Ga naar inhoud

Vragen over het gebruik van kruiden


To van de Veluwe

Aanbevolen berichten

Kolino opperde een topic over kruiden. Laat ik dan maar van start gaan. Ik lees regelmatig dat jullie de kruiden tussen het hooi stoppen. Maar dat valt er dan toch vaak tussen uit bijv. in het toilet?  Gedroogde weegbree strooi ik weleens over de groenten of stop het tussen het hooi. Dat is vrij groot dus gaat niet verloren.

Ik zou graag willen weten hoe jullie de kruiden aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef gedroogde kruiden los, meestal tegelijk met de brokjes, dus daar strooi ik het bij. Verse kruiden krijgen ze meestal samen met de groente. Toen mijn megacolon konijn nog leefde kreeg die eerst een bakje met eiwitrijk spul wat ik met kokend water had laten uitzetten (die dingen vallen ook onder kruiden, pastinaak, wortel, erwtenvlok, dat soort grut) en daarna een zelfgemaakte kruidenmix, wat ik gaf wisselde daarin steeds, al is weegbree bij mij altijd de basis geweest.

 

Op dit moment ben ik ook weer bezig met kruiden ter ondersteuning bij ziekte. Maar dat is nog best een dingetjes, ik ben namelijk ook met kurkuma begonnen, dat valt niet echt in de smaak. Het is ook een test, dus ik gebruik heel weinig, maar wel de verse wortel. Ze trekken hun neus er voor op, maar vanmorgen zag ik het niet meer liggen. Als ik straks weer thuis ben zal ik alles eens goed onderzoeken of het nou echt weg is of dat ze het weggemoffeld hebben.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meng gedroogde kruiden door het hooi, ik maak eigenlijk zelf kruidenhooi. Ik doe gewoon een paar handjes kruiden in de grote zak met hooi, zodat de geur en smaak van de kruiden ook lekker in het hooi trekt. Ik gebruik geen ruiven, dus van er tussenuit vallen heb ik geen last. Het ligt immers al. En toen ik die nog wel gebruikte, viel het in de toiletbak er onder. Soms ging er wat verloren, maar niet veel. Ze knabbelen het toch wel op. 

De mix die mijn konijnen eten is de "je kan hier van de vloer eten mix" uit de loods 😂 Ik vind het zonde om die kruiden te verspillen, dus die gaan in een emmer en dat gaat naar mijn eigen konijnen. 

 

Verse kruiden gaan in de groenteschotel elke avond.

Ik heb in de eigen tuin diverse planten voor de konijnen staan. In de tuin heb ik veel rozen, rozemarijn, munt, tijm, peterselie, aardbei, maggiplant, paardenbloem, weegbree, goudsbloem, kamille en natuurlijk gras. En twee perenbomen voor knaaghout. De buren hebben wilgen, dus daar krijg ik die takken al van. Deze week kwam er ook een braam op, die wil ik liever niet in de tuin, dus de jonge scheut heb ik uitgetrokken en aan de konijnen gegeven. 

 

Gedroogde groenten geef ik meestal uit de hand of in een spelletje of in een wc rol of eierdoosje ofzo, meer als projectje dus. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer momenteel 6 gram gedroogde kruidenmix per dag maar niet door het hooi. Ze krijgen het 's ochtends in de voerbak nadat ze brokjes hebben gehad. Momenteel voer ik de ene week de bloemenmix en de andere week de zomermix. 

Daarnaast heb ik nog Hobby first kruidenhooi met paardebloem en kamille. Ik vul de hooibal daar 2x per dag mee. Hun basishooi is Pets Own Choice. Dat vind ik geweldig spul want 1 zak past precies in de hooiton en per zak is het altijd weer een verassing wat er voor lekker spul tussen zit. Afgelopen baal waren het geloof ik distelstengels. De baal ervoor zaten er van die dikke bruine sprieten in waarmee ze een eind weglopen omdat de partner het anders probeert af te pakken.

 

Oh en als ik verse kruiden heb, meestal spul wat over is bij het bereiden van ons avondeten dan krijgen ze dat ook. Soms als ik aan het koken ben. Soms tegelijk met de groente

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik droog mijn citroenmelisse zelf, tussen wc-papier onder een stapel boeken. Maar als de citroenmelisse dan droog is en ik stop het in een potje en ik bewaar het te lang, wordt het een beetje bruin (donkerdere, bruin uitziende vlekken). Kan ik zulke een beetje bruine citroenmelisse nog wel aan mijn konijnen geven of kan ik het dan beter weggooien?

 

Alvast bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf altijd verse kruiden (vooral dille, koriander, platte peterselie, basilicum en munt) en soms wat gedroogde blaadjes/kruiden over het hooi (waardoor het hooi natuurlijk bleef liggen). Ik was niet zuinig met de kruiden (meerdere bosjes per week) en ze waren er gek op. Ik gaf ook altijd een berg verse groente, dus ze waren het gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Suus1978 zei:

Ik gaf altijd verse kruiden

Ja eigenlijk krijgen ze dat bij mij ook bij het groenvoer. Maar het gaat mij eigenlijk om de gedroogde kruiden. Ik denk dat ik die af en toe maar bij het groenvoer stop. Ik kan ze ook eens op de vloer leggen. Maar hierboven bij Kolino en Evee heb ik al goede tips gelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Suus1978 zei:

In mijn vijf sterren resort werden de kruiden vers geserveerd op een mooi schaaltje, dus je hebt niks aan mijn antwoord

Natuurlijk heb ik wel wat aan je antwoord! Inderdaad kan ik het ook in een schaaltje doen in plaats van op de vloer. In een speeltje zoals Evee zei is ook wel leuk. Dan kan ik ook zien of ze het eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de supermarkt staan al een paar weken Echinaceaplanten. Kregen te weinig water. En ik vond ze nog vrij prijzig. Vandaag kwam er iemand een nieuwe lading bloemen en planten brengen en ik zei tegen die man: ze zorgen wel slecht voor de planten. Hij zei: potplanten hebben veel water nodig en daar komt vaak niet van. Ik zei: ik zou ze wel willen kopen maar niet voor die prijs. Hij zei: als je ze allemaal neemt, ga ik het regelen. Ik zei: top.

Nu kreeg ik er 11 voor de helft van de prijs. Dus thuis even goed water gegeven en dan gaan ze de grond in. Wat zullen de konijnen blij zijn!

Gelukkig zijn de meeste planten rood want die zijn sterker las ik ergens hier.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd voor een vervolgverhaal over de kurkuma. Ik heb het niet teruggevonden. Ze eten het dus wel, maar het gaat zo met lange tanden dat ik eigenlijk een beetje twijfel of ik het andere aan zou raden. Je moet ook mega voorzichtig zijn met doseren, vooral Nederlandse sites zijn overtuigd van de toxiciteit als je het vers gebruikt. Ik ben er nog niet achter wat hier nou waar van is. Als ik wat verder in de materie duik vind je eigenlijk dat er weinig verschil is tussen het poeder en de verse wortel. De mening van de Nederlandse websites lijken gebaseerd op aannames en niet op wetenschappelijk onderzoek. Ik probeer bewijs te vinden dat verse kurkuma giftig is, maar ik heb het nog niet kunnen vinden. De reden die ze opgeven waarom is ook niet hard te maken. Zover ik het kan overzien kun je dus gewoon met mate verse kurkuma voeren, maar ze vinden het gewoon niet lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in de literatuur over natuurgeneeskunde voor konijnen kurkuma wel al meerdere keren tegen gekomen. Je bent dus niet de enige die het inzet bij een konijn.

 

Er zijn meer planten die giftig/schadelijk zijn of kunnen zijn in een bepaalde (grote of zelfs al in kleine) hoeveelheid, die je dus niet gewoon moet voeren, maar die je wel op die manier, als geneesmiddel dus, in kan zetten met een bepaald doel.

 

Maar dat valt in mijn ogen niet onder voeding (waar we hier in het forumdeel zitten), maar onder geneeskunde. 

Ik weet dat jij het ook niet zo bedoelt, en in je tekst ook al wel aangeeft. Maar voor de mensen die denken voeding / gebruik kruiden, "er staat dat ik kurkuma mag geven". Dat zou ik dus niet aanraden om gewoon in je groenteschotel te stoppen. Bij deze even een disclaimer erbij dus 😄 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee je kunt kurkuma inderdaad niet in de groenteschotel stoppen als een van de zoveel groentes die dag. Kurkuma op zich is niet giftig, het idee is dat als je hoog doseert je dan teveel antioxidanten binnen krijgt, waardoor de eigen lichaamsafweer niet meer goed functioneert. Hoeveel gram je aan een konijn geeft heb ik nog steeds niet kunnen vinden. Mocht iemand nieuwsgierig zijn hoeveel ik dan in zet, ik moet het gokken, maar dat is minder dan 1 gram per dag (vers).

 

Die disclaimer is wel belangrijk in deze, want je kunt je konijn dus schaden als je teveel geeft. Nou zijn er studies gedaan waarin dat allemaal wel mee leek te vallen hoor, dus geen paniek. Maar omdat we toch in het openbaar hier over kletsen is het gewoon belangrijk om te weten dat je dit met mate in zet. Ik weet dat ik niet de enige ben, de inzet is vooral bij artrose en leverproblemen, dus inderdaad als "geneesmiddel".

 

Ik zie nu dat ik het woord voeren heb gebruikt, maar ik bedoelde dus niet in de context van voeding, maar als ondersteuning bij bepaalde aandoeningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Een rare vraag misschien maar hoe voeren jullie basilicum. Halen jullie van het plantje wat blaadjes af of haal je het topje eraf. Als zo'n plant weinig zijscheuten heeft, heb je hem zo kaal. Dus ik ben even nieuwsgierig hoe jullie dit doen.

Munt stoelt heel erg uit. Daar pluk ik steeds de topjes vanaf.

 

Basilicum kan gaan bloeien, dus ik heb nu veel bloemtoppen die aangemaakt worden. Dat wil ik niet, want ik wil meer blad stimuleren. De afgelopen paar dagen pak dus vooral de topjes. Bij eentje was ik te laat, dus daar stonden de bloemen al in, maar dat vinden de konijnen gelukkig ook lekker. Basicilum maakt meerdere stengels met blaadjes. Als een stengel te weinig blad krijgt, gaat hij verdorren, dus niet te veel blad van 1 stengel plukken. Soms groeien de stengels ook in elkaar en krijg je dus blad wat elkaar 'verdringt', dus daar wil ik ook wel in plukken, zodat er meer lucht in de plant ontstaat en alle blaadjes zon kunnen krijgen. Dus in tegenstelling tot een mooie plant die 'vol en rond' op dezelfde hoogte staat, heb ik dus vaak meer een soort van meerdere hoogtes wilde bos. De lagere blaadjes zijn de oudste, dus daar heb je ook de meeste kans dat ze gaan verdorren, dus die pluk ik ook het liefst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik moet toegeven dat ik eigenlijk degene ben die hier de basilicumplant op eet 😛 Er gaat ongeveer 1 plant in de week doorheen. Ik laat de topjes er in zitten in eerste instantie. Maar bij mij heeft zo'n plant geen lang leven. De konijnen krijgen wel eens wat mee en als ik merk dat de stengel het gaat begeven dan offer ik de hele stengel op. Is toch geen redden aan. Ik vind basilicum erg lekker, maar de plant in leven houden is niet aan mij besteed.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 4-9-2023 om 21:51, To van de Veluwe zei:

Ik moet zeggen dat ik alles wat de konijnen eten ook wel eens geproefd heb. Maar voor mij is het één pot nat. Het smaakt allemaal naar gras. Haha. Behalve munt en basilicum natuurlijk.

 

Ik proef ook eigenlijk alles, tot brokken en hooi aan toe 😂. Je leert er wel een beetje van wat voor soort smaken en texturen ze nou eigenlijk lekker vinden, en ik ben gewoon wel nieuwsgierig hoe hun dieet nou eigenlijk smaakt. Ik kan me er vaak wel in vinden, maar over de rauwe witlof kan ik het niet eens worden. Zij vinden het één van de lekkerste dingen die er zijn, ik vind het maar niks. Mij te bitter. Ik heb een hopplant ontdekt waarvan ik ze gisteren dus wat had gegeven. Ook weer even geproefd, smaakt eigenlijk gewoon naar bier 🤷‍♀️. Dat vonden ze geen succes. Met wat basilicum werd het met lange tanden wel gegeten, maar vanochtend lag er nog steeds wat van. Ik ben er dus achter gekomen dat als het mensen waren, ze geen zuiplappen zouden zijn. Pak van m'n hart weer.

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha, Lid van de blauwe knoop. Er komen hier vaak kruiden voorbij waar mijn konijnen niets van moeten hebben. Bleekselderij, viooltjes en Rozemarijn bijv. dat blijft liggen.

Witlof vind ik soms ook nog stukjes van. Niet altijd. Maar het enige wat ik nu op dit moment koop is alleen witlof. Dat eten we zelf ook. Ik ben gek op witlof: rauw en gekookt.

Toen ik Rosie kreeg zei de opvang: ze wordt alleen geplaatst in een afgesloten ren i.v.m. hoog springen en ze eet helaas geen groentjes.

Springen nooit gemerkt. Wel Flo die op de ton springt die 1 meter hoog is. Rosie heb ik nog nooit op die ton of een krukje gezien. Maar ze is wel aan de groente begonnen. Ik voer alleen 's morgens brokjes dus ze moest misschien wel. Hooi kunnen ze wel altijd bij en dat eet ze wel.

Ik ga elke middag even een rondje door de tuin maken omdat het 's avonds al zo snel donker wordt. Ze krijgen elke dag wel meer dan 10 kruiden. Het is een soort sport van me geworden om zoveel mogelijk verschillende ingredienten te geven. Voordat ik naar bed ga, eet ik nog een appel en die schil gooi ik dan bovenop de groentenbak. Die vind ik nooit meer terug. 

Onderweg pluk ik wel eens riet. Nu wil ik Mariadistel gaan proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel dingen moet je ook leren eten: Er is ergens onderzoek dat mensen ook 10-20 keer iets moeten eten voor ze iets lusten.  Het is bij veel producten een kwestie van wennen aan de smaak. Ik vermoed dat dat bij konijnen ook zo is. En dan nog: uiteindelijk hebben ze echt allemaal een individuele voorkeur, een eigen smaak, net als wij mensen 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is de een wel wat dapperder dan de ander met nieuwe dingen. Maar ja je merkt wel dat ze echt even willen checken of het niet giftig is. Hop heb ik hier ook wel eens geprobeerd, maar nee, dat was geen succes. Zou het andere baasjes ook echt afraden te proberen, sommige dingen zijn een beetje persoonsgebonden, maar hop... nee. Hier lusten ze ook geen rozemarijn trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .