Ga naar inhoud

Veiligheidskraag na castratie rammetje


Marjolein84

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben hier nieuw, dus alvast mijn excuses dat ik meteen met de deur in huis kom gevallen met een probleem. Wij hebben gisteren ons NHD rammetje laten castreren, hij is begin deze week 12 weken oud geworden. De castratie is goed verlopen, en om 18u mocht ik hem ophalen bij de DA. Bij een laatste wondcontrole merkte de DA op dat hij blijkbaar aan de hechtingen had zitten likken/knabbelen, want er waren al enkele knoopjes gelost (dat kon hij zien omdat de draadjes langer waren dan ervoor). Volgens de DA doen konijnen dit nagenoeg nooit, maar deze arme stakker moest dus een kraag om.

Dus verdict: 12 dagen ontsmetten 2x/dag (is dit standaard bij een castratie? Dit moesten we sowieso doen, ook als hij niet had zitten likken aan de hechtingen) en ook 12 dagen kraag om. Ik had op voorhand redelijk wat zitten lezen over castratie bij konijnen en vroeg meteen of de DA geen "pakje" had om hem aan te doen in de plaats van die kraag. Dat had hij wel, maar voor katten, en hij zei dat een konijn dat binnen de 10 min stuk heeft gebeten en dat het niet veilig genoeg was. De DA had ook geen geschikt halsbandje om de kraag zelf vast te maken, dus heeft hij de kraag meegegeven met de instructies hoe ik die moest vastmaken nadat ik een halsbandje was gaan kopen. Ik kon dus na 18u nog op zoek naar een halsbandje...

We hebben dan nog een winkel gevonden die open was waar we een halsbandje voor katten hebben gevonden, maar dit bleek op de kleinste stand nog te groot. Daarenboven was de kraag ook te groot (het arme beestje weegt nog maar 1100 gram) en werd hij fokswild met dat ding aan. Overigens had hij al die tijd dat we op zoek waren naar een bandje niet aan de wonde gelikt. Dus terug naar de DA gebeld, die dan zei dat we het echt niet mochten riskeren van geen kraag aan te doen en dat we het maar met een touw moesten oplossen en de kraag ook wat moesten inkorten (2 cm afknippen). Dat hebben we dan gedaan en dat ging wel al een stuk beter. Hij werd er niet meer zo wild van, met momenten legde hij zich erbij neer dat dat ding om zijn kopje zat en begon hij te eten met het ding aan. Maar in de loop van de avond zagen we dan dat hij soms weer probeerde om het ding van zijn kopje te krijgen en omdat het niet zo nauw aansluit, kwam zelfs zijn pootje ertussen vast te zitten. Gelukkig is dat afgelopen nacht niet opnieuw gebeurd. Maar vanmorgen hing de kraag wel vol stoelgang en lagen de blindedarmkeutels verspreid over de kooi (zijn andere keutels zien er goed uit). Ik vermoed dat het hem met die kraag niet lukte om de blindedarmkeutels op te eten. Ik heb de kraag vanmorgen uitgedaan om die goed proper te maken, en hij begon zich natuurlijk meteen uitgebreid te wassen. Hij wast ook wel de regio van de wonde maar ik denk niet dat hij excessief likt/knaagt aan de hechtingen. Hij eet ook goed en was daarnet gewoon wat aan het rusten. Hij lijkt me dus niet geobsedeerd door die hechtingen... 

Kortom, ik vind die kraag absoluut geen oplossing. Anderzijds heb ik hier al op het forum gelezen dat zelfs de kleinste rompertjes voor baby's te groot zijn voor konijnen die beduidend groter zijn dan hem. Dus daar zie ik ook geen heil in. Ik vraag me ook af hoe snel zo'n wonde weer geheeld is? 12 dagen zo'n kraag, dat is voor een konijntje toch echt onbegonnen werk? Wat zijn jullie ervaringen met hechtingen na castratie van een rammetje? Duurt het werkelijk 12 dagen eer het dicht blijft? Denken jullie dat ik het toch even kan aanzien zonder kraag? Als ik elk uur bijvoorbeeld ga kijken hoe de hechtingen eruit zien? En als ze dan vanavond nog ok zijn, zouden we dan zo de nacht in kunnen? Alle tips zijn meer dan welkom.

 

Alvast heel erg bedankt!

Marjolein

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek eens naar een medical pet shirt. Deze zijn er ook voor konijnen, maar wat de dierarts ook aangeeft kunnen ze die wel slopen. Soms zelfs uittrekken. Deze pakjes heb je in verschillende maten. Metpets heeft die voor konijnen in de webshop.

 

Normaal hoef je niet te ontsmetten, dus ik verwacht dat er iets gebeurd is waarom de dierenarts dit aangeeft en dat er dus ook een reden is om te zorgen dat hij er echt niet bij kan. Je zou in het kattenriempje ook extra gaatjes kunnen maken zodat hij wat strakker kan. Maar 12 dagen, ik zie een konijn dat niet volhouden. Als alles goed gaat is dat ook helemaal niet nodig. Je zou de dierenarts even kunnen vragen of er een antibiotica injectie is gegeven, volgens mij is dat redelijk gangbaar om te doen.

 

Mijn konijnen hebben bij castratie nooit iets aan of om gehad, gewoon in de gaten gehouden dat ze er niet aan zaten. De eerste dagen zijn het meest cruciaal. Geloof dat ze met een dag of 10 op controle gingen bij de dierenarts. Hoewel eentje er wel aan zat en ook hechtingen er uit had getrokken was er geen actie nodig zolang het goed dicht bleef zitten en het er goed uit bleef zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Halen ze bij konijnen eigenlijk meteen het zakje weg waar de balletjes in zitten? Ik meen me te herinneren dat sommige DA's het zakje bij katers lieten zitten en alleen de balletjes eruit wipten, waardoor er geen/minder hechtingen nodig waren en het zakje er na verloop van tijd gewoon "wegens leegstand" af viel. Bedenk me nu dat ik nooit rammetjes heb hoeven laten castreren, omdat ze uit de opvang kwamen. Gelukkig worden voedsters ook steeds vaker standaard gecastreerd bij de opvangen, hoop zorgen minder. 

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij alleen de testikels en de bijbal, ik heb toevallig de ballen gezien na castratie, maar ik herinner me geen "zakje". Het is gewoon een testikel met een ophangsysteem waar ook de bijbal in zit. Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. In eerst instantie zie je nog een uitgerekt stukje huid hangen, maar dat slinkt gewoon. Het is ook afhankelijk van hoe de dierenarts de ballen er uit haalt, dat kan met 1 of 2 incisies. Ik geloof dat het tegenwoordig 1 is en dan drukken ze de balletjes daar naar toe. Als je met zakjes, de balzakken bedoeld (de huid), dan worden die niet weggehaald, maar slinken dus vanzelf.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Al vóór de castratie had de DA me gezegd dat we daarna 12 dagen 2x/dag zouden moeten ontsmetten. Dus hij legt dat standaard op. Wordt dus doorgaans niet gedaan? Ik maak me wel wat zorgen over het feit dat hij dat ontsmettingsmiddel binnen krijgt als hij zich wast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je naast dat ontsmettingsmiddel voor de wond ook pijnstilling mee gekregen? De meeste dieren gaan pas aan hun hechtingen zitten als ze er ongemak van ondervinden zoals pijn of jeuk. Misschien zou je daar nog achteraan kunnen gaan voor de eerste dagen na de operatie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt inderdaad niet vaak voor dat ze gaan likken of knagen aan de wond, maar soms wel. In de opvang is het een tijdje heel vaak gebeurd na castratie en ontstonden er veel abcessen in die regio daardoor. Ik heb minstens twee konijnen gezien die ook een kraag hebben gedragen en dat was voor langer dan 12 dagen, eentje echt weken. Dat is behoorlijk ellendig. Wat je beschrijft over de ontlasting op de kraag herken ik er wel van. Ze kunnen zich ook niet goed wassen dus de oren worden erg vies. In dit geval zou ik denk ik wel voor de kraag gaan, als deze goed aansluit, want ik denk dat het draakje zo'n medical pet shirt uit krijgt of er doorheen kan knagen. Wat je zou kunnen doen is om iedere dag een uurtje of een paar keer per dag (ligt eraan hoeveel tijd je hebt) de kraag onder toezicht afdoen en schoonmaken. Dan kan hij zichzelf toch even wassen en spelen zonder dat ding, maar loop je weinig risico dat hij gaat lopen klooien met de wond van de castratie. 

Pijnstilling is inderdaad ook een goede, dat kan ook helpen om te voorkomen dat hij gaat knagen. Maar jeuk van de genezing van de wond nodigt daar nog meer voor uit dan pijn en jeuk is niet zo goed te voorkomen natuurlijk. 

 

Wat betreft het ontsmettingsmiddel: ik heb dat nog nooit gehoord, zowel bij rammen als bij voedsters niet eigenlijk. Je zou nog eens aan de dierenarts kunnen vragen of dat gebruikelijk is en echt nodig is. Wellicht kun je het ook gewoon spoelen met infuusvloeistof ofzo. Die antibiotica injectie is ook een goede om na te vragen, want als dat is gegeven hoop je in ieder geval dat er geen ontsteking zal ontstaan doordat hij heeft geknaagd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

denk dat het draakje zo'n medical pet shirt uit krijgt of er doorheen kan knagen

Ik zou het zelf toch wel proberen wetende dat die kapot geknaagd kan worden. Als het werkt is dat ontzettend fijn, werkt het niet, kan je altijd nog terug naar de kap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nooit een kraag moeten gebruiken. Ik heb wel een shirt in huis, maar dat is nog ongebruikt. De wond ontsmetten heb ik ook nooit hoeven doen, dat is ook niet gebruikelijk voor zo ver ik weet. 

 

Pijnstilling is inderdaad vooral heel belangrijk om te zorgen dat ze van de wond afblijven. Als ze pijn of jeuk hebben, zijn ze eerder geneigd er aan te knagen. Geef voldoende pijnstilling, voldoende lang, en het heeft de voorkeur om het in 2x per dag te geven, omdat konijnen een snelle stofwisseling hebben (voor hond en kat is 1x per dag wel voldoende, veel dierenartsen weten niet dat voor konijnen 2x beter is). 

 

Een kap geeft wel veel stress bij konijnen en maakt dat ze niet kunnen wassen en geen blindedarmkeutels kunnen eten. Volgens mij was de tip al gegeven, maar als het kan om momenten zonder kap te geven aan je konijn waarbij er iemand goed oplet dat hij van de wond blijft, heeft dat echt de voorkeur zodat hij kan wassen. Sommige konijnen eten ook niet en drinken maar weinig door de stress van een kap, en dan krijg je dus bovenop het herstel van de operatie nog eens spijsverteringsproblemen. 

 

Wat betreft hechtingen, het is voor mij al wel lang geleden dat ik rammen heb laten castreren, maar het is maar een kleine snee, twee kleine wondjes, is mijn ervaring. Ik heb wel ooit een ram gehad die over een verhoging wilde springen na castratie en daar precies met zijn (niet meer aanwezige)ballen op terecht kwam, waardoor de wond flink ging bloeden. Maar ook bij dat konijn kwam het zonder kap goed. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat we de kraag gisterenochtend hadden uitgedaan, hebben we hem héél veel geobserveerd en hij deed het echt super, alsof er niets gebeurd was. Meermaals per dag de hechtingen gecontroleerd ook, alles zag er prima uit. Vandaag ook weer heel goed in de gaten gehouden en het ging helemaal prima zonder kraag. Pijnstilling had ik naar gevraagd bij de DA maar die zei me dat dat niet nodig was. Ben van plan om een andere DA te zoeken... Maar in elk geval denk ik niet dat hij pijn heeft. Hij eet echt goed, huppelt vrolijk rond, ligt in lekkere relaxte houdingen te slapen... Hopelijk gaat het zo verder! 🤞

Bedankt voor al jullie adviezen/medeleven!

@Suus1978 Wat een heerlijke foto! 😁

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Onze Lap had zijn eigen hechtingen er zo uitgetrokken. Dierenarts moest lachen dat hij al zo.n goede chirurg is en ook nog heel stiekum had gedaan want we hadden niks in de gaten. Was totaal geen probleem.

Onze kleine rakker nu heeft ook net als Lap zelf eruit gehaald, zelfs al bij de da want daar bleef hij 3 nachtjes). Was ook geen probleem.

 

Shirtje hadden we ook geprobeerd maar die was sneller uit als aan🤪

 

Nu moesten we een kraagje proberen voor een ander probleem daar beneden maar dat was echt drama. Totaal in paniek weg rennen en zo tekeer gaan dat ik dacht dat hij zijn nek zou breken. Maar gelukkig hoeft het nu niet omdat we hem pijnstillers geven voor het slapen gaan en overdag steeds terug roepen als hij er aan zit. 

 

Hoe gaat het nu met de kleine man?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef, gelukkig voor de pijnstillers inderdaad! Want het is echt zo zielig met die kraag. 

 

Onze flinkerd is intussen heel goed hersteld en stelt het prima. Hij zit inmiddels ook weer gezellig bij zijn vriendinnetje. Na die ene nacht is de kraag niet meer aan geweest en hebben we hem gewoon heel veel geobserveerd. We zijn ook gestopt met het te ontsmetten aangezien we op vele fronten hoorden dat dit niet nodig zou zijn. We hadden de indruk dat hij sindsdien nog minder aandacht voor de wonde had (het viel sowieso al goed mee). Niet gek he, hij wou waarschijnlijk dat ontsmettingsmiddel eraf. Ik denk dat we maar eens op zoek gaan naar een andere DA... 😔 Als het van hem afhing had het arme stakkertje 12 dagen die kraag aan gehad...

 

Veel succes nog!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Marjolein84 zei:

Oef, gelukkig voor de pijnstillers inderdaad! Want het is echt zo zielig met die kraag. 

 

Onze flinkerd is intussen heel goed hersteld en stelt het prima. Hij zit inmiddels ook weer gezellig bij zijn vriendinnetje. Na die ene nacht is de kraag niet meer aan geweest en hebben we hem gewoon heel veel geobserveerd. We zijn ook gestopt met het te ontsmetten aangezien we op vele fronten hoorden dat dit niet nodig zou zijn. We hadden de indruk dat hij sindsdien nog minder aandacht voor de wonde had (het viel sowieso al goed mee). Niet gek he, hij wou waarschijnlijk dat ontsmettingsmiddel eraf. Ik denk dat we maar eens op zoek gaan naar een andere DA... 😔 Als het van hem afhing had het arme stakkertje 12 dagen die kraag aan gehad...

 

Veel succes nog!

Gelukkig dat hij goed hersteld is 🥰.

Zo.n kraag is ook echt vreselijk voor die kleintjes. Heel goed dat je het niet meer om gedaan hebt.😊

 

Onze kleine weer precies wanneer hij de pijnstillers krijgt en komt direct naar me toe. Hij zal zo lekker slapen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .