Ga naar inhoud

Konijntje lam achterpootje na sterilisatie


Bobbi_

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik zit even met mijn handen in het haar over ons lieve konijntje die afgelopen woensdag is gesteriliseerd. Meteen daarna bewoog ze haar rechter achterpootje niet meer mee en haar linker oogje ziet er opeens rood en nat uit. Eten en drinken doet ze wel goed en keutelen en plassen doet ze ook. Dat was al meteen na de sterilisatie geen probleem. Ze krijgt nog pijnbestrijding, maar dat lijkt weinig te doen. Ze was zo’n vrolijk actief konijntje. Naar je toe komen rennen als ze je al aan hoorde komen etc. Ze zit in onze huiskamer maar ook mag ze vaak in de tuin spelen en dan lekker graven enzo. Nu trekt ze zich telkens terug en ligt veel. Ze loopt alleen om te eten en drinken en om naar het wc’tje te gaan naast haar nachthok. Als ze loopt beweegt ze die ene achterpoot ook niet mee. We zijn vrijdag nog even op controle geweest bij de dierenarts en die zei misschien nog last van de narcose (spierpijn) en dat we af moesten wachten en anders morgen terug. Nou terug gaan we dus sowieso. Ze reageert ook niet als je in het achterpootje knijpt en kriebelt, dus echt verlamming lijkt het. Ze is pas net een jaar. En had voor de operatie geen klachten. Ik deed het juist omdat we dachten het juiste te doen (baarmoederkanker etc voorkomen) maar ik voel me nu zo ontzettend schuldig 😢 Iemand hier ervaring mee?

aangepast door Bobbi_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar! Ik wil je in ieder geval heel veel beterschap wensen. 

Verlamming door spierpijn na een castratie, heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord bij konijnen. Mijn eerste twee gedachten zijn dit:

Hebben ze iets van zenuwen/spieren geraakt wat niet de bedoeling was, tijdens de ingreep? 

Of het kan zijn dat er EC was en dat door stress en mindere weerstand na de operatie op is gaan spelen? 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

*konijnendropjes*,dat klinkt niet goed. Ik sta versteld van wat de dierenarts zegt. Ik zou een complicatie van de castratie niet uit durven sluiten, Er zijn verschillende mogelijkheden dat een pootje lam wordt. Om inzicht te krijgen en een paar oorzaken uit te sluiten zou ik een röntgenfoto laten maken, inclusief rug. Dan kun je in ieder geval breuken of verplaatsing van wervels en dergelijke uitsluiten. Als ik eerlijk ben, gezien de castratie, vermoed ik zenuwletsel. Misschien is er ook wel iets gebeurt in die tijd wat ze hebben verteld?

 

Je moet je niet schuldig voelen hoor, ook al is het gevoel, had ik het maar niet gedaan, wel normaal nu natuurlijk. Zie je nog andere klachten of is het echt alleen dat pootje? Wat kan ook kan, is E.C. Ik verwacht het niet, maar ik wilde het toch benoemen. Meestal zie je dan verzwakking van de achterhand, maar ook aan beide kanten. Trauma vind ik dus het meest voor de hand liggend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je! We hopen zo dat we onze vrolijke speelse konijntje terug krijgen, maar ik ben er bang voor. Loop echt al dagen met een knoop in mijn maag en zou willen dat ik de tijd kon terugdraaien en het niet had laten doen. Wat jij hier noemt heb ik ook beide aan gedacht. Maar de dierenarts deed er nog vrij luchtig over van even afwachten en kan door de narcose komen. Maar niet reageren op knijpen, dat lijkt mij gewoon verlamming? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Kolino zei:

*konijnendropjes*,dat klinkt niet goed. Ik sta versteld van wat de dierenarts zegt. Ik zou een complicatie van de castratie niet uit durven sluiten, Er zijn verschillende mogelijkheden dat een pootje lam wordt. Om inzicht te krijgen en een paar oorzaken uit te sluiten zou ik een röntgenfoto laten maken, inclusief rug. Dan kun je in ieder geval breuken of verplaatsing van wervels en dergelijke uitsluiten. Als ik eerlijk ben, gezien de castratie, vermoed ik zenuwletsel. Misschien is er ook wel iets gebeurt in die tijd wat ze hebben verteld?

 

Je moet je niet schuldig voelen hoor, ook al is het gevoel, had ik het maar niet gedaan, wel normaal nu natuurlijk. Zie je nog andere klachten of is het echt alleen dat pootje? Wat kan ook kan, is E.C. Ik verwacht het niet, maar ik wilde het toch benoemen. Meestal zie je dan verzwakking van de achterhand, maar ook aan beide kanten. Trauma vind ik dus het meest voor de hand liggend.

 
 

ik ben dus niet de enige die de reactie van de dierenarts erg luchtig vind. Ze trekt zich vooral erg terug, wil wel geaaid worden. Snoepjes komt ze af en toe nog voor schooien, maar kan niet op de achterpootjes staan om het te pakken (deden we voor de sterilisatie als spelletje) Ik heb een filmpje gemaakt, maar die kan ik niet plaatsen hier denk ik? 
 

Dat schuldgevoel zit er ontzettend. Ben er echt misselijk van 😢 Had ik maar niet… je denkt er goed aan te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Filmpje is zichtbaar. Ik zie haar het pootje wel optillen en bewegen, alleen het neerzetten gaat echt wel met een 'klap' en ik zie idd die verkramping waar je het over hebt.

Het lijkt alsof de heup het wel doet (op en neer), maar de rest van het pootje niet zoals je verwacht. Wat enorm naar voor jullie en voor haar. Helaas heb ik geen goede tips - maar je hebt echt wel de beste keuze gemaakt voor je konijn. Dit had je echt niet kunnen voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, bunnyempress zei:

Filmpje is zichtbaar. Ik zie haar het pootje wel optillen en bewegen, alleen het neerzetten gaat echt wel met een 'klap' en ik zie idd die verkramping waar je het over hebt.

Het lijkt alsof de heup het wel doet (op en neer), maar de rest van het pootje niet zoals je verwacht. Wat enorm naar voor jullie en voor haar. Helaas heb ik geen goede tips - maar je hebt echt wel de beste keuze gemaakt voor je konijn. Dit had je echt niet kunnen voorzien.


ja dat pootje hè, die staat zo apart en krampachtig. We konden het net zelfs aaien en kriebelen toen we haar vast hadden, geen terugslaan met het pootje. Eten is ze nog steeds dol op en af en toe kleine stukjes lopen en aan een kartonnen doos knabbelen enzo. Verder wil ze vooral liggen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar er zit nog wel iets van functie in, dat is op zich positief en geeft aan dat er wel signalen doorkomen. Wat ik op het filmpje niet helemaal goed kan zien is, of de teentjes ietsje uit elkaar gaan met het krabben. Als dat zo is, lijkt het er op dat er signalen tot in de teentjes doordringen. Hoe het staat doet me ergens ook aan luxatie denken. Ik weet niet wat ze met de pootjes doen tijdens het opereren (of ze misschien vastgezet moeten worden). Je zou ook eens kunnen vragen of er injecties zijn gezet en waar die gezet zijn en of dat een oorzaak kan zijn. Misschien hebben ze een intramusculaire injectie gezet?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Kolino zei:

Maar er zit nog wel iets van functie in, dat is op zich positief en geeft aan dat er wel signalen doorkomen. Wat ik op het filmpje niet helemaal goed kan zien is, of de teentjes ietsje uit elkaar gaan met het krabben. Als dat zo is, lijkt het er op dat er signalen tot in de teentjes doordringen. Hoe het staat doet me ergens ook aan luxatie denken. Ik weet niet wat ze met de pootjes doen tijdens het opereren (of ze misschien vastgezet moeten worden). Je zou ook eens kunnen vragen of er injecties zijn gezet en waar die gezet zijn en of dat een oorzaak kan zijn. Misschien hebben ze een intramusculaire injectie gezet?


Bedankt voor het meedenken. Hier kan ik wat mee en zal ik morgen meenemen als we langs de dierenarts gaan. Die teentjes staan enorm krampachtig. Dat valt mij ook op. Ik heb wel het gevoel dat ze de teentjes niet echt uit elkaar doet. Meer een soort vuistje. 
 

Het is zo frustrerend en doet echt pijn dat je een gezond en fit konijntje naar de dierenarts brengt, en het zo weer terug krijgt. Ik weet dat een operatie altijd risico’s met zich mee kan brengen, maar wie verwacht dit? En wat is het? Vrijdag nog naar huis gestuurd door de dierenarts toen we extra op controle gingen. Onder het mom van kan door de narcose nog komen en afwachten. 
 

Ze wil heel graag haar kopje en oortjes wassen maar plat staan op dat ene achterpootje lukt dus niet. En daardoor kan ze zich niet echt wassen. Want dat deed ze altijd op 2 pootjes rechtopstaand. Kan ik haar hierbij helpen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de reactie van de dierenarts, waarin ze het niet echt serieus lijken te nemen, zou zelf voor een second opinion gaan. Misschien een andere arts in dezelfde praktijk of zoeken naar een andere praktijk in de regio die veel ervaring heeft met konijnen.

Is het oogje ook nog steeds slecht of is dat intussen wel al beter? Dit zijn geen dingen die je normaal verwacht bij een castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, happy211 zei:

Na de reactie van de dierenarts, waarin ze het niet echt serieus lijken te nemen, zou zelf voor een second opinion gaan. Misschien een andere arts in dezelfde praktijk of zoeken naar een andere praktijk in de regio die veel ervaring heeft met konijnen.

Is het oogje ook nog steeds slecht of is dat intussen wel al beter? Dit zijn geen dingen die je normaal verwacht bij een castratie.


Ja we zijn wel benieuwd wat de dierenarts er nog over gaat zeggen, en indien we het niet vertrouwen, dan gaan we op zoek naar een andere dierenarts voor een second opinion. Dat ze er maar bovenop mag komen. Net ging ze gapen en ik dacht te zien dat de teentjes een heel klein beetje uit elkaar gingen. Maar het is lastig te zien omdat het pootje zo krampachtig is. Het oogje ziet er beter uit dan de afgelopen dagen maar nog steeds niet zoals het hoort en het is zeker nog niet helemaal genezen. Op de bijgevoegde printscreen van het filmpje zie je dat het wat kalig is. 

995E18C1-FC06-49E1-9398-C49DFAFDF456.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach… ik leef erg mee. Ik zou inderdaad ook denken aan een andere dierenarts na zo’n reactie. Hopelijk weet je nu inmiddels wat meer. Ik ben erg nieuwsgierig! Laat je weten hoe het afloopt met je konijn?

aangepast door Amor83
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel dat dit niet hetzelfde is, maar toen wij onze Labrador lieten castreren, kon hij daarna niet uit de voeten door de pijn in een van zijn achterpoten, hij had het koud en beefde en was een hoopje ellende. Bleek dat hij, vanwege de castratie, een inspuiting had gekregen, recht in een spier. Bij hem is het na wat extra pijnstilling helemaal goed gekomen. Hopelijk komt het bij jouw konijn ook weer helemaal goed. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, mystique zei:

Ik weet wel dat dit niet hetzelfde is, maar toen wij onze Labrador lieten castreren, kon hij daarna niet uit de voeten door de pijn in een van zijn achterpoten, hij had het koud en beefde en was een hoopje ellende. Bleek dat hij, vanwege de castratie, een inspuiting had gekregen, recht in een spier. Bij hem is het na wat extra pijnstilling helemaal goed gekomen. Hopelijk komt het bij jouw konijn ook weer helemaal goed. 

 Wat enorm zielig, maar gelukkig is het goedgekomen bij jullie 🍀 Wat voel je je dan hè. 
 

Wij zijn met Bobbi geweest en daarvoor had ik nog bij toeval de assistente aan de telefoon die erbij was toen Bobbi werd geopereerd. Ze benoemde elke keer dat Bobbi heel springerig is en een echte spring in het veld, dus mijn alarm bellen gingen al rinkelen of daar niet iets is mis gegaan. Met zetten injectie gesprongen of wat dan ook? Maar ze zei van niet. Wel zou kunnen iets met spieren teveel aanspannen en inbinden. 
 

Daarna bij de dierenarts geweest. Zij heeft Bobbi niet geopereerd. Ze verwacht zelf dat het goed gaat komen, maar kan even duren. Voor het geval van zenuwschade, heeft ze Bobbi een spuit gegeven die herstellend werkt. Mocht er na een week geen enkele verbetering zijn dan opnieuw contact opnemen en gaat ze een foto maken om breuk uit te sluiten. Maar zij vermoed geen breuk. Die konijnenziekte sluit ze niet 100% uit omdat dat soms eruit komt na een operatie dat dat dan net de druppel is. Het was wel een fijn gesprek. 
 

Het oogje van Bobbi is grotendeels hersteld en ze rent weer door de tuin. Maar dat ene achterpootje doet niet mee en ze kan nog steeds niet op haar achterpootjes staan. Ook ligt ze nog meer dan normaal (snel

moe) Maar ze is weer levendiger. Pijn lijkt ze niet te hebben, eet en drinkt goed, maarja een konijn zal dat niet altijd laten merken. We hebben het medicijn Meloxidyl gekregen waarvan we sinds vorige week woensdag 2x per dag 6 kg mogen geven in de mond. De dierenarts zei dat we hiermee door mogen gaan. Zouden jullie dat doen? Ben zo bang dat ik haar niertjes beschadig. Maar aan de andere kant, als dit haar herstel helpt? Blijkbaar zijn er konijnen die het nog veel langer krijgen. 
 

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!! 💕

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer dat er nog niet heel veel herstel is van het pootje, al is het fijn dat ze levendig blijft en gewoon goed blijft eten en keutelen.

 

Mijn DA vertelde me dat tamme konijnen eigenlijk nooit van de tafel springen, alleen wilde of half-wilde omdat die nog veel angst-instinct hebben. Ze is daarom ook geen voorstander van tegen de tafel drukken, wat in sommige praktijken wel gebeurd als idee van 'zekerheid', dat er niet gesprongen kan worden. Er is hier op BunnyBunch een echt heel sneu verhaal geweest van een konijn met een plotselinge verlamming van beide poten na een gebitscontrole, waarbij het konijn gilde bij het vasthouden en achteraf de rug/bekken gebroken bleek. De kans dat hij een sprong heeft gemaakt bij een injectie lijkt mij nihil, want ik heb gezien hoe er vacinneert werd en onze konijnen reageerden niet eens echt op die naald. Echt zo erin - eruit, klaar. Ik neem aan dat dit bij narcose vrijwel hetzelfde gaat. Er zijn forumleden bij narcose geweest dus die kunnen dat misschien bevestigen.

 

Het blijft een vreemd iets, deze situatie en ik hoop gewoon dat het geen EC is en dat het snel weer bijtrekt.

De pijnstilling weet ik niet precies, daar weten anderen op het forum meer van.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 1mg per kg per dag geeft, dan kun je dat prima nog een tijdje gebruiken. Ik zou pijnstilling geven zolang ze haar pootje niet kan gebruiken en dan bij het eventuele volgende dierenarts bezoek weer verder kijken. Die dosis van 1mg is onderzocht op langdurig gebruik en daar zijn geen aanwijzingen gevonden dat dit negatief effect heeft. Alleen de hoge doseringen, ik meen dat je vanaf 1,5mg per kg per dag in de gaten moet houden en kan niet zo lang gegeven worden. Maar ook dat zou ik wel 2 weken durven doen. Klopt het dat je konijn rond de 1,7 kg weegt?

 

Wat betreft E.C. als ze het niet uitsluit, waarom dan niet behandelen alsof het zo is? Stel dat dat het is, dan is afwachten niet slim.

 

Een narcoseprik is wel anders dan een vaccinatie. Het wordt ook op een andere plek gezet. Narcoseprikken gaan dus in de achterpoot. Vroeger deden ze dat in het oor, want daar ligt een makkelijk zichtbare grote ader. Maar het is hier niet gezegd dat ze een narcoseprik gedaan hebben, gasnarcose is ook een optie.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Een narcoseprik is wel anders dan een vaccinatie. Het wordt ook op een andere plek gezet. Narcoseprikken gaan dus in de achterpoot. Vroeger deden ze dat in het oor, want daar ligt een makkelijk zichtbare grote ader. Maar het is hier niet gezegd dat ze een narcoseprik gedaan hebben, gasnarcose is ook een optie.

 

Oh, dat wist ik niet. Goed om te weten nu dan. Ik denk dat ze het bij ons bij het oortje hebben gedaan, want Scarlett had een kaal plekje daar. Of misschien was dat voor de zuurstof, dat kan natuurlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, bunnyempress zei:

 

Oh, dat wist ik niet. Goed om te weten nu dan. Ik denk dat ze het bij ons bij het oortje hebben gedaan, want Scarlett had een kaal plekje daar. Of misschien was dat voor de zuurstof, dat kan natuurlijk ook.

Het verschilt heel erg met welk middel ze gebruiken. In het oor geven ze soms het vochtinfuus, maar er wordt ook weleens iets anders in een oor geprikt. Zuurstof gaat niet in een bloedvat. 

 

Ik weet dat ze ook vaak ketamine geven en dat wordt voor zover ik het weet wel in een spier geprikt. Zou kunnen dat ze dat in de achterpoot geprikt hebben als er ketamine gebruikt is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bunnyempress zei:

Wat jammer dat er nog niet heel veel herstel is van het pootje, al is het fijn dat ze levendig blijft en gewoon goed blijft eten en keutelen.

 

Mijn DA vertelde me dat tamme konijnen eigenlijk nooit van de tafel springen, alleen wilde of half-wilde omdat die nog veel angst-instinct hebben. Ze is daarom ook geen voorstander van tegen de tafel drukken, wat in sommige praktijken wel gebeurd als idee van 'zekerheid', dat er niet gesprongen kan worden. Er is hier op BunnyBunch een echt heel sneu verhaal geweest van een konijn met een plotselinge verlamming van beide poten na een gebitscontrole, waarbij het konijn gilde bij het vasthouden en achteraf de rug/bekken gebroken bleek. De kans dat hij een sprong heeft gemaakt bij een injectie lijkt mij nihil, want ik heb gezien hoe er vacinneert werd en onze konijnen reageerden niet eens echt op die naald. Echt zo erin - eruit, klaar. Ik neem aan dat dit bij narcose vrijwel hetzelfde gaat. Er zijn forumleden bij narcose geweest dus die kunnen dat misschien bevestigen.

 

Het blijft een vreemd iets, deze situatie en ik hoop gewoon dat het geen EC is en dat het snel weer bijtrekt.

De pijnstilling weet ik niet precies, daar weten anderen op het forum meer van.

 

 

Het blijft een vreemd verhaal ja. Mijn vermoeden zegt niet EC maar je weet nooit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Als je 1mg per kg per dag geeft, dan kun je dat prima nog een tijdje gebruiken. Ik zou pijnstilling geven zolang ze haar pootje niet kan gebruiken en dan bij het eventuele volgende dierenarts bezoek weer verder kijken. Die dosis van 1mg is onderzocht op langdurig gebruik en daar zijn geen aanwijzingen gevonden dat dit negatief effect heeft. Alleen de hoge doseringen, ik meen dat je vanaf 1,5mg per kg per dag in de gaten moet houden en kan niet zo lang gegeven worden. Maar ook dat zou ik wel 2 weken durven doen. Klopt het dat je konijn rond de 1,7 kg weegt?

 

Wat betreft E.C. als ze het niet uitsluit, waarom dan niet behandelen alsof het zo is? Stel dat dat het is, dan is afwachten niet slim.

 

Een narcoseprik is wel anders dan een vaccinatie. Het wordt ook op een andere plek gezet. Narcoseprikken gaan dus in de achterpoot. Vroeger deden ze dat in het oor, want daar ligt een makkelijk zichtbare grote ader. Maar het is hier niet gezegd dat ze een narcoseprik gedaan hebben, gasnarcose is ook een optie.

Enorm bedankt voor al je nuttige reacties waarmee we echt geholpen zijn. Dat klopt ja. Eigenlijk had de arts dus beter meteen kunnen uitsluiten geen EC? Gaat dat via een kweekje? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .