Ga naar inhoud

Algemeen konijnen in de winter kou - topic!


Evee

Aanbevolen berichten

7 uur geleden zei Banjer.:

ik heb een vraag... mijn konijn niest soms en ik weet niet wat het betekent. Hij is een gewoon huis konijn. Hij komt niet heel vaak buiten, ook is coco (andere konijn) niet besmet met iets. Iemand tips?

Ja, naar de dierenarts ermee! Het kan vanalles zijn, van onschuldig tot echt ernstig. Snel een afspraak maken dus.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraag. Zoals nu de voorspellingen zijn wordt het -8 zondag. Dinsdag -10 en woensdag -12.

Vlekje is wel happy maar nog niet helemaal de oude. Ze is dus een niet fit konijn helaas nog steeds zonder maatje.

Wat moet ik doen? Haar maar naar binnen halen? Waar ook risico's aanzitten. Ik heb wel een snugglesafe maar die blijft ook niet een hele nacht warm.

 

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt dan wordt het de bijkeuken of een kamer waar geen verwarming aanstaat. Alleen vind ik dus naar binnen halen weer zo'n groot verschil met buiten. Want als ik haar weer naar buiten doen ben ik bang dat ze een dipje krijgt door het temperatuursverschil.

Schuur lijkt mij beter alleen kan ze daar niet lopen en ik vraag mij af of het heel veel uit maakt.

 

Van het weekend was het -6 en toen merkte ik dat ze het toch wel lastig had. 

 

Heel lastig dit. Was haar gezondheid nou maar gewoon stabiel en was ze maar niet zo bang in de auto dan had ik haar allang op koppelvakantie gestuurd. Over 3 weken moet ze waarschijnlijk ook weer kiezen slijpen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik heb een vraagje. Dit is de eerste keer dat wij konijnen buiten hebben. Nu voorspellen ze het aankomend weekend en week natuurlijk erg koud weer. Kunnen de konijnen buiten blijven met deze kou? Ik heb het hok en de ren van onder bijna helemaal wind dicht gemaakt op een stuk van 20 cm na, voor de frisse lucht. Boven is alleen het nachthok dicht (welke wordt gebruikt als poep hok) en de andere kant is gewoon open maar aan de windkant afgeschermd met zeil. Bovenin ligt alleen zaagsel, waar ze graag overdag liggen en naar buiten kijken en onderin ligt helemaal vol stro. Moet ik nog iets doen om ze buiten te kunnen laten, of is het verstandig om ze bijvoorbeeld in de schuur in een binnenhof te plaatsen voor een paar dagen.

 

Sorry voor het lange verhaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei VenTAAA:

Hallo, ik heb een vraagje. Dit is de eerste keer dat wij konijnen buiten hebben. Nu voorspellen ze het aankomend weekend en week natuurlijk erg koud weer. Kunnen de konijnen buiten blijven met deze kou? Ik heb het hok en de ren van onder bijna helemaal wind dicht gemaakt op een stuk van 20 cm na, voor de frisse lucht. Boven is alleen het nachthok dicht (welke wordt gebruikt als poep hok) en de andere kant is gewoon open maar aan de windkant afgeschermd met zeil. Bovenin ligt alleen zaagsel, waar ze graag overdag liggen en naar buiten kijken en onderin ligt helemaal vol stro. Moet ik nog iets doen om ze buiten te kunnen laten, of is het verstandig om ze bijvoorbeeld in de schuur in een binnenhof te plaatsen voor een paar dagen.

 

Sorry voor het lange verhaal..

 

 

Ik heb je vraag even verplaatst naar het algemene winter kou topic, aangezien daar eigenlijk al heel veel antwoorden staan.

 

Gezonde konijnen kunnen prima buiten blijven en temperaturen tot -15 / -18 aan als je zorgt dat ze beschut zitten en stro in het nachthok hebben.

 

Hier staat ook veel uitleg en ook veel tips in:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-in-de-winter

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JacB:

Ben benieuwd of het écht zo koud wordt of dat het weer heel erg mee gaat vallen en die -15 eigenlijk -1,5 blijkt te zijn 🙄

Ik hoop het echt. Ik heb echt zoveel stress hierdoor.

Normaal hou ik er niet van als ze er naast zitten maar nu zou het wel goed uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor gezonde konijntjes is lekker veel stro in een goed tochtvrij / vochtvrij schuilhok genoeg, dat zouden ze zonder problemen aan moeten kunnen. 

 

Oude konijntjes met een slechte vacht, konijntjes met zwakke gezondheid enz. Die zou ik wel naar een schuurtje of onverwarmd binnenverblijf halen met temperaturen als -11. Maar ik moet nog zien dat het dat echt haalt (hier in zeeland meestal niet namelijk). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat ik inderdaad ook nog even een deken over het hok gooi tegen de wind. Er zit een stukje plexiglas voor de tralies van het nachthok, maar dat is niet voor het hele stuk dus er kan nog best wel wat wind en kou in. Een deken is dan denk ik wel fijn voor ze. En ik gooi er wel een Snugglesafe bij in zondag en maandag. Dikke laag stro hebben ze al, zal zaterdag nog effe kijken of daar nog wat bij moet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de elmato huisjes omgedraaid, zodat de opening niet op de wind staat straks, die komt namelijk uit een andere hoek dan gebruikelijk is. En nu zijn de konijnen echt druk bezig met onderzoeken. Waar is de opening gebleven?! Waarom kan ik er nu opeens langs de achterkant in??! haha. Ach, zo zijn ze lekker bezig 😄

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Evee:

Ik heb de elmato huisjes omgedraaid, zodat de opening niet op de wind staat straks, die komt namelijk uit een andere hoek dan gebruikelijk is. En nu zijn de konijnen echt druk bezig met onderzoeken. Waar is de opening gebleven?! Waarom kan ik er nu opeens langs de achterkant in??! haha. Ach, zo zijn ze lekker bezig 😄

 

Hahaha dat is altijd zo leuk om te zien! Ja ja, zoiets is een mega (interessante) gebeurtenis voor die flappers 😃

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt eind volgende week 's nachts -15 te worden. Is dat niet te koud voor buitenkonijnen?

Uiteraard hebben ze een enorme berg stro in het nachthok, en in de volière maken we straks een bodem in het nachthok, zodat ze niet op de grond zitten.

Ik weet niet zo goed wat ik nog meer kan doen. Ik heb snugglesafes maar in het nachthok lijkt me juist geen goed idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst maar eens afwachten hoe koud het nou echt gaat worden. Eind volgende week is nog een eind weg. Voor het zelfde geld hebben we 1 dag sneeuw en blijft de temperatuur op -5 hangen en is alle paniek voor niets. 

 

Met stro en snugglesafes (wel de keuze geven er wel of niet op te gaan, maar een snugglesafe warmte is vergelijkbaar met lekker tegen een warm maatje aan kunnen kruipen, dus kan geen kwaad in winternachten bij vorst, alleen in het begin is het warmer, waarna het stabiliseert tot een comfortabele warmte). 

 

Vergeet niet dat konijnen altijd buiten wonen en daar dus ook gewoon op "gekleed" zijn. Juist doordat wij zelf zoveel wisselen van warme naar koude ruimtes, kunnen we eigenlijk helemaal niet goed meer tegen kou. Maar konijnen zitten altijd buiten en hebben daar het perfecte winterjasje voor aangemaakt (tenzij er iets mis is met de gezondheid). Daar kun je als baasje gewoon op vertrouwen hoor!

 

Zorg voor een tocht / vocht / sneeuw / regen-vrij schuilhok waar de konijnen goed inpassen en zich prettig in voelen. Stop er lekker veel stro in, en dan is dat echt een dikke laag isolatie tegen de kou, zeker als ze er samen in kruipen. 

De volière die jij hebt heeft toch gewoon een prima binnenverblijf waar ze beschut kunnen zitten? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

De volière die jij hebt heeft toch gewoon een prima binnenverblijf waar ze beschut kunnen zitten? 

Ja, alleen er zat geen bodem in. Nu wel, dat scheelt toch denk ik.

En ik heb nog op mijn wensenlijstje staan om de volière dicht te maken aan de kant waar het het vaakst inregent, maar ik ben er nog niet achter welke kant dat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .