Ga naar inhoud

Wormen


Newby1981

Aanbevolen berichten

Ik had het daarnet al gezegd in het algemene konijnen topic maar misschien toch beter hier een topic aanmaken. Monky en/of Bram hebben dus wormen. 
Ik heb panacur mee gekregen voor 15-28 dagen (pfff, zo lang) 

Net de eerste dosis gegeven maar wat een ramp. Met banaan trapte ze niet in dus toen in bekje gespoten maar bij Bram is dat niet te doen. Ik kom er nu achter dat Binky en Monky toch wel makkelijk zijn wat dat betreft. Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet gaan doen een maand lang. Iemand nog tips hoe dit te doen bij een moeilijk konijn? Wat nou als het echt niet lukt?
Ik heb nu hoop op geprakte en geweekte biks maar hier zullen ze ook wel niet in trappen. 

Ik las iets over rodicare instant of is dit echt dwangvoeding? Als ze dit nou heel lekker vinden en het kan geen kwaad om aan een gezond konijn te geven zou ik de panacur daar in kunnen doen?
 

Wat zijn jullie ervaringen met panacur? Komen ze er hier wel mee vanaf?

 

Ik lees net op internet dat de wormen meestal in de blindedarm of caecum (?) zitten en daardoor in de zachte keutels zitten maar ze zaten juist in de harde mooie keutels. Of wilt dat niets zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook een idee Olvarit wortel. Zometeen maar weer naar de winkel 🙂

Hoeveel Olvarit gaf jij? (Hoeveel weegt je konijn?)

Dus Olvarit kan wel veilig gegeven worden? Ik ben altijd een beetje bang dat iets een nadelige uitwerking op hun darmen heeft. Ik geef ze ook eigenlijk nooit suikers (geen fruit, geen wortel en alleen snoep op hooi of kruiden basis) dus die van mij zijn niet zo veel gewend🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga maar voor 28 dagen, dat ze in de gewone keutels zitten geeft aan dat de besmetting heel heftig is. Ze zitten ook zeker te weten in de blinde darm hoor, maar als het heel heftig is zie je ze bij normale keutels. Ben je zeker dat het pinworm is, of zouden het ook vliegenlarven kunnen zijn?

 

Olvarit is natuurlijk niet ideaal, maar dat geldt meer voor als je het als dwangvoeding gebruikt. In de mate dat je het met medicijnen mixt zou het goed moeten gaan.

 

Wees blij dat dit maar 1 keer per dag moet wat dat betreft, maar fijn voor de band met Bram is dit niet natuurlijk. Zou fijn zijn als je een alternatief vindt om het vrijwillig er in te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je vliegenlarven van vliegen die ze op de keutels leggen? Dat gaat het niet zijn, er zitten geen vliegen op hun kamer 🙂 En het zijn echt van die dunne sliertjes. 
Ik zie ze niet in alle keutels (de meeste juist niet) dus ik had de hoop dat het mee viel. Zag namelijk daarnet wat foto’s op internet dat ik dacht van ‘jeetje, nou daar kun je niet overheen kijken.’

Ik was idd van plan om het een maand te geven aangezien panacur een veilig middel is. 
Ik hoop echt dat ik iets vind om het door te doen. Over 2,5 week gaan ze naar een kennis en ik weet niet of haar dit gaat lukken met een spuitje 😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen vraag ik me nu opeens af, krijgen ze geen luie darmen van rodicare? (Als je dit een maand zou geven) Ik had namelijk zoiets gelezen ooit maar ik weet niet meer bij welk middel (volgens mij lijnzaadbrokjes, als je dit te lang zou geven) En als ik rodicare geef moet ik denk ik geen biks geven maar dat is misschien ook weer niet goed? Pfff, sorry voor m’n gezeur maar ik ben altijd zo’n piekeraar wat dit soort dingen betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien lust hij gewoon geen banaan. Heb je hem al een los stukje banaan gegeven? Anders met iets proberen te mengen dat hij wel lekker vindt. Ik had ook een voedster die er niet in wilde trappen, maar eigenlijk de meeste konijnen trappen er wel in met iets dat ze lekker vinden. Olvarit wortel of pastinaak zou je ide kunnen proberen. Ik vind geraspte wortel zelf makkelijker, omdat ze er dan gewoon op kunnen kauwen. Maar dat is mijn eigen voorkeur haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft het niet te halen he, er zijn 2 twijfelachtige ingredienten wat mij betreft. Kalmoes (calumus) en zoethout. Maar zover ik weet zijn ze niet giftig. Van kalmoes is het ook echt niet te vinden, maar ja zie jij een konijn in de plomp eten?

 

Als je er geen goed gevoel bij hebt zeg ik, niet doen. Er zijn zat andere opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is meranox 25 mg/ml suspensie (bevat 25 mg/ml fenbendazol, 20 mg benzyl alcohol en 12 ug azorubine) Het is roze van kleur. Weet niet of dit bekend is voor sommige? Ik moet 2 ml per konijn geven maar dat is best veel, dat gaat nooit lukken tussen 2 blaadjes basilicum. 
Ik weet niet of ik 2x per dag 1 ml mag geven? Maar dan is het vast niet voldoende om de wormen te doden. 
Moet je van die pasta minder geven? Ze wegen 2 kilo en 2,3 dus valt onder de kleine konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook Panacure pasta gehad voor een konijn van 2 kilo (maar dan voor EC), dus qua gewicht moet dat geen probleem zijn. Het is even handig worden met die draaiknop om de juiste dosis te bepalen. Bij dat konijn kon ik het op een aantal blaadjes groenten uitsmeren en dan at hij het gewoon op. Geen garantie of dat bij jouw konijnen ook werkt natuurlijk.
 

Pas waren er ook 2 BB’ers die meranox voor hun konijn hadden. Ik dacht @Annasbeestenbende
 

Het is niet erg als ze iets extra’s van eten krijgen om het in te mengen. Het zou wel heel fijn zijn als ze het op die manier vrijwillig naar binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meranox is hier bij drie konijnen gewoon naar binnen gegaan in een papje met brokjes. Bij Foep zelfs maandenlang. Ik doe kokend water bij de brokjes en prak het met een vork. Dan prak ik de Meranox erdoorheen en geef het. Als ze het niet helemaal opeten schraap ik de restjes uit het bakje met mijn vinger en dan likken ze het af. In heb begin moet ik er soms nog wat lekkers doorheen prakken, appelmoes of iets dergelijks. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Newby1981 zei:

Het is meranox 25 mg/ml suspensie (bevat 25 mg/ml fenbendazol, 20 mg benzyl alcohol en 12 ug azorubine) Het is roze van kleur. Weet niet of dit bekend is voor sommige? Ik moet 2 ml per konijn geven maar dat is best veel, dat gaat nooit lukken tussen 2 blaadjes basilicum. 
Ik weet niet of ik 2x per dag 1 ml mag geven? Maar dan is het vast niet voldoende om de wormen te doden. 
Moet je van die pasta minder geven? Ze wegen 2 kilo en 2,3 dus valt onder de kleine konijnen.

 

Nee ik bedoel echt konijnen van een kg of minder, voor dit gewicht kun je gewoon één streepje geven en dat ziet er qua hoeveelheid ongeveer zo uit:

 

AIL4fc_OJPYqEdPus_dgJUEMxvJHHFzJJCArQNjVh3fmoBZdwu2nShNJQCgxgna5iX5iuCw1ncUZNQokgXRjixXLQpLnUh1VX8NuxmFp6KZ7ln-ETXCkq6XWjJVc0thkZ6I8YBQjt7mTsFBvW747KDXFSuxy=w678-h905-s-no?authuser=0

 

Is dus veeeel minder dan van de meranox of de meeste panacur suspensies, daarnaast is het veel dikker (tandpasta achtig) en loopt het daardoor nergens van af. Ik krijg dit bij vrijwel elk konijn gewoon naar binnen op iets lekkers. Afhankelijk van het konijn en de situatie op een snoepje of wat groen. Zelfs als het helaas niet lukt om ze het zelf te laten eten (bijv. omdat ze ziek zijn of gewoon echt weigeren het op te eten) is het veel minder rot om naar binnen te krijgen, omdat het maar zo weinig is. Bij 2 ml medicatie moet je ze meerdere keren laten slikken etc. voor het erin zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, de panacur suspensies zijn gewoon smerig en je moet er veel van geven, waardoor het steeds ellendiger wordt als het onder dwang moet. Vaak laten ze het uit hun bekkie lopen en moet je het echt ver in hun bekkie stoppen om het er nog een beetje in te krijgen. Die pasta is dan veel fijner en ook makkelijker om te verstoppen op/in iets lekkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ondertussen heb ik de pasta in huis. Nog wat gegoogeld en 2 dierenartsen gebeld. Eerst m'n eigen dierenarts maar die hadden de pasta niet in huis en raadde het niet aan vanwege de dosering maar ik dacht ik ga toch eens m'n oude dierenarts bellen en die zei dat het kon. Per konijn inderdaad 1 streepje. 

Ik hoop echt dat dit gaat lukken. Heb net de olvarit (zonder pasta) geprobeerd, Monky moest er niets van weten maar Bram vond het lekker.

Vanavond ga ik brokjes weken en kijken of ze dat eten, wel eerst zonder pasta want als ze het niet moeten vind ik het zonde van die pasta. 

En anders ga ik het nog proberen met appel, blaadjes basilicum, tussen 2 dunne schijfjes wortel. 

 

Op de foto ziet het er lig niet zo veel uit Dollie. Een stuk minder dan die suspensie.

 

Wel fijn dat jouw konijnen het zo opeten Anne!

 

Het is net of die dieren bij mij (met de katten is dat ook altijd) alles wat afwijkend is ruiken en niet moeten. Dan ben ik toch een beetje jaloers als ik lees dat hier alles zonder problemen opgegeten wordt (wel fijn voor de diertjes en voor jullie natuurlijk 🙂 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Mee eens, de panacur suspensies zijn gewoon smerig en je moet er veel van geven, waardoor het steeds ellendiger wordt als het onder dwang moet. Vaak laten ze het uit hun bekkie lopen en moet je het echt ver in hun bekkie stoppen om het er nog een beetje in te krijgen. Die pasta is dan veel fijner en ook makkelijker om te verstoppen op/in iets lekkers.

Dan ligt het toch niet alleen aan mij dat ik het smerig spul vind. Ik wist eerst niet wat je er mee bedoelde in je vorige berichtje maar nu snap ik het 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Ik heb van bijna iedere medicatie voor de konijnen (m.u.v. antibiotica) een druppeltje geproefd, maar bij panacur durfde ik het toch niet aan omdat het zo vies eruit ziet en de konijnen het zo haten. Niet aan te raden overigens, maar ik kan dat dan niet laten. Zo heb ik ook de brokjes weleens geproefd, vind ik lekker ruiken, maar ook dat is geen aanrader haha.

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur suspensie, laat mijn konijnen het maar niet horen. Zelfs de petpaste was de laatste keer meestal echt even de kop vastpakken en doorduwen, terwijl ze die de keer ervoor gewoon uit het spuitje pakte. Ik denk dat de mijne het ook wel op die loops zou pakken eerlijk gezegd, als je het stuk met panacur eerst in de bek duwt. Ik ben altijd bang dat het dan niet goed binnenkomt, dat ze het neerleggen en dan die paste overal zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deed 10 brokjes met mini beetje kokend water prakken, daar een theelepeltje Olvarit wortel door heen. Dan verdeelde ik het in 2 om ze allebei hun eigen dosis panacur doorheen te mengen. Werkte goed 🤷🏼‍♀️

 

Hoop dat jij ook iets vind waardoor ze het zelf eten! Scheelt een hoop gedoe voor jou en stress bij de konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Kolino zei:

Panacur suspensie, laat mijn konijnen het maar niet horen. Zelfs de petpaste was de laatste keer meestal echt even de kop vastpakken en doorduwen, terwijl ze die de keer ervoor gewoon uit het spuitje pakte. Ik denk dat de mijne het ook wel op die loops zou pakken eerlijk gezegd, als je het stuk met panacur eerst in de bek duwt. Ik ben altijd bang dat het dan niet goed binnenkomt, dat ze het neerleggen en dan die paste overal zit.

 

Ik leg het gewoon in hun bakje bij de brokjes, denk dat je daar ook niet té bang voor moet zijn. Alleen bij konijnen die samen zitten (en eten) is dat niet handig, dan doe ik het liever op wat groen en geef ik het uit de hand, groen werken ze sneller weg dan zo'n snoepje. Later natuurlijk wel even checken of het op is en anders hebben ze pech en moet het toch onder dwang. Ik had wel eentje die wekenlang het keurig opat en de laatste dag van de kuur besloot dat het nu wel genoeg was 😂 (moest een paar weken later terug op de panacur vanwege castratie en toen at ie het weer netjes op 🤷‍♀️)

 

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Joepie, het is gelukt met de pasta! Ik had een mix van witlof, wortelloof en kruiden gemaakt en de pasta er door gedaan. Hopelijk blijft dit zo werken. Nu nog maar een paar tubes op internet bestellen want dit schilt toch zo’n 4 euro per tube en aangezien ik er nog wel wat nodig heb.

 

(had gister nog een papje van biks aangeboden maar nee hoor, Monky moest er niks van hebben. Bram had het wel netjes op)

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .