Ga naar inhoud

Vinden jouw konijnen aaien fijn?


Wat vinden jouw konijnen van geaaid worden?   

17 leden hebben gestemd

  1. 1. Vinden jouw konijnen aaien fijn?

    • Ja, heel fijn
      4
    • Ja, maar alleen als ze er zelf zin in hebben.
      11
    • Nee, ze worden liever niet geaaid.
      8


Aanbevolen berichten

Konijnen hebben het imago heel erg aaibaar te zijn. In de praktijk merken we dat de meeste konijnen dat eigenlijk helemaal niet zo zijn, of alleen onder bepaalde voorwaarden.

 

 

Vinden jouw konijnen het fijn om geaaid te worden? Of helemaal niet?

Of misschien alleen als ze er zelf zin in hebben. Of als je op een bepaald plekje aait. 

 

Kortom: 

Wat zijn de voorkeuren van jouw konijnen als het om aaien gaat? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee opties aangevinkt omdat mijn konijnen er ook verdeeld in staan. 

 

Sofie is een blijf-van-mijn-lijf konijn. Zij wil echt niet geaaid worden.

 

Brenda en Harold alleen als ze er zelf zin in hebben. De kopjes, wangetjes, nekjes en bij de ooraanzet (niet aan de oren zelf) zijn dan fijne plekjes waar ze gekrabbeld wil worden en gewoon met vlakke hand over de rug aaien, dat mag ook wel 🙂 Maar als ze het beu zijn, dan gaan ze er lekker weer vandoor. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke poll! Ik ben benieuwd.

 

Ik heb de optie ‘Nee, ze worden liever niet geaaid’ aangevinkt, maar ‘Nee, ze willen ABSOLUUT niet aangeraakt worden (blijf van me af!)’ zou beter passen 😉 

 

Ik heb een paar konijnen gehad die het heerlijk vonden om geaaid te worden, en een paar die er zo heel af en toe lekker voor gingen zitten, en verder konijnen die het echt afschuwelijk vonden om aangeraakt te worden.
 

Do valt in die laatste categorie, ze is erg nieuwsgierig en is echt niet bang voor me, maar wil gewoon echt niet aangeraakt worden. De andere konijnen die ik had in die categorie waren wel te bang om aangeraakt te worden. Ook prima, ik aai ze alleen als ze dat zelf ook willen. Het is al leuk als ze dan een brokje uit je hand durven te pakken. Dobby valt ook in de laatste categorie, maar wie weet mag ik hem op den duur af en toe een aaitje geven tijdens het eten. Hij vindt me nu nog spannend, maar is al een stuk minder bang dan in het begin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kushi kan ik aaien maar het liefste alleen over haar koppie en oren en ze moet er zin in hebben anders loopt ze weg, als ze het echt fijn vindt gaat ze lekker knarsetanden.

Als ze hooi eet kan ik haar beter aaien. Micha kan ik alleen over zijn koppie aaien als Kushi tegen hem aan zit want dan denkt hij dat Kushi hem wast. Anderzijds draait hij zijn hoofd weg en als hij op het dak zit probeert hij je te likken. Hem kan ik uitgebreid aaien als hij hooi aan het eten is. Soms als Kushi op het dak zit en ik haar aai dan komt hij erbij en gaat mijn hand zitten likken terwijl ik haar probeer te aaien.  

 

Als je het hebt over affectie in dat geval. Micha likt al vanaf dat hij bij ons is. Zit ik op mijn hurken om de ren aan te vegen, moet ik stoppen omdat hij mijn hand met likjes "gijzelt". Hij doet het niet altijd, ik heb het idee dat we het moeten "verdienen". Het heeft ook met geur te maken want als ik me heb gedoucht dan doet hij het ook niet.

 

Verder als ik tegen Kushi praat gaat ze ook wel eens knarsetanden. Micha deed het gisteren ook. Echt geweldig dat ze dat op verschillende manieren tonen

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knaag is hier het meeste van het aaien, Satje het minst. Het liefst worden ze geaaid als ze brokken of groenten zitten te eten. Ze vinden het ook leuk om op schoot te zitten, maar dat is niet om leuk op schoot te zitten, ze vinden het gewoon leuk om eten voor te krijgen😂😂. Maar het is wel heel goed voor onze band, want ze zijn absoluut niet bang voor mij, hooguit is Knaag soms een beetje brutaal. Zoals vanmiddag, ik kwam de groenten brengen, maar voor mevrouw ging het niet snel genoeg, dus ging ze om dat te laten merken aan mijn broek trekken…🤦‍♀️.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook regelmatig pleegkonijnen dus ik heb alle variaties al voorbij zien komen. Het is dus ook zeker niet zo dat konijnen uit het asiel niet tam kunnen zijn. 

De meesten vinden het wel prima om geaaid te worden, laatst had ik een pleegkonijn dat echt absoluut niet aangeraakt wilde worden, en soms zit er ook een bij die er echt om komt vragen en voor gaat zitten.

 

Mijn eigen konijnen kan ik vaak wel aaien als ze aan het eten zijn, maar ik heb het idee dat ze het meer tolereren dan dat ze er echt gelukkig van worden. Ze hebben elkaar en wassen en kroelen genoeg, daar hebben ze mij niet voor nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scarlett is een knuffelkont. Ze vraagt erom, gaat er voor zitten, tikt me extra aan, springt op schoot en heeft zelfs plekjes in de ren waar ze het liefst zit om geaaid te worden. Als ik niet genoeg aai, dan is ze echt wel wat humeurig. Er wordt op het raam/deur gebonst of ik wel kan komen aandacht geven. Zo was ze al in het asiel, maar hier thuis is het nog erger geworden. 😅. Ze wil overal geaaid worden, maar over de wangen vindt ze super fijn. Altijd knarsentanden hier.


Lodewijk wil het liefst geaaid worden als hij geflopt ligt. Dan gaan zijn oogjes dicht en zijn koppie naar beneden en dan moet ik van kop tot staart aaien. Verder komt hij vaak buurten en dan wil hij liever dat je met hem springt, maar aaien wil hij dan ook weleens. Soms gaat hij er dan ook wel toch voor liggen. Ik mag meer aaien dan mijn man. Die heeft hem een aantal keer opgepakt, dus daar is hij nog steeds alerter bij.

 

Het is heel leuk om aaibare konijnen te hebben. Mijn jeugdkonijn sprong op schoot, ging van je schoot naar je nek liggen en wilde dan rustig 30 minuten geknuffeld worden. Was hij klaar dan sprong hij er weer af en liep hij naar de deur. Kon hij weer lekker buiten spelen. Beide konijnen doen dat nog niet, maar goed, het zou best kunnen dat dit straks ook wel komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is hier andersom. Haha, als ik in de ren ben, komt Flo me vaak aan mijn benen likken. Dus met mooi weer bijv. Als ik hem wil aaien speert hij weg. Nee, bang is hij niet. Voor niemand. Hij benadert iedereen maar aaien, nee. Rosie ook niet echt. Soms even achter haar oor als ze aan het eten is maar ze zijn meer van het: blijf van mijn lijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hubble vind het heerlijk om geaaid te worden, gaat er echt voor zitten met zijn kopje plat op de grond. Hij trekt ook aan je als hij aandacht wil. Silke zoekt soms wel toenadering maar vind het ook heel spannend. Soms wil ze wel even over haar kopje geaaid worden, als ze naast Hubble zit. Dat lijkt ze dan ook best fijn te vinden. Ik heb bij het stemmen daarom voor ‘heel fijn’ en ‘liever niet’ gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lappie was echt een knuffel nijn. Kon uren tegen ons aanliggen en aaien maar. Greep telefoon uit onze handen, boeken etc om maar geaaid te worden.❤️

 

De kleine aait ons maar wil zelf niet geaaid worden. Heeeeullll af en toe vraagt hij er wel om door zijn koppie onder mijn hand te duwen. Maar mag alleen koppie en beetje tussen zijn oortjes en neusje. Ga ik richting zijn rug dan schiet hij als een vlo omhoog...poink en weg.

 

Leeuw op zijnnn tijd .. maar dan moet het ook direct gebeuren. En het liefst kont krabben. Gebeurt dat niet snel genoeg dan bijt hij en behoorlijk hard hihi likken doet hij niet maar wel als zijn kont goed gekrabbeld wordt. Is ook een plek waar hij zelf nog steeds niet goed bij kan. Maar hij vind het ook heerlijk om gewoon geaaid te worden van kop tot staart.😊 En dan komt kleine wel vaak erbij liggen en dan samen tegelijk aaien en likken ze elkaar🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn voor elke optie:

 

Milo vindt het echt niet fijn om geaaid te worden, ik kan dit alleen doen als hij aan het eten is (dan laat hij het toe) maar als hij niet eet is hij weg zo gauw ik één aaitje gegeven heb haha. Nu denk ik dat dit ook met zijn verleden te maken heeft, de afgelopen maanden was op en neer rijden naar de dierenarts en veel medicatie geven (wat hij écht niet leuk vindt) Ik denk dat hij hierdoor niet meer zo blij wordt van mensenhanden helaas.

 

Milly daarintegen vindt het (over het algemeen) heerlijk om geaaid te worden! Vooral in de middag of als ze zelf in een ''relaxte'' bui is, ze kan er echt voor gaan liggen met haar kinnetje op de grond zo van ''aai mij'' het liefste over haar voorhoofdje, wangetjes of achter haar oortjes. En als ik dan zelf iets te dicht in de buurt kom met mijn hoofd krijg ik er zelf nog een uitgebreide was/kusjes beurt voor terug, superlief 😊

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdi vindt het fijn om geaaid te worden. Hij komt altijd als eerste naar mij als ik ze eten kom geven. Ook loopt hij mij vrolijk achter na en wil echt aandacht en laat ook merken als hij wil worden geaaid. Als hij er klaar mee is met aaien laat hij dit ook merken door mijn hand en arm weg te duwen met zijn snuitje. Aya is wat schuw en vindt het dan ook niet fijn om echt geaaid te worden. Ik geef Aya op een andere manier aandacht en dat is door haar voer uit mijn hand te laten eten en lekker veel tegen haar praten, wat ik overigens ook bij Verdi doe, praten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .