Ga naar inhoud

Nieuw konijnenvirus in Nederland ?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Ik heb ook overwogen mijn andere koppel naar binnen te halen, maar dan loop je inderdaad tegen andere problemen aan, zoals je al zei door bv de schoenen die je buiten draagt, dan moet je er steeds aan denken niet meteen door te lopen, maar eerst schoenen uit te doen. Je zal het maar een keer vergeten. Of je hebt bv ook een hond die in huis rondloopt, moet je ook zijn poten steeds schoonmaken. Ik zeg maar wat. 

Ik ga wel met bleek aan de slag, om bv m'n handen af te nemen voor ik iets aanraak. Misschien doet het niets uit en is het alleen ter mijner geruststelling, maar ach, baat het niet, dan schaadt het niet, heb ik toch maar schone handen. Gelukkig ben ik de enige die de nijnen verzorgt, dus moet ik alleen op mezelf letten. Verder probeer ik me niet gek te laten maken. Hooi bv, kan je niet ontsmetten en ik ben net een nieuwe baal begonnen, zal er dus toch echt doorheen moeten. 

Blijft het natuurlijk wel behoorlijk egoïstisch van je huisgenoten. Kan me wel voorstellen dat ze het eens vergeten, maar pertinent niet meegaan in wat je vraagt, is toch wel niet zo netjes, zou ik ook niet mee kunnen lachen. Een beetje respect mag wel. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om de enting uit Frankrijk zelf te bestellen ( Filavac )?

Of is er iemand hier met een opvang of iets dergelijken waar ik mee samen zou kunnen bestellen?

 

Ik ben namelijk benieuwd of dit sneller is dan te wachten tot onze eigen dierenarts het in huis heeft...

Daarnaast hebben wij 9 konijnen en willen we ze eigenlijk het liefste thuis laten enten (door een dierenarts)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jennelyn, je kan en mag niet zelf vaccins bestellen, dat zal toch via een dierenarts moeten.

Wat betreft de vaccinatiesvertrouw ik er wel pp dat UU niet zo maar iets adviseert. Maar ik zou als psrtlulirr ook gewoon afwachten.

PS: io heb vijf keer moeten refreshen voor ik uberhaupt mocht typen en ju mag OK mijn fouten niet corrigeren.. Excuses Ps

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Dollie:

Jennelyn, je kan en mag niet zelf vaccins bestellen, dat zal toch via een dierenarts moeten.

Wat betreft de vaccinatiesvertrouw ik er wel pp dat UU niet zo maar iets adviseert. Maar ik zou als psrtlulirr ook gewoon afwachten.

PS: io heb vijf keer moeten refreshen voor ik uberhaupt mocht typen en ju mag OK mijn fouten niet corrigeren.. Excuses Ps

Dankjewel voor je snelle reactie! Dat dacht ik inderdaad al omdat ik er niks over kon vinden. Kan dit bij UU?? De dierenartsen waar wij normaal naar toe gaan hebben nog niet eens iets gedeeld over het nieuwe virus of niks. Dus ik ben bang dat als ik op hun moet wachten het ontzettend lang duurt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Dollie:

Ik zou eerst eens contact met je eigen dierenarts opnemen. Alle dierenartsen kunnen het tijdelijke vaccin en straks Filavac via UU bestellen, zij dus ook. Dat ze er niks over delen wil niet zeggen dat ze er niet mee bezig zijn. 

Oke bedankt voor de informatie, Ga ik na het weekend even rondbellen!

Nee dat is ook wel waar alleen in de omgeving is er door geen enkele dierenarts iets over meld. Dat vind ik dan wel weer wat minder.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mij eerlijk gezegd wel voorstellen dat dierenartsen in deze wirwar van informatie niet nog van alles gaan delen. Het is uitgebreid in het nieuws geweest dus elke konijneneigenaar in Nederland die niet onder een steen woont is in principe wel op de hoogte, in de media is ook verwezen naar mogelijke maatregelen en geïnteresseerde mensen kunnen via o.a. de website van de UU volgen wat het laatste nieuws is. Onze eigen dierenarts is er ook druk mee bezig maar deelt er verder niks over en hetzelfde geldt voor een dierenarts in de buurt waar ik deze week contact mee had voor het maken van röntgenfoto's. Even bellen en je hebt vast zo antwoord op je vragen (voor zover er nu antwoorden zijn). En mochten ze er niet mee bezig zijn dan heb je in elk geval kenbaar gemaakt dat jij als klant wel graag dat vaccin wil zodra het beschikbaar is, kunnen ze er alsnog mee bezig :) 

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inderdaad ook dat de meeste dierenartsen wachten op het vaccin van januari/februari en op aanvraag het noodvaccin aanbieden. Kinderboerderijen, opvangcentra etc. hebben toch wel regelmatig contact met een dierenarts en zullen het noodvaccin (begrijpelijk) zelf aanvragen. Ik heb (zoals de situatie nu is) ook besloten om te wachten tot januari/februari.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn huis in de buurt is nog een stuk poldergebied. Soms loopt er ook hazen in mijn tuin. Mijn konijnen zitten wel binnen, dus de kans op besmetting is kleiner dan wanneer ze binnen zitten. Zelf zoek ik het poldergebied nu niet op, maar ik weet natuurlijk niet wat de hazen meebrengen. Mijn handen desinfecteer ik wel telkens, schoenen moeten in de gang uitgetrokken worden. Ik zit er aan te denken om een desinfectiemat aan te schaffen, maar moet eerst even kijken of dit effectief is tegen dit virus. Al met al denk ik dat ik toch wacht tot januari/februari.

Voor de opvangen kan ik begrijpen dat zij nu al vaccineren. Het besmettingsrisico is daar natuurlijk toch een stuk groter. En dan kan er nu al met Filavac gevaccineerd worden omdat de zij meerdere konijnen hebben en de beschikbare Filavac voor 50/100 konijnen tegelijk is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Filavac moet ook herhaald worden toch? Ik zit te twijfelen, stel dat het hier in de buurt beschikbaar komt. Punt is dat ik overal kom en dus geen idee heb of ik het mee kan nemen of niet. En dat panische gedoe van mezelf vind ik ook maar irritant. (ja ik weet het, ik doe het zelf, maar vind het maar niks) moet toch eerlijk toegeven dat ik iedere keer weer blij ben als ik ze vrolijk levend en wel in de tuin aantref. Ik probeer niet mee te gaan in de heisa erom..... maar stiekem vind ik het maar niks. 

Afgelopen zaterdag zijn ze wel allen geënt met het normale vaccin tegen Myx en RHD1, daar waren ze nu eenmaal aan toe. Dierenarts vond ze er allemaal netjes uitzien, dus dat was wel een tof compliment :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn weten hoeft Filavac niet herhaald te worden, althans niet na 6 weken.  Cunipravac, wat nu als beschikbaar is, moet wel na 6 weken geboosterd worden.

Van Filavac is mij nog niet duidelijk of het na een half jaar of na een jaar herhaald moet worden. Ik had begrepen dat voor opvangen geadviseerd wordt om het na een half jaar weer te herhalen, en dat bij huiskonijnen het advies is na een jaar te herhalen, maar dat vind ik vreemd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van mijn dierenarts een mail gehad over het bestaan van het virus, dus ik ga er eigenlijk van uit dat ze ook weer mailen op het moment dat ze het vaccin hebben.

Daar wacht ik sowieso nog even op. Ik ben zelf ook niet zo bang. Ik kom hier eigenlijk nooit in de duinen of andere natuurgebieden. De konijnen zitten hier ook niet direct in de buurt. Voornamelijk in de bossen, duinen en bij de sluizen (wat ze daar te zoeken hebben is me nog steeds een raadsel) dus de kans is er natuurlijk altijd wel, maar de kans is niet enorm groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje stress hier..... in mijn achterhoofd onnodig, maar toch.... ben namelijk voor mijn werk bij een winkel geweest waar ze vertelden dat er klant was geweest die om de beurt konijnen verloor. Zeer waarschijnlijk dus ook slachtoffer vm het virus... ze is er 2,5 week terug geweest. Maar vraag mij af of ik me zorgen moet maken of niet... de winkel konijnen hadden niks. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg vandaag een brief van onze dierenarts met de info over het virus en dat ze vanaf half januari een vaccin hebben. Maar nog eentje die je elke 6 weken moet herhalen. Hopelijk komen ze snel met een jaarlijks vaccin want ik kan elke 6 weken vaccineren niet betalen :-( Plus, dat wil ik m'n nijnen niet aandoen, ze worden helemaal niet blij van autoritjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .