Ga naar inhoud

500 gram afgevallen in 1 week


mammafelina

Aanbevolen berichten

Vanochtend weer met beide konijnen op de weegschaal gestaan.

Tot mijn grote schrik is Fluffy binnen een week 500 gram afgevallen en dat terwijl hij toch al niet zo zwaar was.

Hij weegt nu nog maar 1.2 kilo en dat is echt veel te weinig.

Gelukkig is hij nog wel steeds zijn gewone vrolijke enthousiaste zelf en maakt hij absoluut geen zieke indruk.

Qua voer krijgen Fluffy en Pip 60 gram care + per dag voor beide. Dat is 15 gram per kilo volwassen lichaamsgewicht per konijn. Ik verdeel dit over 2 porties.

Hun exacte schema is:

Ochtend tussen 7 en 9 uur vers hooi

Ochtend een uur na het hooi 30 gram care + junior 

Rond 13 uur weer vers hooi (is dan nog niet op, maar het hooi van de ochtend wordt dan niet meer gegeten.)

Rond 17 uur een groenten/kruiden schotel.

Rond 20 uur 30 gram care + voor volwassen konijnen

Rond 22 uur weer vers hooi.

Ze eten beide geen grote hoeveelheden hooi, maar komen ongeveer wel aan wat ze per dag nodig hebben.

Zou ik Fluffy bij moeten voeren? Met wat kan ik dat dan het beste doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Misschien kun je voor de zekerheid ook wat keutels van hem meenemen voor ontlastingonderzoek. Mijn vorige voedster was tijdens een vakantie in de opvang ook vrij veel afgevallen en bleek toen last van wormen te hebben. 

Dan moet ik wel weten welke keutels van hem zijn. Ga zo even kijken of ik daar achter kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei mammafelina:

Dan moet ik wel weten welke keutels van hem zijn. Ga zo even kijken of ik daar achter kan komen.

Mocht je daar niet achter kunnen komen, bij wormbesmettingen is de kans groot dat als de één het heeft, de ander het ook heeft. Dus als je er niet achter kan komen zou ik gewoon de meest verse keutels die je tegenkomt in een zakje doen en meenemen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of had je de vorige keer net zelf gedronken of gegeten of niet naar het toilet geweest nog (sorry, beetje rare praat, maar ja) voor je op de weegschaal ging staan met hem of juist juist het tegengestelde deze keer? Jemig de pemig, een derde van zijn toch al niet ruime gewicht kwijt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van de dierenarts. Fluffy is helemaal onderzocht en de dierenarts kon geen afwijkingen vinden.

 

  • Zijn buikje voelt zacht en soepel aan en ze voelt normale keutels zitten, ter demonstratie poepte Fluffy gelijk even op de behandeltafel.
  • Ze voelt in elk geval geen gas of andere rare dingen.
  • Zijn blaas voelt ook goed aan en zijn urine ziet er niet afwijkend uit, ook dat liet hij gelijk even zien.
  • Er is met een kijkertje in zijn bekje gekeken, maar ook daar zijn geen afwijkingen gezien.
  • Zijn darmen klinken goed.
  • De enige dingen die afwijken zijn dus zijn gewicht, bij de dierenarts was hij 1,4 kilo en zijn temperatuur die was 39,9

 

De dierenarts vond zijn gewicht nog niet schokkend laag, 5 weken geleden woog hij daar nog 1,3 kilo. Hij is in elk geval niet te mager, maar mag best wel wat zwaarder wegen. De dierenarts denkt echter dat hij niet zwaarder wordt dan 2 kilo. 

Voor de verhoging hebben we metacam meegekregen. Hij moet gedurende 5 tot 7 dagen 1x per dag 0,5 ml hebben.

Fluffy moet 2x in de week gewogen worden en ik moet zijn gewicht bijhouden. Als hij nog meer afvalt moet ik weer aan de bel trekken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei JokeC:

Of had je de vorige keer net zelf gedronken of gegeten of niet naar het toilet geweest nog (sorry, beetje rare praat, maar ja) voor je op de weegschaal ging staan met hem of juist juist het tegengestelde deze keer? Jemig de pemig, een derde van zijn toch al niet ruime gewicht kwijt...

Ik ben ook vandaag weer eerst zelf op de weegschaal gaan staan zonder Fluffy en daarna met Fluffy.

De twee gewichten heb ik van elkaar afgetrokken en zo kwam ik op 1,2 kilo vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je zo'n digitale personenweegschaal? Die kan bij mij zo een paar honderd gram verschillen als ik er een paar keer achter elkaar op ga staan. Ik weeg Betsy altijd op de keukenweegschaal, zij blijft wel in dat bakkie zitten. Met Gijs gaat dat niet, die raakt in paniek als je hem pakt. Anders misschien even kijken voor een babyweegschaal, dan kun je het wat preciezer in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik had moeten weten dat je het gewoon correct gedaan had, het was meer dat je misschien in je bezorgdheid iets over het hoofd gezien kon hebben. 😳

 

Ik heb ook een babyweegschaal waar ik regelmatig wat lekkers op leg zodat ze gewend zijn aan het ding. Ze hoppen er bijna altijd zonder probleem op. Gelukkig.

aangepast door JokeC
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei JokeC:

Sorry, ik had moeten weten dat je het gewoon correct gedaan had, het was meer dat je misschien in je bezorgdheid iets over het hoofd gezien kon hebben. 😳

Je hoeft daar geen sorry voor te zeggen hoor. Vindt het alleen maar fijn dat iedereen zo goed mee denkt hier. 🙂

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Eefje:

Heb je zo'n digitale personenweegschaal? Die kan bij mij zo een paar honderd gram verschillen als ik er een paar keer achter elkaar op ga staan. Ik weeg Betsy altijd op de keukenweegschaal, zij blijft wel in dat bakkie zitten. Met Gijs gaat dat niet, die raakt in paniek als je hem pakt. Anders misschien even kijken voor een babyweegschaal, dan kun je het wat preciezer in de gaten houden.

Ik kan Fluffy ook proberen op de keukenweegschaal te wegen. Toen hij nog maar net bij ons was deed ik dat weleens. 

Omdat ik nu beide konijnen wilde wegen en pip denk ik niet in het bakje van de keukenweegschaal past ben ik op de personen weegschaal gaan staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei mammafelina:

Net terug van de dierenarts. Fluffy is helemaal onderzocht en de dierenarts kon geen afwijkingen vinden.

 

  • Zijn buikje voelt zacht en soepel aan en ze voelt normale keutels zitten, ter demonstratie poepte Fluffy gelijk even op de behandeltafel.
  • Ze voelt in elk geval geen gas of andere rare dingen.
  • Zijn blaas voelt ook goed aan en zijn urine ziet er niet afwijkend uit, ook dat liet hij gelijk even zien.
  • Er is met een kijkertje in zijn bekje gekeken, maar ook daar zijn geen afwijkingen gezien.
  • Zijn darmen klinken goed.
  • De enige dingen die afwijken zijn dus zijn gewicht, bij de dierenarts was hij 1,4 kilo en zijn temperatuur die was 39,9

 

De dierenarts vond zijn gewicht nog niet schokkend laag, 5 weken geleden woog hij daar nog 1,3 kilo. Hij is in elk geval niet te mager, maar mag best wel wat zwaarder wegen. De dierenarts denkt echter dat hij niet zwaarder wordt dan 2 kilo. 

Voor de verhoging hebben we metacam meegekregen. Hij moet gedurende 5 tot 7 dagen 1x per dag 0,5 ml hebben.

Fluffy moet 2x in de week gewogen worden en ik moet zijn gewicht bijhouden. Als hij nog meer afvalt moet ik weer aan de bel trekken.

 

 

Als ik het goed begrijp dan vindt de dierenarts Fluffy op goed gewicht?

Als Fluffy wel blijft afvallen dan denk ik dat er wel verder moet worden gekeken dan de basis. Of urine/poep afwijkend is kun je niet altijd zien, maar moet dan onderzocht worden. Fluffy eet gewoon normaal wat ik lees dus dan denk ik niet meteen aan iets dat mis kan zijn in het gebit of darmen. Dan zou ik eerder denken aan een worm/parasiet (iets in het lijfje) o.i.d.

Ik weet niet wat anderen vinden van de temperatuur, want ik heb daar iets minder kaas van gegeten ;-).Wat ik wel wat gekkig vindt is dat als de dierenarts dit echt een verhoging vindt dat ze dan medicatie mee geeft maar daarmee is het probleem niet opgelost 🤨 

Eerst maar even goed het gewicht in de gaten houden denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het scheelt in ieder geval 2 ons in Fluffy's voordeel tussen thuis wegen en bij de DA. 🙂 Maar dan moet meneertje toch nog een ons of zeven aankomen als de DA goed ingeschat heeft wat zijn gewicht moet gaan worden. Een parasietenonderzoek in de keutels is helemaal niet zo duur en de uitslag is vaak snel bekend. Je zou zeggen dat je het dan als DA voor de zekerheid even laat doen als het niet duidelijk is wat Fluffy mankeert. Duimen maar dat Fluffy snel beter wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb specifiek naar ec en parasieten onderzoek gevraagd. Had ook verse ontlasting mee genomen, maar de dierenarts zag na lichamelijk onderzoek geen reden om verder te kijken.

Ik houd Fluffy natuurlijk zelf goed in de gaten. Heb gezien hoe het temperaturen makkelijk kan dus dat kan ik eventueel ook zelf doen. Zijn gewicht houd ik natuurlijk ook in de gaten. 

Vooralsnog is hij nog steeds zijn ondeugende, lieve, vrolijke zelf.

Hij heeft inmiddels goed hooi gegeten en hij keutelt ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .