Ga naar inhoud

Vragen over het gebruik van kruiden


To van de Veluwe

Aanbevolen berichten

Ik dacht dat ik een Mariadistel had maar ik twijfelde. Het blad was wat anders maar de bloem hetzelfde. Ik met de app gekeken die een van de leden mij hier aangeraden had. Top app. En het blijkt voor 100% een speerdistel te zijn. Ik ging googelen en het klopt. Verder googelen bracht me bij BB en de speerdistel mogen konijnen ook eten. Ik denk maar dat ik de bladeren ga drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik doe mijn vraag maar even in dit topic. Ik ga volgende week weer wisselen van kruidenmix. Ik heb vanaf april ongeveer de bloemenmix en de zomerkruidenmix om en om gevoerd. De ene week de ene mix en de andere week de andere mix. Nu wil ik weer overschakelen op de weerstandmix en de moestuinmix. 

Ik heb nog iets van 250 gram weerstandsmix liggen en 170 gram moestuinmix. Beide gekocht in de webshop. Maar op beide staat tenminste houdbaar tot september 2023. Beide mixen hebben in afgesloten plastic zakken gezeten. De moestuinmix in een papieren zak die in de plastic zak zat. Kan ik die nog veilig voeren of kan ik beter nieuwe bestellen? Ik heb bij de eerste aankoop een beetje te veel besteld. Ik heb uitgerekend dat ik per mix 500 gram nodig heb t/m eind maart.

 

Ik ben voorzichtig aangezien ik er eentje heb die in een jaar tijd al 2 keer een opname heeft gehad. Dat kwam door wat anders.. maar toch

 

 

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je nog wel voeren hoor. De datum die ik er op zet, is vrij kort. Het is veel langer houdbaar. Maar omdat in het eerste jaar de voedingsstoffen het best zijn, staat er op de producten een datum ongeveer 1 jaar na oogsten of verpakken. 

In de praktijk zijn de meeste blad/bloemsoorten ongeveer 4 jaar prima te voeren. Groenten en fruit wel iets korter, dat is 1 - 2 jaar. 

Het zijn vooral de voedingsstoffen die met de tijd minderen, niet dat het slecht wordt. 

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

vers en gedroogd groenvoer leg ik naast de etensbak op de droge grond. Bij hevige regen gaat het in het nachthok.

 

Ik heb 1x een mix weggegooid omdat er spinrag en een rups in zat. Anders blijf ik het geven als het goed ruikt. Ik heb een verhuisdoos vol mixen en maak op basis van houdbaarheidsdatum de zakken 1 voor 1 leeg.

 

's Zomers krijgen ze zo veel mogelijk uit de tuin.

Ik pluk de grootste bladeren of degenen die lijken te gaan afsterven, om de planten sterk te houden. Bloemen en vruchten knip ik snel eruit. Ik vind meeldauw in de tuin wel een dingetje. Dit jaar kon ik de druif, roos en esdoorn niet voeren.

 

's Winters geef ik gedroogde kruiden. Het poeder en gruis uit de haast lege zakken schud ik uit over het hooi. En als een konijn meer moet eten dan doe ik gruis of kruidenmix door z'n hooi.

 

Ik probeer verschillende winkels en kijk hoe het aankomt. Soms ontvang je een zak vol gruis, dat is meteen een drempel om daar nog eens te kopen. Kleine zakken (250 gr) hebben minder kans op gruis dan de zware zakken, merk ik. Mixen zonder ingrediëntenlijst sla ik over. Ik wil weten wat ze eten en op basis van homeopathie beslissen wat ze nodig hebben.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk nooit zo naar de datum. Ook niet wat we zelf eten. Soms is melk voor de datum al zuur en ik het het wel eens gedronken 10 dagen na de datum.

Als iets stinkt of het ziet er niet goed uit, doe ik het weg. Ik heb een enorme voorraad lijnzaadbrokjes gekocht. Zal ook best over de datum raken. Ik zie wel.

Het is net wat Evee zegt: producten zijn vaak langer houdbaar maar gaan misschien iets achteruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb toch maar de moestuinmix vervangen vanwege het gedroogde groente en fruit wat erin zit. Ik ben nu langzaam aan het overschakelen op de weerstandmix. Komende week ga ik ze weer overwennen van de oasemix naar de moestuinmix

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .