Ga naar inhoud

Dwergkonijnen: Hoeveel ruimte?


Aanbevolen berichten

Minimaal 4 vierkante meter permanente leefruimte is de regel. Meer is beter. 

 

Loslopen telt niet mee voor de permanente leefruimte, dat mag natuurlijk wel, maar is extra en telt dus niet mee voor de basis. Verdiepingen tellen ook niet mee. 

In de praktijk hebben de meesten een konijnenkamer, een voor de konijnen ingerichte kamer dus of een panelen ren die voldoende ruimte bied in gebruik. Zo een panelenren kun je dan ook (deels) inklappen als je thuis bent en ze los kunnen. 

 

Ik heb ze zelf vroeger los in de woonkamer gehad. Ik zou dat niet direct aanraden, als ik terugdenk aan de honderden euro's aan knaagschade 🤣

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkonijnen hebben voor en nadelen. Als je slopers adopteert, moet je veel werk maken van alles knaagdierproof maken en heb je nog grote kans dat je plinten, behang en stoelpoten eraan gaan. Niet elk konijn wordt zindelijk, dus ook daar moet je rekening mee houden. Verder kun je springers hebben en dan moeten de hekken 1 meter+ worden. Dat kan best wel behoorlijk hoog zijn. Wil je ze af en toe los laten lopen, dan geldt dat niet elk koppel een wisselend territorium aankan. Het kan dus zijn dat ze telkens op elkaar gaan rijden etc.

 

Bij buiten konijnen heb je minder last van die dingen, maar je moet jezelf er wel toe zetten om gewoon de kou en de regen in te gaan voor ze. Voor de een is dat meer een probleem dan de ander. Als je ze in een voliere houdt, sta je natuurlijk zelf lekker droog, dat helpt wel. Wij staan gemiddeld 4-8x op een dag buiten met ze. Soms als het echt bar en boos is, zet mijn man weleens een handdoek in de deuropening en krijgen ze daar hun eten. Bij weinig temperatuur verschil mogen ze binnen/buiten rennen.

 

Voor beide geldt: hoe meer ruimte, hoe beter het is. Natuurlijk is er een minimale ruimte, maar als je veel ruimte hebt, zie je ze veel leuker heen en weer rennen, springen en binkies maken. Veel mensen denken dat dwergkonijnen, omdat ze kleiner zijn, minder ruimte nodig hebben, maar dat is niet waar. Ook springen ze nog steeds makkelijk een meter als ze willen - dus hou daar rekening mee.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begon met mijn konijnen Bobby 1,5 kilo en Floor 2,7 kilo met 4m2 permanente ruimte maar ik kwam er al gauw achter dat Bobby 1,5 kilo zoveel energie had/heeft dat hij met Meike nu 10m2 heeft. Ik persoonlijk zou zeggen hoe meer ruimte hoe gelukkiger ze zijn. En staar je niet blind op de 4m2 voor kleine konijnen, wat ik dus deed, want juist kleine konijnen kunnen zo bijzonder actief zijn dat ze juist meer meters kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Mvdwanimal1980 zei:

Wij denken erover om 2 dwergkonijntjes binnen te gaan houden,

Een belangrijke vraag is: waar haal je je konijnen vandaan? Ga a.u.b. naar een konijnenopvang. Dat is de goedkoopste en beste oplossing. Die van mij waren gevaccineerd, gesteriliseerd en zelfs gechipt. Niet van een particulier op Marktplaats kopen of fokker maar echt bij een konijnenopvang.

 

Zelf heb ik ze buiten in een volière. Ik heb twee dwergen en ze hebben 18m2. Vanuit de huiskamer kan ik ze zien.

Binnen lijkt me erg moeilijk vanwege het knagen. Buiten kunnen ze hun hart ophalen. Aan aluminium en gaas valt moeilijk te knagen. 

Verdiep je er goed in en kijk wat je mogelijkheden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in mijn onwetendheid begonnen met 1 konijn uit de dierenwinkel in een door diezelfde dierenwinkel geadviseerde binnen kooi van 100x50 cm.

Al snel was Fluffy het daar niet mee eens en begon met tralie knagen. Er toen voor gekozen om hem op de momenten dat er iemand thuis was ( het was midden in de corona pandemie) los te laten. Mijn vloerkleed en de internet kabel heeft hij kapot gemaakt.

Ergens in die tijd kwam ik op bunnybunch terecht. Ik heb er toen voor gekozen om Fluffy te laten castreren en bij de opvang te laten koppelen aan een voedster.

Inmiddels vond ik los lopende konijnen in de woonkamer niet zo praktisch meer, dus besloten om het kersverse koppel in een nieuw hok + ren buiten te huisvesten. Het standaard hok dat ik gekocht had was echter een ramp om schoon te maken. Uiteindelijk hebben we zelf een grote ren gemaakt van 5m2 waar ik zelf in kan staan. Konijnen blij en ik ook blij 😀 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dingen waar ik tegenaan loop: We denken aan Angora konijnen. Er wordt over het algemeen aangeraden deze binnen te houden of buiten overdekt. Toch zie ik vaak fokkers (ik woon in Frankrijk) die deze konijnen gewoon in een niet overdekte buitenren houden. Nu heb ik ook deze ren gezien (zie link) en misschien is dat ook een goede optie. Met tegels erin. https://www.cdiscount.com/animalerie/ferme-basse-cour/fdit-poulailler-d-exterieur-3x2x2-m-acier-galvanis/f-1620901-fdi7406559824389.html?idOffre=2641398966

Ook zou ik graag willen weten wat ik het beste kan doen. Kan ik het beste eerst een ram nemen, deze laten castreren en er vervolgens een voedster bij zetten of zou ik 2 rammen tegelijk kunnen laten castreren en deze bij elkaar kunnen houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gecastreerde ram en een (gecastreerde) voedster hebben beste kans om samen te kunnen, maar de karakters bepalen of dat daadwerkelijk ook lukt. Net als wij mensen niet uitgehuwelijkt willen worden willen konijnen eigenlijk ook zelf een partner kiezen waar ze een klik mee hebben. 

 

Is er een specifieke reden dat je angora wil? De meeste langhaar konijnen hebben enorm veel last van dat haar namelijk.  Als je in Nederland zou wonen zou ik je adviseren ze bij een opvang te adopteren. Langhaar konijnen zijn heel lastig te herplaatsen, omdat opvangen wel eerlijk zijn over de zorg, hoe verschikkelijk de meeste konijnen het vinden en hoe veel tijd je er aan kwijt bent. En een konijn kan 10-15 jaar oud worden, zie je het dan nog steeds zitten?

Ik weet dat er een aantal konijnenopvangen zijn die er een gratis les konijnen trimmen bij geven om te voorkomen dat de situatie waar die konijnen vaak uit komen zich herhaalt. 

 

Wat huisvesting betreft, buiten kan, maar dan wel echt droog. En ik weet niet waar je in Frankrijk zit, maar warmer dan 25 graden vinden konijnen ook echt niet fijn, de langhaar konijnen zeker niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Een gecastreerde ram en een (gecastreerde) voedster hebben beste kans om samen te kunnen, maar de karakters bepalen of dat daadwerkelijk ook lukt. Net als wij mensen niet uitgehuwelijkt willen worden willen konijnen eigenlijk ook zelf een partner kiezen waar ze een klik mee hebben. 

 

Is er een specifieke reden dat je angora wil? De meeste langhaar konijnen hebben enorm veel last van dat haar namelijk.  Als je in Nederland zou wonen zou ik je adviseren ze bij een opvang te adopteren. Langhaar konijnen zijn heel lastig te herplaatsen, omdat opvangen wel eerlijk zijn over de zorg, hoe verschikkelijk de meeste konijnen het vinden en hoe veel tijd je er aan kwijt bent. En een konijn kan 10-15 jaar oud worden, zie je het dan nog steeds zitten?

Ik weet dat er een aantal konijnenopvangen zijn die er een gratis les konijnen trimmen bij geven om te voorkomen dat de situatie waar die konijnen vaak uit komen zich herhaalt. 

 

Wat huisvesting betreft, buiten kan, maar dan wel echt droog. En ik weet niet waar je in Frankrijk zit, maar warmer dan 25 graden vinden konijnen ook echt niet fijn, de langhaar konijnen zeker niet. 

Ik zit in de Creuse, midden Frankrijk, een koeler deel in Frankrijk. Hier heb je echt 4 seizoenen. Veel mensen uit het zuiden komen tegenwoordig vaak juist naar de Creuse vanwege de koelte. 🙂 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fokkers vaak niet vertellen is dat je konijnen pas vanaf 16 weken kunt koppelen. Dus als je een ram koopt van 8 weken, dan kun je hem met een week of 12 laten castreren. Na 14 dagen is hij niet meer vruchtbaar, dus dat past mooi binnen die 16 weken. Maar hij moet dus wel 8 weken alleen zitten. Zeker voor een konijntje dat net bij zijn moeder weg is vind ik dat erg lang. Misschien nog een reden om bij een opvang te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben ze konijnenopvang in Frankrijk? Ik heb geen idee.

 

Mogelijk zijn er in Frankrijk andere mogelijkheden rondom castratie en kan het net zoals in Duitsland voor de 12 weken gedaan worden (kan ook 11 zijn, ik zeg het uit mijn hoofd). Hierdoor hoeft een ram dus niet alleen te zitten, omdat je de castratie doet VOORDAT hij vruchtbaar is. Je zou eens bij een dierenarts kunnen informeren hoe dat daar gaat. Hier in Nederland doen ze dat tussen de 16 en 20 weken over het algemeen, dus na het vruchtbaar worden, bij kleine konijnen kan het soms iets eerder. Wat je ziet in mijn verhaal dat er vanuit wordt gegaan dat rammen dus vanaf een week of 12 vruchtbaar zijn, soms is dat eerder, dus zeggen wij altijd haal ze met de leeftijd van 10 weken uit elkaar. Daardoor kan het dus zo zijn dat ze wel 3 maanden alleen moeten zitten!

 

Ik vind het nogal wat om voor Angora konijnen te kiezen, dat zou niet mijn voorkeur hebben. @Suus1978 Had jij niet eerder een konijn met een hele moeilijke vacht? Het is altijd goed om van een ervaringsdeskundige te horen hoeveel werk daar in gaat zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Teddy Widder gehad. Geen supermoeilijke vacht, maar ik ging elke 6 weken met haar naar de kapper om het kort en netjes te houden. Op moeilijke plekjes (oksel, kont, liezen) klit het toch heel snel en de huid is daar ook kwetsbaar. In de opvang zie ik vaak genoeg verwaarloosde langharen binnenkomen en dat is soms echt hartverscheurend. Een paar weken terug kwam er een konijn binnen dat gewoon een soort harnas van vervilte vacht had. Die is uiteindelijk vrijwel kaal geschoren. Echt ontzettend sneu (maar hij was daarna heeeeel blij). Ik had haar binnen, maar buiten zou ik niet zo snel doen. Er blijft zo makkelijk van alles in die vacht hangen. Dat kun je er wel uitkammen, maar als ik zie hoe grof dat soms gaat, vind ik dat best zielig eerlijk gezegd.

 

Volgens mij heeft @Jamesthebunnybutler een konijn gehad met een moeilijke vacht die ook nog eens helemaal niet van kammen/borstelen hield.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat de konijnenopvang waar ik vrijwilliger ben langharige konijnen niet buiten uitplaatst, tenzij de ren echt volledig droog en beschut is (denk aanbouw aan een tuinhuis ofzo). En dat langharige echt erg moeilijk te plaatsen zijn omdat het mensen echt afschrikt hoeveel werk het is om de vacht goed bij te houden. Dus mocht er in jouw buurt in Frankrijk een konijnenopvang of asiel bestaan, ga daar dan zeker kijken voor langharige konijnen voor je naar een fokker gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben toch besloten om niet voor konijnen te kiezen, omdat we liever de dieren binnen willen houden. Voor konijnen hebben we eigenlijk te weinig ruimte binnen (misschien wel de minimale maten, maar dat vind ik te weinig....), maar we hebben wel voldoende ruimte voor 2 cavia's. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .