Ga naar inhoud

Nieuw konijnenvirus in Nederland ?


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Even uit het topic over Dax verder hier filosoferen over de mogelijke zin & onzin van inenten. Ik krijg alleen op mijn telefoon het bericht van Christa niet gekopieerd waarop ik wilde reageren, maar dan maar zo gewoon verder. Misschien wil een modje de quote in dit topic plaatsen om het overzicht in het gesprek te kunnen behouden? 

Inderdaad Christa, daar heb je ook wel zeker weer gelijk in dat een gevaccineerd konijn juist al antistoffen aan gaat maken op het moment dat hij in aanraking komt met VHD1. Ik dacht ook maar aan iets waardoor dierenartsen op de gedachte komen om nogmaals te vaccineren.  

Maar er is mogelijk met myxomatose ook zo'n probleem dat bij verhoogde infectiedruk de weerstand van gevaccineerde konijnen het niet meer aan kan. Niet dat een tweede enting in het geval van myxomatose helpt, daar is weer een ander soort booster voor nodig en dan heb je het ook over al besmette konijnen. Maar daar zullen ze ook wel achter zijn gekomen door gewoon nogmaals te vaccineren. Het is nogal experimenteel maar stel nou dat het op een of andere manier werkt bij VHD 1, alleen niemand had het geprobeerd omdat we niet weten waarom het werkt? Er wordt gewerkt aan een oplossing en aan onderzoek, maar er valt wat voor te zeggen om op experimentele wijze ondertussen maar wat te doen in zo'n situatie. Zo lang niemand er maar de verwachting van heeft dat het probleem daarmee opgelost is. 

En inderdaad, het is nog niet vastgesteld dat het om VHD 2 zou gaan, daarover zou in deze week van 14 december nieuws volgen. Maar het sterke vermoeden is er omdat er wel veel ingeënte konijnen dood gaan op die manier die bij VHD past, en aangezien VHD2 inderdaad sinds een jaar in Nederland rondwaart is het wel een hele dikke kans. 

En ik denk dus dat dat inenten gebaseerd is op het wat-als-scenario dat het toch gewoon VHD 1 is, zo lang er niet meer bekend over is. En dan maar vast verder inzetten op dat scenario en experimenteren ermee vanuit de gedachte "omdat niks doen je ook nergens brengt."

Ik wil hiermee niet zeggen dat alle mensen wiens konijn nu plotseling gestorven is maar opnieuw moeten gaan inenten onder het motto 'je weet maar nooit', wellicht heeft het zelfs een averechts effect op VHD 2 of zo, ook maar een willekeurige speculatie, maar ik probeer de gedachte achter nogmaals inenten te begrijpen. En ik denk dat dat dus is vanuit "wat als" in combinatie met "je weet maar nooit". Er is ook niemand die keihard kan zeggen dat het totaal onzinnig is ten slotte. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, bovenstaande dus. Plus dat de DA natuurlijk ook ietwat met de handen in het haar zit. Ze heeft nog geen vaccin voor mijn konijnen beschikbaar, ik heb wel een dood konijn wat mogelijk besmet is. Mogelijk.

En dan sta ik daar als eigenaar een beetje te flippen omdat ik echt de zenuwen krijg van het idee dat de andere vier het straks ook begeven. Het was meer een soort van; baat het niet dan schaadt het niet.

Alhoewel ik Christa haar verhaal over de antistoffen ook wel plausibel vindt. Ik krijg morgen bericht van de DA en zal even voorlezen wat Christa zei. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik nu ook veel strakker ben met schoeisel. Mijn man liep net met schoenen het veld op. Die staan nu in de gang, mogen de kamer niet in.

En nu vraag ik me al een paar dagen af: stel dat het wel vhd-2 is, je konijn is eraan gestorven en de kans is heel groot dat de rest van je hupsels er ook aan doodgaan. Laat je de rest preventief inslapen, zodat ze geen lijdensweg krijgen (is dit ook zo?) en de ziekte niet verder wordt verspreid? Ik zit me dit te overdenken dat als mijn groep dat overkomt wat wijsheid is. Sorry als dit bericht heel hard binnenkomt, maar ik zou dit wel graag willen weten hoe anderen erover denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Ainariel:

Ik moet zeggen dat ik nu ook veel strakker ben met schoeisel. Mijn man liep net met schoenen het veld op. Die staan nu in de gang, mogen de kamer niet in.

En nu vraag ik me al een paar dagen af: stel dat het wel vhd-2 is, je konijn is eraan gestorven en de kans is heel groot dat de rest van je hupsels er ook aan doodgaan. Laat je de rest preventief inslapen, zodat ze geen lijdensweg krijgen (is dit ook zo?) en de ziekte niet verder wordt verspreid? Ik zit me dit te overdenken dat als mijn groep dat overkomt wat wijsheid is. Sorry als dit bericht heel hard binnenkomt, maar ik zou dit wel graag willen weten hoe anderen erover denken.

Dat laatste heb ik ook overwogen en wat Sanne zegt is waar. Daarnaast weet je niet of echt elk konijn er dood aan gaat. Misschien is het 80%? 95%? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok. Ik wist wel dat het snel ging, maar ik was bang dat ze dan net zo lijden als bij myx, alleen dan korter. Ik zei nl gisteren tegen mijn man dat als dat wel zo was, ik dan liever voor euthanasie ging. Maar in deze context is het wat anders natuurlijk. Wel blij dat ik niet de enige ben die deze gedachte had. Blij dat ik het toch ff gevraagd heb, kan dat weer uit mijn hoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Christaaa:

Dat laatste heb ik ook overwogen en wat Sanne zegt is waar. Daarnaast weet je niet of echt elk konijn er dood aan gaat. Misschien is het 80%? 95%? 

De mortaliteit bij VHD2 schijnt juist een stuk lager te zijn. Bij VHD1 90% waarbij 10% bestaat uit konijnen tot 2 maanden en de rest uit konijn die direct na het drinken van moedermelk met afweerstoffen in aanraking komen met het virus waarna ze levenslang immuun zijn. 

Bij VHD 2 is de mortaliteit hooguit 70% staat in dat onderzoek wat ik hier eerder plaatste. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie Nog hetzelfde als gisteren. Boris is volgens mij dolgelukkig dat hij weer binnen 'woont'. Hij heeft zelfs binkies gemaakt, iets dat hij niet vaak doet. Toch is het vlak onder zijn neusje natter dan het zou moeten zijn. Maar hij niest niet, reutelt en hoest ook niet, hij voelt zich kiplekker. Het zijn ook geen dikke klodders snot en en het loopt niet in grote stralen zijn neusje uit, het is gewoon nattig. Bij Jasmijn zie ik niets. Ik hoop nog steeds dat hij (en de rest) toch niet ziek is. Het blijft eng om een deur van een verblijf te openen, omdat je niet weet wie je in welke staat aan gaat treffen. 

Het is nog steeds onwennig om heel bewust na te denken wat ik waar draag. Met de kleding die ik draag bij Aurora en Philomena, kan ik niet biks gaan neerzetten bij Jasper en Balthasar. Verder moet ik er ook op letten dat ik helemaal 'schoon' ben als ik naar school ga. Een vriendin van mij heeft drie konijnen en die wil ik niet (via via) besmetten.

Wij hebben ook aan de dierenarts gevraagd of het een (goed) idee is om onze nijnen preventief in te laten slapen. Maar we weten niet helemaal zeker dat we met het virus te maken hebben. Daarnaast heb ik ook vernomen dat niet alle konijnen aan het virus overlijden. Aan de andere kant heeft Oberon toch minimaal een uur naar adem liggen happen en als je alleen maar toe kunt kijken, gaat er toch wel door je hoofd: 'Dit nooit meer!' en 'Is het niet mijn plicht om te voorkomen dat de rest dit ook meemaakt?'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja was heel moeilijk om te zien, duurt even voordat je da hebt gesproken en onderweg bent. Tegen hem praten was zinloos, hij hoorde het niet, zien deed hij ook niks. Ze hadden het zo naar hun zin en dan dit, vind het zo erg. Nu is het afwachten.De stress is hier giga!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preventief inslapen heb ik ook besproken. Ga ik in ieder geval niet doen als blijkt dat het virus Dax geveld heeft.

Met twee redenen: ze hoeven er niet allemaal aan te overlijden en anders slaap je een gezond dier in.

En daarnaast ook. Het verloop ging zo snel. Oke, bij Babbely heel naar verloop en dat zou ik ook vreselijk vinden (het was toch al zeker het virus Babbely?) maar als Dax het heeft gehad is dat supersnel zonder slag of stoot gegaan. Ze heeft wellicht wel wat ademnood gehad maar ze staan bij ons bij de eettafel, wij zaten een paar meter verderop in de bank en we hebben niets gehoord.

En ze lag er eigenlijk zo vredig bij dat ik me nu een beetje geruster ga voelen op een of andere manier. Ik heb de uitslag nog niet maar sinds gisteravond denk ik ineens: het had ook zomaar een hartfalen kunnen zijn bij Dax.

Duimen draaien dat dat het ook was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind inslapen moorden.. als 't een beestje z'n tijd is gaat ie.. als hij/zij 't virus moet krijgen gaat ie.. we hopen 't met zn alle natuurlijk niet, we hopen dat alle diertjes blijven leven, maar inslapen zou IK persoonlijk nooit doen.. ik let gewoon op, doe verder niet echt wat speciaals qua voorzorg maatregelen.. je kunt ze alleen enten als er een enting is voor dit virus, meer kunje volgens mij niet doen.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is niet gek om dit te bespreken nee maar ik vind 't moorden.. een misschien wel hartstikke gezond beestje van 't leven beroven omdat het wellicht een virus/ziekte zou kunnen hebben? nee, gaat er bij mij niet in.. 

En ik héb 2x nagedacht om dit te plaatsen.. maar ik mag net zo goed als jullie mijn mening geven dat ik 't moord vind.. evenals abortus bij mensen vind ik dit ook moord..

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Charita:

Dus ik heb laatst Kyra vermoord die gillend en spartelend() in m'n armen lag. Nee fijn om te weten....

Een dier laten lijden, dat is pas zielig

Nee, ze lag gillend en spartelend in je armen dus je kon niet anders, zij mankeerde wat .. dat zeg ik net.. das heel wat anders dan zomaar preventief diertjes laten inslapen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SuzanneKnuffelMaar het is in dit geval niet 'zomaar'. Er wordt ook goed over nagedacht; het wordt niet klakkeloos gedaan en/of omdat het 'makkelijker' zou zijn of een dergelijke reden. Er wordt over nagedacht omdat men ernstig lijden wil besparen. En ik zie helaas ook zo vaak dieren die zo ernstig lijden, die zo ver heen zijn en niet meer op hun poten kunnen staan (of zitten). Daar pleeg ik met alle liefde en zo liefdevol als ik kan dan een 'moord' voor.

 Vrijwel elk dier en mens zal in eerste instantie vechten voor zijn of haar leven. Dat is niet meer dan logisch, dat zit in onze natuur. Maar ik denk echt dat we te vaak 'onze' eigen angsten (om te verliezen, om afscheid te moeten nemen, de angst voor 'de dood' zoals velen die hebben, etc.) te veel projecteren op onze dieren en andere geliefden.

Liefde is soms ook durven loslaten.

In het geval van dit virus zou ik ook niet voor preventief inslapen kiezen. Maar ik begrijp de gedachtesprong wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .