Ga naar inhoud

Verlichting in buitenhok?


Aanbevolen berichten

6 uren geleden, Forsa zei:

Is het voor de konijntjes nodig dat er in het buitenhok een lampje is? 

 

Ik heb geen vaste verlichting in het verblijf. Maar als je in de winter eigenlijk alleen je konijnen kunt zien en observeren in het donker omdat je bv overdag werkt dan lijkt het mij wel handig om verlichting te hebben. Ook voor het verblijf schoonmaken is het natuurlijk handig om dan iets vast te hebben.

 

Ik kan de hele dag naar de konijnen. 'S ochtends ga ik pas naar ze toe als het licht begint te worden of al is. 'S avonds ga ik wel in het donker heen en heb dan een lampje wat ik op kan laden en in het verblijf kan hangen als ik even bij ze ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben gewoon stroom in de konijnenren.

Ik heb verlichting op de camera's in de konijnenren, maar die staat uit. Die heeft een tijdje automatisch op beweging aangestaan, maar dat was niet zo handig, want de konijnen zijn ook nogal bewegelijk 's avonds 😄

 

Ik doe die verlichting eigenlijk alleen aan als er iets niet ok is. Ik ga meestal met een hoofdlampje de konijnen controleren 's avonds. Ik heb die toch al op als ik de honden in de tuin laat. Ik heb nog wel lampen liggen voor in de ren, maar die heb ik eigenlijk nog steeds niet opgehangen. Dat is nog wel een keer de bedoeling, dat er lampjes komen die gewoon met een schakelaar aan en uit gaan.

 

Toen ik nog geen stroom had, had ik vaak iets van kerstverlichting bij / aan de ren hangen die aankon in de winter als het nodig was. Maar verder gebruikte ik zaklampen en hoofdlampen.

 

Het is beter voor de konijnen dat ze het normale dag-nacht ritme aanhouden, voor de konijnen is verlichting niet nodig. Voor jezelf kan het wel handig zijn als je ze gaat voeren of verzorgen, ik zou echter niet adviseren om echt een bouwlamp ofzo op te hangen, maar het wat bescheiden te houden. Genoeg om te zien of je wel of niet op een konijn staat en of ze komen eten of niet 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben grondspots waar ze soms hilarisch op gaan zitten of met z'n tweetjes bij, met het lichtje in het midden. Heb ik ook weleens foto's van gedeeld hier op het forum. Verder hebben we 2 oplaadbare fietslampen, die echt heel veel licht gebruiken en als zaklamp te gebruiken zijn. Die gebruikt mijn man altijd en kon hij aan het hek klikken, dan had hij zicht op ze.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat grondlampen buiten de ren staan die werken op zonne-energie maar dat is nou niet het grootste succes. Ik heb een oplaadbare zaklamp en die neem ik mee de ren in. Die leg ik dan bovenop het hok met het licht naar beneden gericht. De lamp steekt dus iets uit het hok. Dat gaat heel goed en kan ik de 18m2 goed overzien. Dan ga ik weer weg en zeg dan: welterusten kleine konijntjes. Haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook twee lampen op accu aan kunnen schaffen en er één ophangen in de ren. Als je binnenkomt, doe je die gelijk aan. Is hij leeg, dan wissel je hem om met de volle.

Maar je kunt ook één lamp nemen en zonodig overdag opladen als dat nodig is. Zelf denk ik aan die mogelijkheid. Nu heb ik een lamp in mijn hand maar leg die op het hok en heb dan voldoende verlichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de konijnen is het inderdaad echt niet nodig om verlichting te hebben. Ik denk dat ze het fijner vinden als het gewoon donker blijft ‘s avonds en ‘s nachts 😃 Dat is natuurlijker. Ik zou daarom ook niet snel verlichting bij ze aan laten staan. 
 

Voor jezelf is het wel handig als je ze eten geeft om de verlichting even aan te doen of gewoon een zaklamp mee te nemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral als je zwarte konijnen hebt, is verlichting als je in het donker gaat voeren wel aan te raden 😂

 

"gelukkig" heb ik nu konijntjes met allemaal wit in de vacht, dat helpt wat betreft de zichtbaarheid. 

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

"gelukkig" heb ik nu konijntjes met allemaal wit in de vacht, dat helpt wat betreft de zichtbaarheid. 

Klopt helemaal. Zelfs bij daglicht is een bruin konijn wel eens lastig te zien met dat bruine hout van de hokken en van de wilgentunnels etc. Ik ben ook blij dat Rosie meer opvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Is het niet beter om ze zoveel mogelijk het natuurlijke dag-nachtritme te geven? Dus zo min mogelijk kunstverlichting?

Alleen voor jezelf als je naar het verblijf gaat wanneer het donker is. En dan zou ik het licht niet pal naast het verblijf zetten.

 

Konijnen hebben vrij lichtgevoelige ogen en kunnen de iris niet zo goed vernauwen als wij, dus als je plots het licht aan doet kan dit hinderlijk zijn voor konijnen.

 

Zo doe ik het in ieder geval. Als ik in het donker naar het verblijf ga doe ik de verlichting onder de overkapping aan waardoor de tuin half verlicht wordt. dan zie ik voldoende details.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .