Ga naar inhoud

Groenvoer voor konijnen zelf kweken


mammafelina

Aanbevolen berichten

Het fijne is dat konijnen zo houden van veel dingen die wij als onkruid bestempelen. Als je dus wat paardenbloemen ziet pluizen kun je die pluizen meenemen en in de bak strooien, dan hebt je al een mooie basis. En onkruid vergaat niet 😉. Verder groeien andijvie en sla best makkelijk. Als je voor losbladige sla gaat kan je van onderaf plukken en het hele jaar door oogsten. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Makkelijkst:

Munt - koop een biologisch potje voor €1 als het in de aanbieding is bij de supermarkt - scheur hem doormidden - plant beide helften in een grotere bak en binnen no-time zit je bak vol met munt. Hij is winterhard, dus kan 's winters buiten blijven staan

Peterselie - scheurt minder makkelijk en groeit langzamer, maar verder zelfde.

Aardbeien - begin van het seizoen vaak goedkoop te krijgen (april), nu zie ik ze helaas alleen vrij duur staan bij de tuincentra, maar als je gelijk een grote pot vol wil hebben, wel makkelijk. De konijnen mogen het blad en af en toe de vrucht. In de zomer/najaar maakt deze plant gratis uitlopers, die kun je knippen en planten, en zo vermeerder je hem. Makkelijkst in een hangbak, maar dat is voorkeur van mij denk ik.

 

Moeilijker (zaaien en/of naar binnen in de winter)

Grastuintje, kan je kopen als bakje dat je water kan geven of via zaad (zie BunnyBunch winkel)

Klaver, makkelijk te zaaien, komt altijd wel op - kan je ook in leuke varianten als plant kopen, bijv. bonte klaver

Weegbree (zaai seizoen helaas voorbij)

Zonnebloemen (ze mogen de zaadjes met mate, maar de rest helemaal, je hebt tegenwoordig ook lage varianten, dus die 2m niet in de bak zaaien)

Graslelie - maakt zelf ook zaailingen en kan in de lente/zomer naar buiten, maar moet in de winter naar binnen want kan doodvriezen

 

Ook nog mogelijk: dovenetel, die kan je bij het tuincentrum kopen of Hyssop, maar is een beetje afhankelijk van het seizoen of je ze kan vinden.

Beiden makkelijk en leuk.

 

Verder natuurlijk groentes die ze eten, maar let er op dat je dan vaak wel diepe bakken moet hebben en dat je dan in het najaar/winter niets hebt, terwijl de meeste tuinplanten wel blijven in de winter, al is de groei minder.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij het tuincentrum biologische andijvie en selderij gekocht. 6 miniplantjes voor 1,79. Ik heb er twee van elk gekocht gekocht en de 12 plantjes in een rechte bloembak, zo eentje die je aan de schutting hangt, geplant. Gevuld met biologische (turfvrije) Potgrond. Kan dagelijks verse andijvie plukken.  

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ja, mijn man zei nog: je vergeet onze gemaksgroentetuin. Als je paksoi, bleekselderij e.d. voert, en je snijdt het kontje eraf (als je dat zelf niet gaat eten, want de konijnen vinden het wel lekker) en zet dat in wat water, gaat het weer wortelen en als je het in de aarde zet daarna weer blad aanmaken.

 

Hier zie je wat info: https://foodness.nl/laat-je-groenten-opnieuw-groeien-8-soorten-die-je-eindeloos-kunt-hergebruiken/

 

Ik zie nu dat je wortelloof ook kan laten teruggroeien, maar wij hebben nu ff weinig plek in de groetentuin van mijn man, want het zijn maar 2 bakken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-7-2023 om 07:38, bunnyempress zei:

Hij is winterhard, dus kan 's winters buiten blijven staan

Hier zijn de potjes het hele jaar door 1,75. Ik heb ook munt overgehouden maar ik moet wel zeggen dat de munt die opgekomen is erg houtig is en geen zachte stengels heeft.

Basillcum is me niet gelukt om over te houden. Ik heb het in bloempotten en vreemd de munt in de tuin is foetsie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-7-2023 om 08:13, bunnyempress zei:

Ik zie nu dat je wortelloof ook kan laten teruggroeien, maar wij hebben nu ff weinig plek in de groetentuin van mijn man, want het zijn maar 2 bakken.

Hahaha, gezellig een groetetuin! Ik zit vaak 's avonds laat op het forum en schrijf soms echt onzin. Maar dit is leuk.

Joh wat een geweldige link zet je hier neer. Ik heb wortels in de kelder liggen met loof eraan en ga dat gelijk proberen.

Als je nog meer tips weet, ik houd me aanbevolen. Ik heb al veel van je geleerd. Hartelijk dank!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Hier zijn de potjes het hele jaar door 1,75. Ik heb ook munt overgehouden maar ik moet wel zeggen dat de munt die opgekomen is erg houtig is en geen zachte stengels heeft.

Basillcum is me niet gelukt om over te houden. Ik heb het in bloempotten en vreemd de munt in de tuin is foetsie.

 

Basilicum buiten is echt heel lastig - binnen is het ook niet de makkelijkste. Teveel water en hij vindt het niet leuk, te weinig water en hij is ook gelijk niet blij.

Vriezen kan hij niet goed tegen, dus overwinteren is ook echt lastig.  Ik heb zo'n zelfwaterend potje binnen (afgeven vanaf de wand) en daar blijft hij wel heel lang in goed, maar anders hield ik het echt maar een paar weken vol met ze. Nu staan ze rustig maanden.

 

Hoe pluk je je munt, hoe oud is hij en hoe vaak heb je hem gescheurd? Het liefst zorg je dat je telkens van verschillende stengels korte kleine stukjes afwiekt, zodat alle stengels weer willen gaan groeien. Zo hou je hem mooi laag en krijg je weinig hout. Houterigheid komt vaak omdat de stengels te lang worden of bloeien, dan vallen de onderste blaadjes eraf en krijg je die verdikkingen. Af en toe moet je munt ook scheuren, dan verjong je de wortels en de plant, waardoor de houterigheid ook minder wordt. Dat is buiten wat lastig te doen soms, maar dan krijg je ook weer veel nieuwe scheuten erin.

 

5 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Hahaha, gezellig een groetetuin! Ik zit vaak 's avonds laat op het forum en schrijf soms echt onzin. Maar dit is leuk.

Joh wat een geweldige link zet je hier neer. Ik heb wortels in de kelder liggen met loof eraan en ga dat gelijk proberen.

Als je nog meer tips weet, ik houd me aanbevolen. Ik heb al veel van je geleerd. Hartelijk dank!

 

 

Ja, we hebben weinig ruimte, maar bij mijn man zijn de groene vingers ook gaan kriebelen, dus dat moedig ik alleen maar aan. Als ik in het oosten of meer richting Veluwe zou wonen, zou ik het wel weten en kiezen voor een grote tuin. ❤️. Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend geworden dat ik echt moet nadenken dat het heel bijzonder en nieuw is voor anderen. Mijn man zei dat ik het teruggroeien erop moet zetten, anders was ik het glad vergeten. Ik ben blij dat je er plezier in hebt en heel veel succes met de wortelloof 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bunnyempress zei:

Hoe pluk je je munt, hoe oud is hij en hoe vaak heb je hem gescheurd? Het liefst zorg je dat je telkens van verschillende stengels korte kleine stukjes afwiekt, zodat alle stengels weer willen gaan groeien. Zo hou je hem mooi laag en krijg je weinig hout. Houterigheid komt vaak omdat de stengels te lang worden of bloeien, dan vallen de onderste blaadjes eraf en krijg je die verdikkingen. Af en toe moet je munt ook scheuren, dan verjong je de wortels en de plant, waardoor de houterigheid ook minder wordt. Dat is buiten wat lastig te doen soms, maar dan krijg je ook weer veel nieuwe scheuten erin.

Dan doe ik het dus helemaal verkeerd. Ik knip steeds de bovenste toppen eraf. De stengels zijn inderdaad te lang geworden. 

Scheuren heb ik nog nooit gedaan. Dat doe je dus gelijk als je een plantje gekocht hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Dan doe ik het dus helemaal verkeerd. Ik knip steeds de bovenste toppen eraf. De stengels zijn inderdaad te lang geworden. 

Scheuren heb ik nog nooit gedaan. Dat doe je dus gelijk als je een plantje gekocht hebt?

 

Scheuren doe je als je de plant wil vermeerderen en als het weer buiten lekker is (boven 15 graden het liefst, maar er zijn ook planten die je het best in het najaar kan scheuren ipv voorjaar/zomer). Dus in ieder geval dus niet in de winter, want dan is er dus meer kans dat een jonge plant, die je van de helft van zijn wortels/bladeren en dus reserve beroofd, dood gaat. Naast vermeerderen doe je het ook om de plant te 'verjongen', want door het scheuren krijgen ze een nieuwe implus om te groeien. Mijn gescheurde plantje van de supermarkt is nu dus al 2x zo groot als hij anders was geweest. Ipv alleen aan de randen groeien bij een pol, krijgt hij meer 'rand' en dus die groei-impuls. Als je niet scheurt, krijg je dus vaak planten die minimale groei impuls hebben op de randen en gaan verhouten. Snoeien doet ook groeien.

 

Bovenste toppen is waarschijnlijk iets te ondiep, liever zorg je dat je 10-15 cm laat staat per stengel, afhankelijk van hoe hoog je plant al is (dan 15cm) of hoe veel je wil verjongen (dan 10cm). Als je het bij een houterige plant doet, zie je van die lege stengels overblijven vaak, dus dat is niet echt een leuk gezicht, maar zeker na scheuren willen ze wel weer nieuwe scheuten maken. Zonder scheuren krijgt een plant toch ook nog de impuls om blad op de houterige stengels te gaan kweken, want de rest is het kwijt. Doe het dan wel om en om, dus 1 houterige stengel wat korter voor blad implus, en 1 hoger zodat er nog blad aanzit, want 0 blad is een plant die gauw dood gaat. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Net gisteren wat planten bij een tuincentrum gekocht en gepoot: winterhard en lekkere blaadjes voor de konijnen.

 

Hoop dat ze het goed bij je blijven doen! Mijn moeder vindt ze krengen. Hier zijn het eerste jaar 3 van de 3, en nu het tweede jaar 2 van de 3 opgekomen, dus ik vind het wel meevallen. En dit zijn bijzondere soorten en niet de standaard kleur, dus die zijn altijd lastiger. Bij haar komt het vaak maar matig terug, want ze sterven af tot de grond en moeten dan weer helemaal terugkomen. 1 jaar kwam er niets meer terug, maar mijn moeder blijft ze maar kopen, want ze zijn zo leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-7-2023 om 22:18, To van de Veluwe zei:

Goed dat ik het weet dan koop ik geen witte meer.

Hier is witte vanaf dag 1 een drama. De roze deed het goed (ongeveer 4 jaren) echter dit jaar niet meer. De oranje variant is niet eens opgekomen dit jaar. Ik heb de witte en roze al eens verplaatst. Ze zijn mooi maar ik vind ze niet makkelijk. Ik ben het wel eens met de moeder van @bunnyempress 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij gaat de roze echinacea juist onwijs goed! Wij hebben ze zelfs uit zaad kunnen opkweken. De witte heb ik nu voor het eerst staan en doet het tot nu toe ook goed, hopelijk volgend jaar ook. Let wel dat je dat niet kan geven icm pijnstiller of antibiotica.

 

Ik vind zelf tijm en oregano (woekert wel!) ook top om in bakken te hebben. Tijm kan snel groeien en de konijnen vinden het werkelijk fantastisch hier. 

Framboos kun je ook goed in een pot houden en vinden ze vaak ook lekker, daar heb je zelf ook nog plezier aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb echinacea meermaals geprobeerd in de tuin en in bakken, maar heb het opgegeven. Als hij de kou overleefd dan pakken de slakken hem 😞 Het beste lijkt de echinacea purperea (de echte) het te doen, die is ook beter winterhand. Echinacea kan gewoon met pijnstillers samen. Antibiotica weet ik niet 100% zeker, volgens mij ook geen probleem. Het zijn andere middelen waar echinacea een wisselwerking mee heeft. Uit mijn hoofd weet ik niet meer welke, maar geen middelen waar een gemiddeld konijn mee in aanraking komt. Pijnstillers, maag-darmmedicatie e.d. kan allemaal gewoon gegeven worden. Wel is het verstandig om het niet constant te geven, maar max 3 weken achtereen en dan even niet. Natuurlijk ook verstandig om, als een konijn medicatie voorgeschreven krijgt even te melden dat je kruiden geeft en welke dat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gek! Het ligt misschien dan ook aan de grondsoort en de soort echinacea natuurlijk.

 

Oh hij, echt? Ik leerde juist altijd sat je het vooral niet icm pijnstilling en antibiotica mag geven. Waar haal jij je info vandaan? Ik ben gewoon benieuwd, want jij weer echt veel over planten/kruiden en ook over medicatie. 

Dierenartsen weten overigens zelden iets over die wisselwerking vind ik. Ik heb het weleens gevraagd, maar ze gaven steeds aan dat ze niet wisten met welke kruiden het niet gecombineerd kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zoek dat gewoon op, als ik echt iets zeker wil weten zoek ik meertalig. De meeste onderzoeken zijn in het Engels. Ik had eerder ook geleerd dat het wisselwerking had, dus ik ben specifiek op middelen gaan zoeken die mijn konijn op dat moment gebruikte. Ik heb dat bij alle kruiden waar wisselwerkingen van bekend zijn gedaan. Het laatste wat ik wil is mijn konijn om zeep helpen, maar wel zo goed mogelijk ondersteunen. Bij het nog een keertje checken (het is al een paar jaar geleden) zie ik toch een wisselwerking met cisapride. Het is geen ernstige wisselwerking, echinacea kan de plasmaspiegel veranderen. Dat betekent dat je de dosering daar aan aan moet passen. Ik ga dat nog even iets specifieker uitzoeken hoe of wat, mocht ik dat terug kunnen vinden. Ook heeft het een wisselwerking met dexamethason, ze vermoeden dat ze elkaar tegenwerken. Die 2 zou ik dus sowieso niet samen geven, want die paar dagen kunnen wel zonder.

 

Zo snel scannend zie ik verder geen interacties met bekende konijnen medicatie. Cisapride is voor mensen niet meer op de markt, dus dat is wat lastiger terug te vinden.

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Bij mij gaat de roze echinacea juist onwijs goed!  De witte heb ik nu voor het eerst staan en doet het tot nu toe ook goed, hopelijk volgend jaar ook.

Precies zo gaat het tot nu toe bij ons. En er komt ook zoveel blad aan en dan kan ik elke dag de konijnen een paar blaadjes geven. Ik denk dat ik de roze nu voor het derde of vierde jaar heb. Veel zal ook van de grond en standplaats afhangen. Bij mij is het de purpurea. Ik zou er alleen nog veel meer bloemen aan willen hebben. Want als ik een bosje zou plukken, is de plant gelijk leeg op het blad na.

 

Ik had een paar dagen geleden een stekje basilicum in een bakje water gezet en vandaag zag ik al wortels. Dus morgen maar in de aarde zetten. Scheelt weer 1.79 😉 

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .