Ga naar inhoud

Nieuw konijnenvirus in Nederland ?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Volgens mij is het noodvaccin een jaar werkzaam (kan alleen niks vinden over die booster) dus er vanuit gaande dat het dan ook gewoon echt betrouwbaar is zie ik op zich geen reden om dan een ander vaccin te geven. Wij blijven gewoon zoals we tot op heden al gedaan hebben de adviezen van UU opvolgen, op basis van de informatie die we nu hebben is de planning om volgende week te vaccineren en dan pas na de boostervaccinatie weer open te gaan. (Mochten de adviezen/informatie veranderen dan passen we ons daar natuurlijk wel weer op aan.) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje: lijkt het jullie zinvol om op twee gestorven konijnen op één dag, waar voordien nog niets aan te zien was, autopsie te laten doen? Ik zou zeggen van wel, omdat het er twee zijn. Maar anderzijds, àls het rhd2 is, dan weet ik dat, en dan? Het verandert niet zoveel, het blijft afwachten. En als het rhd2 is, is het dan verantwoord die dieren te begraven in de weide, of is cremeren beter, om het virus meteen goed weg te maken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het persoonlijk wel willen weten. Allereerst omdat je dan direct weet of je voor de rest moet vrezen of niet (alternatief is nog minstens een week in onzekerheid zitten) en ook omdat dan goed in kaart gebracht kan worden waar uitbraken zijn. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je dierenarts dit ook aan Utrecht doorgeeft. 

Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel. 

Als ik ga voor de autopsie en er komt wat uit, vraag ik de dierenarts nadrukkelijk de gegevens aan Utrecht door te geven. Is dat de Universiteit Utrecht, of wat is de officiële naam? 

Heb je enig idee over m'n tweede vraag, of het bij rhd verantwoord is die dieren te begraven? Of het virus dit overleeft en bv het grondwater kan infecteren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat onderzoek wat ik eerder postte stond daar geloof ik een termijn voor. 

Het is trouwens ook weer niet zo dat je na onderzoek letterlijk weet of het VHD 2 was. Je weet alleen of het VHD is, en als de konijnen geënt zijn dan weet je dus dat het VHD 2 was. Maar daarvoor is het dus ook belangrijk heel zeker te weten dat de konijnen afgelopen jaar nog echt ingeënt waren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel, allebei. 

Lonja, ik zal straks eens terugkijken in je posts, wat erover gezegd werd. 

Mijn nijnen zijn altijd correct ingeënt geweest, een paar jaar geleden heb ik hen allemaal tesamen laten inenten, voor het gemak, ipv allemaal verschillende data, dit gebeurt steeds midden februari. Al staat dit van de laatste twee jaar niet in hun boekjes, omdat ik die telkens vergeten was. Twee jaar op rij, hoe erg. *bloos* Maar ze zijn wel ingeënt geweest, zonder twijfel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, spijtig genoeg wel. Tuul en Luna, beide zes jaar. Laatste keer dat ik hen zag, kwamen ze gedag zeggen, hadden wel nog wat biks over maar kwamen meteen op het groenvoer af en begonnen te eten. Toen ik dan later hooi ging aanvullen, leek de ren leeg. Geen van beide te zien. Nergens. Eerst de ren afgezocht, elk hoekje en kantje. Toen in de gangen beginnen tasten, Tuul meteen gevonden. Geen spoor van Luna. De gangen opengekrabd met m'n handen, later met een schop aan de slag. Nog steeds niets. Doorgegaan tot het te donker was om nog iets te zien. Morgenvroeg meteen weer. Dierenarts gebeld, die stelde autopsie voor, hoewel het vermoeden bij rhd of rhd2 ligt, net omdat er eerder niets aan hen te zien was en ze later allebei (vermoedelijk, aangezien ik Luna nog niet gevonden heb) dood waren. En waarschijnlijk mogen we Fleur ook niet helemaal vergeten, die lag twee maand geleden eveneens ineens dood, maar ja, dat was eentje en konijnen laten niet vlug wat zien, dus ik zocht er niets achter, gewoon een spijtig gebeuren. Kon evengoed bij haar ook rhd geweest zijn. Misschien had zij toen een iets mindere weerstand waardoor zij wel ziek geworden is en de anderen niet. Of misschien was het wel helemaal geen rhd bij haar, maar gas of een hartaanval. Hoe dan ook, nu zijn er in dezelfde ren twee nijnen dood. 'k Weet niet of dat nog toeval is. 'k Wil er gewoon even niet meer aan denken. Ben te bang voor de twee die ik nog heb. 'k Wil niet panikeren, maar 't scheelt niet veel. Dan denk je alles goed te doen, ruime ren, vriendje, goed voer, inentingen, naar de dierenarts als er wat scheelt. Moet je hen afgeven door zo'n **** ziekte waartegen je niets kan beginnen. Alleszins, als Coquille en Lilou ... je weet wel, dan is het gedaan met konijnen voor mij. Ik ben volledig akkoord dat dieren sterven, dat weet je wanneer je ze neemt, maar niet op zo'n manier. Dan steun ik wel de opvang met een maandelijks bedragje, wat ik anders aan de mijne zou uitgegeven hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik heel goed. Heftig hoor. Ik heb net je andere topic gevonden waar ik net reageerde toen jij dit schreef. Het klinkt wel heel onwaarschijnlijk dat ze allebei tegelijk zomaar dood zouden zijn, dat kan toch eigenlijk niet zomaar zijn nee. In welke regio woon jij ergens? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei mystique:

Ben Vlaamse. Woon in Vlaams-Brabant, zo'n 15 km van Brussel. Wil postcode wel geven via pb. 

Ach nee, dat hoeft niet hoor. Ik vroeg me af of je in een gebied woont waar het heerst. Maar ik weet niet hoe het in België ervoor staat eigenlijk. Wat is de stand van zaken daar? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Weet het eigenlijk niet. Ik belde in eerste instantie naar de DA om te vragen of er al meldingen van rhd2 geweest waren, ivm wat er gebeurd was. Daarop antwoordde zij dat het waarschijnlijk zonder twijfel 'rhd' zou geweest zijn, ze zei niet de '2' erbij, dat ik eigenlijk niet verder moest zoeken maar dat autopsie uitsluitsel zou geven. Dan nog eens gevraagd of er al meldingen van gebeurd waren, specifiek voor rhd2, maar daar eigenlijk geen antwoord op gekregen. Ze viel niet uit de lucht bij het horen van de term rhd2, maar ging er ook niet verder op in, ze ging verder over het verloop van rhd. Ik heb het dan maar gelaten, omdat ik morgen sowieso nog eens moet bellen voor ik hen wegbreng, en ik krijg haar daar dan ook te spreken, kan het dan nog eens vragen. Nu woon ik wel in een omgeving waar konijnen die sterven, gewoon sterven en worden vervangen, dus ik vrees er een beetje voor dat veel mensen de moeite doen om bij een DA langs te gaan of het te melden. Maar wanneer ik meer weet, meld ik het. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een nare verhalen :( Heel veel sterkte iedereen! 

Ik lees vanalles over goed schoonmaken enzo, maar weet iemand waarmee ik het virus echt goed weg kan krijgen? En hoe lang het kan blijven leven buiten een gastheer, bijvoorbeeld op de vloer?

Want hoe meer ik lees hoe meer zorgen ik me ga maken om mijn konijntje.. Hij zit binnen, en ik woon in een flat dus geen direct contact met buiten gelukkig. Maar ik woon in Utrecht en er zitten hier heel veel wilde konijnen in de omgeving, dus wel een risico denk ik. Ik probeer zo veel mogelijk maatregelen te nemen, maar een van mijn huisgenoten is óf te dom, óf te egoistisch om zich er wat van aan te trekken :s 

Ik had netjes gevraagd om binnen niet met schoenen te lopen, en dat was prima. Ook nog een heel gesprek gehad met haar hierover, ze leek het allemaal te begrijpen. Tot ik haar toch met schoenen zag lopen en vroeg of ze ze wilde uittrekken (ik dacht nog dat ze het gewoon vergeten was). "Oh, ja maar ik loop alleen maar op en neer naar mijn kamer". Nog een keer uitgelegd, en erbij verteld dat het juist als ze net van buiten komt niet zo handig is. Ze zou voortaan haar schoenen uittrekken. 

Hoor ik haar nu praten met een vriend van haar, hij vraagt of hij zijn schoenen moet uittrekken, en zij antwoordt doodleuk: "Nou van mijn huisgenoot moet dat wel, maar van mij hoeft het niet hoor". Wacht.. Wat?? Zei je dat nou echt? De eerstvolgende keer dat ik de griep heb zal ik even fijn in je gezicht komen hoesten, dat vind je niet erg, toch? 

Pff sorry ik moest het even kwijt, ik kan er zo boos om worden dat het mensen gewoon niet kan schelen allemaal! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .