Ga naar inhoud

Etmaal alleen?


Aanbevolen berichten

Hoelang kun je konijnen alleen laten?

Wij willen in de zomer een konijn(nen) aanschaffen.
In het najaar moet mijn kind geopereerd worden. Mijn partner en ik willen dan verblijven in het hotel naast het ziekenhuis.

Dit zou dan één nacht zijn. In de middag vertrekken (en dus kans op schoon maken van kooi, eten en drinken geven etc). En dan de volgende dag begin van de middag weer terug.
 

Ik vraag me af of je een konijn een etmaal alleen kan laten, en wat voor maatregelen je dan moet treffen. 
Uiteraard kan ik vragen of de buren een blik over de schutting kunnen werpen of nog alles oké is.

Maar ik denk ook dat onbekende gezichten vaak juist meer stress geeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat durven mits het konijn voldoende hooi en water heeft. Tijdens ziekenhuisopname van mijn man zijn ze hier ook vaak lang alleen geweest. Maar een veilige omgeving en voldoende eten was genoeg voor ze en ..... ze hadden elkaar!

Maar je hebt nog geen konijnen. Dus je weet niet hoe ze er aan toe zijn en of ze bijv. bijzondere zorg nodig hebben als je ze aangeschaft hebt.

Ik neem aan dat je ze uit een opvang adopteert en niet zo maar op Marktplaats aanschaft. Daar is hier genoeg over te vinden als je even op dit forum kijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat is te lang. Als er een uur nadat je vertrekt iets opdoet en het konijn stopt met eten, dan is het konijn overleden of vrijwel kansloos om te overleven als je terug komt. 

 

Ik laat ze niet langer dan 12 uur alleen, en ik heb gelukkig een oppas aan huis die 2x per dag kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 1x een nacht weggeweest en ben rond 15.30h weggegaan en de planning was om 10.00h de volgende dag weer thuis. Echter zoals vaak kwam dat er niet van en werd het uiteindelijk pas 12.00h dus de konijnen zijn uiteindelijk toch zo'n 20 uur alleen geweest. Dat ga ik niet weer doen, het ging goed maar het voelde niet goed.

Zoals @To van de Veluwe ook zegt je weet niet wat voor konijnen je krijgt. Mijn konijnen kunnen goed samen, eten veel hooi, hebben de ruimte en zijn niet ziek maar dan nog doe ik het niet weer.

 

Houdt er rekening mee dat het altijd uitloopt met planningen en dan ben je ineens net als ik 20-24 uur onderweg. Maar als je goed overlegt met de buren en ze er alvast bij betrekken als de konijnen er zijn dan zou ik het wel aandurven.

Het is niet zoals met katten. Mijn kat kan ik gerust 1 dag alleen laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alles goed gaat (met de nadruk op als!) dan kunnen konijnen maximaal 36 uur alleen gelaten worden. Wat anderen ook al aanstippen, als er iets mis gaat, dan wil je binnen 12 uur in kunnen grijpen.

 

Ik begrijp uit je verhaal dat het ziekenhuis niet naast de deur is, ik wil je niet bang maken, maar langer moeten blijven in het ziekenhuis, kan natuurlijk ook gebeuren. Je hebt het allemaal niet in de hand.

 

Het is dus verstandig om oppas te regelen, een blik over de schutting is wat weinig. Je wilt wel echt weten, eten ze nog, niet, leven ze nog? Een camera kan natuurlijk ook uitkomst bieden, dat je zelf kijkt om de paar uur, wat ze doen en iemand standby hebt staan. Ik zou in ieder geval iemand regelen die de zorg over kan nemen.

 

Als je in de middag de laatste controle hebt, dan zou iemand binnen 12 uur dus een keer moeten checken, dat is midden in de nacht in dit geval. Beter is dus om iemand te regelen die 2 keer checkt, 's avonds even voordat ze zelf gaan slapen en 's morgens voordat ze naar hun werk gaan bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

mits het konijn voldoende hooi en water heeft.

 

Dat spreekt inderdaad voor zich.

 

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Dus je weet niet hoe ze er aan toe zijn en of ze bijv. bijzondere zorg nodig hebben als je ze aangeschaft hebt.

 

Goeie.
Daar had ik nog niet over nagedacht.

 

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik neem aan dat je ze uit een opvang adopteert

 

Dat is wel de bedoeling inderdaad.

Wordt alleen minder vrolijk van als ze geen leeftijd kunnen zeggen.

Was bv van de week eens naar een opvang gaan kijken en toen zei die man: "Konijn kan 4 jaar zijn maar ook al bijna bejaard". 
Zoiets vind ik dan wel jammer. 

 

1 uur geleden, Kolino zei:

Ik begrijp uit je verhaal dat het ziekenhuis niet naast de deur is, ik wil je niet bang maken, maar langer moeten blijven in het ziekenhuis, kan natuurlijk ook gebeuren. Je hebt het allemaal niet in de hand.

 

Klopt.
Ligt ongeveer op 45 minuten. Dus even op en neer zou wel nog kunnen. 

Maar ideaal vind ik het niet. Wat jullie ook al schrijven .... er moet toch controle zijn, en ik had niet nagedacht at er ook wat mis kon gaan waardoor snel ingrijpen nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast succes met de operatie voor jullie kind.

 

Wij hebben camera toezicht, maar ook buren die zelf konijnen hebben gehad (nu niet meer), dus dat helpt met even vragen of iemand naar ze kijkt en/of gezondheidscheck doet. Wij zijn ook een keer om 22.00 vertrokken en dan zouden we om 11.00 thuis zijn en dat vond ik op de rand, maar dat werd dus 15.00, omdat ziekenhuizen altijd uitlopen. Vooral als er geen arts beschikbaar is voor het ontslag. Ik wist wel dat ik mijn ouders kon bellen bij problemen (buren waren weg) en ik kon ze beide zien eten en alles was ok, maar ik was er wel de hele tijd mee bezig. Volgende keer zou ik denk ik toch vragen of iemand tussendoor even wil kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Forsa zei:

Zo'n camera is (in dit soort situaties, als je van huis bent) echt een goed idee.
Wat gebruiken jullie dan? Soort babyphone idee? 

 

Nee, want de meeste babyphones zijn niet waterdicht, dus dat is lastig met buitenkonijnen. Wij hebben een oud beestje van een buitencamera, maar er zijn ook nieuwe varianten, ook draadloos en op batterij. Er is heel veel beschikbaar. De meeste mensen hebben dus een bewakingscamera voor de konijnen buiten en een webcam/binnencamera of babyphone voor binnen.

 

Het is niet alleen handig om ze in de gaten te houden, maar ook verschrikkelijk leuk. Als ze aan het dollen zijn, ben je er niet altijd bij en heb je ook niet altijd genoeg tijd. Nu heb ik heerlijke filmpjes. Elke ochtend kijk ik ff wat ze die nacht hebben uitgespookt en bij het avondeten/in bed ff wat ze die dag hebben gedaan als ik er niet was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Mijn kat kan ik gerust 1 dag alleen laten.

En nog wel langer ook. Ik wilde onze kat net als de hond naar een pension brengen. Niet doen, zeiden ze daar. Een kat is het liefst in zijn eigen omgeving. Dus mijn man had een container gemaakt en het voer zakte dan steeds naar beneden. Buren hebben alles in de gaten gehouden. Kat had dus wel 'buitenarrest'.  

Toen we van vakantie terugkwamen, kwam hij gelijk naar ons toe. Hier buiten zijn schuren etc. waar hij kon slapen. Maar ja, vakantie is verleden tijd.

Als ik een keer in het ziekenhuis opgenomen zou moeten worden en onze dochter is er niet, zou ik ook een probleem hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-3-2024 om 10:33, Forsa zei:

Dat is wel de bedoeling inderdaad.

Wordt alleen minder vrolijk van als ze geen leeftijd kunnen zeggen.

Was bv van de week eens naar een opvang gaan kijken en toen zei die man: "Konijn kan 4 jaar zijn maar ook al bijna bejaard". 
Zoiets vind ik dan wel jammer

Leeftijd schatten bij konijnen is erg moeilijk.  Onze voedster Kushi komt uit een oepsnestje van mijn broer, we weten dus haar geboortedatum. Onze ram Micha komt uit de opvang en zijn leeftijd is ook onbekend. Hij is geen senior maar gewoon volwassen. Bij mijn voedster hoop ik dat ik haar boven de 10 kan krijgen (ze is nu ruim 2,5) en bij de ram ben ik blij met elke dag dat hij bij ons en Kushi is. 

 

Oja en ik wil ook nog wat toevoegen over toezicht. In mijn ren hangt een camera van eufy. Heel blij mee, wel effe een uitgave maar staat elke nacht aan. Als je iets niet vertrouwd zoals geluiden achter het huis dan kan je altijd kijken wat er loos is. Meestal is er gewoon niks aan de hand maarja het blijven prooidieren.  Die schrikken nog wel eens waardoor ze zelf kabaal maken. Heb ik hier wel eens als ze uit de kleine toiletbak wegvliegen en die knalt dan tegen het gaas

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een camera is echt een uitkomst! Wij hebben er 1 van Ring, kost je wel per jaar extra om de filmpjes op te slaan in de cloud. Wel belangrijk dat je dan wifi hebt. 

Daarnaast hebben we een timer voerbak van de action. Deze kombi is ideaal! Je doet het voer in de voerbak, zet de timer, en op het moment dat die open zou moeten gaan kan je dat controleren op de camera. Daarbij kan je goed controleren of allebei je konijnen eten. Als er wat mis is gegaan, even een apje naar de buren. Zo heeft mijn bun 1x zn honger gehad dat hij de voerbak ondersteboven had gegooid tja dan gaat die niet meer open... maar 9 van de 10x of zelf meer, ging het goed. Ik weet overigens niet of ze nog te koop zijn bij de action. We hebben er nu 2, voort geval er 1 stuk gaat 😊🤭

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Forsa zei:

In mijn geval is de vraag gesteld op basis van OK van een van de kids.

 

Maar gaan jullie konijnenbaasjes ook wel eens een weekendje weg?

En wat doen jullie dan met het konijn?

Meestal als we weggaan gaan we maar een weekend weg. Gelukkig heb ik een vriendin in de buurt die ervaring heeft met konijnen, dus die komt dan 2x per dag kijken. Zou zij niet kunnen, dan zou ik nog een kennis kunnen vragen, of anders ze naar een pension brengen. Ik regel altijd eerst de verzorging voor de konijnen voor ik de vakantie/weekend weg boek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... Vakantie.....wat is dat?🙈😂😂

 

Met Lap altijd op vakantie, weekendje weg.. Geen probleem want hij ging gewoon mee. En konden we hem echt niet mee nemen omdat we gingen vliegen bijvoorbeeld of 3 dagen in de auto of hotel waar hij niet in mocht, dan brachten we hem naar opa en oma of opa en oma kwamen bij ons.

 

Pas zijn laatste jaar gingen we niet weg want we waren net verhuisd en te druk met klussen nog. Daarna veel DA bezoekjes... En uiteindelijk zijn laatste verre reis alleen🥺

 

Deze 2 zijn een heel ander verhaal. 

Ze kunnen niet mee, opa is er niet meer en oma is slecht ter been, dus ze kan niet oppassen. 2 konijnen die 20m2 ruimte hebben kunnen niet bij haar thuis in een kooi... Ze kunnen ook niet samen in een kooi want dan vechten ze. 2 kooien heeft ze geen ruimte voor.

Een vriendin van dochter... Heb ik 1 keer laten oppassen. Voor 2 dagen, maar ze is 14 en dat vind ik toch een te grote verantwoordelijkheid. Ze heeft het verder wel heel goed gedaan en zelfs mijn keuken schoon gemaakt💪😂

 

Weekendjes weg...dan blijft dochter thuis (bijna 17) en zij weg, ik thuis.

En nu in Juni voor 4 dagen met zijn 2en een tripje... En dan past er iemand op die geen verstand van konijnen heeft.....dus dat wordt nog spannend 🙈

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik en mijn man samen een weekendje weg gaan zorgen onze kinderen van bijna 18 en bijna 17 jaar voor de huisdieren.

 

Als we met z’n vieren een weekendje weg gaan komt mijn zusje regelmatig kijken en heb ik een camera om ze zelf in de gaten te houden.

 

Als we op vakantie gaan, gaan de konijnen en cavia’s naar de vakantie opvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .