de hond variant. Die is 1,5mg/ml. Scarlett moesten we toen 3ml geven, maar die heeft toen ze toch teveel pijn kreeg een extra ml gehad. Dat is een vol spuitje. 
 

5ml leek me dus wel ok? Dat is dus 2x een spuit die bijna vol is. Hij loopt tot 3ml.  
 

Onze fles van 50ml is nu na 7 dagen ipv 10 dagen opeens wit van kleur ipv doorzichtig. Dat vonden we super raar. Dus de 125ml open gemaakt. Mijn man gaat morgen ff informeren bij de dierenarts. 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend voor Lodewijk. Fijn om te lezen dat het nog meevalt met zijn heupdysplasie, wat goed dat je zo vroeg is opgevallen dat er iets met hem was!

Omdat je nu voor langere tijd pijnstilling moet geven kan je nog met je dierenarts overleggen of het ook nodig is om maagbescherming te geven (maagproblemen met novacam was hierboven ook al genoemd zag ik zonet). 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt wel als veel, standaard is 1mg per kg per dag. 1mg is 0,66ml dat keer 3,5 = 2,3 ml Dus je geeft ongeveer 2mg per kg. Dat mag wel, maar zou ik niet langdurig doen. Dat is niet goed voor de organen. Ik zou dus halveren, dat kan wel voor langere tijd veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .