Ga naar inhoud

Ukkie komt niet eten


BaasjevanBrownie

Aanbevolen berichten

Bah, wat een toestand steeds. Ik sluit me aan bij Kolino. Ook al is ze aan het rillen, ondertemperatuur ligt meer voor de hand bij plotseling niet eten. Kun je haar temperatuur meten, heb je dat weleens gedaan? Zo lang een konijn ondertemperatuur heeft, gaat het niet zelfstandig eten. De temperatuur zegt vaak ook wel iets over hoe ernstig de toestand is. Rillen in een hoekje klinkt mij ook niet goed.

Als dit soort klachten zo regelmatig voorkomen en het tussendoor niet helemaal normaal wordt, denk ik wel echt aan een onderliggend probleem als oorzaak en niet aan een simpele gasbuik of verstopping. Een gasbuik of verstopping zou dan wel een uiting kunnen zijn natuulijk, maar mijn eigen ervaring is dat iets anders dan de echte boosdoener is. Bijvoorbeeld dat door de pijn of de kwaal de darmen al minder goed werken en je daardoor kettingkeutels ziet. Het gebit zou zeker kunnen, ook omdat ze een dwergje is en die daar wat gevoeliger voor kunnen zijn. Parasieten zou ook kunnen denk ik, daar zie je ook weleens afwijkende vorm keutels bij en ook terugkerende hongerstakingen. Zeker omdat Brownie ook regelmatig zo raar doet met eten. 

Is Ukkie eigenlijk gecastreerd? Ik weet het even niet meer. Zelf zou ik in dit geval denk ik wel starten met een keutelonderzoek en als daar niets uit komt een röntgenfoto laten maken of bloedonderzoek laten doen. Wellicht zit er ergens pijn of een kwaal die je totaal niet verwacht of opmerkt, waardoor ze steeds deze terugkerende klachten krijgt.

 

Die emeprid is inderdaad vaak echt nodig. Soms wordt ook nog weleens cerenia of prevomax gegeven tegen misselijkheid. Als de maag overladen/gedilateerd is, dan kun je dat vaak best goed voelen zoals Kolino ook schrijft. Dat verschil voel je wel met hoe het normaal voelt en dan heb je zeker de injecties nodig. Maar denk ook aan een vochtinfuus om de massa dan soepel te houden en niet te laten uitdrogen.

 

Ik hoop voor je dat ze opgeknapt is als je thuis komt. Sterkte weer met haar...

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Bah, wat een toestand steeds. Ik sluit me aan bij Kolino. Ook al is ze aan het rillen, ondertemperatuur ligt meer voor de hand bij plotseling niet eten. Kun je haar temperatuur meten, heb je dat weleens gedaan? Zo lang een konijn ondertemperatuur heeft, gaat het niet zelfstandig eten. De temperatuur zegt vaak ook wel iets over hoe ernstig de toestand is. Rillen in een hoekje klinkt mij ook niet goed.

Als dit soort klachten zo regelmatig voorkomen en het tussendoor niet helemaal normaal wordt, denk ik wel echt aan een onderliggend probleem als oorzaak en niet aan een simpele gasbuik of verstopping. Een gasbuik of verstopping zou dan wel een uiting kunnen zijn natuulijk, maar mijn eigen ervaring is dat iets anders dan de echte boosdoener is. Bijvoorbeeld dat door de pijn of de kwaal de darmen al minder goed werken en je daardoor kettingkeutels ziet. Het gebit zou zeker kunnen, ook omdat ze een dwergje is en die daar wat gevoeliger voor kunnen zijn. Parasieten zou ook kunnen denk ik, daar zie je ook weleens afwijkende vorm keutels bij en ook terugkerende hongerstakingen. Zeker omdat Brownie ook regelmatig zo raar doet met eten. 

Is Ukkie eigenlijk gecastreerd? Ik weet het even niet meer. Zelf zou ik in dit geval denk ik wel starten met een keutelonderzoek en als daar niets uit komt een röntgenfoto laten maken of bloedonderzoek laten doen. Wellicht zit er ergens pijn of een kwaal die je totaal niet verwacht of opmerkt, waardoor ze steeds deze terugkerende klachten krijgt.

 

Die emeprid is inderdaad vaak echt nodig. Soms wordt ook nog weleens cerenia of prevomax gegeven tegen misselijkheid. Als de maag overladen/gedilateerd is, dan kun je dat vaak best goed voelen zoals Kolino ook schrijft. Dat verschil voel je wel met hoe het normaal voelt en dan heb je zeker de injecties nodig. Maar denk ook aan een vochtinfuus om de massa dan soepel te houden en niet te laten uitdrogen.

 

Ik hoop voor je dat ze opgeknapt is als je thuis komt. Sterkte weer met haar...


Gekke is alleen dat ze het allebei om de beurt hebben. Ontlasting heb ik laatst al weggebracht, daar kwam niets uit. Oppervlakkig zagen ze bij allebei niets aan de tandjes ook. Narcose vind ik bij Ukkie wel eng, met haar castratie kwam ze daar bijna niet uit. Dus ja, ze is gecastreerd. Alleen dat trillen is nieuw, vorige keren niet gezien. 
Tandproblemen lijkt me zo gek, dat dat bij allebei tegelijk zou ontstaan. En zeker Brownie eet goed hooi, dus kan het me bij hem niet voorstellen. Ukkie op zich wel. 
Ga nu naar de da. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nog bij de da, ze hebben een warmte injectie gegeven vanwege enorme ondertemperatuur. Vandaar het extreme rillen. Ze maken zich hier wel ernstig zorgen of ze het gaat halen. Ze ook heel mak/ sloom. Hebben tot diep in haar gebit kunnen kijken en zien niks. Da denkt toch aan verstopping omdat ze zo aan het verharen is en ze het allebei hebben. Ze gaan zo nog dwangvoeren en dan naar huis. Zal wel flink spannend worden. Twijfel ook over naar binnen doen of juist buiten laten. Het is binnen best koel bij ons, dus misschien buiten nog warmer. En dan misschien flink stro in het houten hok… Aan de andere kant kan ik buiten weer minder in de gaten houden. Ze heeft iig een fikse gasbuik, maar nog wel beweging in de darmen. 

  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook zo'n neuroot, vannacht ook 2 keer eruit geweest, 1 keer dwangvoeren en 1 keer medicatie. Ik zou dus ook naar binnen halen en dan met een snuggle safe warmhouden. Ze had nu ook buiten ondertemperatuur, dat heeft tijd nodig om te herstellen. Verwarmde onderhuidsvocht doet wel iets natuurlijk, maar niet meteen genoeg. Nu is het vooral veel eten er in proppen (+medicatie) en hopen op het beste.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar inderdaad ook binnenhalen en een snugglesafe of iets inzetten. Als je die niet hebt kun je van een dierenarts soms een warmtemat lenen. En anders zou ik haar denk ik op schoot nemen tegen je aan in een doek, zodat die temperatuur omhoog kan gaan. Dat is voor nu echt even belangrijk naast dat ze de andere dingen van de dierenarts heeft gekregen. Verder moet ze het zelf gaan doen. 

Arme Ukkie! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze zitten weer binnen 😅 Had niet echt andere keuze ook. Had eerst het hok gevuld met stro en snugglesafe en haar erop gelegd. Nu lag ze weer doodleuk buiten hevig rillend op de koude tegels. Had haar in de auto terug op schoot gehouden in een handdoek gewikkeld (Mn moeder reed), toen stootje het trillen en ze heeft me heel lief af zitten likken ondertussen 🥰 Sloot haar oogjes zelfs, lag echt ontspannen. Het is misschien minder veilig met vervoeren zo los op schoot, maar scheelt wel een hoop stress. En op dit moment was het risico op onderkoeling groter dan een aanrijdingen leek me zo. Maarja, als die sukkel dan buiten gaat liggen ben je snel weer terug bij af. Ze voelt achter haar oren nu zelfs koud, vind het nu wel heel eng worden. Heb een levend konijntje nog nooit zo koud gevoeld. 🤞🏻🙏🏻

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ik zou haar inderdaad ook binnenhalen en een snugglesafe of iets inzetten. Als je die niet hebt kun je van een dierenarts soms een warmtemat lenen. En anders zou ik haar denk ik op schoot nemen tegen je aan in een doek, zodat die temperatuur omhoog kan gaan. Dat is voor nu echt even belangrijk naast dat ze de andere dingen van de dierenarts heeft gekregen. Verder moet ze het zelf gaan doen. 

Arme Ukkie! 

We waren tegelijk aan het typen. Idd de dingen die jij zegt werken, alles voor warmte. Nu ligt ze op de snugglesafe op een pak stro in de catcube in huis. Maar kan er zo misschien nog bij gaan zitten en haar vasthouden.

En dan zo om 9 uur maar weer medicatie, dan zijn de 8 uur om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies. Als ze dan maar in die catcube blijft liggen. Als ze daar uit gaat komen, dan kun je haar wellicht toch even in de tansportbox leggen met de snugglesafe en stro. Of als je het hebt een traliekooi in de ren zetten. Zit ze wel bij Brownie, maar kan ze niet weg van de warmte. Juist slim dat je haar in de auto op schoot hebt gezet vind ik ook. Dat ze je ging likken vind ik een goed teken, dan zit er wel iets van leven in. Nu duimen dat ze snel weer op temperatuur komt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vooral een kort nachtje weer 🤪 tot 1 uur vannacht bij ze gezeten. Ukkie ging steeds minder rillen tot het stopte. Uur na de medicijnen begon ze voorzichtig aan wat te eten als ik het opdrong. Kreeg weer likjes van d’r, haast alsof ze wilde bedanken. Was geen straf om bij ze te zitten (behalve dat ik doodmoe was), want Brownie verandert binnen steeds in een kroelkonijn, die heb ik helemaal uitgebreid kunnen aaien, terwijl hij lag te knabbelen. Hij is ook heel lief voor Ukkie, dus ben blij dat ik ze samen heb gelaten. Ukkie bleef binnen braaf op d’r snugglesafe. Vanmorgen om 7 uur kwamen ze allebei aanrennen voor de brokjes en eet ze 12 brokjes op. Daarna ben ik nog even gaan liggen, dus weet niet of ze nog iets is gaan meeeten. Maar ze is weer tierig iig. Nog wel weer Emeprid en Cicaral gedaan. Twijfel of ik zo ook nog novacam moet geven of dat ik dat nu laat. Maar het gaat weer voorzichtig de goede kant op. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt voorzichtig positief 🙂 Pijnstiller kun je wel laten als ze zo tierig is, mocht je toch denken dat ze wat makker wordt, dan zit het er zo in toch? Als het gas weg is, is de pijn ook weg.

 

Ik vroeg me al af hoe het met haar ging, het was zo stil. Maar begrijpelijk dat je even bent gaan slapen. Het trekt toch een wissel, ik merk het zelf ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Kolino zei:

Dat klinkt voorzichtig positief 🙂 Pijnstiller kun je wel laten als ze zo tierig is, mocht je toch denken dat ze wat makker wordt, dan zit het er zo in toch? Als het gas weg is, is de pijn ook weg.

 

Ik vroeg me al af hoe het met haar ging, het was zo stil. Maar begrijpelijk dat je even bent gaan slapen. Het trekt toch een wissel, ik merk het zelf ook.

Ja een paar slechte nachten toevallig daarvoor ook gehad, had me eigenlijk gister voorgenomen vroeg naar bed te gaan 🙈

Wat is er met jouw konijn nu aan de hand? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig, Ukkie "doet het nog/weer". 👍 Eng, hè, als ze ondertemperatuur hebben. Fijn dat Ukkie weer zelf aan het eten is gegaan en actief is. 

 

1 uur geleden, Kolino zei:

......het was zo stil.......

 

Meeleven op afstand is niet altijd bevorderlijk voor onze gemoedsrust, hè, best spannend of voor het patiëntje (en het arme toch al vermoeide baasje) de lijn naar boven ingezet is. Gelukkig is dat het geval, in ieder geval voor Ukkie, baasje moet nog een paar nachtjes goed bijslapen. Hopelijk kun jij ook snel wat energie bijtanken, @Kolino  😁

 

 

 

aangepast door JokeC
foutje hersteld
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Kolino zei:

 

Ik vroeg me al af hoe het met haar ging, het was zo stil. Maar begrijpelijk dat je even bent gaan slapen. Het trekt toch een wissel, ik merk het zelf ook.

Ja sorry had ook even eerder een berichtje meten plaatsen. Maar toen ik weer wakker was, moest ik Linde ontbijt gaan geven, Ukkie nog even wat proberen te voeren, dus dan gaat de tijd hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .