Ga naar inhoud

Wat te doen? Konijnen met terugkerende darmproblemen


Mitty

Aanbevolen berichten

Klopt wat ze zeggen, ik haal de dorens er zelf niet af, hoeft bij distels (weet niet of alle soorten mogen) ook niet. Alleen als je een konijn hebt met flinke gebitsproblemen gaat dit niet goed en moet je ze er wel afhalen. Ik geef inderdaad alles, incl bloemen.

 

Ik ken andijvie (en ook witlof) wel als problematisch, maar dat was alleen bij mijn megacolon konijn. De huidige kunnen het wel gewoon eten 🙂 Het is niet zo vezelrijk, vochtafdrijvend... het verbaast mij niks dat de dierenarts dat zegt. Zeker mensen die andijvie voorgesneden uit een zakje kopen, moeten heel erg opletten. Alles wat voorverpakt en gesneden is trouwens! Hier kunnen konijnen een enorme gasbuik van krijgen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Kolino zei:

Klopt wat ze zeggen, ik haal de dorens er zelf niet af, hoeft bij distels (weet niet of alle soorten mogen) ook niet. Alleen als je een konijn hebt met flinke gebitsproblemen gaat dit niet goed en moet je ze er wel afhalen. Ik geef inderdaad alles, incl bloemen.

 

Ze schrokken de rozen hier op en ze trekken het uit elkaars bek. Aangezien Lodewijk Scarlett al een paar keer voor haar koppie heeft geslagen met knaaghout, ben ik dus als de dood dat er een doorn of 2 in de oogjes komen ofzo. Lodewijk is lomp, maar verder geweldig hoor. Misschien ben ik wat te voorzichtig. Met voeren wil ik zelf ook geen doorn in mijn vinger trouwens. Geeft wel heel romantische foto's.

 

 

 

LodewijkScarlettRozen.thumb.jpg.27d4aca4f406086520e6790b2c5223f7.jpg

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-7-2023 om 14:26, Kolino zei:

Er zitten voldoende voedingsstoffen in fibafirst, wat ik al zei kun je ook naar vetcare+ kijken, de digestive variant is qua samenstelling beter dan fibafirst, vind ik. Zijn dezelfde soort sticks verder.

Ik heb me rot gezocht naar de vetcare+ variant😅. Ik kon ze alleen bij Medpets  vinden, maar ze waren niet op voorraad:( En ik weet uit ervaring dat ik geen prof ben in het gebruik van google.. Ik ben van plan over te stappen als de Fiba First op is, als het lukt ze te vinden😂 Ik vond het juist zo'n goede tip!

 

Ik schrik van de andijvie en witlof, want die gebruik ik als basis.. Ik dacht dat in donker bladgroente veel vezels zaten en witlof veel vocht bevat? Dat wordt zoeken naar een alternatief, want dit helpt niet mee. Maar ik weet even niet meer welke alternatieve bladgroentes niet problematisch zullen zijn. Ik dacht dat alle planten buiten groentes om alleen in heel kleine hoeveelheden mogen worden gegeven, dus tot nu toe ligt mijn focus op het groente-menu. Misschien moet ik die focus wat meer verleggen, want mij groentelijstje van wat ze lusten en aankunnen wordt nu eng klein.. Die krengen laten bijna alles liggen. Ik baal bijna dat ik op vakantie ga, want mijn handen jeuken om het hele plantenplan op te zetten. Bedankt voor de tips!! De buurman moet al zoveel bijhouden, ik kan het die arme man niet aandoen😂

 

Helaas gaat het weer slechter met de konijnen en de vakantieopvang komt steeds dichterbij. Ik heb ze dit weekend behandeld met Anti-Myiasisspray en de nagels maar meteen geknipt, ik wilde het niet vlak voordat ze weggaan doen maar het is niet te plannen nu ze zo kwetsbaar zijn.

aangepast door Mitty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt af van de plant hoeveel je er van mag geven. Andijvie is familie van de witlof, dus ik gebruik ze bijna nooit tegelijk, ik tel dat als 1 groente soort. Als je een grote tuin hebt kun je wilde cichorei opkweken, duurt wel 2 jaar voor die volgroeid is, maar het 1ste jaar kun je er ook al het een en ander aan blad vanaf halen. Dat is ook familie van witlof en andijvie, maar heeft dus in het 2e jaar ook nog takjes en bloemetjes (blauwe bloemetjes).

 

Medpets had hem inderdaad, ik heb hem ook wel eens uit Engeland gehad, maar dat lukt niet meer nu natuurlijk. Ik heb even gekeken bij supreme, maar hij bestaat niet meer. Alleen urinairy health. Die heb ik in de oude variant ook wel eens gehad. Hij is wel lager in vezels, maar er zit geen tarwe in, wel haver, maar haver is in principe geen probleem voor konijnen met darmproblemen. Daar zou je ook even naar kunnen kijken en je dierenarts vragen wat die vindt.

 

De mijne eten best veel, m'n megacolon konijn lustte eigenlijk alles, maar die kon op het laatst bijna nergens meer tegen. Ik heb wel veel profijt gehad van madeliefjes en kamille. Zonnebloemblad gaf ik ook wel (en pitjes als vervanging van vet in de brok) Salie vond ik dus ook ideaal, dat gebruik ik nu nog regelmatig. Verder eten ze graag: peterselie, selderij, oregano, tijm, basilicum, aardbeienblad, paardenbloemblad, weegbree, vrouwenmantel (weinig geven), appeltak, perentak, wilgenblaadjes. Natuurlijk die bruidssluier die ik eerder noemde. Uit de supermarkt lusten ze: wortel(loof), witlof, andijvie, spruitjes, bloemkool, broccoli, courgette (de kleine niet), veilige sla, bleekselderij, venkel, radijsgroen, spinazie (weinig geven). Ik vergeet vast nog dingen 😅 Komkommer en tomaat. Paprika kan je ook met beleid geven, maar lust niet ieder konijn.

 

Ik heb ook nog een hele lijst gedroogde kruiden, maar ook daar lusten ze niet alles van, maar ik heb super veel geprobeerd. Aanraders daar zijn: korenbloem, goudsbloem, roos, zonnebloem, echinacea, weegbree, venkel, aardbeienblad, mariadistel, paardenbloem, moerbeiblad en groene haver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-7-2023 om 14:26, Kolino zei:

Mijn konijnen en ik zijn heel blij met de bruidssluier, je zou even moeten kijken of dat in pot kan, het is een klimplant dus je hebt wel iets nodig waar hij tegen aan kan groeien en hij groeit MEGA hard in de zomer. Ik moet iedere week bij de schutting gaan knippen 😛

 

Bruidssluier maak je niet blij in een pot, daar worden de wortels veel te groot voor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee wijzigde de titel naar Wat te doen? Konijnen met terugkerende darmproblemen

Ik heb de zonnebloemolie opgehoogt naar de hoeveelheid die Stichting Konijnenbelangen adviseert. Ennn sinds een paar dagen zie ik effect! 🤗

 

Gisteren weer naar de markt geweest en de bio-winkel om inspiratie (en inkopen) op te doen voor groentes. Ik heb snijbiet gevonden en ik dacht misschien past dat goed bij ze? Groen blad, veel vitamines, vezels. Ik kan er alleen niet veel over vinden, dus ik kijk even of ik het aan hun geef of het lekker zelf opeet. Daarnaast oa ook koolrabi gevonden, op de veilige groentlijst stond er geen waarschuwings-teken (*) bij, dus toch voor de zekerheid meegenomen. En anders gooi ik hem in de oven met veel kaas voor mijzelf:))) Ik trof nu gelukkig een hele toffe groenteboer die een tas vol wortelloof voor me had! Al met al een geslaagde expeditie.

 

Ik zit nu denk ik op minimaal 8 verschillende soorten hooi/kruiden thee die ik bij ze heb getest. Geen een(!) viel in de smaak. Ik had echt goede hoop bij het frambozenblad, maar 0 respons. Ik troost mij met het feit dat ze vorig jaar de koppelopvang/voedingsadviseur ook tot wanhoop hebben gedreven (ze heeft geprobeerd ze op een ander soort voer over te laten stappen). Voor de grap had ik nu een kers met een beetje water geprakt en het sap aangeboden. Voor het eerst zag ik beginnende interesse bij ze, ik geef niet op!

 

Op 18-7-2023 om 19:35, Kolino zei:

Medpets had hem inderdaad, ik heb hem ook wel eens uit Engeland gehad, maar dat lukt niet meer nu natuurlijk. Ik heb even gekeken bij supreme, maar hij bestaat niet meer. Alleen urinairy health. Die heb ik in de oude variant ook wel eens gehad. Hij is wel lager in vezels, maar er zit geen tarwe in, wel haver, maar haver is in principe geen probleem voor konijnen met darmproblemen. Daar zou je ook even naar kunnen kijken en je dierenarts vragen wat die vindt.

Ahhh dat verklaard zoveel. De tarwe maakt dat de dierenarts er ook terughoudend mee is, ik zal eens vragen of dit misschien toch een goede vervanger is. Wel jammer dat de andere variant uit de markt is. Je hebt me trouwens wel heel nieuwsgierig gemaakt. Wat is veilige sla?

 

Op 19-7-2023 om 15:08, Lienappelsien zei:

Zonder pot wortelen ze wel heel je tuin door.

Misschien dat ik hem eerst in zo'n half wijnvat zet en hem later overpot. 🤔

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We waren net bij de da met onze kleine scheet en ik heb haar gevraagd wat we kunnen doen voor de grote scheet omdat hij ontzettende plakpoep heeft om de zoveel tijd. Haar antwoord was... Als je niet weet wat zijn historie is en een konijn heeft plakpoep of andere darm problemen, dan kun je hen het beste voor een tijdje probiotica geven. Ik heb nog voor de kleine dus daar gaan we vandaag mee beginnen.

Misschien ook een idee voor jou? 

 

Met ons eerste konijn Lappie waren we er snel over uit. Hij kon absoluut geen kool soorten of blad sla eten want dan was het gelijk drama. Dus dat kreeg hij niet en heeft al die jaren geen problemen gehad met zijn darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige soorten sla kunnen gas veroorzaken. Ik heb zelf altijd kluitsla, want dat vind ik makkelijk. Alleen vinden ze dat niet zo lekker. Daar zit lollo blonda/rossa en rode eikenbladsla in. Ook wel eens rucola. Ik dacht dat je met ijsbergsla en kropsla voorzichtig moest zijn. Als ik het uit mijn hoofd zeg mogen snijbiet en koolrabi beiden (met mate) gegeven worden. In een mix met andere groentes kun je ze prima geven. Snijbiet moet je wel even oppassen, is wat hoog in oxaalgehalte (dus zurig) hierdoor kun je last krijgen met de urinewegen als je het teveel geeft. Maar een beetje kan zeker. Koolrabi is weer een koolsoort dus moet je ook weer goed opbouwen, vanwege gas natuurlijk.

 

Over probiotica, dat heb ik inderdaad ook lang gegeven, protexin heet dat geloof ik. Geen idee of het nog bestaat, daar lijkt het niet op. Ik zie zo snel alleen maar fibreplex, maar daar heb je niet zo heel veel aan. Ik had bio-lapis. Dat waren zakjes die je met water vermengde. Ik weet zo niet of het ook nog van een ander merk bestaat, deze was specifiek voor konijnen en knaagdieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben van de dierenarts gekregen. Is een zwarte drap pap. 1 grote drup per dag moet hij oplikken. Kleine zet zijn tanden op elkaar maar ik smeer het gewoon op zijn tanden en dan likt hij het weg. Raar goedje. Straks kijken of de grote het oplikt 😜

De naam is zoboxa. Maar ik denk dat dat de Poolse naam is 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nog wel probiotica voor honden en katten als alternatief, maar dat lijkt me niet echt optimaal. Je zou eventueel naar verm-x kunnen kijken, daar zit als het goed is ook dat gist in, waar men mee dweept als zijnde goed voor de darmen. Verder is het een kruidenmengel. Verm-x heb ik bij mijn plakpoepkonijn wel eens gebruikt, of het echt werkt geen idee eigenlijk. Je geeft een klein schepje (zit in de verpakking) per dag naast de normale brokjes. Verm-x rabbits dus, want je hebt verschillende varianten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik gaf de naam van de ab ipv prob😜 Tijd voor een brilletje🤓

 

Probiotica kan ik de naam niet van vinden. 

 

Ik weet niet wat ze hier hebben in Polen Kolino. Probeer eerst de pb van dierenarts. Gelukkig heeft hij het niet vaak meer. Aangezien hij onder de kak zat toen hij bij ons kwam denk ik dat hij het heel lang elke dag had. Nu 1 keer in de week. We checken m om de dag. Was er 1 keer bij ingeschoten omdat we te druk waren met de kleine en moesten hem gelijk met onderkantje in bad doen want het was keihard geworden. 😱

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Kolino zei:

Ik had ooit dus die bio-lapis via de dierenarts in eerste instantie, maar als ik op internet zoek, dan is het overal niet meer verkrijgbaar 😕

Gek dat probiotica zo moeilijk verkrijgbaar is terwijl het heel goed is bij ab behandeling of problemen met de darmflora. (Ook voor de mens)

Hier alleen maar verkrijgbaar bij dierenarts. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal ik ook meteen naar probiotica vragen, bedankt voor het advies!

 

Naast het dieet kijk ik ook opnieuw naar hun huisvesting. Zijn er dingen die ze toch stiekem afknagen? De kleden die er nu liggen zijn twijfelachtig (ze knagen er gelukkig op dit moment niet aan, maar 1 kleed is van polyamide), dus ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing. Ik vind vinyl toch te glad, ik heb nog geen goede grip-versie gevonden en ze gleden al uit over de speeltegels toen ze buiten leefden (ze klimmen en rennen nogal). Ik had goede hoop voor tapijttegels van treffort. Het is van geitenhaar en wol, leek strak gevlochten en de onderkant van jute. maar nu bedenk ik mij dat geitenhaar/wol misschien niet goed is bij beginnende pododermatitis.. Wat een uitzoekerij allemaal! Nu twijfel ik of ik toch niet beter voor natuurtapijt van kokos of sisal of jute of katoen moet gaan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-7-2023 om 19:45, bunnyempress zei:

Roos mogen ze volgens mij alles, ook de blaadjes van de bloem, daar wordt hier wel echt van gesmuld. Let inderdaad wel op bestrijdingsmiddelen en op de doornen. Wij hebben rozen met weinig/minimale doornen maar ik haal ze er altijd van af. Van de zonnebloem mogen ze volgens mij ook alles, maar let wel op met de hoeveelheid pitjes, daar mogen ze echt maar heel weinig van. 

 

Ik hoop dat Silke gauw weer lekker knabbelt en keutelt. Ik ken andijvie als ook heel veilig en noem Lodewijk altijd gekscherend mijn andijvie konijn, want hij eet het echt heel graag.

Ik lees dit bericht nu pas maar Silke is weer helemaal opgeknapt gelukkig.

Bedankt voor de info over de roos en de zonnebloem, gaan we dat na de vakantie introduceren! Ze net vandaag naar de opvang gebracht.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-7-2023 om 19:01, Kolino zei:

Er is nog wel probiotica voor honden en katten als alternatief, maar dat lijkt me niet echt optimaal. Je zou eventueel naar verm-x kunnen kijken, daar zit als het goed is ook dat gist in, waar men mee dweept als zijnde goed voor de darmen. Verder is het een kruidenmengel. Verm-x heb ik bij mijn plakpoepkonijn wel eens gebruikt, of het echt werkt geen idee eigenlijk. Je geeft een klein schepje (zit in de verpakking) per dag naast de normale brokjes. Verm-x rabbits dus, want je hebt verschillende varianten.

Ik krijg van de opvang door dat 10gram brokken wel erg weinig is voor beiden. Ze gaan hier over anderhalve week naartoe. Haar voorstel is ze over te zetten op een bio biks met lijnzaadolie en biergist. Ik heb het even aan haar gevraagd, maar misschien dat dat op verm-x lijkt? Morgen zet ik een aantal vragen uit richting mijn dierenarts, maar misschien kan ik de opvang de brok wel uit laten proberen. Al heb ik zelf eigenlijk wel de beslissing genomen ze na de vakantie op een geen-brokken-dieet te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die biergistbrokjes klinkt leuk, maar ik vermoed niet dat je daar veel van kunt geven. Hangt een beetje af van wat er verder in zit. Ik zou zeker de dierenarts daar naar laten kijken. Als bijvoeding zou ik de inschatting maken dat het misschien wel kan, afhankelijk van de ingrediënten.

 

verm-x is meer een kruidenpreparaat, zo geef je het ook. Formaatje theelepel per konijn per dag. Het is echt heel weinig. Dat is aanvullend en zul je dus nog gewoon brok bij moeten geven. In een heel aantal brokken zit ook al MOS, dat is vergelijkbaar met biergist. Geloof alleen niet dat dit in fibafirst zit.  Wel in andere producten van die producent.

 

Ik heb in het verleden ook wel naar biergist gekeken, maar ik geloof dat ik, omdat er toen nog die zakjes waren met al die extra dingen er in, toen vond dat dat dan een betere optie was.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Tijd voor een update.

 

Vorige week heb ik mijn konijnen weer opgehaald bij de opvang. Van de opvang hoorde ik dat het super goed was gegaan. 2 weken lang hebben ze nergens last van gehad. Ook zijn ze overgezet op die nieuwe (calciumarme) biks met lijnzaadolie en biergist. Een groot voordeel zou zijn dat ze nauwelijks uitzetten wanneer er vocht bij komt. Dat kan inderdaad een verschil maken, want SS zet nogal uit. Ze hadden mij alleen niet verteld dat ze de brokken zouden opvoeren naar 60gram per dag voor beiden... Wel vertelde ze dat ze een ander koppel had gehad met terugkomende darmproblemen. Die deden het heel goed op de nieuwe biks. Bij hen bleken de problemen uiteindelijk te worden veroorzaakt door niergruis. Misschien dat mijn koppel daar ook last van heeft.

 

Ik opgelucht met mijn kindjes én de zak nieuwe brokken naar huis. Vanwege de grote veranderingen ook netjes de 60gram aangehouden met het eetschema van de opvang. Hun keutels waren (zijn nog steeds) beter dan ooit, dus ik was helemaal content. Ze dronken wel wat meer, maar ik gaf ze alleen 's avonds nog groente.

 

Precies een week ging het goed, tot Stamper zondagavond laat stopte met eten. Het was weer zover:( Telkens verliggen, hooi wegtrappen, kouder aanvoelen en een vreselijk borrelende buik. Nog nooit heeft zijn buik zoveel herrie gemaakt. Snel pijnstilling en cisapride erin gedaan, warm bij me gezet en voorzichtig aan de buik gevoeld/gemasseerd. Ik voelde de luchtbellen zich de hele tijd verplaatsen, er kwam geen einde aan. Na een uur ook maar met dwangvoeding gestart. Toen begon Mitty opeens ook om 02:00! Precies hetzelfde verhaal, alleen anderhalf uur na de pijnstilling begon ze weer te eten. Ik heb daarna niet meer geslapen. Pas een half uur voor mijn wekker, 06:00, leefde Stamper plotseling op. Om 07:00 had ik twee onschuldig kijkende konijnen alsof er niets gebeurd was. Ik heb de hele dag op mijn adrealine kunnen werken, dat dan weer wel😂

 

Ik heb toch maar weer contact opgenomen met de opvang. Zondag had ik de konijnen namelijk wel weer voor het eerst een paar blaadjes salie gegeven. Ik ben benieuwd wat het advies wordt. Ik weet dat deze opvang zeer deskundig is, maar ik word knettergek van de verschillende adviezen van de opvang vs. de dierenarts. De opvang was geschrokken dat ik ze uberhaupt lactulose had gegeven, want lactulose blijkt vocht uit de maag te ontrekken.. De zonnebloemolie was wel oké, maar die hebben ze niet gegeven toen ik op vakantie was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Mitty zei:

De opvang was geschrokken dat ik ze uberhaupt lactulose had gegeven, want lactulose blijkt vocht uit de maag te ontrekken..

Volgens mij klopt dit verhaal niet. Volgens mij komt het vocht er pas in de darm aan te pas, in mijn herinnering komt het vocht dan door behulp van de alvleesklier (pancreas) naar de darm, maar 100% zeker weet ik dat niet. Ik weet ook niet waar die het vocht vandaan trekt, elders uit het lichaam. Wel is lactulose volkomen waardeloos als het probleem in de maag zit. Als je lactulose geeft moet je dus eigenlijk ook extra vocht geven. Ik heb altijd mijn reserveringen bij lactulose gehad, maar het wel eens toegepast op advies van de dierenarts. Wat mij betreft is water/infuus met vocht echt 100 keer belangrijker! Ik kan niet meer vinden hoe het werkingsmechanisme precies is, het is in ieder geval 100 zeker dat die suikers in de darmen gaan feesten en dat dat proces (gisting) vocht naar de darm trekt.

 

Hoeveel is een paar blaadjes? Maar een paar blaadjes zouden niet zoveel ellende moeten veroorzaken. Het bevordert wel de darmbeweging. Wat je omschrijft klinkt als een gasaanval. Maar ook dat kan weer verschillende oorzaken hebben.

 

Zou je een omschrijving kunnen maken van de voeding vanaf zaterdagavond tot en met de zondagavond/nacht toen de aanvallen begonnen? Misschien is daar nog iets uit te halen. Houd je qua tijden het schema aan van de opvang? Het kan natuurlijk ook toeval zijn dat het een paar weken goed is gegaan. We zijn altijd geneigd om iets meteen de schuld te willen geven, maar als jij <=10 blaadjes heb geven (totaal voor 2 konijnen), dan kan ik me niet voorstellen dat salie de boosdoener is. Zeg nooit nooit, maar het zou mij verbazen.

 

Eigenlijk zou je er achter moeten komen wie van je bronnen het meeste weet over de spijsvertering van een konijn, die zou ik vertrouwen. Mijn ervaring is dat je qua voeding op dierenartsen moet vertrouwen die echt een grote passie voor konijnen hebben of zelf ook konijnen hebben. De dierenartsen waar ik het meest aan heb gehad hadden/hebben zelf thuis ook konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 2-9-2023 om 20:14, Kolino zei:

Volgens mij komt het vocht er pas in de darm aan te pas, in mijn herinnering komt het vocht dan door behulp van de alvleesklier (pancreas) naar de darm,

Ik heb even gespiekt in mijn notities (anders onthoud ik al die adviezen echt niet) en ze omschreef het als: Lactulose trekt vocht uit de maag waardoor de brei (in de maag) harder wordt en de kans op verstopping nog groter is. Ik heb het spul in ieder geval weggemikt, dan hoef ik er ook niets meer mee😂

 

Op 2-9-2023 om 20:14, Kolino zei:

Wat je omschrijft klinkt als een gasaanval.

Gelukkig dat je het zegt, want ik zou niet weten wat het anders moest zijn. Ze hadden in totaal circa 7 blaadjes salie gekregen, waar ze voor de vakantie nog meer van gewend waren. Voor de rest was ik die dagen de groente nog rustig aan het opbouwen. Nu krijgen ze bijna weer zoveel als voor de vakantie (500gram totaal per dag). Op de dag van de gasaanval kregen ze een stengel paksoi, twee stengels bleekselderij een klein handje radijsbladeren een kwart venkel en twee druivenblaadjes. De dag daarvoor ongeveer hetzelfde, maar ipv paksoi een blad andijvie. 

 

Op 2-9-2023 om 20:14, Kolino zei:

Mijn ervaring is dat je qua voeding op dierenartsen moet vertrouwen die echt een grote passie voor konijnen hebben of zelf ook konijnen hebben. De dierenartsen waar ik het meest aan heb gehad hadden/hebben zelf thuis ook konijnen.

Het gekke is dat degene van de opvang lesgeeft in konijnkunde zowel op gebied van voeding, gezondheid als op gebied van gedrag. Maar ja mijn dierenarts heeft vroeger zelf konijnen gehad🙈😂 Ongelofelijk dat de één 60gram biks en de ander 10gram biks als beste dieet aanraadt!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paksoi valt wel onder de kolen, dus in combinatie met de 2 bleekselderij (vind ik vrij veel stengels - ik geef de onze echt weinig en liever de blaadjes ipv de stengels zelf - maar ik dacht ook eigenlijk dat ze niet zoveel mochten, misschien vergis ik me of bedoel jij de blaadjes) is het misschien teveel geweest. Andijvie wordt wel beter verdragen meestal, omdat het bladgroente is.

 

Hoeveelheid biks vind ik erg afhangen van het gemak (meer biks is minder gedoe met groenvoer/kruiden), maar ook met hoe gevoelig een konijn daar voor is. Dus ik kan me best voorstellen dat er heel verschillende adviezen zijn bij dierenartsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees geen hele gekke dingen, radijsgroen kan wel eens problemen geven trouwens. Niet dat je het niet mag geven, maar dat is wel iets waar je met de hoeveelheid op moet passen. Je geeft dat in de hoeveelheid dat je spinazie geeft. Maar een klein handje klinkt in mijn oren niet als teveel.

 

Ik zal nog eens goed in het lactulose verhaal duiken, ik ga niet zeggen dat ik een groot fan ben van lactulose, in tegendeel. Er was iets dat lactulose een laagje over het probleempunt heen kan leggen, waardoor er geen vocht meer in kan, misschien is dat wat ze bedoeld? Want dat maakt de situatie eigenlijk nog erger.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .