Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2024 - slowchat konijnendingen


Evee

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Lienappelsien zei:

@Suuzz leuk dat je weer terug bent en weer konijnen hebt! 
 

Had jij je konijnen nou in een ren buiten met een opening in de muur naar de schuur? Of had je een appartement met een balkon? Ik ben even in mijn geheugen aan het graven 😉 

 

Nou, goed geheugen hoor! Ik had beide namelijk! Eerst een appartement met ruim, door de konijnen overgenomen 🤪 balkon en daarna na verhuizing een tuin met 2 grote rennen en een gat in de muur als doorgang naar de schuur. Maar die gaten zijn inmiddels dicht, het grasveld is voor de kinderen (voor een badje in de zomer enzo) en de nieuwe vriendjes hebben een grote buitenren met gewoon konijnenhok. Ik zal eens kijken hoe ik een fotootje kan plaatsen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen donderdag belde de konijnenoppas, Sofie wilde niet eten. Ik op camera mee gekeken, ze at inderdaad niet. Maar ze is toch geen grote groenvoer eter. Oppas heeft brokjes neergelegd, die eet ze liever, en is weggegaan. Sofie is best schuw en houd niet van extra aandacht. De brokjes liet ze ook liggen. Toch was ze geen zielig hoopje, ze ging zichzelf wassen, gewoon bij Harold zitten. Eigenlijk niet al te gek gedrag, maar ze was inderdaad niet haarzelf. De oppas zou later op de avond nog een keer kijken en dan zouden we nog even bellen.  Allerlei opties overwogen, ik heb een redelijke apotheek staan thuis, maar uiteindelijk gekozen niets te doen. Mijn ouders zouden de volgende ochtend met haar naar de dierenarts kunnen gaan als het nodig was, onze oppas kon dat niet ivm werk. Ze zou om 7 uur de konijnen voeren en bellen hoe het er dan voor stond, zodat ik eventueel mijn ouders kon activeren om naar de dierenarts te gaan. Het is een gok, best wat uurtjes niet eten. Koud weer buiten. Maar soms maak je een niet ideale keuze omdat alle opties niet ideaal zijn. Een stresskip als Sofie medicijnen geven, maakt dat ze extra van slag is. En dat als ze al niet lekker is, is dat ook niet fijn. Sofie heeft geen geschiedenis van gezondheidsproblemen of spijsverteringsproblemen. Ze is gewoon jong en fit. Ze lag er ook echt niet als een zielig en ziek konijntje bij, gewoon actief. Een snugglesafe zou ze waarschijnlijk ook niet op gaan liggen. Ze kroop wel lekker tegen Harold aan. Eigenlijk best normaal, behalve dat ze dus niet at 's avonds. Uiteindelijk afgesproken dat ik de konijnen op de camera in de gaten zou houden en dat ik de oppas altijd kon bellen, ook 's nachts, en dat ze indien nodig alsnog die nacht naar de dierenarts zouden kunnen. Ik hoopte natuurlijk heel hard dat dat niet nodig zou zijn. 

 

Die nacht sliep ik niet super, paar keer op camera gekeken hoe het ging, en om half 4 's nachts ook weer. Zat Sofie toch hooi te eten in de toiletbak 😂 Ze had duidelijk honger en trek gekregen. Ik appte het gelijk naar de oppas, niet met het idee bericht terug te krijgen, maar een kwartiertje later kreeg ik een appje terug 😅 Zij sliep ook onrustig en was blij dat Sofie weer at. De volgende ochtend viel ze ook gewoon als vanouds op de brokjes aan. Sindsdien is ze gewoon weer zichzelf. Ik vermoed beginnende haakjes, binnenkort moeten we voor vaccinaties en dan laat ik dat gelijk wel nakijken voor zo ver het lukt zonder narcose. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dan zit je ook niet echt lekker op je vakantie adres. Gelukkig liep het goed af. Ik heb hele fijne buren die willen oppassen! Zij hadden ook konijnen, twee vlaamse reuzen. Daar heb ik ook regelmatig op gepast. Die zijn inmiddels beide overleden, hadden allebei veel gezondheidsproblemen. Ze hebben dus genoeg ervaring. En ik ook met aan de andere kant van deze situatie zitten, als je oppas bent maak je je soms nog wel meer zorgen dan wanneer je baasje bent 😅

Ook heel lief, gisteravond kwam de buurman aan de deur met alles wat over was uit hun konijnenapotheek, of ik het kon gebruiken 🙂 Zij beginnen nu niet gelijk aan nieuwe konijnen omdat ze een kindje verwachten, even andere prioriteiten. Mijn EHBO doos was nog goed gevuld, maar nu helemaal 😂

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-1-2024 om 19:55, Lienappelsien zei:

Haha leuk! Ja, je was toen actief op het forum. Ik vond de rennen met openingen naar de schuur, waar je dan een erg beschutte plek voor ze had, enorm praktisch. Dus dat is me bijgebleven. Ik zie de foto’s van toen nog ongeveer voor me 😉 

Ja die hokken in de schuur waren echt geniaal! Helaas wilde mn man de muur niet opnieuw openbreken. Maar ze hebben nu ook een heerlijk plekje!

 

@Evee wat fijn dat het goed is afgelopen met Sofie! En wat lief van de buren.

Nu ben ik wel benieuwd, wat is als konijnenhouder echt slim om aan medicatie in huis te hebben?
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Evee zei:

Ik appte het gelijk naar de oppas, niet met het idee bericht terug te krijgen, maar een kwartiertje later kreeg ik een appje terug 😅 Zij sliep ook onrustig en was blij dat Sofie weer at.

Wat ontzettend fijn om zulke 'konijnen ervaren buren' te hebben zeg. 

Eind goed al goed voor nu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Suuzz zei:

Ja die hokken in de schuur waren echt geniaal! Helaas wilde mn man de muur niet opnieuw openbreken. Maar ze hebben nu ook een heerlijk plekje!

 

@Evee wat fijn dat het goed is afgelopen met Sofie! En wat lief van de buren.

Nu ben ik wel benieuwd, wat is als konijnenhouder echt slim om aan medicatie in huis te hebben?
 

 

 

Goede vraag, ik open er wel even een topic over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok volgens mij heb ik nu echt de positie van de voorpootjes gezien bij een konijn die in de loaf houding zit. Kushi zat vanmorgen kort in de loaf houding maar had toen jeuk schijnbaar aan haar ene voorpoot. Ze ging iets overeind zitten waarbij het andere pootje die houding behield. Zoals ik al dacht. Het voetje ligt niet plat maar zit onder het pootje verstopt! Het buigt bij het gewricht tussen voetje en poot. Beetje zoals wij op onze knieën zitten?  

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Cheeta26 zei:

Ok volgens mij heb ik nu echt de positie van de voorpootjes gezien bij een konijn die in de loaf houding zit. Kushi zat vanmorgen kort in de loaf houding maar had toen jeuk schijnbaar aan haar ene voorpoot. Ze ging iets overeind zitten waarbij het andere pootje die houding behield. Zoals ik al dacht. Het voetje ligt niet plat maar zit onder het pootje verstopt! Het buigt bij het gewricht tussen voetje en poot. Beetje zoals wij op onze knieën zitten?  

Dat was vast leuk om te zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
1 uur terug, Lienappelsien zei:

Toen ik gisteravond laat de konijnen eten ging geven hoorde ik een beest tegen het gaas wegvluchten 😳 Het was donker dus ik heb niks kunnen zien en heb dus ook geen idee wat voor beest het was. 
 

Er zou in principe geen roofdier in de ren moeten kunnen komen, maar echt fijn voelt het niet 😮

Een rat misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .