Ga naar inhoud

Haakjes


rabbitPuk

Aanbevolen berichten

Jeetje ik schrik er wel van dat het niet beter is geworden. Een foto maken kan in dit geval. Wat eigenlijk nog handiger is, maar dat moet je portemonnee aan kunnen, is een foto maken en dan een paar uur later nog een keer, om te kijken of de massa zich verplaatst. Dit is financieel wel echt een rib uit je lijf, kost je echt wel 200 euro per konijn... voor de behandeling maakt het inderdaad niets uit. Keer 2 is dat zo'n groot bedrag! In principe moet je ook kunnen onthouden waar de massa zit en dan later op de dag kunnen voelen of het op dezelfde plek zit, of het zich heeft verplaatst.

 

Heeft je dierenarts al over een operatie gesproken? Niet iedere dierenarts doet dit en eigenlijk ook alleen als allerlaatste optie. Het is namelijk levensgevaarlijk, maar als het konijn geen andere opties meer heeft wordt het toch soms gedaan.

 

Dit moeten ze nu echt hebben gehad:  cisapride, metoclopramide, meloxicam, lactulose en onderhuidsvocht. Een konijnkundige dierenarts zou deze middelen allemaal tegelijk geven! Als er uit dit rijtje iets mist, echt even bellen. Na zoveel uur is het echt erop of eronder. Het kan zijn dat de middelen een andere naam hebben, ik heb bewust even de werkzame stof als naam opgeschreven.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een idee waar de obstructie zit? Als die in de maag zit, is dat vaak lastiger te verhelpen dan wanneer het in de darmen zit. De maag kan gaan kantelen en zo de opening naar de darmen afsluiten heb ik begrepen. 

Qua medicatie sluit ik me aan bij @Kolino, al deze middelen zijn nu echt nodig. Dat vochtinfuus vind ik zelf trouwens ook mega belangrijk en ook om meerdere keren te herhalen. Is ook de temperatuur gemeten? Zo lang ze ondertemperatuur hebben zullen ze namelijk zeker niks gaan eten en weinig bewegen, wat weer geeen positief effect heeft op het in beweging komen van de darmen.

 

Afhankelijk van waar de verstopping zit kan er een operatie gedaan worden of kan de maag met een sonde leeg gehaald worden (geen siliconen/platic sonde, die bijten ze kapot!!). Zo'n operatie van de darmen is wel echt heel riskant en je moet echt goed afwegen of je dat wil voor jezelf en het konijn. Die vliezen gaan na zo'n operatie vaak ontsteken of de darm draait bijvoorbeeld. Ik weet de kansen niet precies, maar ik kan me herinneren dat de slagingskansen niet zo groot waren.

 

Heel veel sterkte. Ik hoop zo dat er keutels gaan komen...

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie lieve reacties!

 

Even update. Ik kon ze gisteren half 4 weer ophalen. Op de foto van Puk was te zien dat de darmen wel leeg waren maar verder niks aparts. Misschien toch karton in de maag want dat schijn je niet te zien. 

@Kolinoze hebben ciseral, dwangvoeding metomotyl en metacam gehad gehad. Geen infuus. Puk hebben ze zien drinken. Maar eten niet, beide. 

Gisteravond pakten ze hier wel wat wortelloof en peterselie en Puk dronk hooithee.  Vandaag weer niks😥. Bied van alles aan. Hoor Tilly ook steeds tandenknarsen. Maar zij huppelt nog wel wat en heeft wat kettingkeuteltjes. Puk zit/ligt in de kooi. Wast zichzelf wel weer.

Vind het best lastig worden nu waar ik goed aan doe. Ze zoeken elkaar ook niet op. Komen eigenlijk niet neer bij elkaar in de buurt. Heb wel weer een hekje neergezet zodat ze een wat kleinere ruimte hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rabbitPukHeb je emeprid voor thuis mee gekregen? Het is goed dat ze de metototyl injectie hebben gehad (dat is hetzelfde, werkt alleen sneller en beter), maar die is ook wel uitgewerkt inmiddels. Op zich kom je een eind met cisral hoor, maar dat het bij Puk zo hoog in het maagdarmkanaal zit, dat zit me niet lekker. Stel dat het karton is... dat kan er alleen via de onderkant uit. Even er van uitgaande dat het in de maag zit, heeft lactolose nog geen zin, tot dat het karton in de darmen terecht komt. Ik zou dus echt willen dat de maag geledigd wordt en dat doet emeprid. Je bent nu al 4 dagen bezig, ik weet niet of Puk in de tussentijd nog gekeuteld heeft?

 

Wat Tilly betreft denk ik dat je voorzichtig aan weer adem kunt halen, de keutels zijn klein, maar dat is niet gek.

 

Weet je hoe je de maag kunt voelen? Ik doe dat dus altijd zelf, want dan weet ik dat ik ze niet kan overladen en ook wanneer ik ze wel/niet kan dwangvoeren. Als ik je verhaal lees moeten de maagjes leeg en dan steeds weer een beetje aanvullen zodat de darm ook weer gevuld wordt...  Dat doe je in stapjes, zie het als dat je lucht uit een ballon laat, dan kun je hem weer een stukje opblazen, doe je dat niet dan klapt ie uit elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

@rabbitPukHeb je emeprid voor thuis mee gekregen? Het is goed dat ze de metototyl injectie hebben gehad (dat is hetzelfde, werkt alleen sneller en beter), maar die is ook wel uitgewerkt inmiddels. Op zich kom je een eind met cisral hoor, maar dat het bij Puk zo hoog in het maagdarmkanaal zit, dat zit me niet lekker. Stel dat het karton is... dat kan er alleen via de onderkant uit. Even er van uitgaande dat het in de maag zit, heeft lactolose nog geen zin, tot dat het karton in de darmen terecht komt. Ik zou dus echt willen dat de maag geledigd wordt en dat doet emeprid. Je bent nu al 4 dagen bezig, ik weet niet of Puk in de tussentijd nog gekeuteld heeft?

 

Wat Tilly betreft denk ik dat je voorzichtig aan weer adem kunt halen, de keutels zijn klein, maar dat is niet gek.

 

Weet je hoe je de maag kunt voelen? Ik doe dat dus altijd zelf, want dan weet ik dat ik ze niet kan overladen en ook wanneer ik ze wel/niet kan dwangvoeren. Als ik je verhaal lees moeten de maagjes leeg en dan steeds weer een beetje aanvullen zodat de darm ook weer gevuld wordt...  Dat doe je in stapjes, zie het als dat je lucht uit een ballon laat, dan kun je hem weer een stukje opblazen, doe je dat niet dan klapt ie uit elkaar.

Ik heb dat niet meegekregen. Ik heb bij Puk een paar keutels gezien vandaag en hij zat net op de bak, ik denk dat er een plakkeutel in ligt die van hem is. Hij heeft net een paardebloemblad gegeten. Ik ga hem zo weer ciseral geven en wat dwangvoeren. Ik heb wat langer gewacht nu omdat ik dacht als ik hem steeds zo wat geef dan heeft hij misschien ook geen trek en behoefte aan zijn eten.

Ik masseer zijn buikje ook na het het dwangvoeren en heb het idee dat ik soort "knikker" voel. Als ik masseer voelt het wel alsof ik het wat verderop krijg maar ik weet ook niet dat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanmiddag deze gehaald bij de dierenwinkel. Ze hadden geen science selective maar zou ook goed spul zijn zei ze. En kan je ook verweken en in een spuitje geven. Verder gaf ze als tip om een paar druppels olijfolie te geven. Is dat een goed advies?

IMG20230701230831_copy_722x962.jpg

aangepast door rabbitPuk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je nog wat van de oude brok? Niet dat je ineens abrupt moet overstappen, dat zou ik niet doen met de huidige problemen. Als je kunt mixen geen probleem.

 

Als je 2 a 3 keer per dag dwangvoert dan heeft hij zat ruimte om nog zelfstandig te eten. Ik vermoed echter dat hij toch nog iets meer nodig heeft. Maar in principe, voor je gaat slapen, als je wakker wordt en tussendoor nog een keertje is genoeg als er wel iets zelfstandig wordt gegeten. Overdag heb je er meer zicht op, dan kun je anticiperen op zijn gedrag. Eet ie niks doe je het een keer extra. Belangrijk is dat er regelmatig iets in gaat.

 

Jammer dat je geen emeprid hebt meegekregen, waar voel je de massa in de buik? Wat ik zelf doe is masseren en daarna kijken of ik beweging voel, door mijn vingers op bepaalde punten tegen de buik te houden. Als er beweging is voel je de darm samentrekken en wat er in de darm zit voortbewegen. Dit gaat natuurlijk niet in een rechte lijn, alles kronkelt 😉 Soms is het even zoeken, maar als ik het niet meteen kan vinden, breekt de paniek wel uit hoor. Ik rust niet voordat er darmbeweging is en ze weer eten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Kolino zei:

Heb je nog wat van de oude brok? Niet dat je ineens abrupt moet overstappen, dat zou ik niet doen met de huidige problemen. Als je kunt mixen geen probleem.

 

Als je 2 a 3 keer per dag dwangvoert dan heeft hij zat ruimte om nog zelfstandig te eten. Ik vermoed echter dat hij toch nog iets meer nodig heeft. Maar in principe, voor je gaat slapen, als je wakker wordt en tussendoor nog een keertje is genoeg als er wel iets zelfstandig wordt gegeten. Overdag heb je er meer zicht op, dan kun je anticiperen op zijn gedrag. Eet ie niks doe je het een keer extra. Belangrijk is dat er regelmatig iets in gaat.

 

Jammer dat je geen emeprid hebt meegekregen, waar voel je de massa in de buik? Wat ik zelf doe is masseren en daarna kijken of ik beweging voel, door mijn vingers op bepaalde punten tegen de buik te houden. Als er beweging is voel je de darm samentrekken en wat er in de darm zit voortbewegen. Dit gaat natuurlijk niet in een rechte lijn, alles kronkelt 😉 Soms is het even zoeken, maar als ik het niet meteen kan vinden, breekt de paniek wel uit hoor. Ik rust niet voordat er darmbeweging is en ze weer eten.

 

Ik heb nog wel oude brokjes. Ik was naar de dierenwinkel gegaan om te vragen of zij ook die zakjes voor dwangvoer verkopen maa die hadden ze niet en toen kwam ze met dit merk als advies. Omdat je deze kunt weken. Vanochtend pakte puk 1 brokje aan en wat aardbeikroontjes. Tilly eet wel weer wat meer, die heb ik ook geen dwangvoer gegeven vanochtend.

Hoe kan ik voelen of de maag leeg is? Het is niet meer pijnlijk volgens mij want hij blijft rustig zitten als ik masseer terwijl hij een paar dagen geleden echt pijn leek te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De maag van een konijn hoort nooit leeg te zijn, maar je voelt wel verschil tussen hoe vol de maag zit. Voor mij voelt het als een soort rand (massa) net onder de ribben. Hoe meer er in de maag zit hoe duidelijker die aftekening is. Een deel van de maag zit namelijk verstopt onder de ribben. Als je zelf teveel eet kun je ook goed je maag voelen liggen, bij konijnen werkt dat net zo. Als je dus geen hele duidelijke aftekening voelt, dan is de maag niet vol.

 

Zakjes dwangvoer kun je wel online kopen, er zijn verschillende merken en aanbieders, hier in de webshop is het ook te koop. https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/supreme-recovery-dwangvoer.html Dierenwinkels verkopen dat inderdaad niet, als je het echt fysiek wilt halen moet je bij de dierenarts zijn.

 

Hoe gaat het vandaag verder met Puk? en Tilly natuurlijk.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super fijn dat er weer keutels zijn bij beide.

 

Ons tuincentrum dat ook veel voor dieren verkoopt, heeft ook critical care, alleen dan wel de selective recovery variant en niet die van oxbow.

Dat is ook best handig als je snel, ook in het weekend, dwangvoer zoekt. Wij hebben er altijd 1 of 2 in huis liggen, maar eigenlijk is dat ook vrij weinig.

Meer dat we het tot de (spoed) dierenarts redden of het tuincentrum voor meer zakjes.

aangepast door bunnyempress
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag gaat het met allebei wat beter. Tilly eet best al wel veel, haar heb ik vandaag ook geen dwangvoer gegeven. Ze eet groente, brokjes. Puk kwam vanmiddag weer op gang, heeft best wel goed groente gehad, witlof, selderij, peterselie en paardenbloemblad. Een paar brokjes en hij begint nu net een paksoi stengel op te eten. Hij poept ook weer op de bak, wel een beetje zachte hoopjes nog maar er komt iig wel wat op gang. Hij is ook vlugger, huppelt weer meer rond. Ik denk dat ik hem nu voor de nacht alleen nog de cisaral geef. Tilly heb ik vanochtend niet meer gegeven, lees alleen  nu in een oud topic dat je dat af moet bouwen? Daar heeft de da niks over verteld. Ik hoop dat ik er goed aan doe om nu geen dwangvoer meer te geven, maar wil voorkomen dat hij daardoor weer stopt met zelf eten. Ik kijk vannacht ook nog wel even bij ze, moet toch mijn zoon wakker maken voor een pijnstiller.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat je dingen terugvindt over afbouwen is, omdat de cisaral eigenlijk de taak van de darmen overneemt. Ga je van 4 keer per dag 0,5ml per kg dan ineens naar niks, dan is het voor de darm soms moeilijk om de draad weer op te pakken en loop je dus kans op weer stilvallen. Dit is wel afhankelijk van hoeveel, hoelang en hoe vaak je het geeft. Ik heb bij mijn konijn van 4x daags naar 2x daags afgebouwd en toen gestopt. Maar stel je geeft 2x daags dan zou je dus van 0,5 naar 0,25ml per kg kunnen afbouwen.

 

Het is niet verplicht om af te bouwen, maar voor een konijn dat net weer op gang is, is het wel fijn als de darmen geen grote klap krijgen natuurlijk. Ik zou in jouw geval dus wel afbouwen, het kan geen kwaad om af te bouwen. Dan neem ik liever geen risico 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-6-2023 om 14:34, Lienappelsien zei:

Zou best door de verwaarlozing kunnen komen. Bijzonder dat ze een van die 130 konijnen is trouwens! Ze heeft een gouden ‘mand’ gevonden 🙂 

Ik dacht daar ook al aan. Zo goed om één van die konijnen te adopteren en dan gelijk veel onkosten en problemen. Dat gun je niemand.

Fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan.

aangepast door To van de Veluwe
  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat er vooruitgang in zit! 
 

Als het vooruit gaat, maar nog duidelijk niet normaal qua gedrag en keutels dan zou ik ook niet direct (in de zin van in 1 keer) stoppen met de medicatie. Dan heb je kans dat ze weer in een dip komen. Als ik het me goed herinner schrijft mijn dierenarts emeprid of cisaral voor 4 dagen voor (of) indien nodig. Maar het is altijd aanvoelen, kijken hoe het gaat. Met pijnstillers stop ik meestal eerder dan emeprid of cisaral. Wat zei jouw dierenarts over de medicatie? Je kan ook altijd even bellen om te overleggen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor al jullie adviezen een meeleven. Echt heel fijn. Voor mij de eerste keer dat ik konijnen met dit probleem had en er is genoeg info hier maar even "sparren" met anderen die er meer verstand of ervaring mee hebben is wel echt fijn☺️.

 

Het gaat eigenlijk heel goed! Ze eten allebei weer flink! Ze keutelen weer en ik zie ook weer grotere ronde keutels, de afgelopen dag waren het veel haarkeutels (en ik wat ik komma keutels noem, omdat er dan 1 haartje uit stak waardoor het net een komma lijkt🤭).

Had gisteren de dierenarts nog even gebeld. Tilly hoefde geen cisaral meer, puk nog even door tot de keutels weer normale proporties zijn. Maar ik zie vooral normale dus durf het aan. Heb in de schuur altijd een grote curverbox met hooi, om het vers te houden. Die heb ik gisteren bij ze neergezet, en ze sprongen er meteen in en eten er flink van. Terwijl ze uit de ruif amper eten. Eigenwijze monstertjes😅

Vanochtend kwamen ze ook weer naar me toe toen ik beneden kwam. Zo fijn😊.

 

Puk laat zich ook weer lekker knuffelen en aaien. Dochter weer blij, die was heel bang dat ze dood zouden gaan

IMG-20230704-WA0004_copy_962x1283.jpg

IMG-20230704-WA0001_copy_887x1184.jpg

aangepast door rabbitPuk
  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt super om te horen! Ben zo blij voor jullie ❤️.

Hier is 'vers' hooi ook altijd aantrekkelijker. Het is vers als: ik het heb opgeschud/aangeraakt, ik het van de ene plek naar de andere plek verplaats of ik vanuit de hooibaal in de schuur "nieuw" kom brengen in de hooi emmer. Echt monsters zijn het idd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een opluchting dat het beter met ze gaat! Ik lees het nu pas allemaal, echt vreselijk hoe ze eraan toe waren. Die van mij hebben de afgelopen weken ook weer darmproblemen, misschien dat de beginnende rui nu het laatste zetje is geweest voor al die konijnen? Heerlijk om de foto's te zien waar ze zich zo lekker laat kroelen, dat gaat de goede kant op!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .