Ga naar inhoud

Algemeen konijnen in de winter kou - topic!


Evee

Aanbevolen berichten

Zojuist zei Marjoleink:

Ja, alleen er zat geen bodem in. Nu wel, dat scheelt toch denk ik.

En ik heb nog op mijn wensenlijstje staan om de volière dicht te maken aan de kant waar het het vaakst inregent, maar ik ben er nog niet achter welke kant dat is.

Dikke laag stro dan 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren ook een flinke pak stro in het hok gedaan en nog een stuk plexiglas aan 1 kant vastgemaakt waar de wind straks vandaan komt (volgens mij). Ik twijfel over een Snugglesafe. Kan er wel een indoen voor ik naar bed ga, maar met deze temperaturen is die volgens mij na een uur toch alweer afgekoeld. Ze hebben een fatsoenlijke wintervacht dus denk ook niet dat het nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De toiletbak is weer gedaan en de plexiglasplaten zitten er hier ook op (heb nu wel bevroren vingers). Ik wilde eerst twee platen doen, maar de tweede bleef niet goed zitten, tenzij ik de derde er ook op deed. Nou ja, de ren is nu iig koude zijwind-proof. Straks nog wat extra stro erin en dan zijn we er klaar voor. Laat die sneeuw maar komen. 🤗

aangepast door Pablo&Lola
Ik kan niet typen met bevroren vingers.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn zit ook buiten maar zonder maatje. Overgenomen oude baasje is overleden en heeft hem altijd alleen gehouden, zal eerst gecastreerd moeten worden voordat er 1 bij kan. Dus op korte termijn zal hij alleen zijn.

Toch binnen in de schuur zetten of buiten laten? Hok heeft een ren en een nachthok vol met stro en hooi. Onderste delen afgedekt met plexiglas en staat uit de wind tegen het huis. Nu is -7 niks en dat kan hij makkelijk aangezien hij voorheen dit ook alleen moest doen natuurlijk maar als het gevoel rond -14 komt? En als ik even kijk zal het niet over 1 nachtje gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook net de konijnen gedaan.

Een flink pak stro in het nachthok en in de catcube gedaan. Tegen de wind en nattigheid het nachthok ingepakt met een deken en daar overheen een laag plastic vastgezet met 2 spanbanden.

1 deel van de ren is afgedekt met plexiglas, dus ze kunnen uit de wind gaan zitten.

Laat de sneeuw maar komen ☃️☃️
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel nog wat ik met Vlekje ga doen. 

Ze zit echt gewoon midden in de wind en is heel blij. Goed nu voelt hier nog maar als -6 en dat kan ze nog wel hebben. Vannacht wordt die gevoelstemperatuur natuurlijk 2x zo koud met die wind. Dus ik vraag mij af of ik het erop moet gokken met een deken over het hok. Of dat ik haar toch even moet verhuizen naar de schuur..

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei pakyakker:

Ik twijfel nog wat ik met Vlekje ga doen. 

Ze zit echt gewoon midden in de wind en is heel blij. Goed nu voelt hier nog maar als -6 en dat kan ze nog wel hebben. Vannacht wordt die gevoelstemperatuur natuurlijk 2x zo koud met die wind. Dus ik vraag mij af of ik het erop moet gokken met een deken over het hok. Of dat ik haar toch even moet verhuizen naar de schuur..

 

Met Vlekjes kwakkelende gezondheid zou ik denk ik kiezen voor de schuur.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kies ook voor schuur als ik het buiten te keer hoor gaan. Zal ze wel even boos zijn dat ze morgen niet in de ren kan, maar gezondheid gaat voor. Ik denk ook niet dat ik lekker slaap als ze nog buiten staat.

 

Over een uur ben ik thuis. Dan maar de grote verhuizing uitvoeren.

Thanks voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-2-2021 at 10:07 zei VenTAAA:

Hallo, ik heb een vraagje. Dit is de eerste keer dat wij konijnen buiten hebben. Nu voorspellen ze het aankomend weekend en week natuurlijk erg koud weer. Kunnen de konijnen buiten blijven met deze kou? Ik heb het hok en de ren van onder bijna helemaal wind dicht gemaakt op een stuk van 20 cm na, voor de frisse lucht. Boven is alleen het nachthok dicht (welke wordt gebruikt als poep hok) en de andere kant is gewoon open maar aan de windkant afgeschermd met zeil. Bovenin ligt alleen zaagsel, waar ze graag overdag liggen en naar buiten kijken en onderin ligt helemaal vol stro. Moet ik nog iets doen om ze buiten te kunnen laten, of is het verstandig om ze bijvoorbeeld in de schuur in een binnenhof te plaatsen voor een paar dagen.

 

Sorry voor het lange verhaal..

 

Ik heb ook zo’n standaard hok die alleen echt dicht is boven en idd hier ook alleen als poephok wordt gebruikt 😉 Daarom heb ik voor het onderste gedeelte dat open is met gaas plexiglas geplaatst. Ook heb er een houten plaat op klossen onder, zodat hij van de grond af staat en daarna volgegooid met een hennepvezel en extra veel stro. Dat gebruiken ze nu als schuil en slaapplek en moet wel genoeg zijn voor de kou. Bij hele erge vorst kun je het nog extra afdekken met juten zakken (die ademen wel, maar maken het wel beschut).

 

Hebben je konijnen ook nog wel een echte ren ter beschikking? Het “ren” gedeelte van het hok is niet echt een ren te noemen voor ze. Konijnen rennen en springen graag en hebben als duo wel echt 4m2 ruimte nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Do en Jerry zijn vanmiddag ook naar de schuur verhuisd. Eerst vonden ze het vrij spannend en gingen ze alles verkennen. Na een tijdje verdwenen ze  samen in het hondenhok gevuld met stro en werd het stil. Dat hondenhok was het hok van Jerry en zijn vorige, vorige vriendinnetje. Na een aantal jaar niet in gebruik te zijn geweest doet het nu weer dienst. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei xtessax83:

Mijn konijn zit ook buiten maar zonder maatje. Overgenomen oude baasje is overleden en heeft hem altijd alleen gehouden, zal eerst gecastreerd moeten worden voordat er 1 bij kan. Dus op korte termijn zal hij alleen zijn.

Toch binnen in de schuur zetten of buiten laten? Hok heeft een ren en een nachthok vol met stro en hooi. Onderste delen afgedekt met plexiglas en staat uit de wind tegen het huis. Nu is -7 niks en dat kan hij makkelijk aangezien hij voorheen dit ook alleen moest doen natuurlijk maar als het gevoel rond -14 komt? En als ik even kijk zal het niet over 1 nachtje gaan

Heb je een snugglesafe voor hem, dat hij daar tegen warm kan worden ipv een maatje? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei mammafelina:

Zo ziet het er nu uit.

406BEFDB-CA0C-4501-9778-346137A990A4.jpeg

 

Herkenbaar hok, die hebben wij ook. Ik heb voor de benedenverdieping plexiglas geplaatst aan de voorkant en zijkanten en aan de achterkant en houten achterplaat. Ook ligt er bij mij een houten plaat onder op klossen, zodat hij van de grond is, en heb ik het volgegooid met stro. Maarja bij mij gaan ze niet naar boven om te schuilen en slapen, maar liggen ze altijd onder het hokgedeelte, waar jij de catcube hebt staan. Ook nog een idee trouwens, die heb ik nu buiten in de ren.

En ik ga er denk ook maar zeil overheen doen nog even..

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Misschien een idee om te bestellen? En voor nu dan maar veel stro en het hok misschien afdekken?

Afgedekt is het zeker en ik heb er extra veel hooi en stroo in gegooid. Op de buiten tegels liggen nog andere tegels en daar staat het hok incl ren op dus het staat ook niet direct op de buiten vloer. Ik weet niet of dat ook nog helpt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei xtessax83:

Afgedekt is het zeker en ik heb er extra veel hooi en stroo in gegooid. Op de buiten tegels liggen nog andere tegels en daar staat het hok incl ren op dus het staat ook niet direct op de buiten vloer. Ik weet niet of dat ook nog helpt 

Met de sneeuw niet nee, dat valt daar ook gewoon op natuurlijk. 
Ik zou zeker een snugglesafe bestellen als ik jou was. Dan kun je die in het hok leggen als het zo koud is. 
 

 

Hier vanmiddag nog wat extra stro in het nachthok en in het grote schuilhuisje gedaan, een fleecekleed voor de tralies (waar nét geen plexiglas zit) gehangen van het nachthok en de Snugglesafe vast van zolder naar beneden gehaald voor als het vanaf morgen echt zo koud wordt. Denk dat ik morgen ook nog even een plastic schaal van zolder moet pakken om de groenten in te doen, want ik weet niet of mn stenen schaal zoveel kou aankan. Beetje jammer als het stuk vriest en ze zich er aan snijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei JacB:

Met de sneeuw niet nee, dat valt daar ook gewoon op natuurlijk. 
Ik zou zeker een snugglesafe bestellen als ik jou was. Dan kun je die in het hok leggen als het zo koud is. 
 

 

Hier vanmiddag nog wat extra stro in het nachthok en in het grote schuilhuisje gedaan, een fleecekleed voor de tralies (waar nét geen plexiglas zit) gehangen van het nachthok en de Snugglesafe vast van zolder naar beneden gehaald voor als het vanaf morgen echt zo koud wordt. Denk dat ik morgen ook nog even een plastic schaal van zolder moet pakken om de groenten in te doen, want ik weet niet of mn stenen schaal zoveel kou aankan. Beetje jammer als het stuk vriest en ze zich er aan snijden. 

Ik bedoelde meer voor de kou op de tegels zegmaar. Ik kan zon snugglesafe wel bestellen maarja het is de vraag wanneer dat geleverd wordt aangezien het al zo druk is bij de post en zeker met het weer is het nooit optijd in huis denk ik? En bij de lokale winkel kan ik niks vinden alleen voor in de zomer zon koelpadje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei JacB:

Als je het niet besteld heb je het zéker niet op tijd in huis 😉. Kijk eens bij Bol wat de verzendtijd is. En bij Medpets. Die zijn beiden meestal wel snel. 

Staat al aangegeven haha ik heb al direct gekeken. Ik bestel het maar ik ga er nu al vanuit dat het niet optijd is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei xtessax83:

Staat al aangegeven haha ik heb al direct gekeken. Ik bestel het maar ik ga er nu al vanuit dat het niet optijd is..

Ik heb gister zo’n catcube via marktplaats besteld en die kwam vandaag al binnen. Zou het zeker bestellen, komen nog best wat vorstdagen aan. Iedere dag dat je konijntje er lekker tegen aan kan liggen is meegenomen, nu hij geen maatje heeft. Je kunt ook op marktplaats kijken, staan ze ook weleens op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Deze heb ik ook, maar hij blijft maar heel kort warm in normale omstandigheden. Met de aankomende kou doet hij helemaal niks denk ik. Gok dat hij niet langer dan 30 minuten warm blijft nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .