Ga naar inhoud

Caviatopic 2024


Evee

Aanbevolen berichten

  • 4 weken later...

Fijn! Bibi en Coco waren helaas erg gestresst. We hadden expres de ramen (isolatie glas) dicht gedaan en ook nog de verduisterende gordijnen tegen de lichtflitsen. Natuurlijk wel licht in de kamer. Ze hebben vooral in hun thee mutsen gezeten en wilde niet eten.

Gelukkig zijn ze nu weer gewoon zichzelf.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wol en Koko reageerden gelukkig totaal niet op het vuurwerk. Er was hier een vuurwerkverbod, maar dat was niet echt merkbaar. De gordijnen stonden gewoon open, zodat ikzelf het vuurwerk kon zien (als ze erg gestrest waren geweest had ik het denk ik wel dichtgedaan), maar ze zaten rustig hooi te eten. Ik was nog van plan een groenteschotel klaar te maken als afleiding, maar het is er niet meer van gekomen en was achteraf gelukkig ook niet nodig geweest.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 15-1-2024 om 19:50, Evee zei:

Die app moet je echt niet installeren daarvan. 

Klopt. Pas nog een artikel over gelezen. Ze zijn eerder ook uit de appstore geweerd maar kennelijk weer binnen gekomen. Ze blijken iets te installeren dat allerlei gegevens doorgeeft aan geïnteresseerden. Daar worden ze goed voor betaald vandaar dat ze zo ontzettend goedkoop zijn. En je moet per se via de app bestellen. Ik wilde hem pas ook installeren en had toch wat wantrouwen en ging googelen en vond dit:

 

https://www.vriendin.nl/nieuwtjes/temu-app-niet-betrouwbaar/

 

Maar wat een leuke kooi. Zijn cavia's zo zindelijk? Je ziet niets in hun kooi liggen. Haha en die grijze verbouwt bijna alles. Valt dat  houten huisje nooit om? Het lijken wel ADHD'ers. Leuk om dat filmpje te zien!

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Maar wat een leuke kooi. Zijn cavia's zo zindelijk? Je ziet niets in hun kooi liggen. Haha en die grijze verbouwt bijna alles. Valt dat  houten huisje nooit om? Het lijken wel ADHD'ers. Leuk om dat filmpje te zien!

Hahaha dat is een kwestie van meerdere keren per dag keutels rapen en op tijd plas matjes verschonen 😅

Ze zijn deels wel zindelijk en plassen ook op hun wc bak.

 

Dat houten huis wordt regelmatig omgegooid en er is een extra opening in geknaagd 😂

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 15-1-2024 om 17:12, mammafelina zei:

Een grote bestelling gedaan bij Temu voor de caafjes.

https://www.dropbox.com/scl/fi/9k6xvf62zgn3uzi9ia5dj/Foto-15-01-2024-13-11-55.jpg?rlkey=ka3z505p2jp9im4nizgzh0gxw&dl=0
 

Alvast wat kleine dingetjes in hun verblijf gezet:

 

Wat een leuk filmpje!! Leuke spulletjes inderdaad.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze keer geen leuk verhaal of lieve foto's, maar verdrietig nieuws. Ik had een caafje te logeren die hier de periode na zijn castratie vertroeteld en verwend zou worden totdat hij mocht gaan daten. Dat was hem helaas niet gegund 😢 Ik ging naar bed en er was niets aan de hand, hij had goed gegeten en lekker op schoot gelegen. De volgende ochtend werd ik wakker en was het mis. Hij bewoog amper, stond wankel op zijn pootjes en hij had 's nachts niks gegeten. Ik heb snel medicijnen opgehaald bij de opvang, maar toen ik thuis kwam ging het heel slecht en hij is niet lang daarna in mijn armen overleden. Ik ben er kapot van en ik blijf me maar afvragen wat dit nou toch geweest kan zijn. Ik weet dat dit soort dingen kunnen gebeuren, maar toch blijf ik piekeren. Was er iets met het eten? Was de snuggle safe te warm? Heb ik iets over het hoofd gezien? Nog steeds pieker ik me suf. Ik vind het vooral vreselijk voor de oude eigenaar. Die heeft hem met ontzettend veel verdriet afgestaan en dan krijgt ze ook dit bericht nog. Echt waardeloos.

  • Verdrietig 10
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat rot zeg! Dit soort dingen blijven zo lastig, je zal je altijd blijven afvragen wat het was. Een infectie, interne bloeding, onderliggende problemen zoals problemen aan hart of een ander orgaan, het kan zoveel zijn. De kans is heel klein dat het door jouw goede zorgen is gekomen, dat verwacht ik echt niet. Ik snap wel dat je in je hoofd alles na gaat, het "wat als ik dit of dat anders had gedaan". Nergens voor nodig, maar wel onderdeel van het rouwproces. Ik geloof altijd dat mensen met goede bedoelingen altijd de beste keuzes maken met de kennis en informatie van dat moment, ook jij.  Je kan niet terug in de tijd, dit is hoe het is. Er over piekeren verandert de uitkomst niet.Je maakt op het moment de beste keuzes met de kennis die je hebt. Deze cavia is vertroeteld en goed verzorgd bij jou thuis gegaan. De uitkomst is rot, maar de situatie was dat niet. Hij had kans op een fijne toekomst en was goed verzorgd. Meer kun je niet doen. Heel veel sterkte met het verlies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me voorstellen dat je je hoofd er over breekt. Waarom denk je dat het aan de voeding kan liggen? Ik kan dat niet goed plaatsen bij de symptomen.

 

Wat Evee aangeeft aan opties, vind ik meer voor de hand liggen. Ik zat ook nog te denken, misschien is er een medicijn dat hij niet (goed) kon afbreken, waardoor je dus een soort van vergiftiging krijgt, maar dat is aangeboren en dat had je niet kunnen voorzien. Inwendig abces misschien, dat is gebarsten?

 

Dit is zo snel gegaan, ik denk niet dat je iets anders had kunnen doen, dan wat je nu hebt gedaan. De dierenarts had hij waarschijnlijk ook niet gehaald, als je met medicijnen halen al te laat was, wat had een dierenarts dan nog kunnen doen? Neem in ieder geval jezelf niks kwalijk. Slapen moet ieder mens en hij zat er voor je ging slapen goed bij en je hebt meteen gehandeld toen je zag dat het niet klopte. Meer kun je niet doen, denk ik.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Suus1978 zei:

Zijn castratie was al een paar dagen daarvoor en hij had nergens last van. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het dan nog zo ontzettend mis kan gaan. Ik zal het nooit weten. Hopelijk heeft hij geen pijn gehad en voelde hij zich niet alleen 💔

 

Drie weken na mijn kijk-operatie kreeg ik Neuritis vestibularis (evenwichtsorgaan ontsteking - nooit eerder gehad) en mocht ik opgehaald worden door de ambulance. Ik was niet eens in hetzelfde gebied geopereerd. Gewoon verzwakt systeem, ontstekingen die het niet weg kon werken en *bam* toen was ik de pineut. Man gelijk pissig dat ik niet genoeg had gerust en de zwaardere pijnstilling met ontstekingsremmers al snel had afgebouwd. De dag ervoor was er nog niets aan de hand.

 

Helaas lijkt het soms heel goed te gaan, maar heeft het lijf het toch te zwaar te verduren. Zeker bij dieren is het moeilijk te zien. Je hebt echt alles gedaan wat je moest doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Kolino zei:

Ik kan me voorstellen dat je je hoofd er over breekt. Waarom denk je dat het aan de voeding kan liggen? Ik kan dat niet goed plaatsen bij de symptomen.

 

Wat Evee aangeeft aan opties, vind ik meer voor de hand liggen. Ik zat ook nog te denken, misschien is er een medicijn dat hij niet (goed) kon afbreken, waardoor je dus een soort van vergiftiging krijgt, maar dat is aangeboren en dat had je niet kunnen voorzien. Inwendig abces misschien, dat is gebarsten?

 

Dit is zo snel gegaan, ik denk niet dat je iets anders had kunnen doen, dan wat je nu hebt gedaan. De dierenarts had hij waarschijnlijk ook niet gehaald, als je met medicijnen halen al te laat was, wat had een dierenarts dan nog kunnen doen? Neem in ieder geval jezelf niks kwalijk. Slapen moet ieder mens en hij zat er voor je ging slapen goed bij en je hebt meteen gehandeld toen je zag dat het niet klopte. Meer kun je niet doen, denk ik.

 

 

Toen ik wakker werd en zag dat het niet goed ging, heb ik hem op schoot genomen. Toen ging hij steeds verzitten en dat deed denken aan buikpijn. Hij had ook niks gegeten, hij had amper gekeuteld en zijn buik voelde best strak/gespannen, dus dan denk je toch al snel aan problemen met maag/darm/spijsvertering. Daarom zou ik starten met metacam, infacol, emeprid en cisaral. Ik dacht aan iets met voeding, omdat ik altijd veel verschillende soorten groente en (verse) kruiden geef en ze dat niet altijd gewend zijn. Cavia's zijn minder gevoelig dan konijnen, maar je weet nooit. Ik had hem van alles een klein beetje gegeven, dus eigenlijk kan dat het niet zijn. Hij werd door de eigenaar ook enorm verwend, dus een takje dille of koriander meer of minder maakt het verschil niet. En als er al problemen ontstaan, dan is het diarree of iets dergelijks, ze gaan er niet dood van. Het was een naaktcavia, die schijnen toch wel erg kwetsbaar te zijn. In de opvang is het al meerdere keren fout afgelopen zonder dat er een duidelijke oorzaak is. Ik heb al met al nog steeds geen idee, het heeft geen zin om me schuldig te voelen, maar dat doe ik toch (waarom heb ik nog een kort praatje gemaakt en ben ik niet meteen terug naar huis gegaan met de medicijnen?!) en ik blijf waarschijnlijk nog wel even piekeren. Toch fijn om hier even mijn hart te luchten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel mogelijk dat hij is stil gevallen natuurlijk (stille darm), maar dat zou ik eigenlijk wat sneller na de ingreep verwachten. Als hij al groente gewend was, dan is die kans klein en wat je zegt, dan had je dunne poep verwacht. Waarom je een kort praatje gemaakt hebt, dat gaat vaak automatisch, of het uit had gemaakt is maar de vraag.

 

Met alles wat je omschrijft klinkt orgaanfalen wel het meest voor de hand liggend.

 

Hopelijk krijgt je hoofd weer wat rust met de tijd, je hart luchten is goed om te doen, dan kun je ook makkelijker het een en ander op een rijtje zetten.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdrietig, @Suus1978. Je kan jezelf niks verwijten, je hebt er alles aan gedaan en goed voor hem gezorgd. Extra moeilijk om dan te weten dat het vorige baasje zo van hem hield en hem een beter leven gunde. Maar je kan er niks aan doen. Wie weet was dit ook gebeurd als hij nog bij zijn vorige baasje was geweest, je weet het gewoon niet. 

 

Het piekeren hoort er helaas vaak bij. Misschien helpt het nog iets om dat te weten. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .