Ga naar inhoud

Wat voor gaas gebruik jij voor je buitenren?


Aanbevolen berichten

Welk gaas hebben jullie voor de konijnenkooi gebruikt? 
In afmetingen qua draaddikte en opening/maaswijdte. 
Uiteraard dat ze niet uit kunnen ontsnappen, maar ook ter bescherming voor ratten / muizen / marters etc. 

Ik lees op internet en in mailverkeer met online gaasleveranciers namelijk verschillende verhalen.
De een zegt dat vooral belangrijk is dat de maaswijdte klein is omdat ratten dan niet de tanden goed er tussen krijgen én niet stuk kunnen bijten.
Elders wordt gezegd dat het niet erg is als de maaswijdte groter is maar dat dan belangrijk is dat de draad dikte belangrijk is (1.45 of meer).

Jullie weten hier vast het juiste antwoord op. 

Of misschien wel tips waar te koop. 

Dankjewel

aangepast door Forsa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat een heel stuk in over gaas:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken

 

De draaddikte moet inderdaad minimaal 1,45 mm zijn. Maar de maaswijdte is zeker ook belangrijk, niet alleen om te voorkomen dat er aan het gaas geknaagd kan worden maar ook om te zorgen dat er niemand doorheen kan.

Volièregaas is prima voor een konijnenverblijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Marjoleink zei:

Maar de maaswijdte is zeker ook belangrijk

 

Klopt, bij jullie had ik inderdaad die 1.45 mm ook gelezen.

Maar wat is dan een maximale maaswijdte? 
 

Je ziet, even uit mijn hoofd, regelmatig 25x25 voorbij komen. 
Soms wat lager richting 19x19. En dan 1.45 dik.

Kan ook nog veel kleiner qua maaswijdte, maar dan heb je weer niet genoeg draaddikte. 

Bij een online gaasverkoper werd me gemaild dat als een konijn de tanden niet tussen de "vierkantjes" krijgt het ook niet goed kan knagen. 
En het daarom anti-muis / martergaas etc wordt genoemd. En geschikt is om deze tegen te houden.

Maar daar vertellen ze niks over de draaddikte. Die lees ik hier wel. 
Wat ik overigens meer dan logisch vindt. Maar verhaal van die gaasboer kan ik (met boerenverstand) ook nog inkomen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
29 minuten geleden, happy211 zei:

Ik heb draaddikte 1,45mm, maaswijdte 19mm. Van de gamma.

 

Die zag ik daar ook staan op hun site.
Vast en zeker nog op meer plekken te koop.

 

Maar twijfelde door die online gaasleverancier of 19x19 klein genoeg was om bv een rat tegen te houden. 
Die zei dat ze door een gat konden van 2 bij 2 cm. Lijkt wel stug eerlijk gezegd, maar goed ik weet niet hoe plat ze zich kunnen maken.

Je kan wel lager gaan in maaswijdte, maar dan kom je niet aan de minimale 1.45 draaddikte (als ik goed kijk) 
 

aangepast door Forsa
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Cheeta26 zei:

Ik heb ook 1,45 cm dik en 19x19 maaswijdte. Ik heb besteld via internet

 

Ik heb net dit artikel gelezen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok

Ik denk dat we inderdaad kunnen concluderen dat je dan met 19x19 cm en 1,45 mm draaddikte safe zit. 
Zeker omdat die draaddikte toch ook belangrijk is.

Ga je meer naar de kleinere maaswijdtes dan voorkom je misschien dat een kleiner soort marter erin komt.
Maar anderzijds kunnen alle marters ook 1,2 draaddikte doorknagen, en dat is vaak de max bij kleiner maaswijdte. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Forsa zei:

En het daarom anti-muis / martergaas etc wordt genoemd.

Ik heb 2.05 mm dikte en 19x19mm. 2.05 gedaan tegen marters. 1.45 kan ook maar daar schijnen ze nog doorheen te kunnen knagen. En er zitten hier marters. Dus ben voor 100% safe gegaan. Maar ........ 19x19mm houdt geen muizen tegen. Dan moet je de grootte hebben die in een volière gebruikt wordt. Een muis kan door een gat van 5-7 mm.

Dan heb je ook nog wit gaas of zwart gaas. Het ligt aan je achterwand. Als je zwart gaas hebt, zie je de konijnen meestal beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik heb 2.05 mm dikte en 19x19mm. 2.05 gedaan tegen marters

 

Waar heb je die gekocht?

Ik zie overal max 1.45 draaddikte bij 19x19 cm

 

5 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Maar ........ 19x19mm houdt geen muizen tegen. Dan moet je de grootte hebben die in een volière gebruikt wordt. Een muis kan door een gat van 5-7 mm.

 

Daar loop ik idd tegen aan.

Wat moet je dan kiezen.

Kleinere maaswijdte is iets dunnere draaddikte. Kies je dan voor volledig gesloten met kans op doorknagen, of kies je dan voor niet doorbijtbaar maar wel dat een rat of muis er door kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Cheeta26 zei:

Ja daar zat ik dus ook mee. Maar een kleinere maaswijdte leek me de zichtbaarheid van de konijnen te verminderen. Dus vandaar de 19x19

 

Ja ook dat qua zicht inderdaad. Je wilt ze natuurlijk ook zien.
Ik lees dat een rat 2 bij 2 nodig heeft om binnen te komen. Dan kunnen die zich toch echt wel heel dun opvouwen.
Maar misschien zitten we dan wel safe met 1,9 cm bij 1,9 cm 😉

Een muis van kan geloof ik zelfs door een paar milimeter.

Maar een muis valt een konijn denk ik ook niet aan. 

Die eet wellicht alleen mee. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het gaas zwart schilderen zelf, dat vergroot de zichtbaarheid weer 🙂

 

Ik zie ze overigens prima door mijn gaas heen, en dat is wel kleine maaswijdte.

Ik heb zilverkleurig gaas, omdat de juiste dikte en mazen er niet met coating was, en ik nu wel echt een veilige keuze heb gemaakt mbt roofdieren (hier zitten veel vossen en steenmarters enz).

 

Ik heb thuis wel ergens opgeschreven staan welk gaas ik precies heb, maar dat zou ik even na moeten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Forsa zei:

Een muis van kan geloof ik zelfs door een paar milimeter.

Maar een muis valt een konijn denk ik ook niet aan. 

Die eet wellicht alleen mee. 
 

 

Muizen brengen ziektes over. Dus als je ze kan weren, zou ik dat altijd aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een muis kan door alles heen waar jij je pink in kunt steken, gaas dat hen tegen houdt ga je niet vinden met de juiste dikte. Muizen kunnen inderdaad ziektes overbrengen, dus daar moet je rekening mee houden in de manier hoe je de konijnen voert. Geen volle bak brokjes, maar liever een portie geven die ze binnen een half uur op hebben (in principe zijn ze nog sneller hoor, 10-20 is normaal).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook draaddikte 1,45 mm met maaswijdte 19 mm. Ik heb me er destijds erg in verdiept en kwam toen hier op uit. 
 

Als je gekleurd gaas neemt, let dan op wat de daadwerkelijke draaddikte is. Ik had toen ook naar zwart gaas gekeken, maar dan was de draaddikte hetzelfde inclusief de coating. Ik neem aan dat de coating minder knaagproof is dan de eigenlijke draaddikte, dus dan zou het gekleurde gaas iets minder veilig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Forsa zei:

Waar heb je die gekocht?

https://www.degaasgigant.nl/product/esafort-volieregaas-nertsengaas-19x19x205x1000-mm/

 

Ik heb onze ren bij Dierenverblijf op maat vandaan. Mooie maar natuurlijk een dure ren. Maar hij bevalt me uitstekend!

Dus dit bedrijf heeft voor dat gaas gezorgd. Maar het is Esofortgaas.

 

Maar alle wensen te verwezenlijken lukt je niet. Ik had het bijv. in zwart willen hebben maar dan heb je poedercoating en daar kunnen ze aan knagen. Zo is er altijd wat. Wat heeeeeeeel belangrijk is hoe je de deur plaatst. Zorg dat bij het openen je de konijnen als het ware wegveegt. Ze zitten nu altijd achter de deur als ik die open. Ze lijken niet door te hebben als je op enige afstand van de deur gaat zitten en dan aan de andere kant ze zouden kunnen ontsnappen. Nog nooit hebben ze daar gezeten. Dus ik kom er aan en ze gaan links van de deur zitten. Ik open de deur en zou ze dus weg kunnen vegen. Ideaal.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Ik heb deze:

19x19 mm maaswijdte

2.05 draad dikte

 

image.png

 

Afmetingen en dikte perfect.


Dank voor de link @To van de Veluwe
Maar 25 meter is voor mij veel te veel. Gezien ik maar drie kanten open wil laten. Bodem wordt steen. Achterkant maak ik dicht met hout. 

Heb jij een kleinere rol gevonden @Evee?
Bv 10 meter. 


 

9 uren geleden, Kolino zei:

Een muis kan door alles heen waar jij je pink in kunt steken, gaas dat hen tegen houdt ga je niet vinden met de juiste dikte

 

Inderdaad, daar kom ik ook achter.

Volgens mij is 19x19 wel klein genoeg voor een marter en rat. Met 1.45 zit het qua knagen ook wel veilig.
En ik denk inderdaad dat als je het voerbakje op tijd opruimt dat muizen dan ook niet zomaar zullen komen.

Tenzij ze ook hooi eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Forsa zei:

Bv 10 meter. 

 

Kijk dan ook eens op marktplaats voor zo'n kleine afstand. Veel mensen houden stukjes over en dat scheelt vaak enorm in de prijs.

Ik heb 45m opgehaald bij iemand voor een paar tientjes, met echt dikke draaddikte en kleine vierkantjes. Het ligt nu nog even opgeslagen, maar zaterdag is het weer hier voor de tuinverbouwing. Mensen weten vaak de draaddikte niet, maar als je zoekt op violere of martergaas kom je al een heel eind en je kan best wel meten als je het in het echt ziet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Forsa zei:

En ik denk inderdaad dat als je het voerbakje op tijd opruimt dat muizen dan ook niet zomaar zullen komen.

Tenzij ze ook hooi eten?

Bij mij eten ze de brokjes binnen 7 minuten op. Soms nog korter. Toch vond ik in het hok waar de spelletjes staan een muizennest. Allemaal stukjes rommel overal vandaan gesleept. Muizen dachten denk ik droog te zitten en buiten de ren scharrelen we het eten wel op. Dus voer opruimen zegt niet alles. Op dit moment heb ik geen last van ze.

Maar ooit zag ik er een wegrennen en gauw door zo'n gat verdwijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .