Ga naar inhoud

Heeft een konijn wentijd nodig in een nieuw hok?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

 

Eerder heb ik een vraag gesteld over het verplaatsen van konijnen, van hun vaste hok naar de ren. Dat was hoe we het maanden hebben moeten doen, omdat het grote verblijf nog niet af was. 

Nu hebben we vorige week het verblijf wel afgemaakt (dachten we) en de konijnen erin gedaan. Dit ging een paar dagen goed, tot ze er toch een enorme tunnel aan het graven waren. We hoopten dat we met een zandbak, voldoende ruimte en ingegraven trottoirbandjes dat niet zouden doen, maar toch wel. Nu gaan we dit weekend dus toch de vloer graaf- proof maken. 

Dit is ook niet direct waar onze vraag ligt; de paar dagen dat ze in het nieuwe verblijf waren, leken ze heel blij, maar toch ook wel flink gestrestst. Ze leken een stuk minder te rusten dan normaal en ook hun eetgedrag was anders. Dat konden we ook snel zien aan de keutels. Ze zitten nu weer een week in hun kleine hok en eten weer goed. Nu vroegen we ons af, of we wat van die stress kunnen wegnemen, als we ze eerst een aantal keer alleen overdag in het verblijf doen, op de dagen dat we thuis zijn. Zodat we ze aandacht kunnen geven en ze kunnen wennen. En dan na een aantal keer wel fulltime in het verblijf. Het is dan alleen wel weer zo dat we ze dan moeten verplaatsen. 

 

Heeft iemand ervaring met het veranderen van het verblijf en hoe de konijnen daarop reageren? Uiteindelijk zullen ze altijd wel wennen, neem ik aan. Maar nu moet het koude weer lijkt het me wel goed dat ze goed eten en zo min mogelijk stress hebben. 

 

Ik hoor graag van jullie ervaringen. 

 

Groetjes, 

 

Sytske 

 

 

aangepast door Sytske_k
ik wilde een foto toevoegen, maar dat lijkt niet te kunnen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veranderingen van verblijf/territorium wordt afgeraden. Dat geeft namelijk meer stress. Bij elke keer een nieuwe stek, moeten ze daar weer rondkeutelen (dit is ons!) en soms gaan ze zelfs opnieuw de rangorde bepalen (rijden e.d.). Dus dat helpt niet.


Wat is het verschil in grootte tussen beide verblijven? Als dat heel veel afwijkt, dan zou ik kijken of het nieuwe verblijf, dat groter is, tijdelijk kan worden verkleint. Zeker bij nieuwe koppels wordt teveel ruimte in 1x vaak afgeraden. Dan helpt het om in stapjes op te bouwen.

 

Verder zou ik zorgen voor voldoende schuilplekken, ook in de ren d.m.v. schuilhuisjes/tunnels, dan zitten ze meer beschut en voelen ze zich veiliger. Ook strooi ik altijd hun eigen keutels rond als ze naar de vakantie opvang moeten, dan ruikt het al vertrouwt en dat helpt ook. Dan voelen ze minder druk om zelf af te bakenen, want hun keutels liggen er al. 

 

Let op dat je echt goed gaas, heel diep, gaat leggen om te voorkomen dat ze gaan graven.

aangepast door bunnyempress
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze, als je de ren hebt verbetert in 1 keer terug doen. De tips van extra schuilplekken en eventueel niet de volledige ren geven vind ik goede opmerkingen. Het is normaal dat ze alerter zijn, maar juist door op te bouwen duurt het allemaal onnodig lang en moet je ze steeds de stress van wisselen aan doen. Daar schiet je dus qua stress niks mee op. Ze woonden al wel buiten/in de kou toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties tot zover. 

 

Het zijn echte buiten konijnen. Hun hok staat nu onder een afkapping, dat is fijn voor de wind, maar verder dezelfde temperatuur als buiten. Klein beginnen wordt wel wat lastig, maar is inderdaad misschien goed. De ren waar ze nu vaak zitten is ongeveer 6 m2 en waar ze naartoe gaan is een ruime 15m2. Ze hebben heel veel schuilplekken, in alle soorten en maten. De paar dagen dat ze erin zaten, kozen ze juist vooral voor ´buiten´ zijn, in weer en wind, terwijl er dus een groot stuk afgeschermd is. Maar zodra het af is, zullen we ze dus meteen ´fulltime erin doen, wennen is dus geen goed optie, begrijp ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van 6m2 naar 15m2 is zeker wel een grote stap. Kan je geen tijdelijke hekjes neerzetten?  
 

Wij hebben ook echt buiten konijnen. Stoïcijns in de sneeuw slapen en hun beschutte hok met stro links laten liggen. Soms ook nog niet eens naast elkaar liggend, maar vaak wel. 
 

‘s ochtends twee rondjes waar er geen ijs ligt op de tegels, omdat ze daar sliepen. 🤣

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze reactie verbaast me. Wij hebben al jaren ervaring met konijnen. En hebben ooit een kwartet gehad dat op een vierkante meter leefde. Bij ons kregen ze een open ren van misschien wel 80 vierkante meter. Nooit een probleem geweest. Het huidige stel kwam ook uit een opvang en daar is de ruimte ook beperkt. Ze kregen hier 18 vierkante meter. Ging vanaf het begin goed. Best vreemd vind ik. Wat kan dat toch zijn? Andere geluiden? Langslopende katten? En ook vreemd omdat het de eerste dagen wel goed ging. Haha graven vergt veel energie. Ik heb trottoirtegels op de vloer liggen, juist tegen het graven. 

Wat is er - behalve het oppervlak - anders dan de kleine ren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Best vreemd vind ik. Wat kan dat toch zijn?


Tja, elk konijn is anders en elk koppel ook. Ik hoorde van het asiel dat ze nog nooit zoveel moeite hadden gehad met koppelen, zoals met onze Scarlett. 
 

Ze hadden ook net een koppel teruggekregen, omdat de koppeling geknapt was bij een te groot territorium. Het ene konijn had besloten de ene helft van de tuin te pakken en de andere de andere helft. En toen verdroegen ze elkaar dus niet meer. Dat werd een heel gevecht wat de nieuwe baasjes niet opgelost kregen, dus dat koppel kwam terug. 
 

Misschien dat wij daarom de waarschuwing extra meekregen om ze in een kleinere ruimte te laten wennen en pas later in een grotere ruimte. En om idd keutels rond te strooien, extra afleiding neer te zetten etc. 
 

Hier zijn ze echter super klef, geen problemen met territorium veranderingen als ze weer eens het huis in sneaken 😅. Vakantieopvang en tijdelijke ziekenboeg, allemaal 100% ok.
 

Lodewijk is een echt mens-dominant konijn, maar ook 100% Scarlett’s slaaf. Mijn rug springt hij dus wel op 😑, maar rijden op die van Scarlett al is ze suf van de medicatie en castratie dus niet 🥳
 

Met slechter eten/keutelen is er duidelijk stress, dus tja, dan is het toch handig om wat aanpassingen te doen. Graven is ook territoriaal gedrag, dus dat kan elkaar ook hebben versterkt met de angst/onrust.  
 

Hekjes klinken idd niet handig - dus dan zou ik zeker keutels rondstrooien. 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas krijgen we de ren dit weekend niet aangepast. De grond is te hard om er een schep in te krijgen, dus hopelijk volgend weekend. Naast oppervlakte is er natuurlijk nog het een en ander veranderd. De eerste ren was helemaal open aan de bovenkant, vandaar dat ze niet in de nacht konden blijven. Er stonden ook wat elementen om op te springen, in te verstoppen. Het nieuwe verblijf is dus heel groot, voort 1/3 overdekt met een vast dak en een net erover. Jammer dat het niet lukt om een foto toe te voegen. Ik ben best trots op wat we gemaakt hebben, het heeft ons weken vrije tijd gekost! Maar zodra het af is en ze er in kunnen, zal ik inderdaad flink wat keutels rondstrooien. Het zijn twee zusjes en een gecastreerde broer. Ze zijn heel hecht, dus hopelijk gaat het goed. 

 

Bedankt voor alle tips! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Sytske_k zei:

Jammer dat het niet lukt om een foto toe te voegen. Ik ben best trots op wat we gemaakt hebben, het heeft ons weken vrije tijd gekost!

Het moet wel lukken maar je moet even een link van de foto maken. Tenminste zo doe ik het.

 

Ik snap dat je een foto wil laten zien. Het klinkt ook als veel werk geweest. En helaas weer een aanpassing. Zo blijf ik ook bezig met verbeteringen aan de ren aan te brengen. Terecht dat jullie trots zijn op wat jullie hebben gemaakt. 🤞 dat alles naar wens verloopt.

Succes met alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat ze zoveel ruimte krijgen!

 

Ik ben ook benieuwd naar de foto. Je kan de foto ook online uploaden op een speciale website op foto’s te uploaden, en vervolgens de link hier plaatsen.

 

Konijnen vinden een nieuwe omgeving vaak even spannend. Konijnen zijn heel territoriaal, en als ze dus opeens ergens anders zitten is dat nogal wat voor ze. Maar dat komt wel goed. Ik dacht ook aan eventueel eerst een stuk afschermen. 
 

Qua graafgedeelte raad ik aan om een soort kuip van gaas in te graven. Dus eerst zelf grond uitgraven ( 😅 ) en dan over de hele bodem gaas leggen en dat omhoog laten lopen. Zo komen ze altijd een keer gaas tegen. Jij bepaalt zo ook hoe diep ze kunnen graven. Dus niet alleen recht naar beneden gaas. 
 

Leuk dat ze zo enthousiast waren over het graven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, na weer een dag werk, hebben we zojuist de konijnen weer in hun nieuwe thuis ondergebracht. We hebben de elementen van de oude ren tijdelijk in de nieuwe gezet, zodat ze flink wat herkenning hebben. Ze lijken nu al een stuk meer ontspannen rond de hupsen, ook al wat binkies gezien. Ook keutels rondgestrooid. 

Qua ondergrond hebben we uiteindelijk besloten om 30x30 tegels in te graven, met flinke gleuven ertussen, zodat het water weg kan zakken. Ze hebben dan niet heel veel diepte om zelf te graven, maar ze hebben een vrij grote zandbak waarin dat wel kan. 

 

Dit is het hok, voordat we de tegels hadden ingegraven

Afbeelding-van-Whats-App-op-2024-01-14-o

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekkere ruimte! Wat zullen ze genieten. 😃 Ze kunnen lekker konijn zijn. Het is niet erg dat ze niet diep kunnen graven, ze genieten er toch wel van. 
 

Fijn dat ze er nu wel ontspannen zijn.

 

Mochten jullie nog eens nog tijd en geld in de ren kunnen investeren, dan zou je in plaats van het net, een dak van gaas kunnen maken. Dan is het veiliger tegen roofdieren.

 

Veel plezier met de konijnen in deze ren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker ruim. Maar inderdaad dat nest is niet roofdierproef. Waarom de tegels ingegraven? Die kun je toch zo neerleggen op het gras? Hoe breed zijn de sleuven? Kunnen ze daar niet gaan graven, zodat ze onder de tegels kunnen komen. Het lijkt mij beter om de tegels tegen elkaar aan te leggen. Konijnen kunnen dan makkelijker hupsen etc. Dat water loopt wel weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Lekker ruim. Maar inderdaad dat nest is niet roofdierproef. Waarom de tegels ingegraven? Die kun je toch zo neerleggen op het gras? Hoe breed zijn de sleuven? Kunnen ze daar niet gaan graven, zodat ze onder de tegels kunnen komen. Het lijkt mij beter om de tegels tegen elkaar aan te leggen. Konijnen kunnen dan makkelijker hupsen etc. Dat water loopt wel weg.

Ze bedoelt dat ze de tegels onder het graafgedeelte heeft gelegd. Dus onder de grond, zodat de konijnen lekker kunnen graven maar zich niet uit kunnen graven. Dat kan ook prima en doen meer mensen, maar dan is het handig om de tegels niet strak tegen elkaar te leggen ivm de afwatering. Vandaar de gleuven. 

aangepast door Lienappelsien
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Vandaar de gleuven. 

Ik begrijp het nu. Als wij dat indertijd gedaan hadden, hadden we wel 1.00-1.50 diep tegels moeten leggen. Dan konden ze lekker graven. Wij hadden ongeveer 1.20 aan de zijkant ingegraven en nog gingen ze er onder door. Maar hier liggen ze minder diep begrijp ik. Na de redactie van Lienappelsien begrijp ik het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, ik heb gravers en niet-gravers gehad. Het verschilt per individu. Ik denk dat 80-90% van de konijnen die ik gehad heb er dol op is/was,  maar 10-20% van de konijnen die ik gehad heb dus niet 😉  Er zijn altijd uitzonderingen. Overigens, wat niet is kan nog komen hoor, wie weet sta je volgende week in de ren en hebben ze direct een doolhof van tunnels gemaakt 🙂

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ene konijn is inderdaad dol op graven en het andere niet. Bij mij waren het altijd de voedsters die graag gingen graven in het graafgedeelte en de rammen deden het niet (op een paar laffe graafpogingen na, hij keek echt bij de voedster af hoe het moest 🤣). En Do kan soms zo een half jaar niet graven, om er vervolgens een dagtaak aan te hebben. 
 

Bij mij ligt het gaas ongeveer 50 cm diep. Do graaft er tunnels en kamers in en verder sleuven. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .