Ga naar inhoud

Euthanasie?


Aanbevolen berichten

Ons konijn Frodo (voedster, 12,5 jaar oud) is erg afgevallen en heeft volgens de dierenarts waarschijnlijk artrose. De oorzaak van het afvallen hebben we niet verder onderzocht, omdat er op deze leeftijd toch niet echt meer iets aan te doen is. Ze eet nog goed en graag. We geven haar nu elke dag maximaal pijnstilling, zodat ze wat dat betreft in ieder geval niet lijdt. Maar de laatste dagen valt ze steeds om, ligt te spartelen en het lukt haar bijna niet om overeind te komen. Die paniek ziet er heel rot uit. De dierenarts zegt dat het een grijs gebied is, afwachten of haar laten gaan? Tot nu toe dacht ik: zolang ze nog eet wil ze zelf in ieder geval nog leven. Maar nu met dat omvallen.... Wat zouden jullie doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou denk ik of behandelen tegen EC (afvallen, omvallen) en kijken of het verbeterd of vredig laten gaan. 
 

Klachten waarbij konijnen niet goed kunnen lopen, bewegen e.d. zorgen vrij snel ook voor darm of maag problemen. 
 

Heb je de EC klachtenlijst gelezen? Staat daar nog iets bij wat je herkent? 
 

Bij deze leeftijd & klachten is het ook heel gerechtvaardigd om haar gewoon te laten gaan bij de dierenarts. Dus zelfs al denk je toch aan EC, dan is dat soms nog steeds de beste optie.  
 

Wat ik absoluut niet zou doen is afwachten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie E.C. hier als een optie, natuurlijk gaan er ook andere radartjes draaien, maar je hoeft daarvoor geen onderzoeken te doen om een behandeling op te starten. Dat is een kwestie van fenbendazol in huis halen en dagelijks 2 keer geven.

 

Maar 12,5 jaar en dan zo fragiel is natuurlijk niet het beste uitgangspunt. Het nadeel van deze behandeling, gemiddeld gezien zie je met een maand pas resultaat. De vraag die je moet stellen is dus, is een maand behandelen nog konijnwaardig?

 

Ik vind dit een moeilijk verhaal, hoelang speelt het nu? Wanneer ben je bij de dierenarts geweest? Mensen hier op het forum weten dat als ik een konijn niet meer beter zie worden dat ik dat altijd aan zal geven. In dit geval denk ik, wat gebeurt er als je gaat behandelen alsof het E.C. is? Heeft het konijn genoeg reserves om dat aan te kunnen? Is er meer schade? Nieren, lever bijvoorbeeld. Zelf zou ik toch de behandeling starten en afwachten, maar op een manier dat je dus iedere dag kijkt, kan ik dit nog verantwoorden, ja of nee? Als het antwoord nee is, dan heb je meteen ook antwoord op je vraag wat je moet doen. Nee is, afscheid nemen en de dierenarts bellen voor euthanasie.

 

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen, weet, wat je ook kiest, het is beiden te verantwoorden. Er is hierin geen goed of fout. Volg daarin je gevoel. Jij kent je konijn het beste. Omvallen is heel zielig, maar stel nou dat die medicatie dat verhelpt? Garanties kan ik niet geven, daarvoor is je konijn te oud. Maar als je nog iets wil proberen, dan zou ik dat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel... Ik vind het heel moeilijk en rot, juist omdat ze al zo lang bij ons is. Ben vorige week bij de dierenarts geweest, toen was dat omvallen nog niet zo aan de orde. Maar de laatste dagen wel, en vandaag ligt ze al een paar uur op haar zij en komt niet meer overeind. Ze heeft ook al jaren andere kwaaltjes (snot). Ik denk nu toch aan snel euthanasie... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte! Dat zal een groot gemis zijn na zoveel jaren! Dapper dat je deze keuze durft te maken. Euthanasie is ook een vorm van liefde tonen he, want je wil ook geen lijdensweg voor haar. Ik hoop dat je goed afscheid hebt kunnen nemen en dat ze vredig heeft kunnen gaan.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor jullie steun. Het is een groot gemis, maar het helpt om te weten dat het de beste beslissing was. En Frodo is letterlijk brokjes etend ingeslapen!  Ze kon niet meer overeind, maar kreeg op het eind een enorme eetlust en terwijl ze at van de berg brokjes die we bij haar snuit hadden gelegd kreeg ze het eerste spuitje. Ze heeft er niets van gemerkt volgens mij. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .