Ga naar inhoud

Wel of niet laten steriliseren.


Roetsj

Aanbevolen berichten

Ik vind 60% wel erg aan de hoge kant moet ik zeggen. Wel heb ik mijn Snoet laten steriliseren. Dit omdat ze lekker in haar pubertijd zat en we haar zelf ook wat meer rust gunden. Ook voor eventueel later, omdat we gewoon het risico niet willen lopen. 

Ook is ze nu jong en gaat het herstellen ook beter als wanneer ze er eventueel al ziek en verzwakt van zou zijn. 

 

Ik denk dat het een beetje is waar jij je als eigenaar het beste bij voelt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het zelfs dat 50 tot 80% van de voedsters baarmoederhalskanker op latere leeftijd ontwikkelen. Dit was voor mij de reden om allebei mijn voedsters te laten steriliseren. Toekomstige voedsters zou ik persoonlijk ook altijd laten steriliseren. (Een andere reden voor mij was de hormonen) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een voedster gehad die op 5 jarige leeftijd is overleden aan uitzaaiingen van baarmoederkanker, wel zonder dat we het wisten. De dag dat ze overleed kwamen we dus ook achter dat ze zo ziek was. 

Mijn 6 jarige voedster die afgelopen zomer is gecastreerd had al tekenen van een ontstoken baarmoeder dan wel onrustige baarmoeder toen die is verwijderd.

Ik zou toch echt adviseren het wel te doen. Naar mijn weten is het ook 60-80% die ziek wordt. Eigenlijk is er gewoon geen reden om het niet te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tatarataaaaa, er is (natuurlijk) een duidelijk artikel over castratie mét een inderdaad hoog risico-percentage voor de voedsters op baarmoederkanker.

Het is inderdaad een kostbaar grapje om je voedster te laten castreren, maar daar voorkom je dan wel een te vroege akelige dood voor je moppie mee. 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

aangepast door JokeC
aanvulling
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was 150 euro kwijt exclusief medicatie, dus het kost wel wat ja. Nou is mijn dierenarts niet goedkoop volgens mij. Ik heb het bij eentje laten doen om de scherpe kantjes weg te halen, ze had gevochten met een andere voedster. Dat hielp trouwens niet, daarna werd het ook vechten. Eentje is chronisch ziek, daarvoor is narcose geen goed idee, en ik heb er een die niet geholpen is. Daarover twijfel ik nog een beetje, omdat ik geen voorstander bent van snijden in een gezond konijn. Maar de meeste mensen hier kiezen er wel voor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei JokeC:

Tatarataaaaa, er is (natuurlijk) een duidelijk artikel over castratie mét een inderdaad hoog risico-percentage voor de voedsters op baarmoederkanker.

Het is inderdaad een kostbaar grapje om je voedster te laten castreren, maar daar voorkom je dan wel een te vroege akelige dood voor je moppie mee. 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

Vooral akelig inderdaad! Ik heb nog steeds trauma's aan hoe Fluffy is overleden en dat doet ook nog steeds pijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt op zich wel, het percentage. Er is een onderzoek, wel al lang geleden hoor, volgens mij ergens eind jaren 90 al, maar dat maakt het niet minder waar natuurlijk. Maar uit dat onderzoek is inderdaad gebleken dat voedsters ouder dan 4 jaar een kans van 50-80% hadden op baarmoederkanker. 

 

Het is dus nog steeds een belangrijke reden om voedsters te laten castreren. Het beste is om dat tussen de leeftijd van een maand of 6 en 1.5 jaar te laten doen. 

De laatste voedster die ik heb laten castreren was Brenda, daar staat zelfs een fotoverslag van op de website: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/fotoverslag-castratie-sterilisatie-voedster

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voor! Hier alleen gecastreerde voedsters in huis, twee zelf laten helpen (beide waren een jaar of 2, 2,5 oud) en voor de laatste bewust naar een opvang gegaan waar ze de voedsters standaard castreren. Maar eerst even lekker opknappen natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .