Ga naar inhoud

Ukkie komt niet eten


BaasjevanBrownie

Aanbevolen berichten

We hebben de puppyren maar weer van de vliering gehaald en ze naar binnen gehaald. Hele rataplan aan medicatie zit erin, maar hij knapt nog niet op. Hij heeft om half 8 nog andijvie op, dus ga nu niet dwangvoeren, morgenochtend maar kijken.

Maar ik word hier echt moedeloos van, om de beurt dat gekwakkel met die beestjes. Hoop maar dat hij morgen opgeknapt is en dat we niet zo het weekend in hoeven.

  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Durfde niet erg naar bed met een laveloze Brownie, dus steeds maar weer bij hem kijken en wat eten proberen. En zojuist eindelijk om 1 uur inmiddels 🤪 merkte ik dat hij weer rondliep. Wat kruidenpellets geprobeerd en jahoor! Nog een handje brokjes op en 3 blaadjes andijvie en zit nu een bakje gedroogd gras met luzerne te eten. 😅

Kan ik toch nog gerust naar bed.

Hoelang zouden jullie alle medicatie blijven geven? Morgenochtend alle drie herhalen denk maar voor de zekerheid of alleen de Cicaral en Emeprid? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ja, ik zou inderdaad de ochtend nog medicatie doen, cisaral mag ook 2 keer daags, ik begin meestal met 4x de hoge dosis als het echt niet goed gaat. Dan moet je wel afbouwen. Doe je 2 keer, dan zou ik het afbouwen via dosis verlaging. Ik vind gewoon de verandering anders te groot, maar dat is meer een stukje zekerheid dat ze niet terugvallen, dan dat het perse moet.

 

Hij was dus binnen 3 a 4 uur weer aan het eten? Je kan na vanmorgen dan vanavond nog een keer die lagere dosis cisaral kunnen geven en dan stoppen. Ik kijk ook altijd even naar de keutels en hoe er gegeten wordt. Voor mij is het een totaal plaatje hoe ik het aanpak, ik heb geen vast stramien. Bij mij komt 1 of 2 keer een dosis cisaral er in ook wel eens voor.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft vanmorgen weer goed brokjes op. Ik heb Emeprid en Cisarel nog een x gegeven en de pijnstilling maar gelaten, nu hij vrolijk rondliep. Alleen die Cicaral gaat met zo’n onhandig spuitje dat ik me af vraag of er nog wat in is gekomen, dus twijfel om het zo nog een x te proberen. Brownie is alleen een stuk minder hanteerbaar dan Ukkie, zelfs met Bunnywrap. Hij zit nu nog trillend in een hoekje bij te komen, dus vraag me ook af of ik het nu wel of niet over moeten doen (dan vraag ik sowieso Mn moeder om hulp dat we met z’n 2en zijn), of dat ik er meer kwaad aan doe qua stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Pffffff wat weer een gedoe zeg. Hopelijk gaat het nu met sprongen😉 vooruit.

Toen je eerst vroeg; moet ik ze weer binnenhalen dacht ik meteen, dat zou Linde vast voorstellen😉

Nou zeker een gedoe. En ik vind het ook zo raar dat ze maar zo blijven kwakkelen en om de beurt gasbuiken/ verstoppingen of wat dan ook krijgen. Snap er niks van 🤷‍♀️

 

Haha nou zeker, de kwam vanmorgen beneden alsof het pakjesavond was 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige wat ik nog kan bedenken is dat het misschien door het extreme verharen komt dit jaar. Er lagen deze week veel kettingkeutels, soms van 5-7 keutels lang. Met name Ukkie verhaart extreem. Ik pluk haar wel regelmatig (in de houdgreep, wilt ze niet), maar misschien maar een kammetje/ borstel aanschaffen. Hebben jullie adviezen hierin? Staan er best veel in de webwinkel, zie door de bomen het bos niet 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Ukkie zo in de rui is en Brownie wast haar, dan kan hij best verstoppingsklachten gehad hebben. Wat een drama...

Ik zweer overigens bij een zwijnenhaar borstel. Met die dingen beschadig je de huid niet en je kan de losse haren er super makkelijk uit borstelen. Ik vind die beter werken dan alle standaard kammetjes die je overal kunt kopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Als Ukkie zo in de rui is en Brownie wast haar, dan kan hij best verstoppingsklachten gehad hebben. Wat een drama...

Ik zweer overigens bij een zwijnenhaar borstel. Met die dingen beschadig je de huid niet en je kan de losse haren er super makkelijk uit borstelen. Ik vind die beter werken dan alle standaard kammetjes die je overal kunt kopen. 

Waar heb je die gekocht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang ik het door geef is afhankelijk van hoelang het konijn ziek is, hoe die opknapt en welke dosis ik heb gebruikt en hoe vaak per dag. Er is geen goed of fout antwoord.

 

Even naar jouw geval, hij is gaan eten binnen die 3 a 4 uur, als hij niet gek doet (anders dan de afgelopen tijd) met eten dan kun je ook snel afbouwen. Jou zou vanavond nog de laagste dosis kunnen geven voor je gaat slapen, dan weet je dat hij niet zomaar stil valt vannacht. Dan zou ik morgen overdag al niks meer geven en kijken hoe het dan gaat.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wéér gekwakkel! Pfff

 

En dan binnen de boel weer voor ze klaarzetten, medicijnen geven, je zorgen maken, pas zelf naar bed gaan als je er echt alles aan hebt gedaan wat je kunt doen en je dat gevoel ook een klein beetje krijgt. Herkenbaar. En op de een of andere manier gebeurt dat meestal ‘s avonds laat. Vaak ook nog als het regent en je toch al moe was 🙈

 

Maar gelukkig knapt Brownie deze keer snel op.

 

56 minuten geleden, BaasjevanBrownie zei:

Hoelang geven jullie Cicaral en Emprid door nadat een konijn is opgeknapt?

Dat is lastig te zeggen.
 

Zoals Kolino ook zei heb ik ook meerdere keren gehad dat een konijn na 1 of 2 keer medicijnen weer bijna helemaal de oude was. Dan ga ik niet verder met medicijnen geven. Dan was er iets kortstondig mis in de darmen of maag (of had het konijn pijn) en is dat weer verholpen. 
 

Heb je een week een konijn dat lamlendig is, zeer weinig keutelt, zeer weinig keutelt, dan is het een heel ander verhaal. Uiteraard ben ik dan bij de dierenarts geweest. Maar dan duurt het soms best een tijdje voor het konijn weer enigszins de  oude wordt. Ze krijgen dan bijvoorbeeld over de dag/nacht verspreid wel weer redelijke hoeveelheden eten binnen, maar laten het eerst nog liggen (vooral bij brokken duurt het vaak langer voor ze daar weer enthousiast over worden), de keutels zijn nog niet jottem (er is bijvoorbeeld wel een redelijke hoeveelheid, maar je zou er liever nog meer zien en groter) en ze (de konijnen, niet de keutels 😅) zijn gewoon nog niet happy. Dan ga ik nog even door met de medicatie. Met pijnstillers stop ik dan op zo’n moment. En met darmstimulatie/maaglediging ga ik nog even door, die bouw ik dan af. 
 

Als ik het goed begrijp was het bij Brownie iets kortdurends en doet hij het nu weer vrij normaal? Ik weet niet wat je vandaag nog aan medicijnen hebt gegeven. Je zou bijvoorbeeld vanavond nog cisaral en emeprid kunnen geven en dan kijken of je morgen helemaal kan stoppen. ‘s Avonds is nooit een fijn moment om te beginnen met overslaan vind, want overdag kan je kijken of het tóch nodig blijkt te zijn en het dan alsnog geven, maar ‘s nachts wil je zelf slapen.

Maar wat ik ook wel eens doe is ze bij het ze weer naar buiten verhuizen voor de zekerheid nog 1 keer medicijnen geven (ik heb ook lastig te vangen konijnen, dus als ze eenmaal weer buiten zitten…). Ik weet niet of dat bij Brownie in dit geval nodig is.

 

Edit: Kolino heeft intussen ook geantwoord. Dat was de korte versie, ik heb de lange versie 😆

aangepast door Lienappelsien
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Wéér gekwakkel! Pfff

 

En dan binnen de boel weer voor ze klaarzetten, medicijnen geven, je zorgen maken, pas zelf naar bed gaan als je er echt alles aan hebt gedaan wat je kunt doen en je dat gevoel ook een klein beetje krijgt. Herkenbaar. En op de een of andere manier gebeurt dat meestal ‘s avonds laat. Vaak ook nog als het regent en je toch al moe was 🙈

 

Maar gelukkig knapt Brownie deze keer snel op.

 

Dat is lastig te zeggen.
 

Zoals Kolino ook zei heb ik ook meerdere keren gehad dat een konijn na 1 of 2 keer medicijnen weer bijna helemaal de oude was. Dan ga ik niet verder met medicijnen geven. Dan was er iets kortstondig mis in de darmen of maag (of had het konijn pijn) en is dat weer verholpen. 
 

Heb je een week een konijn dat lamlendig is, zeer weinig keutelt, zeer weinig keutelt, dan is het een heel ander verhaal. Uiteraard ben ik dan bij de dierenarts geweest. Maar dan duurt het soms best een tijdje voor het konijn weer enigszins de  oude wordt. Ze krijgen dan bijvoorbeeld over de dag/nacht verspreid wel weer redelijke hoeveelheden eten binnen, maar laten het eerst nog liggen (vooral bij brokken duurt het vaak langer voor ze daar weer enthousiast over worden), de keutels zijn nog niet jottem (er is bijvoorbeeld wel een redelijke hoeveelheid, maar je zou er liever nog meer zien en groter) en ze (de konijnen, niet de keutels 😅) zijn gewoon nog niet happy. Dan ga ik nog even door met de medicatie. Met pijnstillers stop ik dan op zo’n moment. En met darmstimulatie/maaglediging ga ik nog even door, die bouw ik dan af. 
 

Als ik het goed begrijp was het bij Brownie iets kortdurends en doet hij het nu weer vrij normaal? Ik weet niet wat je vandaag nog aan medicijnen hebt gegeven. Je zou bijvoorbeeld vanavond nog cisaral en emeprid kunnen geven en dan kijken of je morgen helemaal kan stoppen. ‘s Avonds is nooit een fijn moment om te beginnen met overslaan vind, want overdag kan je kijken of het tóch nodig blijkt te zijn en het dan alsnog geven, maar ‘s nachts wil je zelf slapen.

Maar wat ik ook wel eens doe is ze bij het ze weer naar buiten verhuizen voor de zekerheid nog 1 keer medicijnen geven (ik heb ook lastig te vangen konijnen, dus als ze eenmaal weer buiten zitten…). Ik weet niet of dat bij Brownie in dit geval nodig is.

 

Edit: Kolino heeft intussen ook geantwoord. Dat was de korte versie, ik heb de lange versie 😆

Heel herkenbaar omschreven bovenaan 😉

En bedankt voor je uitgebreide reactie. Dan geef ik nu nog wel 1x voor het slapen. Twijfel ook om ze morgen naar buiten te doen, maar ik ben niet de hele dag thuis. Brownie heeft goed brokjes op vanmorgen en ook groentes. Dus eigenlijk heeft hij geen enkel maaltje overgeslagen, aangezien het gisteravond laat pas begon. Alleen hij is weer gestopt met hooi eten. Maar wel wat geplukt gras op vanmiddag en bakje met gedroogd gras en luzerne. Liggen gelukkig ook weer aardig wat keutels. Grote en kleine. Meestal zijn de grote van hem en de kleine van Ukkie, maar kan nu ook andersom zijn, dat weet ik niet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

Nou zeker een gedoe. En ik vind het ook zo raar dat ze maar zo blijven kwakkelen en om de beurt gasbuiken/ verstoppingen of wat dan ook krijgen. Snap er niks van 🤷‍♀️

 

Haha nou zeker, de kwam vanmorgen beneden alsof het pakjesavond was 😂

Tja ik wilde een lachende smiley aanklikken maar dat geldt uiteraard niet voor het bovenste.

 

Bij deze:

 

😓

 

😅

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bobbyonthefloor zei:

Tja ik wilde een lachende smiley aanklikken maar dat geldt uiteraard niet voor het bovenste.

 

Bij deze:

 

😓

 

😅

Dat heb ik ook regelmatig, dat ik een lachende smiley wil doen vanwege een grap, maar de strekking van het verhaal dat niet toelaat. Maar sommigen kunnen met veel humor schrijven hier.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Rataplan aan medicatie zit er weer in. Heb ze nu maar buiten gelaten nu het niet koud is. Maar is het handig een IJspad in de catcube te leggen waar ze ligt? Of juist niet als ze koorts heeft? Ze zit wel mega te trillen. Kan verder niets ontdekken aan haar,

gisteravond lagen er wel mini  kettingkeutels. Brownie heeft nu wel weer grote mooie keutels, dus dit is van haar. Kan dus weer verstopping zijn, nu ze ook maar zo blijven verharen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leef met je mee, ik zat ook alweer bij de dierenarts van het weekend. Trillend in een hoekje is echt niet goed. Klinkt als een gevalletje dierenarts. Dit soort dingen doen echt denken aan parasieten/wormen of gebitsproblemen (haakjes/abcessen). Er zijn nog wel andere oorzaken hoor, hoe oud zijn ze ook alweer? Welke brok geef je (heb je vast al eens verteld, maar ik weet het niet meer)?

 

Ik weet dat je met Ukkie niet graag naar de dierenarts gaat, vanwege de stress. Anders even bellen voor overleg. Weet je hoe je de buik moet aftasten? Het enige enge vind ik zelf altijd als je iets voelt in de maagstreek, of bij de darmen wat niet normaal is. Denk dan aan opgezet zijn (gas), of een massa voelen. In dat soort gevallen durf ik niet zelfstandig alles in te zetten.

 

Therapie gaat in bijna alle gevallen zijn: emeprid+cisaral+pijnstilling en dwangvoeren. Alleen voor dwangvoeren moet je zeker weten dat er ruimte is in de maag. De maag voel je, grofweg gezien, als je vanaf de ribben gezien kijkt, net onder het borstbeen in het midden van de buik, met een neiging naar de rechterkant, gezien vanaf dat je achter de kont van het konijn zit. De darmen zouden vol maar soepel aan moeten voelen. Dan heb je een volle, maar niet opgeblazen buik. Ik vind het echt moeilijk te omschrijven. Het handigste is om een keer te voelen wat normaal is, dan kun je vergelijken.

 

Het probleem is, als het probleem in de maag zit komt geen enkele vorm van medicatie aan waar het moet worden opgenomen. Dan kun je alleen maar injecteren en daarvoor moet je naar de dierenarts. Bij voelen kijk ik dus altijd, hoe gaat het met de maag en voel ik nog beweging in de darmen? Aan de hand daarvan maak ik een besluit, kan ik het zelf of moet ik naar de dierenarts?

 

Ik lees nu net dat je al medicatie hebt gegeven. Gezien je verhaal van trillen denk ik eerder aan ondertemperatuur, maar voor brownie is een icepad misschien wel lekker. Voor Ukkie zou ik dat niet inzetten. Je kunt hem dus beter ergens in de ren leggen en niet aan Ukkie opdringen.

 

Hoelang is het geleden dat ze heeft gegeten? Heb je emeprid gegeven? Denk het wel, gezien je zei rataplan. Reden dat ik die vraag is het ledigen van de maag, dat betekent dat er ruimte komt om te dwangvoeren, mocht ze binnen 3 uur niet zelf wat pakken, dan is contact met een dierenarts echt wel handig. Ik denk aan dwangvoeren als ze om 20 uur nog niet heeft gegeten. Dan heb je haar tijd genoeg gegeven om het zelf te doen, maar ben je tevens op tijd dat ze niet helemaal leeg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie @Kolino Is nu al de 4e dit jaar, en de vorige keren sloegen de medicatie aan, dus hoop deze x ook weer. Idd ciceral, emeprid en novacam. Die emeprid erbij was een goede tip van bb de 1e x, dat deed het hem. Ik wilde het idd ook een paar uur aankijken en anders maar de da. Ze kwam vanmorgen nog aanrennen naar de voerbal, maar ben niet blijven kijken hoeveel ze er nu uiteindelijk van op heeft. Er zat nog in, dus zat niet veel zijn, anders had Brownie het wel opgegeten. 
Moest zelf helaas naar een ziekenhuisafspraak, zo thuis meteen kijken hoe het met Ukkie gaat. 🤞🏻

Bedankt dan doe ik geen ijspad bij haar. 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .